انرژی

روش منحصر به فرد برای کاهش مصرف گاز و هزینه ها در خانه 

از آنجایی که ما در کشور خود با محدویت منابع و افزایش روزافزون قیمت گاز و برق روبه رو هستیم، بحث کاهش مصرف گاز بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است و ما سعی کردیم بهترین روش های کاهش مصرف گاز و هزینه ها را در این مطلب بیان کنیم. 

امروز که در مترو بودم، شنیدم دو نفر در مورد روش های کاهش مصرف گاز در خانه صحبت می کردند، آنها بیشتر نگران هزینه ها بودند و کاهش هزینه در این شرایط برایشان بسیار مهم بود، بنابراین پارت نیوز تصمیم گرفت روش های کاملا کاربردی و منحصربه فرد برای کاهش مصرف گاز را به صورت یکجا جمع آوری کند که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

فهرست

کاهش مصرف گاز و هزینه ها در خانه

برای کاهش مصرف گاز در خانه روش های مختلفی وجود دارد که شما به راحتی می توانید با چند ترفند و بدون هزینه مصرف گاز خود را در فصل سرما کاهش دهید.

1. دمای ترموستات خود را کم کنید

کاهش دمای ترموستات خود به میزان یک یا دو درجه هنگامی که گرمایش را روشن می کنید، یک راه آسان برای کاهش مصرف گاز در خانه است. ترموستات را یک درجه پایین بیاورید، چند روز صبر کنید تا ببینید آیا به تفاوت عادت کرده اید و سپس یک درجه دیگر را امتحان کنید.

ادامه دهید تا زمانی که کمترین دمایی را که در آن احساس راحتی می کنید پیدا کنید و بلافاصله شاهد کاهش در صورتحساب های انرژی خود باشید. اما مهم است که به اندازه کافی گرم نگه دارید تا سالم بمانید. اگر شرایطی دارید که تحت تأثیر سرما قرار گرفته است، راهنمایی های پزشک عمومی خود را دنبال کنید.

2. گرمایش را فقط زمانی که به آن نیاز دارید روشن کنید

برای صرفه جویی در کاهش مصرف گاز، گرمایش خود را همیشه کم نگه دارید؟ این یک واقعیت ندارد. تنها روشن کردن گرمایش در مواقعی که نیاز دارید، تضمین می‌کند که وقتی در خانه نیستید انرژی خود را برای گرم کردن خانه‌تان هدر نمی‌دهید.

3. برای کاهش مصرف گاز پرده های خود را ببندید و جلوی ورود هوا را بگیرید

3. برای کاهش مصرف گاز پرده های خود را ببندید و جلوی ورود هوا را بگیرید

آیا حتی با روشن بودن گرمایش هنوز در مکان های خاصی از خانه احساس لرز می کنید؟ ممکن است هوایی از بیرون از پنجره ها یا درهای شما وارد شود. از درزگیرها برای در و پنجره ها برای کاهش مصرف گاز استفاده کنید. همچنین عصرها که هوا سردتر می شود پره ها را بکشید.

4. در زمان های کوتاه تری حمام کنید

اگر کوتاه‌تر از حد معمول دوش بگیرید، در مصرف آب و انرژی لازم برای گرم کردن آب صرفه‌جویی خواهید کرد. این یک روش موثر برای کاهش مصرف گاز می باشد. سعی کنید تایمر گوشی خود را برای پنج دقیقه تنظیم کنید. حتی می توانید در حین حمام کردن، گرمای آب را کاهش دهید. حمام ها را هر چند وقت یکبار به یک درمان نگه دارید زیرا می توانند مقدار آب را تا دو برابر به عنوان دوش مصرف کنند.

5.  برای کاهش مصرف گاز مبل خود را از رادیاتور دور کنید

اگر مبل شما خیلی نزدیک به رادیاتور شما باشد، رادیاتور شما ممکن است پشت مبل را گرم کند نه اتاق شما! فاصله 15 سانتی متری مبل از رادیاتور می تواند تفاوت زیادی در گرمای اتاق ایجاد کند

6. یک ترموستات هوشمند را در نظر بگیرید

6. یک ترموستات هوشمند را در نظر بگیرید

با توجه به این نکته، اگر شما هم مثل من فراموشکار هستید، ممکن است هنگام رفتن به محل کار، فراموش نکنید که ترموستات را کم کنید. اینجاست که یک ترموستات هوشمند می تواند وارد کار شود و به شما در کاهش مصرف گاز کمک کند.

یک ترموستات هوشمند به شما این امکان را می دهد که برنامه ای را برای افزایش و کاهش دمای خانه خود مطابق با نیاز خود تنظیم کنید. ترموستات‌هایی مانند Nest حتی قابلیت‌های یادگیری دارند که به آن امکان می‌دهد با برنامه‌های شما سازگار شود و در پس‌زمینه به‌طور بی‌سروصدا در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.

