گل و گیاه

روش نگهداری گل صدتومانی (Peony) به همراه فواید معجزه آسا

گل صدتومانی (Peony)، از جمله گل های تابستانی و زیبا است. این گل بسیار رنگ های زیبایی دارد، که شما را برای نگهداری از این گل به وجد می آورد.

به گزارش پارت نیوز؛ گل صدتومانی (Peony)، از جمله گل های بادوام است. این گل تا سال ها پس از کاشت برای شما باقی می ماند و همچنان به گل دهی ادامه می دهد.

معرفی گل صدتومانی (Peony)

یونی متعلق به آسیا، جنوب اروپا و شمال غربی آمریکاست. جالب است بدانید پیونی سفید، از قدیمی­ترین و اصیل­ترین گیاهان طب سنتی چینی است، آنها از این گل برای درمان بیماری‌هایی مثل تشنج استفاده می‌کردند.

 تاریخچه گل صدتومانی (Peony)

این گل صدتومانی (Peony)، تاریخچه بسیار طولانی دارد که به چین باستان می رسد. به دلیل بادوام بودن این گل در چین باستان همچنان کاشته می شده و معتقد بودند که ریشه این گیاه خواص درمانی دارد و آن را برای درمان و پیشگیری از تب استفاده می کردند.

پیونی منحصرا در چین مانده بود، تا سال 1784 که در اروپا هم کشف شد. نام پیونی، به “پین” شاگرد اسقلبیوس برمی‌گردد. اسقلبیوس یکی از الهه‌های یونانی، الهه طب و داروی یونان باستان بود.

وقتی پلوتو در یک مشاجره با هرکول زخمی شد، پین برای درمان آن از یک گیاهی استفاده کرد. این گیاه در کوه المپوس رشد می‌کرد و به افتخار کاشفش، پین، پیونی نامگذاری شد.

معرفی انواع رنگ بندی گل صدتومانی (Peony)

این گل معمولا به صورتی معروف است اما رنگ های دیگری هم دارد که شامل:  قرمز تیره، مرجانی، صورتی پررنگ، سفید و زرد هم است.

گل پیونی سفید و صورتی بسیار پرطرفدار هستند. علاوه بر رنگ، انواع مختلف پیونی در تعداد و نوع گلبرگ هم با هم متفاوت اند. آن‌ها می‌توانند تکی، دوتایی و یا چندتایی روی یک ساقه قرار بگیرند.

روش نگهداری از گل صدتومانی (Peony)

گل صدتومنی از جمله گل هایی است که ریشه سفت و سخت دارند و هم پاییز و تابستان گل دهی دارند.

محل کاشت گل صدتومنی

بهتر است این گل را در حیاط خود یا راهرو قرار بدهید. چرا که پر از گل برگ می شود و حس طراوت و شادی را به تمام افرادی که از آنجا رد می شوند را می دهد.

نور مناسب گل صدتومانی

گل صد تومانی آفتاب کامل را دوست دارد و اگرچه می‌تواند با نیمی از روز کنار بیاید، اما در نقطه‌ای آفتابی که 6 تا 8 ساعت در روز نور خورشید دریافت می‌کند، بهترین گلدهی را دارند.

حسادت گل صدتومانی (Peony)

در برابر بادهای شدید از آنها محافظت کنید، زیرا شکوفه های بزرگ گل صد تومانی آنها را سنگین می کند. (در صورت لزوم از چوب برای نگه داشتن آنها استفاده کنید.) خیلی نزدیک به درختان یا درختچه ها نکارید، زیرا گل صد تومانی دوست ندارد برای غذا، نور و رطوبت رقابت کند.

خاک مناسب برای گل صدتومنی

خاک گل صدتومنی باید عمیق باشد. همچنین حاصل خیز، غنی از هوموس باشد که زهاکش خوبی هم داشته باشد. PH خاک باید خنثی باشد.

کود مناسب برای گل صدتومانی (Peony)

اگر خاک شما فقیر است، زمان استفاده از کود (آب استخوان، کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده است) اوایل تابستان است، پس از اینکه گل پیونی شکوفا شد و گل‌ها را از بین بردید. بیش از هر چند سال یکبار کود ندهید.

رطوبت مورد نیاز برای گل صدتومنی

معمولا گل صدتومنی برای ابتدای کاشت به رطوبت خوبی نیاز دارد و خاک آن باید مرطوب باشد. اما برای بقا نیاز ندارد تا همیشه مرطوب باقی بماند.

آبیاری گل صدتومانی (Peony)

این گل در ابتدای کاشت خود نیاز به آبیاری کامل دارد و شما باید به طور کامل و مرتب تا زمانی که حس کنید شروع به رشد می کند آبیاری کنید.

