موفقیت

راه های درست حرف زدن/ چگونه پخته و سنجیده صحبت کنیم؟

یکی از راه هایی که می توانید در جامعه قابل قبول و موقر به نظر برسید درست حرف زدن است که در ادامه به نحوه کسب این مهارت خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ بسیاری از افراد قادر به حرف زدن هستند اما آیا راه های درست حرف زدن و سنجیده سخن گفتن را می دانند؟ اگر شما هم به دنبال آشنا شدن با مفهوم درست و پخته صحبت کردن هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راه های درست حرف زدن

اینکه چگونه درست حرف بزنیم شاید اولین بار در یک مهمانی یا جلسه مهم به ذهن تا رسیده باشد. زمانی که به این نتیجه رسیده اید که از نحوه صحبت کردن خود راضی نیستید.

برخی شاید بر این باور باشند که حرف زدن مساله چندان پرچالشی نیست که بخواهید زمانی را برای یادگیری اصول آن صرف کنید. اما بهتر است بدانید که با آموزش لحن حرف زدن خوب و پخته صحبت کردن می‌توانید به بسیاری از موفقیت های تحصیلی، کاری و زندگی تان دست پیدا کنید.

یکی از راهکار های مهم این است که همه‌جا اظهار نظر نکنید و وقتی کسی چیزی را از شما می‌پرسد، اگر که در آن مورد تخصص  و آگاهی ندارید بگویید من اطلاعی راجع به این موضوع ندارم.

1_ هیجانات و تنش های درونی تان را کنترل کنید

عموم افراد وقتی در یک گفتگوی هیجانی قرار می‌گیرند خیلی زود از کوره در می‌روند و کنترل خودشان را از دست می‌دهند و احتمالا حرف‌ هایی می‌زنند که ساعاتی بعد از گفتن آن‌ ها پشیمان هستند. در پاسخ به این پرسش که چگونه درست صحبت کنیم و یا راه های درست حرف زدن چیست؟ یادتان باشد اگر 100% حرف شما نیز حق باشد، اما آن را با صدای بلند و با عصبانیت بیان کنید، به‌ احتمال‌ بسیار زیاد مقصر و محکومشناخته خواهید شد؛ پس، پیش بردن یک گفتگو با آرامش کامل، از دیگر نکاتی است که در پرسش چگونه پخته حرف بزنیم، باید مد نظر قرار دهید.

شاید از درون پر از خشم و عصبانیت باشید، اما ظاهر شما باید همچون دریایی آرام باشد و همچنان که لبخند بر لب دارید گفته‌ هایتان را شمرده شمرده و آگاهانه بیان کنید. می‌دانم که این کار بسیار سختی است. اما چندین مرتبه آن را امتحان کنید و بعد شاهد باشید که چه دستاورد شگفت‌ انگیزی برای شما به ارمغان خواهد آورد. با خشم و عصبانیت ممکن است کنترل تان را از دست بدهید و به رعایت ادب در صحبت کردن بی توجه باشید.

چگونه با کلاس حرف بزنیم

مهم ترین ویژگی در هر رابطه ای است. تا زمانی که در یک مکالمه شرکت دارید حتی اگر طرف مقابل به قول معروف چرت هم می‌گوید باید دقیق به او گوش کنید. این دیگر بدترین حالت آن بود. پس در بحث های دوستانه، صحبت های خانوادگی و کاری و حتی با یک غریبه در خیابان لازم است خیلی دقیق و با حوصله به صحبت های طرف مقابل مان گوش کنیم و بگذاریم تمام حرفش را بزند.

2_ رعایت درست حرف زدن با ببخشید

مثل بخشش از بزرگان است حق مطلب در این زمینه است. بزرگ کسی است که پخته رفتار می‌کند. شما می‌توانید به پای حق بایستید و آن را ثابت کنید ولی آن را ببخشید. یا عیب و نقص های دیگران را نادیده بگیرید.

3_ واضح و زیبا صحبت کنید

برای اینکه گفتارتان جالب تر به نظر برسد، حتما کلمات را واضح تلفظ کنید. انسان باید مراقب باشد که کلماتی را که روی زبان جاری می شود به درستی تلفظ کند.

برای جلوگیری از تلفظ کلمات با نوک زبان، باید دهان خود را به اندازه کافی باز کنید و لب های خود را در حین صحبت کردن شل کنید و همچنین اجازه دهید زبان و دندان هایتان در وضعیت صحیح خود باقی بمانند.

گلو نیز باید باز و آزاد باشد تا بتوانید کلمات را واضح بیان کنید. شاید در ابتدا تلفظ کامل و صحیح همه کلمات برای شما سخت باشد، اما پس از مدتی تمرین، مطمئن باشید که تلفظ واضح کلمات به طور طبیعی برای شما پیش خواهد آمد.

فواید درست حرف زدن

  • بزرگ ترین مزیت درست صحبت کردن احساس رضایت درونی است که به خود فرد دست می‌دهد.
  • مزیت دوم و بسیار مهم کسب اعتبار و شان اجتماعی برای او است. دیگران به چشم فردی بالغ به او نگاه می‌کنند و به او اعتماد می‌کنند.
  • فرصت های رشد و پیشرفت بیشتری نصیبش می‌شود. مثلا فرض کنید در یک مصاحبه شغلی بین دو فرد که از نظر فنی سطح یکسانی داشته باشند کار را به کسی می سپارند که پخته تر رفتار کرده باشد.

انتهای مطلب/م.ع

 

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x