7. عایق کاری کن تا گرمای خود را در داخل نگه دارید

برای اینکه جلوی ورود هوای اضافی را به خانه بگیرید، نیاز است که عایق کاری انجام بدهید. با این کار می توانید خانه خود را کاملا گرم نگهدارید.

8. تعمیر و نگهداری رادیاتور برای کاهش مصرف گاز

یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری بیشتر پول خود و کاهش مصرف گاز در خانه، نگهداری مناسب از رادیاتور است. برای این کار بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

9. دمای آبگرمکن خود را کاهش دهید

کاهش دمای پکیج

ما دمای آبگرم کن خود را معمولا بالا می گذاریم درحالی که نیازی به آن نیست. بهترین دامنه دمای آبگرمکن بین 49 تا 60 درجه است، اما لازم به ذکر است که تنظیم دمای آب به عوامل بسیاری هم‌چون موقعیت جغرافیایی، دمای مناسب و انتخابی مصرف کنندگان و… بستگی دارد.

10. آبگرمکن خود را تخلیه کنید

شستشوی آبگرمکن کاری است که به راحتی می توانید به تنهایی انجام دهید و عمر دستگاه شما را افزایش می دهد و برای کاهش مصرف گاز در خانه موثر است. این تضمین می کند که انرژی خود را برای گرم کردن آب خود از طریق لایه ای از رسوب هدر نمی دهید.

11. ترفند پنکه سقفی روشی جالب برای کاهش مصرف گاز

ترفند پنکه سقفی

وقتی می‌خواهید گرم کنید، احتمالاً فکر نمی‌کنید که فن را روشن کنید. با این حال، این هک مقرون‌به‌صرفه می‌تواند به شما کمک کند تا در زمستان گرم بمانید.

برای خنک کردن هوا در ماه‌های گرم‌تر، پنکه‌های سقفی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند و جریان هوای خنک‌کننده به سمت پایین ایجاد می‌کنند.

اکثر پنکه های سقفی دارای یک سوئیچ هستند که به آنها امکان می دهد جهت خود را برعکس کنند. در حالی که فن خاموش است، سوئیچ را بچرخانید تا فن در جهت عقربه های ساعت بچرخد. این کار هوای سرد را به سمت بالا می کشد و هوای گرم را از اطراف سقف به پایین می راند. این ممکن است یکی از ترفندهای عجیب‌تر باشد، اما واقعاً تفاوتی در گرمای اتاق شما ایجاد می‌کند!

12. استفاده از قالیچه برای گرم تر ردن خانه

شما به وسیله فرش و قالیچه می توانید در کاهش مصرف گاز در خانه صرفه جویی کنید. قالیچه ها تا حدود خیلی زیادی و.رود هوای سرد را به خانه می گیرند و شما دیگر روی سرامیک های سرد راه نمی روید.

13. از فویل برای کاهش مصرف گاز استفاده کنید

معمولا رادیاتورها به دیوار خانه چسبیده اند که شما برای جلوگیری از هدر رفتن گرما باید آلومینویم به دیوار پشت رادیاتور بچسبانید تا گرما داخل خانه بچرخد.

14. خروجی های شومینه را چک کنید

در برخی اوقات خروجی شومینه ها نشتی دارد که این موضوع باعث می شود تا 20 درصد از گرمای خانه از دست برود. پس تمام دریچه ها و خروجی های شومینه را بررسی کنید تا مطمئن شوید از حداکثر گرمای آن استفاده می کنید.

15. از نور آفتاب برای کاهش مصرف گاز استفاده کنید

نور آفتاب برای کاهش مصرف گاز

آفتاب در پاییز و زمستان تقریبا تیزتر است و شما می توانید زمانی که آفتاب بالای سرتان قرار می گیرد پرده ها را کنار بزنید تا نور وارد خانه شود و گرما را حس کنید.

16. مبل خود را از رادیاتور دور کنید

با اطمینان از دور بودن قطعات بزرگ مبلمان از رادیاتور، هوای گرم را در گردش نگه دارید. در غیر این صورت، باید خانه خود را برای مدت طولانی تری گرم کنید. دور بودن مبل از رادیاتور در کاهش مصرف گاز بسیار موثر است.

17. لوازم خانگی را در حالت آماده به کار رها نکنید

وسایل زیادی وجود دارند که حتی زمانی که در حالت آماده به کار هستند، برق مصرف می کنند. آمارهای زیادی نشان می دهد که شما وسایل را در حالت آماده به کار رها می کنید.

18. از کیسه آب گرم هنگام خواب استفاده کنید

ممکن است اتاق شما سرد باشد و زمان خواب نیاز به گرمای بیشتری داشته باشید، بنابراین یک کیسه آب گرم را کنار خود نگهدارید تا نیاز نباشد دمای رادیاتور را بالا ببرید.

