جامعه

رشته های دانشگاهی پردرآمد در سال 1402 کدامند؟

هرساله یک ماه پس از برگزاری آزمون کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها با اعلام نتایج دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل باید در رشته‌ای که در دبیرستان در آن تحصیل‌کرده‌اند به انتخاب رشته های دانشگاه مدنظر خود بپردازند. در این مطلب قصد داریم شما را با رشته های دانشگاهی پردرآمد آشنا کنیم.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر بخواهیم با یک دید کلی به رشته های دانشگاهی پردرآمد، بازار کار و درآمد آن‌ها نگاهی بی اندازیم باید بگوییم که فارغ‌التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی به‌طور میانگین به ۴۶‌هزار و ۷۰۰ پوند درآمد دارند و این در حالی است ‌که افرادی که رشته اقتصاد ‌می‌خوانند، ۴۰هزار پوند درآمد دارند.

البته این ارقام دو برابر دستمزد متوسط فارغ‌التحصیلان هنرهای خلاق (۲۰‌هزار و۱۰۰ پوند)، کشاورزی (۲۲‌هزار پوند) و ارتباطات جمعی (۲۲‌هزار و ۳۰۰ پوند) است و این شکاف درآمد در برخی موارد بیشتر هم احساس می‌شود،‌ زمانی که دانشگاه معتبرتر و نمرات دانشجویان نسبت به یکدیگر متفاوت‌‎تر یا بالاتر باشد. بااین‌وجود یکی از نشریه‌های انگلیسی‌زبان، فهرستی از رشته های دانشگاهی پردرآمد و مشاغل دنیا را در ‌سال میلادی جاری جدید منتشر کرده که رتبه‌های برتر آن را رشته‌های مدیریت، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت و مهندسی مکانیک به خود اختصاص داده‌اند.

رشته‌ های دانشگاهی پردرآمد در ایران کدامند؟

حالا از پردرآمدترین رشته‌های کالج‌های دنیا فاصله می‌گیریم و به پول‌سازترین رشته‌های دانشگاهی در ایران می‌پردازیم. در این دوره از تاریخ که ما روزگار می‌گذرانیم، پولدار شدن مهم‌ترین دلیل دانش‌آموزان ایرانی برای رفتن به دانشگاه و انتخاب پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی است. دکتر یا مهندس شدن، آرزوی بسیاری از دانش‌آموزان است.

امروز تنها مهندسی، دکتری و وکالت جزو رشته‌های پردرآمد در ایران به‌حساب می‌آیند و رشته‌هایی همچون فنی‌ و حرفه‌ای و بیشتر رشته‌های علوم انسانی به فراموشی سپرده‌شده‌اند که به عقیده جامعه‌شناسان، این نیاز جامعه نیست بلکه اولویت‌هایی است که دولتمردان برای جامعه تعریف کرده‌اند؛ برای مثال اگر دولتمردان به‌ تک‌تک افراد جامعه اهمیت می‌دادند و برای مسائل اجتماعی به دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای بودند، حالا رشته‌ای همچون روانشناسی جزو رشته‌های بااهمیت و باارزش به‌حساب می‌آمد و رغبت دانش‌آموزان و جوانان برای کشش به سمت این رشته‌ها بیشتر می‌شد.

انتخاب رشته بر اساس رشته های پردرآمد

رشته های پولساز دانشگاه

یکی از معیارهای انتخاب رشته شناخت رشته های دانشگاهی پردرآمد است. کامپیوتر صدرنشین رشته‌های ریاضی در چند سال اخیر است که بعدازآن رشته برق هدف اکثر دانش‌آموزان رشته ریاضی است. رشته کامپیوتر به‌روز و رشته آینده داری هست. مسیر پیشرفت در رشته کامپیوتر که یکی از رشته های دانشگاهی پردرآمد است در زندگی روزانه، اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته را فراهم کرده است، همچنین نیاز و خواستگاه آن‌که در جامع احساس نیاز برای این رشته وجود دارد.

