آشپزی

روش های نگهداری آبغوره و ترفندهای قرمز شدن آن

آبغوره خانگی  یکی از چاشنی‌های‌ محبوب ایرانی‌هاست که در انواع غذا و سالاد استفاده می‌شود. در این مطلب به نحوه نگهداری آبغوره خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ با شروع فصل تابستان یکی از دغدغه‌های افرادی که علاقه زیادی به آبغوره دارند این است که نحوه نگهداری آبغوره چگونه باشد تا این چاشنی خوش طعم دوام بیشتری داشته باشد و رنگ آن قرمزتر شود. برای آنکه آبغوره تان را به خوبی نگه دارید و هر روز خوش رنگ‌تر از دیروز شود تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

شیشه مناسب برای نگهداری آبغوره چگونه باید باشد؟

از شیشه‌های کوچک برای نگهداری آبغوره استفاده کنید تا پس از باز کردن هر شیشه محتوی آن زود مصرف شود . دهانه شیشه ای که آبغوره را در آن می‌ریزید باید تنگ باشد این کار باعث می‌شود تا آبغوره تان کپک نزند.

نکته : برای نگهداری آبغوره از بطری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث واکنش مواد اسیدی آبغوره با دیواره بطری می‌شود و موجب سرطان‌زا شدن آن می‌گردد. بهتری ظروف برای نگهداری آبغوره ، ظروف شیشه‌ای تیره هستند زیرا این ظرف نور کمی از خود عبور می‌دهند.

حواستان باشد از ظروف یا بطری‌های پلاستیکی برای نگهداری آبغوره استفاده نکنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبغوره با دیواره ظروف پلاستیکی واکنش‌های نامطلوبی ایجاد می‌کند و باعث سمی یا سرطان‌زا شدن آن می‌شود. برای نگهداری آبغوره از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید و بهتر است این ظروف شیشه‌ای، تیره باشند تا کمتر نور را از خود عبور دهند.

روش‌های استریل کردن شیشه نگهداری آبغوره خانگی

چه کار کنم آبغوره کپک نزند؟

روش اول:با استفاده از آبجوش

شیشه نگهداری آبغوره را بشویید و در قابلمه به صورت افقی بگذارید سپس داخل قابلمه را آب هم دمای شیشه پر کنید و روی شعله اجاق گاز بگذارید ، درب شیشه را نیز به داخل قابلمه جهت استریل شدن بیاندازید.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه‌ها یک ربع در آب جوش بماند اکنون شیشه را در آورید و صبر کنید تا خشک بشود.

توجه: در این روش افزایش دمای شیشه و آب یکسان است به همین علت شیشه نمی‌شکند.

روش دوم:با استفاده از فر

شما می‌توانید شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت یک ساعت در فربگذارید، باید توجه کنید فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه‌ها بشکند.

روش سوم:با استفاده از مایکروفر

شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا بگذارید.

طریقه ریختن آبغوره خانگی درون شیشه

پس از استریل کردن و خشک شدن شیشه ، آبغوره را آرام داخل شیشه بریزید و سعی کنید شیشه تا لبه پر نشود و کمی از لبه شیشه خالی بماند ؛ این کار سبب می‌شود اکسیژن به داخل آبغوره را پیدا نکند و آبغوره کپک نزند ، پس از ریختن آبغوره در ظرف روی آن نایلون یا سلفون بکشید و در شیشه را محکم ببندید.

برای جلوگیری از ورود هوا به داخل آبغوره و کپک زدن آن می‌توانید به‌صورت سنتی از خمیر استفاده کنید و دور تا دور آن را خمیر بزنید و یا اینکه دورتادور درپوش شیشه را چند دور نوار چسب برق کاری بچسبانید.

اگر آبغوره کپک زد چه کار کنیم؟

در قدیم کپک آبغوره را می‌گرفتند و سپس آن را مصرف می‌کردند اما امروزه استفاده از آبغوره کپک‌زده را صحیح نمی‌دانند زیرا برخی از کپک‌ها، سموم سرطان‌زایی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می‌کنند که موجب ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان کبد می‌شود بنابراین بهتر است آبغوره کپک‌زده را دور بریزید و از مصرف آن اجتناب کنید.

سه ترفند ساده برای قرمز شدن رنگ آبغوره

چیکار کنم آبغوره قرمز شود

برای این که آبغوره شما قرمز شود می‌توانید آن را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید و تا رنگ آن یاقوتی و خوش‌رنگ شود و بعد داخل بطری بریزید.

اگر دوست ندارید آبغوره را بجوشانید باید آن را داخل شیشه تیره رنگ بریزید و دورتادور آن را با کاغذ بپوشانید تا نور به آن نفوذ نکند و برای ۲ روز در جای تاریک قرار دهید.

قرار دادن آبغوره در مقابل آفتاب نیز باعث قرمز شدن رنگ آبغوره می‌شود.

نکات و ترفندهای تهیه آبغوره

هر ۱ کیلو غوره به شما ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم آبغوره می‌دهد به شرطی که غوره‌ها آبدار باشند.

بهترین غوره برای تهیه آبغوره عسگری می‌باشد.

نمک در تهیه آبغوره نزنید زیرا مضرر است و باعث سفیدک زدن آبغوره می‌شود.

برای گرفتن آب‌غوره می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید.

حتما ۳ بار از صافی رد کنید تا تفاله آن کاملا گرفته شود.

اگر می‌خواهید روی آبغوره جر نبندد روی آن کمی روغن زیتون بریزید.

می توانید به دلخواه برای استفاده از نمک به ازای هر لیتر آبغوره ۱ ق مرباخوری نمک بزنید.

از قابلمه استیل یا لعابی برای جوشیدن استفاده کنید.

محل نگهداری آبغوره چگونه باید باشد؟

در قدیم پس از اینکه آبغوره را داخل شیشه می‌ریختند، آن را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار می‌دادند تا به اصطلاح خوش‌رنگ بشود. اما امروزه این کار از نظر علمی رد شده است، زیرا قرار دادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌شود. ویتامین c. موجود در آبغوره، به نور و حرارت حساس است و در برابر نور آفتاب از بین می‌رود. همچنین حالت اسیدی آن ممکن است برای معده‌ی افراد حساس به اسید مشکل ایجاد کند؛ بنابراین باید از قرار دادن این مواد در مقابل نور آفتاب به طور جدی خودداری شود.

بهتر است شیشه آبغوره خانگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با توجه به گفته وزارت بهداشت آبغوره را پس از باز کردن درب آن تا حدود یک سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

توجه: از تماس قاشق‌های چرب یا مرطوب با آبغوره خودداری کرده و حتی در شیشه آن را هم چرب یا مرطوب نکنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x