آشپزی

روش های پاک کردن ماهی و بدون استخوان کردن آن

روشی كه برای پاک کردن ماهی استفاده می‌شود بستگی به نوع ماهی و روش طبخ آن دارد. در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ پاک کردن ماهی روش های گوناگونی دارد ولی اصول اولیه آن برای اغلب ماهی‌ها یکسان است. در این مطلب به روش‌های پاک کردن ماهی و بدون استخوان کردن آن خواهیم پرداخت.

چگونه ماهی را بدون استخوان کنیم؟

چگونه ماهی را پاک کنیم؟

پاک کردن، استیک کردن و فیله کردن سه روش اصلی مهیا کردن ماهی برای طبخ می‌باشد. روشی که برای تمیز کردن ماهی استفاده می‌شود بستگی به نوع ماهی و روش طبخ آن دارد. در آموزش تمیز کردن ماهی فرض بر این است که بخواهید ماهی تازه کوچکی را برای طبخ یا سرخ کردن ماهی استفاده کنید.

روش اول

بدیهی است که به یک چاقو تیز و آب کافی برای تمیز کردن ماهی نیاز خواهید داشت. پاک کردن ماهی آن‌چنان دلپذیر نیست، شما می‌توانید تعداد زیادی روزنامه در دست داشته باشید. استفاده از دستکش آشپزخانه یا لاتکس هم خوب است.

قبل از شروع کار، ماهی را با آب سرد شستشو دهید تا ترشحات لزج روی پوست ماهی از بین برود. سپس پشت چاقو را در طول ماهی از دم تا سر بکشید تا فلس یا پولک‌های ماهی کاملا کنده شود.

اگر پشت چاقو فلس‌های در حال کنده شدن حرکت آرام روی ماهی دارد نیازی به برداشتن و دور کردن فلس‌ها نیست ولی اگر به اطراف پراکنده می‌شوند فلس‌ها را با دست نگه‌دارید تا در روی چاقو حرکت آرامی داشته باشد. سپس بعد از اتمام فلس‌گیری دوباره ماهی را در آب سرد شستشو داده تا تمام فلس‌های کنده‌شده پاک شود.

ماهی را چرخانده و در خط شکمی‌اش نزدیک باله ماهی، دنبال یک سوراخ کوچک بگردید. نوک چاقو را در این سوراخ مخرجی فروبرده و متصلاً برش دهید.

چگونه ماهی را برش بزنیم؟

در طول ماهی از دم تا آبشش شکاف دهید البته تنها پوست را برش دهید و اندام‌های داخلی را نبرید. در حین پاک کردن ماهی اندام‌های داخلی را به‌طور کامل خارج کنید. روی خط قرمز باریک در امتداد ستون مهره‌ها، شکافی وارد کرده و آن را هم به‌طور کامل خارج کنید. آبشش‌ها را نیز باید از ناحیه شکاف سرپوش آبششی خارج کنید و یا آبشش‌ها را قطع کنید. ماهی را بار دیگر با آب سرد بشویید.

آماده کردن ماهی برای طبخ بستگی به سلیقه شما دارد. ممکن است بخواهید شکل اصلی ماهی دست نخورده باقی بماند یا تصمیم بگیرید سر، دم و باله‌ها را ببرید. اگر می‌خواهید سر ماهی را بزنید، درست از زیر آبشش، سر را ببرید. دم را از محلی که به بدن متصل می‌شود قطع کنید.

باله‌ها را با مقدار اندکی از پوست ماهی برش دهید. اگر می‌خواهید باله پشتی ماهی را ببرید، با مقدار اندکی از پوست از هر دو طرف باله برش دهید. سپس باله را از جلوی قسمت انتهایی دم ببرید. این راه خوبی برای کشیدن اندکی از استخوان‌های متصل به باله پشتی است.

روش دوم

راه های ساده برای پاک کردن ماهی

همیشه ماهی را پاک شده می‌خرید و باورتان این است که از پس تمیز کردنش برنمی‌آیید؟ باور کنید پاک کردن ماهی آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است چند لایه روزنامه را روی اپن یا میز آشپزخانه پهن کنید و با یک کارد نوک تیز و قیچی آشپزخانه کارتان را شروع کنید.

قدم اول؛ پاکسازی فلس‌ها

ماهی را روی روزنامه بگذارید و با قیچی یا کارد، باله‌ها را ببرید. با یک دستمال بیخ دم ماهی را محکم بگیرید و با  کارد در جهت خلاف خواب فلس روی ماهی بکشید، به‌طوری‌که لبه کارد زیر فلس برود. برای پاک کردن ماهی با ضربه‌های محکم فلس را از بدنه جدا کنید.

هرچه از طرف سر و به طرف دم بروید، فلس آسان‌تر کنده می‌شود. (اگر مصرف ماهی شما زیاد است می‌توانید از بازار فلس‌گیر تهیه کنید.) دقت کنید که فلس بیخ سر و زیر شکم ماهی نیز گرفته شود. پس از تمام شدن این مرحله از کار، لایه رویی روزنامه را با فلس جمع کنید و ماهی و تخته برش را روی لایه زیری روزنامه بیندازید. شما می‌توانید برای خرید ماهی سالمون نروژی بروی لینک آبی کلیک کنید.

