سلامتزیبایی و تناسب

راه حل خشکی پوست و کمبود ویتامین چیست؟

خشکی پوست و کمبود ویتامین باعث مشکلات جدی می شود. این مورد می تواند تاثیر بدی روی ظاهر و اعتماد به نفس فرد بذارد.

به گزارش پارت نیوز؛ خشکی پوست و کمبود ویتامین می تواند علل مختلفی داشته باشد. کمبود ویتامین خاصی می تواند باعث خشکی پوست شود. به عنوان مثال، اگر کمبود روی، آهن، نیاسین، ویتامین D یا ویتامین A دارید، ممکن است پوست شما خشک شود.

داشتن پوست سالم منعکس کننده چیزی است که در بدن ما وجود دارد.  رژیم غذایی که دارد – چه از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها – می تواند به بزرگترین اندام بدن کمک کند یا به آن آسیب برساند.

خشکی پوست و کمبود ویتامین علل مختلفی دارد. پوست ما برای انجام وظایف خود به بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی نیاز دارد. مراقبت از پوست شما همچنین به معنای اطمینان از هیدراته ماندن آن است.

اگر پوست شما تمایل به خشکی دارد، محصولاتی وجود دارند که ممکن است به بهبود رطوبت طبیعی و کشسانی پوست شما کمک کنند. در این مقاله 10 ویتامین و مکمل مفید برای پوست خشک مورد بحث قرار می گیرد.

علل خشکی پوست

خشکی پوست یک بیماری شایع است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. خشکی پوست و کمبود ویتامین ارتباط مستقیمی با هم دارند. برای برخی افراد، خشکی پوست یک مشکل آزاردهنده گاه به گاه است، اما برای برخی دیگر می تواند یک بیماری مزمن باشد که نیاز به مدیریت دقیق دارد.

اگر بیماری‌های پوستی‌ مانند اگزما یا پسوریازیس دارید، احتمالاً پوست شما به طور مداوم خشک است. اما عوامل متعددی نیز در خشکی پوست نقش دارند که اولین آنها سن شما است.

با افزایش سن، پوست شما خشک تر می شود زیرا غدد چربی و عرق بدن شما رطوبت کافی تولید نمی کنند این می تواند یکی از علل اصلی خشکی پوست و کمبود ویتامین باشد. ممکن است از سن 40 سالگی متوجه این تغییرات پوستی مرتبط با افزایش سن شوید که در آن زمان تولید سبوم شروع به کاهش می کند. هنگامی که پوست همچنان توانایی طبیعی خود را برای تولید آب از دست می دهد، به شدت خشک می شود

چگونه علائم پیری پوست را درمان کنیم

دلایل دیگری نیز برای خشکی پوست وجود دارد، از جمله:

  • زندگی در آب و هوای خشک یا خنک
  • گرفتن دوش آب گرم
  • کار در آب
  • مصرف داروهای خاص
  • سیگار کشیدن
  • داشتن کمبود ویتامین یا مواد معدنی
  • داشتن یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  • داشتن برخی شرایط پزشکی مانند HIV، سرطان و بیماری کلیوی 1

راه حل خشکی پوست و کمبود ویتامین و نیازها

راه حل های مختلفی برای پوست خشک وجود دارد. اگر به دنبال یک درمان طبیعی هستید، ممکن است بخواهید بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامت پوست کلیدی هستند را کشف کنید.

عکس دست های خشک شده یک زن

مکمل محصولی است که برای افزودن مواد مغذی خاص به رژیم غذایی شما برای رفع نیازهای شما استفاده می شود. این محصولات حاوی مواد غذایی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان، مواد گیاهی یا اسیدهای آمینه هستند.

مکمل‌ها به اشکال مختلف از جمله قرص، پودر، مایعات، میله‌های انرژی، آنزیم‌ها و کپسول‌ها وجود دارند.

قبل از استفاده از هر مکمل غذایی، از جمله ویتامین ها، با پزشک خود صحبت کنید. آنها مطمئن خواهند شد که محصولی را انتخاب می کنید که نیازهای شما را برآورده کند و مصرف آن برای شما ایمن باشد

ویتامین ها و مواد معدنی

بدن شما برای عملکرد به ویتامین ها نیاز دارد. نرسیدن این مورد باعث خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود. به عنوان مثال، ویتامین های خاصی برای رشد سلول ها و حفظ اندام ها ضروری هستند. بهترین راه برای دریافت ویتامین ها از طریق غذا است، با این حال مواقعی وجود دارد که مکمل ها برای رفع کمبود ویتامین ضروری هستند.

ویتامین B

ویتامین های B نه تنها برای آرام کردن اعصاب شناخته شده اند، بلکه برای پوست شما نیز مفید هستند. نرسیدن این ویتامین به میزان لازم به بدن باعث خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود.

یک مطالعه نشان داد که ویتامین های B باعث بهبود کراتینوسیت ها می شوند که بیش از 90 درصد سلول های خارجی ترین لایه پوست (اپیدرم) را تشکیل می دهند. ویتامین‌های B برای به حداقل رساندن از دست دادن آب طبیعی در پوست و همچنین تأثیر بر فیبروبلاست‌های انسانی که باعث بهبود بافت و استحکام پوست می‌شوند، شناخته شده‌اند.