هرس

گل پیونی سر مرده به محض اینکه شروع به محو شدن می کنند، شکوفا می شوند و به شکل یک برگ قوی بریده می شوند تا ساقه از شاخ و برگ بیرون نزند. شاخ و برگ ها را در پاییز به زمین ببرید تا از هر گونه بیماری زمستان گذرانی جلوگیری کنید.

مالچ پاشی

گل پیونی را با مالچ خفه نکنید. در جاهایی که سرما شدید است، برای اولین زمستان پس از کاشت، می‌توانید با سوزن‌های کاج یا پوست خرد شده مالچ‌پاشی کنید. مالچ را در بهار حذف کنید.

چگونه کاشت گل صد تومنی را انجام می دهند؟

  1. گل صد تومانی معمولاً به صورت بوته ای با 3 تا 5 جوانه به فروش می رسد که شاخه های گیاه 3 یا 4 ساله است.
  2. گل های پیونی را در فاصله 90 تا 120 سانتیمتری از هم قرار دهید تا امکان گردش هوای خوب بین گیاهان فراهم شود. هوای راکد و مرطوب ممکن است باعث ایجاد بیماری شود.
  3. گودالی به اندازه حدود 60 سانتیمتر عمق و 60 سانتیمتر عرض در خاکی با زهکشی خوب در یک نقطه آفتابی حفر کنید.
  4. خاک از افزودن مواد آلی به گودال سود خواهد برد.
  5. اگر خاک سنگین یا بسیار شنی است، آن را با کمپوست اضافی غنی کنید. حدود یک فنجان آرد استخوان را در خاک بریزید.

پس از اینکه تمام مراحل بالا را به خوبی اجرا کردید باید مراحل بعدی را هم بادقت انجام بدهید تا گل بتواند به خوبی عمل کند.

6. ریشه را طوری قرار دهید که جوانه ها روی یک تپه خاک در گودال به سمت بالا قرار گیرند و ریشه ها را فقط 5 سانتیمتر زیر سطح خاک قرار دهید. خیلی عمیق نکارید!

در این مرحله باید سوراخ را کاملا پر کنید و مراقب باشید تا خاک ته نشین نشود. ریششه را با دقت فرو کنید و عمق آن نباید بیش تر از 5 سانتی متر باشد. سپس خاک را با آرامش کامل بکوبید.

هنگام کاشت گل پیونی که در گلدان رشد می کند، آن را عمیق تر از آنچه در گلدان رشد کرده است، بپوشانید.

فواید گل صدتومنی

گل صدتومانی فواید زیادی دارد که در اینجا به معرفی بخشی از این مزایا می پردازیم.

جوان سازی پوست صورت

تحقیقات نشان داده که پئونوفلورین در طی ۸ هفته می تواند چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت شود. یکی از خواص گل صد تومانی، دارا بودن ماده پئونوفلورین است که در نهایت موجب داشتن پوستی جوان و شاداب خواهد شد.

 مرطوب کننده طبیعی پوست

گل صدتومانی چون آنتی اکسیدان بالای دارد باعث آبرسانی در پوست می شود. این خواص باعث شده تا از این گل به عنوانمرطوب کننده استفاده شود.

لایه بردار طبیعی پوست صورت

از جمله مزایای گل صدتومانی (Peony) می توان به لایه بردار بوودن آن اشاره کرد. ریشه های گل صد تومانی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هاست که مانند یک لایه بردار عمل کرده و باعث پاک سازی پوست صورت می شود.

 نرم کننده موی سر

وجود آنتی اکسیدان های زیاد در گل صد تومنی باعث شده است تا آبرسان خوبی برای مو باشد و می توان به عنوان نرم کننده و آبرسان مو از آن استفاده کرد.

سلامت زنان

این گل بر سلامت زنان نیز موثر است.آدنومیوزیس، آندومتریوزیس و فیبروئید بسیار برای زنان مفید می باشد.

در طب سنتی چینی گفته می شود که دمنوش ریشه و گل های گل صد تومانی سفید با کاهش استروژن خون و با افزایش جریان خون در ناحیه ی لگن به درمان انقباض رحم، آندومتریوز، آدنومیوز و فیبروئید رحم کمک می کند.

دمنوش گل ها و ریشه خشک شده گل صد تومانی را برای درمان دیسمنوره، آندومتریوز و آدنومیوز تا سه فنجان در روز می توانید استفاده کنید.

درمان معجزه آسا گل صدتومانی (Peony)؛ آرتروز، روماتیسم و نقرس

گل صد تومانی خواص ضد التهابی دارد. بنابراین با وجود آنتی اکسیدان بالا برای درد مفاصل نیز دارویی شفا بخش است.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x