فارغ‌التحصیلان در این رشته می‌توانند با تأسیس شرکت‌های تولید‌کننده قطعات ، شرکت‌های تولیدی و خدماتی، شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارها و هر شرکتی که نخواهد از این قافله عقب بماند، فعالیت داشته باشند. رشته کامپیوتر دارای دو گرایش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. فارغ‌التحصیلان گرایش نرم‌افزار درصورتی‌که از برنامه‌نویسان حرفه‌ای باشند، به دلیل نیاز هر شرکت به این گرایش می‌توانند با درآمد بالا به‌راحتی جذب بازار کار شوند. در ادامه رشته های دانشگاه دیگر درزمینهٔ ریاضی را به شما معرفی می‌کنیم.

مدیریت MBA

اگر به دنبال رشته های دانشگاهی پردرآمد در ایران هستید، مدیریت MBA را می‌توانید پیشنهادی خاص در نظر گرفت. در ادامه مطلب  این رشته را به شما معرفی می‌کنیم. اگر به این رشته علاقه دارید در انتخاب این رشته تردید نکنید. یکی از موارد  خوب دیگر این رشته امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور است، به صورتی که بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور برای این رشته امتیاز ویژه‌ای قائل هستند. البته به‌جز این رشته در حوزه‌های دیگر همچون، مدیریت بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی نیز می‌توانید به ادامه تحصیل بپردازید.

رشته  یکی از رشته های دانشگاه است که حدود ۱۰‌سال در دانشگاه‌های کشور جایگاه خود را پیداکرده است. مدرک این رشته در دوره کارشناسی ارشد، سومین مدرک در مدیریت کسب‌وکار به‌حساب می‌آید و به‌طورکلی برای ایجاد مهارت‌های مختلف مدیریتی در مهندسان رشته‌های مختلف به کار می‌رود. ازآنجایی‌که در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی نیاز به نیروی دارای مهارت درزمینهٔ مدیریت MBA، بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی نیاز است، این رشته از بازار کار خوبی هم برخوردار است.

مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

فارغ‌التحصیلان این رشته به دلیل داشتن اطلاعات وسیعی در مورد بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی و امور مالی و اقتصادی به‌خصوص بیمه، می‌توانند به‌عنوان مدیران اجرایی در شرکت‌های بیمه استخدام شوند از امنیت کاری برخوردار شوند.

رشته های دانشگاهی پردرآمد در زیرگروه تجربی

در ادامه به معرفی رشته های پول ساز تجربی خواهیم پرداخت.

رشته علوم آزمایشگاهی

شناخت عوامل ایجاد بیماری‌های مختلف و عوامل ایجاد‌کننده آن‌ها در حیطه وظایف یک مسئول آزمایشگاه است.رشته های دانشگاه رادیولوژی، رشته‌های توان‌بخشی و… از زیرمجموعه‌های ای رشته دانشگاهی می‌باشند. این رشته در رده رشته های پول‌ساز قرار دارد و همچنین از بازار کار خوبی در جامعه برخوردار است که به علت احساس نیاز جامعه به فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند از بابت امنیت شغلی آرامش خاطر داشته باشند.

رشته داروسازی

رشته های پردرآمد تجربی

داروسازی یکی از رشته های دانشگاهی پردرآمد است که علاقه مندان بسیاری دارد. زمینه کاری این افراد شامل ارائه خدمات دارویی به بیماران، مشاوره دارویی درباره نسخ و بررسی روش‌های داروسازی و ضعف‌های احتمالی موجود در رژیم‌های دارودرمانی است. با توجه به خودکفا بودن اکثر شرکت‌های داروسازی در ایران بازار کار این رشته در کشورمان از شرایط خوبی برخوردار است، همچنین امکان مهاجرت با این رشته امتیازات خوبی دارد و به‌راحتی می‌توان اقدام کرد.

در حال حاضر حدود ۹۷‌درصد داروهای موردنیاز کشور در کارخانه‌های داخلی یا تحت لیسانس کشورهای خارجی ساخته می‌شوند. به همین علت بدون ‌شک متخصصان موردنیاز در این کارخانه‌ها، فارغ‌التحصیلان این رشته نیز هستند. هم‌اکنون از بین ۹۰‌درصد فارغ‌التحصیلان این رشته، ۸۰‌درصد آن‌ها جذب داروخانه‌ها شده و مابقی در صنایع داروسازی و آرایشی یا در کارهای اجرایی وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند. اما در نظر بگیرد این رشته دارای 2 سال طرح اجباری در داروخانه پس از گذراندن دوران تحصیل است. در نتیجه یکی از رشته های دانشگاهی پردرآمد داروسازی است.

رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی از آن دسته رشته های دانشگاهی پردرآمد در دنیا است که خواهان بسیاری دارد. باوجوداینکه افراد بسیاری در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند و به مرز اشباع رسیده است اما همچنان در کشورهای جهان سوم نیاز به این رشته احساس می‌شود.

پیش‌بینی‌شده است در ۲۰۳۰ میلادی، بهداشت دهان و دندان مردم به‌اندازه‌ای خوب خواهد شد که دیگر نیاز به دندانپزشکی عمومی نخواهد بود و فقط به‌صورت تخصصی، افراد در این حرفه فعالیت می‌کنند‌، اما در حال حاضر، دندان‌پزشک‌های ما جزو افراد پردرآمد جامعه حساب می‌شوند و پیش‌بینی‌شده است که رشته پیراپزشکی تا ‌سال ۲۰۲۲ جزو رشته‌های پردرآمد محسوب شود و ۳۷ ‌درصد افزایش داشته باشد.

رشته های دانشگاه کاردرمانی و فیزیوتراپی

این رشته‌ها جزو رشته‌ های دانشگاهی پردرآمد در ایران ‌هستند که پیش‌بینی‌شده تا ‌سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۲۹ و ۳۶‌ درصد هم رشد می‌کنند؛ به‌ویژه که ایران در رده کشورهایی با جامع آماری پیر قرار دارد. در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، مراکز توان‌بخشی یا حتی فدراسیون‌های ورزشی بعد از گذراندن دوره ارشد مشغول به کار شوند همچنین بعد از گذراندن دوران طرح و به‌ دست آوردن ۶‌سال سابقه کار در بیمارستان‌ها و یا مراکز درمانی و کلینیک‌ها؛ خود اقدام به تأسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کنند.

رشته‌های پزشکی

درآمد پزشکی چقدر است؟

و اما رشته پردردسر و پرزحمت پزشکی که دانشجویان در طول تحصیل باید صبر زیادی داشته باشند و باپشتکار در دوران تحصیل مهارت و دانش خود را بالا ببرند، می‌توانند در آینده، پزشکی سرشناس با درآمد بالا باشند. از طرفی پس از اتمام دوره پزشکی عمومی، پزشکان با ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی به یک پزشک پردرآمد تبدیل شوند. یکی از این پردرآمدها، متخصص زیبایی گوش، حلق و بینی و متخصص پوست و مو است که امروز در صدر لیست پردرآمدها قرارگرفته‌اند و دلیل آن نیز گرایش بسیار مردم به زیباتر شدن و زیباتر دیده‌شده در جامعه است که این رشته را به پول‌سازترین رشته های دانشگاه تبدیل می‌کند.

مهندسی و پزشکی رشته های پر تقاضای دانشگاهی

پس از گذشت چندین دهه رشته‌های پزشکی و مهندسی کماکان جزو رشته های دانشگاهی پردرآمد به‌حساب می‌آیند. دانش‌آموزانی که در دبیرستان معدل بالاتری دارند بافکر پوشیدن لباس سفید پزشکی و گذاشتن کلاه ایمنی مهندسی، جذب رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک می‌شوند؛ دوستداران رشته های علوم سیاسی و وکالت نیز به سمت رشته‌ی انسانی جذب می‌شوند.

البته با تغیرتفکر دانش‌آموزان و والدین چند سال هست که رشته‌های دانشگاه هنر در حال بازپس‌گیری جایگاه واقعی خود در دانشگاه‌ها می‌باشند. رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش نیز در این سال‌ها آن‌‌گونه که باید و شاید استقبال نشده و همچنان رشته‌های نظری، بیشترین حجم داوطلبان کنکور را به خود اختصاص داده‌اند. آن‎ها صندلی‌های دانشگاه را برمی‌کنند، اما پس از خروج از دانشگاه، دیگر جایی برایشان در نظر گرفته نشده است.

