سلامت

15 مورد از بهترین روش های درمان حالت تهوع در ماشین

برای درمان حالت تهوع در ماشین می تواند از روش های بسیار آسان و موثر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت استفاده کنید.

به گزارش پارت نیوز؛ برخی افراد پس از دقایقی که در ماشین حضور می یابند حالشان بد می شود و دچار حالت تهوع می شوند. این موضوع نسبتا ساده خیلی اوقات باعث می‌شود شخصی که به این مشکل مبتلاست از سوار شدن به اتومیبل منصرف شود اگر به دنبال روش های درمان حالت تهوع در ماشین هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راه های درمان حالت تهوع در ماشین

حالت تهوع می تواند به سرگیجه و ضعف بدنی نیز منجر شود. اگر علائم حالت تهوع با گذشت دقایق ابتدایی سفر رفع نشدند، بهتر است از روش های زیر کمک بگیرید:

تمرکز  داشته باشید

آرام باشید. چیزی بیابید و سعی کنید بر آن تمرکز کنید. مثلا از ۱۰۰ شروع به برعکس شمردن کنید، نفس عمیق بکشید و چشمان‌تان را ببندید. تغییر وضعیت یا حواس پرتی زمانی که متوجه بیماری حرکتی می‌شوید ممکن است به کاهش علائم شما قبل از شدید شدن کمک کند.

اگر راننده باشید حالت تهوع در ماشین نخواهید داشت

یک راهکار این است که اگر مسافر هستید، فرمان خودرو را به دست بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می‌کند که بیماری حرکت زمانی رخ می‌دهد که حرکتی که چشمان شما می‌بیند با حرکتی که گوش داخلی شما حس می‌کند متفاوت باشد. اگر در حال رانندگی با ماشین هستید، ممکن است این حواس بهتر به هم متصل شوند و علائم شما را کاهش دهند.

به یک شی‌ء ثابت نگاه کنید

به یک شیء ثابت  و در صورت اکان رنگارنگ نگاه کنید. اگر در قایق هستید به افق خیره بشوید. اگر در خودرو هستید هم از شیشه جلو بیرون را نگاه کنید.

چگونه حالت تهوع را درمان کنیم

سفرتان را با معده پر شروع نکنید

قبل از سفر معده‌تان را پر نکنید. البته خالی بودن کاملا آن هم اصلا توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه به هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید.

موقعیت نشستن تان را تنظیم کنید

از دیگر روش های درمان حالت تهوع در ماشین این است که به جایگاه نشستنتان دقت داشته باشید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، بهتر است صندلی شما در قسمت بال هواپیما باشد و آنجا بنشینید. در کشتی هم اگر کابین بالای عرشه کشتی را انتخاب کنید، کمتر اذیت خواهید شد. در اتومبیل معمولا صندلی جلو بهترین مکان برای نشستن افرادی است که دچار ماشین گرفتگی و در ادامه حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

در جهت حرکت وسیله نقلیه بنشینید

با جهتی که در آن سفر می‌کنید و وسیله نقلیه در آن مسیر است هماهنگ شوید. این مسئله ممکن است به هماهنگی ارتباط حس بینایی و گوش داخلی شما کمک کند. در یک کشتی، سعی کنید از عقب (عقب) به سمت کمان (جلو) قایق حرکت کنید. برخی افراد گزارش می دهند که نشستن روی صندلی جلو علائم را کاهش می‌دهد. در خودرو، صندلی‌های عقب را با شخصی که جلوتر است تعویض کنید. در اتوبوس‌ها یا قطار صندلی‌هایی که پشتتان به مسیر است را انتخاب نکنید.

موقعیت و حالت‌تان را تغییر دهید

برخی افراد متوجه می‌شوند که دراز کشیدن در قطار باعث بهبود حالت تهوع آنها می‌شود. برای برخی، ایستادن ممکن است موقعیت بهتری باشد. گزینه‌های شما به نوع سفر شما بستگی دارد، بنابراین امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما عملی است.

اگر در ماشین هستید، تکیه دادن سر به پشتی صندلی با کاهش حرکات سر ممکن است به رفع حالت تهوع در ماشین کمک کند. به عبارت دیگر، ممکن است لازم باشد کمی آزمون و خطا کنید تا بهترین موقعیت را برای خود پیدا کنید.

هوای تازه وارد ریه هایتان کنید و سیگار نکشید

باز کردن پنجره یا  توقف خودرو، بیرون رفتن و حضور یا قدم زدن در فضای باز ممکن است به رفع حالت تهوع در ماشین کمک کند. اگر آب و هوا یا حالت سفر شما اجازۀ این کار را نمی‌دهد، دریچه‌های هوا را به سمت خودتان یا شخصی که حالش بد شده بچرخانید یا از یک پنکه برای دمیدن هوا به صورت خود استفاده کنید.

از خوراکی های سبک مثل کراکر یا بیسکوییت استفاده کنید

خوردن یک میان وعده سبک، مانند کراکر نمکی، می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. غذاهای سنگین، چرب یا اسیدی به علت دیر هضم بودن ممکن است بیماری شما را بدتر کنند.

درمان حالت تهوع در ماشین با موسیقی

رادیو را روشن کنید یا مکالمه ای را شروع کنید تا ذهن خود را از احساس های ناخوشایند دور نگه دارید. ممکن است بتوانید به اندازه کافی حواس خود را پرت کنید تا احساس بهتری داشته باشید. در یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۲، محققان به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند به رفع استفراغ بعد از عمل کمک کند، اگرچه تأثیر کمی بر خود تهوع پیدا کردند. با این حال، ممکن است گوش دادن به موسیقی به فرد کمک کند در طول سفر از استفراغ جلوگیری کند.

مقداری آب یا یک نوشیدنی گازدار بنوشید

نوشیدن آب سرد یا انواع نوشیدنی گازدار نیز ممکن است به کاهش حالت تهوع شما کمک کند. نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه‌های گازدار خاص را کنار بگذارید، که ممکن است به کم‌آبی بدن که می‌تواند حالت تهوع و سرگیجه تان را بدتر کند، کمک کند. انتخاب‌های خوب دیگر می‌تواند شامل شیر و آب سیب باشد.

درمان حالت تهوع

صفحه نمایش و کتاب را کنار بگذارید

افراد مبتلا به حالت تهوع و سرگیجه در حرکت ممکن است در خواندن کتاب یا متون در دستگاه‌های مختلف دچار مشکل شوند. بنابراین، اگر روی چیزی از نزدیک تمرکز کنید، ممکن است علائم خود را بدتر کنید این امر می‌تواند به‌ویژه برای طرفداران بازی ویدیویی یا افرادی که از فناوری واقعیت مجازی منبع مطمئن (VR) استفاده می‌کنند بد باشد. ممکن است متوجه شوید که استراحت کردن از فعالیت یا تغییر به کتاب های صوتی، موسیقی یا چرت زدن می تواند کمک کننده باشد.

رایحه درمانی با اسانس نعنا

عطر رایحه نعنا فلفلی سبب کاهش حالت تهوع در ماشین می شود. راه‌های زیادی برای استفاده از روغن‌ها وجود دارد، اما استنشاق کمترین عارضه را خواهد داشت، اگرچه کارشناسان توصیه می‌کنند برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی، آن را برای یک ساعت یا کمتر در فضا پخش کنید. استنشاق مقدار زیادی اسانس برای بیش از یک ساعت می‌تواند از نظر تئوری باعث تهوع شود.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x