آشپزی

راه های خشک کردن گوجه سبز به 3 روش آسان در خانه

گوجه سبز در سبد میوه‌های بهاری و نوبرانه قرار می گیر که طرفداران بسیاری دارد. با یادگیری نحوه خشک کردن گوجه سبز شما می توانید از آن در غذاهای تان در هر فصلی استفاده کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ گوجه سبز خشک شده چاشنی لذیذی است که در اکثر غذاهایتان می توانید از آن استفاده کنید. روش‌های زیادی برای خشک کردن گوجه سبز وجو دارد. وجود دارد؛ می‌توانید گوجه‌سبزها را در آفتاب به‌صورت طبیعی خشک کنید یا از وسایلی مانند سرخ‌کن، فر و دستگاه میوه‌خشک‌کن کمک بگیرید.

مواد اولیه خشک کردن گوجه سبز

آلوچه ۱ کیلوگرم
نمک ۲ قاشق غذاخوری
روغن خوراکی ۲ قاشق غذاخوری

نحوه خشک کردن گوجه سبز در خانه با آفتاب

روش های خشک کردن گوجه سبز

خیلی از ما عادت داریم میوه‌های فصل همچون آلبالو و زردآلو را در آفتاب خشک و در فصل‌های دیگر از آن به‌عنوان یک تنقلات خوشمزه استفاده کنیم؛ اما ممکن است تابه‌حال خشک کردن این میوه در آفتاب را امتحان نکرده باشید. اگر دوست دارید این کار را انجام دهید، به مواد زیر و انجام مراحل ذکر‌شده نیاز دارید:

در گام اول دُمِ گوجه‌سبزها را بگیرید؛ چون بعد از خشک‌شدن، این کار سخت‌تر می‌شود و ممکن است حین خوردن برای شما مشکل به وجود آورد. بعد به‌صورت کامل آن‌ها را بشویید.

در مرحله بعدی باید یک قابلمه را پر از آب کنید و روی گاز قرار دهید تا بجوشد. وقتی ‌که آب جوشید، به قابلمه نمک و روغن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا گوجه‌سبزها بعد از خشک‌شدن در آفتاب براق‌تر شوند.

در این مرحله از نحوه خشک کردن گوجه سبز در آفتاب باید آن‌ها را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و یک دقیقه زمان دهید؛ بعد باید گوجه‌سبزها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا آب اضافی آن‌ها از بین برود.

در نهایت باید گوجه‌سبزها را در یک آبکش بزرگ، ترجیحا استیل یا روحی، بریزید که گردش هوای کافی داشته باشد و در آفتاب قرار دهید. هر از گاهی آن‌ها را زیر و رو کنید تا به‌صورت یکدست خشک شوند.

چهار روز برای خشک‌شدن گوجه‌سبزها صبر کنید و اگر آبدار هستند، ممکن است به مدت‌زمان بیشتری برای خشک‌شدن نیاز داشته باشند.

نحوه خشک کردن گوجه سبز در فر

خشک کردن گوجه سبز در فر

استفاده از فر هم یکی از راه‌های خوب برای خشک‌کردن انواع میوه‌های مختلف، به‌ویژه گوجه سبز است. با استفاده از فر در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید و اگر زمان کافی برای خشک کردن گوجه سبز در آفتاب ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این روش را امتحان کنید.

در گام اول مانند روش قبل باید دم یا همان شاخه گوجه‌سبزها را بگیرید و خوب آن‌ها را بشویید. بعد به مدت یک دقیقه در آب جوشی که به آن نمک و روغن اضافه کرده‌اید، بریزید.

بعد از آبکشی کامل، باید گوجه‌سبزها را روی سینی فر بریزید و در فر با کم‌ترین دما قرار دهید. یک ساعت زمان دهید و بعد آن‌ها را زیر و رو کنید. زمانی که متوجه شدید کاملا خشک شده‌اند، آن‌ها را از فر خارج کنید.

در نهایت زمان دهید تا خنک شوند؛ بعد به ظرف مورد نظر انتقال دهید و برای غذاهای خود از آن استفاده کنید.

نحوه خشک کردن گوجه سبز در سولاردم

مراحل و مواد موردنیاز برای خشک‌کردن گوجه سبز در سولاردم مانند دو روش دیگر است. تنها تفاوت این است که بعد از آبکشی گوجه‌سبزها باید آن‌ها را در سولاردم قرار دهید. بعد هم باید از تنظیمات دستگاه حالت کانوکشن را انتخاب کنید. همچنین باید دستگاه را روی دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و حدود ۴۰ دقیقه زمان نیاز است تا به‌صورت کامل خشک شوند.

فوت‌و‌فن‌های نحوه خشک کردن گوجه سبز

خشک کردن گوجه سبز زیر نور آفتاب

اگر فشار خون دارید می‌توانید نمک را حذف کنید. برای خشک کردن گوجه سبز در آفتاب آن را در سینی نریزید؛ چون جریان هوا وجود ندارد و احتمال کپک‌زدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بهتر است بعد از خشک‌شدن گوجه‌سبزها، آن‌ها را در یخچال قرار دهید. در صورتی ‌که گوجه سبز را در آفتاب قرار می‌دهید، یک توری روی آبکش قرار دهید تا حشرات روی آن‌ ننشینند.

اگر دوست دارید خشک‌کردن گوجه سبز را در سرخ‌کن بدون روغن یا هواپز امتحان کنید، باید روی کم‌ترین دما قرار دهید و مدام به آن‌ها سر بزنید تا نسوزد. اگر دستگاه میوه‌خشک‌کن دارید می‌توانید گوجه‌سبزها را اسلایسی کنید و بعد در آن قرار دهید تا در زمان کم‌تری خشک شوند.

از گوجه سبز خشک شده در چه غذایی استفاده کنیم؟

شاید بعد از یادگیری نحوه خشک کردن گوجه سبز، از خود بپرسید که از آن برای چه ‌کاری می‌توان استفاده کرد. نگران نباشید؛ گوجه سبز خشک‌شده در بسیاری از رسپی‌ها و غذاهای ایرانی قابل‌ استفاده است. به‌عنوان یک تنقلات یا چاشنی هم کاربرد دارد. در ادامه چند مورد از کاربردهای گوجه سبز خشک‌شده آمده است:

پودر گوجه سبز خشک‌شده: اگر برای خشک‌کردن گوجه سبز آن را به‌صورت اسلایسی و بدون هسته درآورده‌اید، می‌توانید آن را به پودری خوش‌طعم تبدیل کنید و بعد در انواع سس‌ها و ادویه‌های طعم‌دهنده به‌کار ببرید.

طعم‌دهنده به غذا: برخی از افراد از ترشی آب‌لیمو یا لیمو در غذا فراری هستند. گوجه سبز خشک‌شده یک جایگزین عالی به‌جای آن برای افزودن طعم ترش به غذاست. در انواع خورش، خوراک و سایر غذاها می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن استفاده کنید. به‌طور مثال می‌توانید از آن در تاس‌کباب، خوراک مرغ و آش‌هایی که طعم ترش دارند، استفاده کنید.

مصرف به‌عنوان خشکبار: گوجه سبز خشک‌شده را می‌توانید به‌عنوان یک خشکبار پرطرفدار استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد خشکباری مانند مغزها، توت‌های خشک و غیره مصرف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی راه های خشک کردن این نوبرانه بهاره پرداختیم. شما می توانید در بخش دیدگاه ها بنویسید که دیگر با چه روش‌هایی می‌توان این میوه ترش‌مزه و پرطرفدار را خشک کرد؟

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x