سلامت

راه های درمان فوری تبخال لب بدون مراجعه به پزشک

اگر به دنبال راه های درمان فوری تبخال لب در خانه و بدون مراجعه به پزشک هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ آیا تا به حال دچار تبخال شده اید و به دنبال راه های درمان فوری تبخال لب بودید؟ تبخال لب باعث کاهش زیبایی چهره و ایجاد ناراحتی شدید برای شما می‌شود. برای رهایی از این موضوع بهتر است تبخال را بشناسید و با راه های درمان آن آشنا شوید.

تبخال چیست؟

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)، که به عنوان تبخال شناخته می‌شود، یک عفونت شایع است که می‌تواند باعث ایجاد تاول یا زخم دردناک در ناحیه‌ای مانند لب‌ها شود. در درجه اول از طریق تماس پوست به پوست پخش می‌شود. تبخال ناشی از عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. این بیماری همراه با علائم دیگر باعث ایجاد زخم یا تاول در داخل یا اطراف دهان می‌شود.

انواع تبخال

پیش از آنکه با راه های درمان فوری تبخال آشنا شوید باید انواع آن را بشناسید. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد.

نوع 1 (HSV-1): بیشتر از طریق تماس دهانی گسترش می‌یابد و باعث ایجاد عفونت در داخل یا اطراف دهان (تبخال دهان) می‌شود. همچنین می‌تواند باعث تبخال تناسلی شود.

نوع 2 (HSV-2): از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابد و باعث تبخال تناسلی می‌شود.

اکثر مردم هیچ علامتی ندارند یا فقط علائم خفیف دارند. این عفونت می‌تواند تاول‌ها یا زخم‌های دردناکی ایجاد کند که به مرور زمان عود می‌کنند. داروها می‌توانند علائم را کاهش دهند اما نمی‌توانند عفونت را درمان کنند.

روش های درمان تبخال در خانه

علائم اصلی تبخال

اکثر افراد مبتلا به تبخال هیچ علامتی ندارند یا فقط علائم خفیف دارند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که به عفونت مبتلا هستند و می‌توانند بدون اینکه بدانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. علائم می‌تواند شامل تاول‌ها یا زخم‌های دردناک و عود کننده باشد. عفونت‌های دیگر ممکن است باعث تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی شوند.

اگر علائم تبخال ظاهر شوند، اغلب با گزگز، خارش یا سوزش در نزدیکی محل ظاهر شدن زخم‌ها شروع می‌شوند. علائم شایع تبخال دهان شامل تاول (زخم سرد) یا زخم باز (زخم) در داخل یا اطراف دهان یا لب‌ها است. این زخم‌ها و تاول‌ها معمولاً دردناک هستند. تاول‌ها ممکن است باز شوند، ترشح کنند و سپس پوسته پوسته شوند.

در طول اولین عفونت، افراد ممکن است تجربه کنند:

  • تب
  • بدن درد
  • گلودرد (تبخال دهان)
  • سردرد
  • غدد لنفاوی متورم در نزدیکی عفونت

افراد ممکن است در طول زمان، شیوع‌های مکرر داشته باشند (عود). این موارد معمولا کوتاه‌تر و کمتر از شیوع اول هستند.

علل بوجود آمدن تبخال

هنگامی که HSV روی پوست ظاهر می شود، می‌تواند به راحتی از طریق تماس با پوست مرطوب دهان و اندام تناسلی از جمله مقعد، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این ویروس ممکن است از طریق تماس با دیگر نواحی پوست و چشم نیز پخش شود. خوشبختانه اشخاص نمی توانند با دست زدن به یک شی یا یک سطح، مانند یک دستشویی یا یک حوله، HSV را به طور کلی مبتلا کند.