قدم دوم؛ جدا کردن کله ماهی

برای جدا کردن سر، ابتدا محل اتصال سر و زیر گلو را با نوک کارد ببرید، سپس سر را از لبه تخته یا میز بیرون بگذارید. با یک دست ماهی را روی تخته یا میز نگه‌دارید و با دست دیگر سر را به پایین فشار دهید تا مفصل استخوان جدا شود، سپس با کارد سر را از تنه جدا کنید. منظور از پاک کردن سر ماهی، جدا کردن آن مقدار گوشتی است که در سر وجود دارد و می‌توان آن را در پخت و پز به کار برد.

چگونه پولک ماهی را جدا کنیم؟

برای جدا کردن این گوشت، سر ماهی را زیر آب سرد بشویید، به‌طوری که اثری از خون و مواد لزج در آن باقی نماند. پاک کردن ماهی به دقت زیادی نیاز دارد. سپس سر را در قابلمه بگذارید، اندکی آب اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی آتش ملایم بپزید. سپس قابلمه را از روی آتش بردارید و بگذارید خنک شود. اکنون سر ماهی را از قابلمه درآورید، روی تخته بیندازید و گوشت آن را با چنگال جدا کنید. باقی سر ماهی را دور بیندازید.

قدم سوم؛ تمیز کردن

ماهی را از دو جا می‌توان شکافت؛ از شکم و از گرده. شکافتن شکم ماهی رسم شمال و شکافتن گردن آن رسم جنوب است. برای شکافتن شکم ماهی، نوک کارد را زیر گلوی ماهی فرو کنید و پوست شکم را تا ته شکم بشکافید. سپس برای پاک کردن ماهی درون شکمش را خالی کنید.

برای شکافتن گردن ماهی آن را به پهلو بخوابانید و با یک دست آن را نگه‌دارید. سپس کارد را درون شکاف زیر سر فروتر کنید و بشکافید تا به حفره شکم برسید و ماهی مانند کتاب باز شود. سپس داخل شکمش را خالی کنید. اگر قصد پر کردن شکم ماهی را دارید، شکافتن از گردن روش مناسب‌تری است.

ماهی را پس از پاک کردن و شکافتن یا قطعه‌قطعه کردن، زیر آب سرد بگیرید و با برس یا نوک کارد خون و سیاهی را از توی شکم آن بتراشید. سپس آب بکشید و در آبکش بگذارید تا آب آن برود. بعد از شستن ماهی، برای گرفتن بوی دست، یک برش لیمو را با یک قاشق تفاله قهوه در میانه دو دست بمالید و سپس با آب سرد بشویید.

پاک کردن ماهی با گرفتن پوست

گاهی ماهی را پوست کنده در فر می‌گذارند یا بخارپز می‌کنند. در این صورت البته گرفتن فلس آن لازم نیست. آسان‌ترین راه برای کندن پوست ماهی، این است که آن را به حالت نیم‌پز از فر در بیاورید و با لبه کارد پوست آن را بردارید.

می‌توانید ماهی را پاک کرده و بعد از شستن، برای ۲ تا ۳ دقیقه در آب جوش بیندازید و بعد از درآوردن پوستش را جدا کنید. با کارد نوک باریک تیز هم می‌توانید پوست ماهی خام را بردارید. اما این کار به کمی تمرین نیاز دارد. پس اگر زیاد حرفه‌ای نیستید، پاک کردن ماهی و کندن پوستش را به این شیوه امتحان نکنید.

مراحل بدون استخوان کردن ماهی

در آوردن استخوان‌های ماهی شاید برای بعضی افراد کار سختی به نظر برسد. در ادامه روشی ارائه خواهیم داد که می توان گفت هر فردی می تواند از عهده اش برآید.

چگونه استخوان ماهی را جدا کنیم؟

  1. ماهی را به پشت برگردانید و کمی پشت ماهی را فشار دهید تا استخوان‌ها از گوشت جدا شوند.
  2. البته در نظر داشته باشید که بعضا  برخی استخوان‌ها به راحتی از گوشت جدا شده  و نیازی به مرحله قبل نیست.
  3. از انتهای آبشش ها سعی کنید استخوان را کاملا از گوشت جدا کنید و انگشتتان را زیر استخوان قرار دهید. (نترسید و این کار را با شجاعت و به یکباره انجام دهید.)
  4. به همین ترتیب سعی کنید تا قسمت دم ماهی ادامه دهید یعنی با کمک یک دست استخوان را بگیرید و با دست دیگه بقیه استخوان را از گوشت جدا کنید.
  5. به همین راحتی استخوان از گوشت ماهی جدا می شود.
  6. حالا با کمک یک چاقوی تیز استخوان را از قسمت انتها ببرید.
  7. به همین ترتیب استخوان را از زیر آبشش ببرید.

پس از طی این مراحل ماهی شما آماده است و می توانید با آن یک غذای لذیذ درست کنید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x