19. در فر و باز بگذارید

بازگذاشتن در فر

بعد از اینکه غذای شما آماده می شود، در فر را باز بگذارید تا گرما داخل خانه بچرخد و این راه برای افزایش گرما در خانه و کاههش مصرف گاز موثر است.

20. از بخار حمام برای کاهش مصرف گاز استفاده کنید

زمانی که شما حجمام می کنید، بخار داخل حمام جمع شده است که در انتها بهتر است در حمام را باز بگذارید تا بخار به بیرون از خانه راه پیدا کند و آن قسمت خانه گرم شود.

21. گرم کننده های کف منزل مناسب برای کاهش مصرف گاز

گرم کننده های کف منزل به سرعت خانه را گرم می کنند و می توانید برای کاهش مصرف گاز از این وسیله استفاده کنید.

22. از قفسه استفاده کنید

قفسه های متحرک به شما کمک می کنند تا گرما را داخل خانه نگهدارید، برای این کار قفسه ها را بالای رادیاتور باید نصب کنید تا گرما خیلی بالا نرود و در همان سطح بچرخد. البته مراقب باشید اجسامی که بر اثر گرما آسیب می بینند را روی این قفسه قرار ندهید.

23. آب بجوشانید

زمانی که برای چایی دم کردن، آبجوش می گذارید خانه به وسیله گرمای گاز و آبجوش گرم می شود. بهتر است که شما هم در قابلمه های بزرگی آبجوش بگذارید تا فضای آشپزخانه و خانه را تا حدود زیادی گرم کنید.

24. لباس گرم بپوشید

لباس گرم بپوشید

معمولا ما دوست نداریم در خانه لباس زیاد بپوشیم، اما در فصل سرما برای کاهش مصرف گاز بهتر است که لباس گرم بپوشید.

25. لامپ های حبابی را با ال ای دی ها جابجا کنید

از آنجایی که در زمستان زودتر هوا تاریک می شود، لامپ بیشتر روشن می ماند. پس بهتر است از ال ای دی ها 95 درصدی استفاده کنیم که انرژی کمتری مصرف می کنند و برای ذخیره گرما هم مناسب می باشند.

26. لوله کشی نباید طویل باشد

سعی کنید در لوله کشی پکیج از لوئوله های کمتری استفاده کنیئد و جوری طراحی کنید که فاصله پکیج ها تا محل اتصال خیلی نباشد و به این صورت آب راحت تر گرم می شود.

27.کاهش مصرف انرژی در پکیج دیواری

پکیج دیواری جایگزین های بسیار مناسبی برای آبگرمکن های قدیمی می باشند. پکیج ها در مصرف انرژی  و کاهش مصرف گاز موثر هستند زیرا :

آبگرم کن های قدیمی انرژی زیادی صرف می کنند تا گرم شوند اما پکیج های دیواری با انرژی خیلی کمتری شروع به گرم شدن می کند. در پکیج ها وقتی شیر آب گرم باز می شود آب سرد وارد پکیج شده و جریان آب در اثر تماس با المنت حرارتی به سرعت گرم می شده و به شیر آب گرم وارد میشود.

28. پکیج باید در جای صحیحی نصب شود

پکیج باید در جای صحیحی

اینکه پکیج شما در جای درستی نصب شود، در گرمای خانه تاثیرگذار است و نصب تراز پکیج در خانه مهم است. معمولا پکیج ها را در قسمت های مختلف خانه نصب می کنند تا گرما به یک اندازه پخش شود.

29. به موقع پکیج را سرویس نمایید

از ابتدای فصل سرملا و قبل از اینکه بخواهید رادیاتورها را روشن کنید، حتما پکیج را سرویس کنید تا مطمئن شوید، درست کار می کند و این کار در کاهش مصرف گاز خانگی تا حدود زیادی موثر است. سرویس دوره ای پکیج سبب تمیز شدن لوله های آن از مواد معدنی و رسوبات کلسیم می شود.

30. به جنس لوله ها توجه کنید

در طول مسیر لوله کشی کمترین هدررفت گرما اتفاق افتد، باید لوله های پکیج عایق بندی شده و پلاستیکی باشند.

31. جریان آب را کم کنید

جریان آب در پکیج ها معمولا 100 لیتر در هزر دقیقه می باشد که ما به آن نیاز نداریم، بنابراین بهتر است که جریان آب را کم کنید.

حرف آخر

کاهش مصرف گاز و هزینه ها با توجه به تورم ها و افزلیش قبض گاز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین شما بهتر است تمام یا بخش زیادی از روش های گفته شده را در خانه انجام دهید تا با دیدن قبض گاز خود شوکه نشوید. همچمنین از شما عزیزان خواهشمندیم اگر از روش های دیگری اطلاع دارید در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x