عفونت می‌تواند به روش‌های زیر رخ دهد:

  • داشتن رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون استفاده از محافظ مانند کاندوم
  • به اشتراک گذاری ابزارهای جنسی
  • داشتن هرگونه تماس دهانی یا تناسلی با فردی که تبخال دارد

تبخال تا چند روز واگیر دارد؟

این ویروس زمانی که علائم برای اولین بار ظاهر می‌شوند و قبل از بهبود، مسری‌ترین حالت ممکن را دارد. به‌ندرت، زمانی که علائم وجود ندارد، فرد می‌تواند ویروس را منتقل کند. اگر فرد مبتلا به تبخال تناسلی هنگام زایمان زخم داشته باشد، ویروس می‌تواند به نوزاد منتقل شود و این عارضه را از دوران نوزادی به همراه دارند و از زمانی که علائم ظاهر می‌شوند، بسیار مسری است که ۱ تا ۲ روز قبل از قابل مشاهده شدن زخم است و تا ۱۵ روز، مسری باقی می‌ماند.

پماد درمان تبخال در خانه

کمبود چه ویتامین باعث تبخال می‌شود؟

ویتامین D نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی دارد، همچنین کمبود آن بر استعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند هرپس‌لبیالیس عود کننده تأثیر می‌گذارد. همچنین ویتامین‌C و ویتامین‌E، با تبخال مبارزه می‌کنند. مطالعات نشان داده است که ویتامین‌C می‌تواند ویروس هرپس سیمپلکس را غیرفعال کند، ویروسی که باعث تبخال می‌شود. ویتامین E می‌تواند به بهبود تبخال کمک کند.

روش های انتقال تبخال لب

این ویروس بسیار شایع و بسیار مسری است. این بیماری از طریق بزاق یا تماس نزدیک – اغلب از طریق بوسیدن یا استفاده مشترک از ظروف، نی، حوله با فردی که تبخال دارد، پخش می‌شود. از دیگر راه های انتقال تبخال، استفاده از فنجان یا ظروف مشترک، استفاده از دستمال مشترک، یا با لمس تبخال قبل از بهبودی به دیگران سرایت کند. این ویروس همچنین می‌تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از ظهور تبخال به دیگران سرایت کند.

راه های درمان فوری تبخال در خانه

افراد نباید سعی کنند تبخال را با داروهای خانگی بدون مشورت با پزشک درمان کنند. هیچ تحقیقی از اثربخشی داروهای خانگی در درمان علائم تبخال پشتیبانی نمی‌کند. موارد زیر می‌تواند به تسکین ناراحتی ناشی از علائم تبخال در برخی افراد کمک کند:

  • مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • حمام کردن در آب کم نمک یکی از راه های درمان فوری تبخال است
  • ریختن آب از بطری روی تاول‌ها برای کاهش درد هنگام ادرار کردن
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی زخم‌ها
  • استفاده از وازلین روی نواحی آسیب دیده
  • پوشیدن لباس‌های گشاد برای جلوگیری از تحریک
  • استفاده از کرم یا لوسیون روی مجرای ادرار قبل از ادرار کردن، مانند کرمی که حاوی لیدوکائین است
  • برخی افراد متوجه می‌شوند که استفاده از کیسه های یخ کمک کننده است. با این حال، هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و آن را در یک پارچه بپیچید.

درمان فوری تبخال با دارو و بدون عوارض

اولین دوره بالینی تبخال تناسلی به شرح زیر درمان می‌شود:

پماد هرپسیم، موضعی ۳ بار در روز (هر ۸ ساعت)

چگونه تبخال را درمان کنیم

بهترین پماد تبخال لب

برای بهبود عارضه‌ای مثل تبخال بایستی از کرم‌ها و یا پمادهایی استفاده کنیم که حاوی مواد موثره‌ای باشد که به رفع و درمان هرچه سریعتر آن کمک کننده باشد. ماده‌ای مثل عصاره بره موم می‌تواند در بهبود این عارضه بسیار کارساز و موثر باشد.

کرم هرپسیم حاوی عصاره بره موم و مواد اولیه دیگر مثل وازلین، موم زنبورعسل و دیگر مواد موثر در درمان تبخال، مناسب برای تسکین سریع علائم تبخال بوده و با اثرات ضد‌باکتریایی، ضد‌قارچی، ضد‌انگلی، آنتی‌اکسیدانی، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه و بی‌حس کننده موضعی می‌باشد. این محصول برای بانوان و آقایان قابل استفاده است.

انتهای مطلب/م.ع

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x