رشته های دانشگاهی پردرآمد کاردانش

در این میان، عدم رونق برخی رشته‌های دانشگاهی به عقیده برخی کارشناسان، وضع اقتصادی و نیاز بازار کار است، اما آن‌گونه که مشهود است، وضع اقتصادی و واردات بیش‌ازاندازه در این بخش نیز بی‌تأثیر نبوده، به‌گونه‌ای که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی از رونق افتاده‌اند و به همین‌ دلیل فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در کشور ما خریداری ندارند. چه‌بسا اگر رونق به کشور بازمی‌گشت، شاید این رشته‌ها مانند سایر کشورها به رشته‌های باارزش و پردرآمد تبدیل می‌شدند.

ظرفیت کدام رشته های دانشگاه در بازار کار پرشده است؟

در ۶۰‌سال گذشته و در طول حیات آموزش عالی، داوطلبان توسعه آموزش عالی را جهت‌دهی می‌کرده‌اند؛ وقتی ۱۰۰ نفر یا ۱۰۰۰ نفر اول کنکور، یک‌رشته خاص را انتخاب می‌کنند، به‌طور طبیعی یکی از دلایل آن، کشش بازار کار و درآمدزا بودن آن رشته است.

حالا در شرایطی هستیم که ۸۰‌درصد جمعیت داوطلبان کشور در ۲۰‌درصد رشته‌ها علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستند که در صدر آن پزشکی، رشته‌های مهندسی همچون برق، کامپیوتر، عمران و رشته‌های حقوق و روانشناسی قرار دارد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که بازار کار این رشته‌ها، بازار خوب و پرکششی است. برخی رشته‌ها که درگذشته تصور می‌شد بازار کارشان بسیار خوب است، امروز به مرز اشباع در جامعه رسیده‌اند؛ ازجمله حقوق، روانشناسی و برخی رشته‌های مهندسی مانند مهندسی برق، بنابراین توصیه  ما به شما این است که این رشته‌ها را جزو آخرین انتخاب‌هایتان قرار دهید.

رشته های دانشگاهی پردرآمد در دنیا کدامند؟

رشته های دانشگاهی پرطرفدار دنیا

برخلاف ایران که هنوز اشتیاق به تحصیلات دانشگاهی، به بحران کار و کارآفرینی در آن دامن می‌زند، در بسیاری از کشورها تقاضای جوانان برای ورود به رشته های دانشگاه ها رو به کاهش گذاشته است. کشورهایی نظیر ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، هند، چین و کشورهای حوزه نوردیک همگی در سال‌های اخیر با کاهش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی روبه‌رو شده‌اند. در آمریکا سال‌های متمادی کمپ‌های دانشگاهی شاهد دانشجویانی بودند که روز‌به‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شد.

در ‌سال ٢٠١٠ تعداد دانشجویان این کشور به بالاترین میزان خود یعنی ٢١‌میلیون نفر رسید ولی از آن زمان تاکنون هرسال با کاهش روبه‌رو بوده است. در پایان ‌سال ٢٠١٤ میلادی (که جدیدترین آمار دولتی در دست است) تعداد ورودی دانشگاه‌ها در این کشور بیش از ٨٠٠‌هزار نفر کاهش پیدا کرد. در‌ سال ٢٠١٥ میلادی باراک اوباما دریکی از سخنرانی‌های خود گفت: «مدرک دانشگاهی مطمئن‌ترین بلیت برای ورود به طبقه متوسط است.» و حالا دو‌ سال پس از سخنان او ٨٠٠‌هزار جوان، کمتر از گذشته، از این طریق قصد ورود به طبقه متوسط را دارند!

برخی از جامعه شناسان بر این باورند که علتی برای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه باوجود کاهش دانشجویان اما اقتصاد در جهت رشد است، به این معناست که افراد به سمت‌وسوی درستی کشش پیداکرده‌اند و توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. تجربه تاریخی در آمریکا نشان می‌دهد هرگاه شرایط اقتصادی بهبود پیداکرده، جوانان آمریکایی به کار روی آورده‌اند و تحصیل در رشته های دانشگاه با افت مواجه شده است. این در حالی است که فارغ‌التحصیلان کالج (با مدرک لیسانس) تقریباً دو برابر کسانی که با دیپلم وارد بازار کار می‌شوند، حقوق می‌گیرند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x