ویتامین c

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C آن را برای سلامت پوست عالی می کند، زیرا به طور طبیعی با رادیکال های آزاد و آلودگی مبارزه می کند و همچنین یک محافظ طبیعی UV است. پس مهم است که برای جلوگیری از خشکی پوست و کمبود ویتامین آن را در برنامه روزانه خود قرار دهیم. ویتامین C همچنین باعث تقویت کلاژن در پوست می شود و از آن در برابر از دست دادن آب محافظت می کند.

عکس پوست آسیب دیده یک مرد

مطالعات نشان داده است که ویتامین C به تشکیل لایه بیرونی پوست کمک می کند. همچنین می تواند علائم پیری را کاهش دهد و در برابر التهاب محافظت کند

ویتامین D

ویتامین D (ویتامین آفتاب) به حفظ سیستم ایمنی پوست کمک می کند و به رشد سلول های پوست و عملکرد سد پوست کمک می کند. اگر شما خشکی پوست و کمبود ویتامین داردید باید حتما کمبود این ویتامین در بدنتان را بررسی کنید. کراتینوسیت ها – سلول های پوستی که بیشتر لایه بیرونی پوست را ایجاد می کنند – همچنین سلول هایی هستند که ویتامین D را تشکیل می دهند.

ویتامین D برای کمک به علائم بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما شناخته شده است

ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است که می تواند به پوست در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند و آن را به یک عنصر محبوب در محصولات مراقبت از پوست تبدیل می کند. اگر این ویتامین به بدن شما کم برسد موجب خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود. هنگامی که در این محصولات گنجانده می شود، ویتامین E اغلب با ویتامین C مخلوط می شود تا از قدرت ویتامین محافظت شود.

در صورت استفاده موضعی، ویتامین E ممکن است به خشکی و خارش پوست کمک کند. همچنین ممکن است ظاهر اسکار و ترک های پوستی را کاهش دهد.

در یک مطالعه در سال 2016، 96 شرکت کننده با 400 واحد بین المللی ویتامین E خوراکی یا دارونما به مدت هشت ماه تحت درمان قرار گرفتند. کسانی که ویتامین E مصرف کردند، بهبودی را دیدند و برای برخی، اگزمای خود تقریباً بهبود یافتند

شما می توانید ویتامین E را از طریق غذاهایی مانند آجیل، اسفناج، روغن زیتون و غلات کامل و همچنین از مکمل ها دریافت کنید.

فلز روی

روی یک ریزمغذی است که به حفظ عملکرد مناسب تنظیم DNA و RNA کمک می کند، سیستم ایمنی را در حالت کار نگه می دارد و به ترمیم زخم کمک می کند.

روی می تواند برای پوست های خشک، به ویژه در افراد مبتلا به اگزما یا پسوریازیس مفید باشد. کمبود این ویتامین موجب خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود. این ماده معدنی دارای خواص ضد التهابی است و برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش شناخته شده است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود (به عنوان مثال، به شکل اکسید روی)، این ماده معدنی دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی قوی است و می تواند به کاهش التهاب مزمن پوست کمک کند.

سایر مواد مغذی، غذاها و مکمل ها

عکس زنی در خال خاراندن پوست خشک خود

مواد مغزی دیگری نیز هستند که به داشتن پوستی روشن برای شما و عدم خشکی آن کمک می کنند.

روغن ماهی

روغن ماهی برای کاهش التهاب و آبرسانی پوست شناخته شده است و ممکن است به کاهش آکنه و چین و چروک کمک کند. همچنین می توان از آن برای کمک به درمان پسوریازیس استفاده کرد.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که وقتی شرکت کنندگان روزانه از شش هفته تا شش ماه روغن ماهی مصرف کردند، علائم پسوریازیس آنها بهبود یافت.

تحقیقات درباره ویتامین ها برای سلامت پوست چه می گویند؟

کلاژن

کلاژن استخوان، غضروف و پوست را می سازد. به عنوان یک عنصر در بسیاری از محصولات زیبایی و سلامتی محبوبیت پیدا کرده است.

یک مطالعه در سال 2020 شامل 60 زن بود که پپتیدهای کلاژن را همراه با ویتامین C، روی، ویتامین E، بیوتین و عصاره آسرولا به مدت 12 هفته مصرف کردند. ترکیبی از مواد مغذی با بهبود آبرسانی، تجدید و ترمیم، کیفیت و ظاهر پوست شرکت کنندگان را بهبود بخشید.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک خطوط ریز را کاهش می دهد و پوست را مرطوب می کند و آن را به یک عنصر رایج در محصولات مراقبت از پوست تبدیل می کند.

