بورس

راهنمای قدم به قدم برای ثبت نام در بورس و احراز هویت

ثبت نام در بورس اولین مرحله برای این است که  بتوانید در بورس وارد شوید و شروع به خرید و فروش در این بازار کنید. 

به گزارش پارت نیوز؛ ثبت نام در بورس برای کسانی که قصد انجام معاملات بورسی دارند واجب است. تا بتوانند با احراز هویت کد بورسی و سجام خود را دریافت کنند. با ما همراه باشید تا نحوه ثبت نام و احراز هویت را به آموزش بدهیم.

چگونه ثبت نام در بورس را انجام دهیم؟

ثبت نام در بورس ایران با تغییراتی که در سال‌های گذشته رخ داده است، به یک پروسه کامل و مهم تبدیل شده است. هدف اصلی این فرآیند، دریافت کد بورسی و کد آنلاین برای معاملات غیرحضوری و آنلاین است. امکان مراجعه به کارگزاری‌ها برای ثبت نام در گذشته وجود داشت، اما در شرایط فعلی، اخذ کد سجام ضروری شده است.

شما ابتدا باید کد بورسی خود را دریافت کنید تا بتوانید پس از آن در سامانه سجام احراز هویت خود را انجام داده و شروع به فعالیتدر بازار بورس کنید.

آیا کد بورسی لازم است؟

کد بورسی، یک شناسه یکتا است که به سرمایه‌گذاران در بازار بورس تعلق می‌گیرد و هر معامله‌ای که انجام دهند، با این کد شناسایی می‌شود.‌ کد بورسی از ترکیب سه حرف فارسی و پنج عدد ایجاد می‌شود. گاها این سه حرف فارسی از نام‌خانوادگی سرمایه‌گذار انتخاب می‌شود اما لزوما همیشه این موضوع صادق نیست. توجه داشته باشید که بدون داشتن کد بورسی امکان فعالیت در بازار سرمایه وجود ندارد.

ثبت نام در سامانه سجام؛ اولین مرحله ثبت نام در بورس

در ابتدا لازم است تا سرمایه گذار در سامانه سجام که سامانه ای یک پارچه برای ثبت و نگهداری اطلاعات سرمایه گذاران این بازار می باشد، ثبت نام نماید. برای ثبت نام در سجام ابتدا می بایست وارد سایت sejam.ir شده و سپس با انتخاب گزینه ثبت نام، مراحل ثبت نام را در این سایت تا انتها تکمیل کنند. متقاضیان برای تکمیل این مراحل در طول ثبت نام لازم است اطلاعات و مدارک خود را ارئه بدهند.

انتخاب کارگزاری معتبر مرحله دوم ثبت نام ثبت نام در بورس

شما در اینجا با داشتن یک سری مدارک و شرایطی که به شما خواهیم گفت یک کارگزاری معتبر و شناخته شده را انتخاب می کنید و بعد منتظر دریافت کد بورسی خود می مانید.کارگزاری های زیادی در ایران وجود دارد که شما می توانید هر کدام را انتخاب و ثبت نام خود را انجام بدهید.

رفتن به مرحله احراز هویت کد بورسی

شما بعد از آنکه در کارگزاری خود ثبت نام کردید و در سامانه سجام هم کارای خود را انجام دادید. در این مرحله از ثبت نام در بورس نوبت به احراز هویت شما می رسد. در این مرحله یک کد پیگیری پیامک به گوشی شما پیامک می شود. شما با این کد پیگیری و مدارکی که لازم است به احراز هویت اقدام می کنید.

اگر احراز هویت خود را به صورت حضوری بخواهید انجام دهید باید به دفتر پیخوان دولتی که کارگزاری خود شما تعیین کرده است بروید. همچنین می توانید به صورت آنلاین هم احراز هویت کنید که در ادامه آموزش می دهیم.