یک مطالعه در سال 2017 شامل 20 زن بود که اسید هیالورونیک را به مدت 40 روز در یک کنسانتره غذای کامل ارگانیک با مس، روی و ویتامین C مصرف کردند. شرکت کنندگان متوجه افزایش قابل توجهی در هیدراتاسیون و قابلیت ارتجاعی پوست، و کاهش زیادی در زبری و عمق چین و چروک بعد از مصرف دارو شدند. این نشان می دهد عدم مصرف این ماده باعث خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضد باکتریایی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن معروف است. همچنین ممکن است خشکی بیش از حد پوست را در افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما تسکین دهد

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها با متعادل کردن باکتری ها در میکروبیوم شما از سلامت روده حمایت می کنند.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که شرکت‌کنندگانی که دوز روزانه لاکتوباسیلوس پلانتاروم مصرف کردند، هیدراتاسیون پوست را افزایش داده و عملکرد سد پوستی را افزایش دادند.

می توانید مکمل های پروبیوتیک دریافت کنید، اما آنها به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند میسو، ماست، کیمچی، کلم ترش، کفیر و ترشی نیز وجود دارند.

شرایطی که باعث خشکی پوست و کمبود ویتامین می شود

افراد ممکن است به دلایل زیادی پوست خشک داشته باشند، اما گاهی اوقات این امر به یک بیماری مربوط می شود. به عنوان مثال، اگر فردی دارای یک اختلال پوستی خاص مانند پسوریازیس یا اگزما باشد، پوست او مستعد خشکی است. همچنین سایر شرایط غیر مرتبط با پوست وجود دارد که می تواند باعث خشکی پوست شود

شرایط پزشکی یا عوامل سلامتی مرتبط با خشکی پوست عبارتند از:

  • دیابت
  • اچ‌آی‌وی
  • بی اشتهایی عصبی
  • سیگار کشیدن
  • درمان سرطان در گذشته یا فعلی
  • کمبود ویتامین
  • درمان دیالیز
  • داروهای خاص
  • علل خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست

نکات جامع مراقبت از پوست

گزینه های زیادی برای مراقبت از پوست جامع وجود دارد. یک رویکرد جامع به پوست شما به عنوان یک کل نگاه می کند و بر استفاده از روغن ها و محصولات طبیعی برای پوست خشک متمرکز است.

پوست شاداب یک زن

علاوه بر یافتن یک روال مراقبت از پوست که برای شما مفید باشد، می توانید چندین تغییر در سبک زندگی برای حمایت از سلامت پوست ایجاد کنید، از جمله:

  • رژیم غذایی با مقدار زیادی غذاهای کامل (مانند میوه ها و سبزیجات)
  • کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده
  • نوشیدن آب فراوان
  • دوش گرفتن کوتاه‌تر که خیلی گرم نیست
  • حمام کردن با روغن های تقویت کننده پوست
  • مرطوب نگه داشتن پوست شما13
  • درمان های خانگی پوست خشک

برخی از محصولات کاملا طبیعی که در کنار ویتامین ها و مواد معدنی کار می کنند عبارتند از روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن زیتون، کره شی و روغن گل رز. می توانید از این محصولات به صورت موضعی روی پوست خود استفاده کنید.13

  10 مورد از بهترین روغن ها برای پوست خشک

داشتن پوستی سالم و هیدراته از درون شروع می شود. داشتن یک رژیم غذایی مغذی، نوشیدن آب کافی و استفاده از محصولاتی که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی حمایت کننده از پوست هستند، می تواند به درخشندگی پوست شما کمک کند. این مورد باعث جلوگیری از خشکی پوست و کمبود ویتامین بدن شما می شود.

اگر پوست خشکی دارید، اولین قدم این است که بفهمید علت آن چیست و بهترین رویکرد را برای رسیدگی به این مشکل بیابید – به عنوان مثال، مدیریت یک بیماری پوستی مانند پسوریازیس، یا شناسایی عادات سبک زندگی که به این مشکل کمک می‌کنند، مانند سیگار کشیدن یا گرفتن دوش آب گرم

همچنین مهم است که با پزشک خود در مورد مکمل هایی که در نظر دارید استفاده کنید صحبت کنید. شما باید مطمئن شوید که این محصولات گزینه ای مطمئن و موثر برای پوست خشک شما خواهند بود.

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین باعث خشکی پوست می شود؟

کمبود ویتامین خاصی می تواند باعث خشکی پوست شود. به عنوان مثال، اگر کمبود روی، آهن، نیاسین، ویتامین D یا ویتامین A دارید، ممکن است پوست شما خشک شود.

چه درمان های خانگی به خشکی پوست کمک می کند؟

چند راه ساده برای کمک به حفظ سلامت پوست شما وجود دارد، مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن غذاهای کامل، کاهش مصرف شکر تصفیه شده، گرفتن دوش آب گرم یا خنک کوتاه مدت و استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، زیتون و جوجوبا.

بهترین ویتامین برای پوست خشک چیست؟

بهترین راه برای درمان خشکی پوست به میزان خشکی آن و علت خشکی آن بستگی دارد. برای مثال، اگر یک اختلال پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید، درمان پوست خشک ممکن است متفاوت ازخشکی پوست به دلیل آب و هوایی که در آن زندگی می کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x