البته لازم است در زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به متصدی دفتر متذکر شوند که هم فرم احراز هویت سجام و هم فرم احراز هویت کارگزاری را در اختیار آنان قرار دهد.

مراحل احراز هویت‌ غیرحضوری سجام چگونه است؟

شما برای احراز هویت به صورت غیر حضوری می توانید به روش زیر اقدم کنید. این کار برای ثبت نام در بورس ضروری است. اول از طریق سامانه سجام و بعد از طریق اپلیکیشن های موجود این کار را انجام دهید.

ورود به سایت سامانه احراز هویتی الکترونیکی

  • کاربران سامانه سجام جهت ثبت نام احراز هویت غیر حضوری ابتدا می بایست عبارت احراز هویت الکترونیک در مرورگر های اینترنتی جستجو نمایند.
  • ثبت نام کنندگان در صفحه اصلی سایت سامانه احراز هویتی الکترونیکی جهت ورود به مرجع های رسمی برای ثبت نام احراز هویت غیر حضوری را مشاهده می نمایند، آنان می توانند لینک یکی از کارگزاری های رسمی برای ثبت نام احراز هویت غیر حضوری در این سایت را انتخاب نمایند.

لازم به ذکر است که بگوییم شما معمولا می توانید در همان کارگزاری خود احراز هویت آنلاین و غیر حضوری خود را به صورت کامل انجام بدهید.

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس برای افراد حقیقی

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس برای افراد حقیقی به شرح زیر است:

  • تصویر صفحه اول شناسنامه
  • تصویر پشت روی کارت ملی
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات شماره حساب بانکی اعم از شماره حساب، شماره شبا، شماره کرات، نام شعبه و بانک مورد نظر
    داشتن کارت بانکی با رمز دوم برای پرداخت هزینه ثبت نام در سجام به صورت آنلاین

مدارک لازم برای ثبت نام در بازار بورس برای افراد حقوقی

مدارک لازم برای ثبت نام در بازار بورس برای افراد حقوقی به شرح زیر است:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی و تعهدنامه
  • تکمیل فرم توافقنامه معاملات آنلاین
  • تکمیل فرم قرارداد معاملات برخط و پاسخ به معاملات برخط
  • شرکت در آزمون معاملات بر خط
  • ارائه نامه درخواست کد معاملاتی در سربرگ شرکت
  • مدارک معرفی نماینده رسمی شرکت برای دریافت کد بورسی

چگونه کارگذاری معتبر برای ثبت نام در بورس را انتخاب کنیم؟

  • هنگام انتخاب کارگزاری توجه داشته باشید که در چند سال اخیر تعدادی از کارگزاری‌ها فعال‌تر به شیوه‌های مختلف به دنبال جذب مشتریان جدید بوده‌اند. مثلاً بعضی از کارگزاری‌ها در قالب باشگاه مشتریان خدمات جانبی از قبیل آموزش بورس و تخفیف کارمزد بورس ارائه می‌دهند و بعضی کارگزاری‌های دیگر هم امکان خرید اعتباری پیشنهاد می‌کنند.
  • حتما دقت کنید که سامانه های آنلاین کارگزاری ها به صورت کامل پشیتیبانی مشوند و پاسخگوی 24 ساعته شما هستند. زیرا حجم معملات افزایش یافته و تعداد مشتریان روز به روز بیش تر می شود.
  • نکته دیگر اینکه ثبت‌نام در کارگزاری مانند افتتاح حساب بانکی محدودیت ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید نزد کارگزاری دیگری بروید و در آنجا حساب باز کنید. حتی می‌توانید کارگزار ناظر سهام‌تان را تغییر بدهید و سهم‌تان را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر منتقل کنید.
  • شما اگر بخواهید در چند کاگزاری ثبت نام کنید مشکلی برایتان به وجود نمی آید و به راحتی با داشتن کد بورسی در چند ساعت باقی کاگزاری ها ثبت نام شما را انجام می دهند.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x