فناوری

رونمایی از آیفون 16 و 16 پلاس با طراحی بی نظیر، دوربین با کیفیت + مشخصات برتر و قیمت 

آیفون 16 و 16 پلاس بر روی آیفون 15 با کنترل‌های قابل تنظیم‌تر ساخته شده‌اند و تنها آیفون‌هایی خواهند بود که Apple Intelligence را اجرا می‌کنند.

به گزارش پارت نیوز؛ اپل در سال 2024 با رونمایی از آیفون 16 و 16 پلاس بار دیگر دنیای گوشی های هوشمند را دگرگون کرد. این دو گوشی با ویژگی های جذاب و بهبودهای قابل توجهی همراه هستند که در ادامه به بررسی کامل مشخصات فنی و ویژگی های آن می پردازیم.

بزرگترین تفاوت بین آیفون 16 و آیفون 15 سال گذشته، معرفی یک دکمه اختصاصی دوربین جدید، اضافه شدن دکمه Action (که قبلا منحصر به Pro بود)، پردازنده جدید A18 و بهبودهایی در کیفیت زوم دوربین است.

اپل همچنین خط تولید آیفون جدید خود را به عنوان اولین گوشی های ساخته شده برای Apple Intelligence در زمانی که غول های فناوری در حال رقابت برای تزریق مهمترین محصولات خود با هوش مصنوعی بیشتر هستند، تبلیغ می کند.

پردازنده آیفون 16 و 16 پلاس

همه مدل‌های آیفون 16، iOS 18 را بر روی پردازنده جدید A18 اجرا می‌کنند که می‌تواند از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی هوشمند اپل استفاده کند. تراشه جدید A18 جهش بزرگی در عملکرد و کارایی ارائه می‌کند و بازی‌های AAA را می‌تواند تقاضا کند و همچنین عمر باتری را افزایش می‌دهد.

تراشه جدید که بر اساس فناوری 3 نانومتری نسل دوم TSMC ساخته شده است، ترکیبی از دو هسته عملکرد، چهار هسته بازده و یک موتور 16 هسته ای است که اپل می گوید سرعت آن دو برابر تراشه های قبلی است. همچنین دارای 17 درصد پهنای باند حافظه سیستم بیشتر است. اپل این تراشه را با A16 Bionic مقایسه کرد، تراشه ای که در آیفون های قبلی غیرپرو بود، برخلاف A17 Pro. اپل می گوید تراشه جدید 30 درصد سریعتر از A16 Bionic است.

پردازنده آیفون 16

اپل می گوید که پردازنده گرافیکی 5 هسته ای جدید در A18 تا 40 درصد سریعتر از پردازنده گرافیکی مورد استفاده در A16 Bionic (استفاده شده در آیفون 15) است. این پردازنده گرافیکی “کلاس دسکتاپ” این کار را در حالی انجام می دهد که 35٪ انرژی کمتری مصرف می کند.

این شرکت اعلام کرد که اپل می تواند عملکرد پایدار 30 درصدی بالاتری نسبت به نسخه های قبلی برای بازی ها داشته باشد. این شرکت تصاویری از مادربردها و زیرساخت‌های حرارتی بهینه‌سازی شده را برای اتلاف گرما بهتر نشان داد.

جدول مشخصات فنی آیفون 16 و 16 پلاس

اطلاعات پایه آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
حدود قیمت در زمان عرضه حدود ۸۰۰ دلار حدود ۹۰۰ دلار
تاریخ معرفی سپتامبر ۲۰۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴
وضعیت عرضه عرضه در آینده نزدیک عرضه در آینده نزدیک
تاریخ عرضه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴
نوع سیستم‌عامل iOS iOS
سیستم‌عامل در زمان عرضه iOS 18   iOS 18
تراشه آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
مدل تراشه Apple A18 Apple A18
فرآینده تراشه ۳ نانومتر ۳ نانومتر
تعداد هسته پردازنده ۶ هسته ۶ هسته
پردازنده گرافیکی Apple GPU Apple GPU
سایر مشخصات تراشه پردازنده گرافیک ۵ هسته‌ای پردازنده گرافیک ۵ هسته‌ای
حافظه و رم آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
ترکیب حافظه داخلی و رم ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت
نوع حافظه داخلی NVMe NVMe
درگاه کارت حافظه ندارد ندارد
صدا آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
نوع اسپیکر استریو (دوگانه) استریو (دوگانه)
جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد ندارد
ارتباط و سنسور ها آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
حسگرها حسگر تشخیصچهره سه‌بعدی- شتاب‌سنج ژیروسکوپ- حسگر مجاورت- قطب‌نما- فشارسنج هوا- حسگر نور محیط حسگر تشخیصچهره سه‌بعدی- شتاب‌سنج ژیروسکوپ- حسگر مجاورت- قطب‌نما- فشارسنج هوا- حسگر نور محیط
Wi-Fi Wi-Fi 7 (802.11be) a/b/g/n/ac/ax/be Wi-Fi 7 (802.11be) a/b/g/n/ac/ax/be
توضیحات Wi-Fi دو بانده (Dual Band)- هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) دو بانده (Dual Band)- هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث ۵.۳ ۵.۳
توضیحات بلوتوث پشتیبانی از A2DP- از نوع کم مصرف یا LE- پشتیبانی از AAC  پشتیبانی از A2DP- از نوع کم مصرف یا LE- پشتیبانی از AAC
فناوری‌ ارتباطی GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از ۵G دارد دارد
سیم‌کارت تک سیم‌کارت (نانو سیم و eSIM)- دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم) تک سیم‌کارت (نانو سیم و eSIM)- دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPS GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS

دوربین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس

دوربین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس

سیستم دوربین قدرتمند دارای یک دوربین 48 مگاپیکسلی فیوژن با گزینه 2x Telephoto است که به کاربران دو دوربین را در یک دوربین می دهد، در حالی که دوربین جدید Ultra Wide عکاسی ماکرو را امکان پذیر می کند. سبک‌های عکاسی نسل بعدی به کاربران کمک می‌کنند تا تصاویر خود را شخصی‌سازی کنند و عکس‌برداری و فیلمبرداری فضایی به کاربران اجازه می‌دهد تا خاطرات ارزشمند زندگی را با عمق قابل‌توجهی در Apple Vision Pro زنده کنند.

دوربین پشت آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
پیکربندی دوربین پشت واید- استاندارد- اولتراواید واید- استاندارد- اولتراواید
دوربین اصلی – واید- استاندارد ۴۸ مگاپیکسل ۴۸ مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی – واید- استاندارد لنز واید ۲۶ میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت- ۱/۱.۵۶ اینچ سایز سنسور- ۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل f/1.6 لنز واید ۲۶ میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت- ۱/۱.۵۶ اینچ سایز سنسور- ۱.۰ میکرومتر سایز پیکسل f/1.6
دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید لنز اولتراواید ۱۳ میلی‌متری-  فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز پوشش ۱۲۰ درجه- ۰.۷ میکرومتر سایز پیکسل f/2.2 لنز اولتراواید ۱۳ میلی‌متری-  فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز پوشش ۱۲۰ درجه- ۰.۷ میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت ۴K ۴K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو ۴K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps ۴K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120/240fps
توضیحات فیلم‌برداری فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف ۶۰ فریم بر ثانیه حالت Cinematic ضبط صدای استریو فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف ۶۰ فریم بر ثانیه حالت Cinematic ضبط صدای استریو
دوربین سلفی آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
دوربین سلفی اصلی ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی لنز واید ۲۳ میلی‌متری- فوکوس خودکار با تشخیص فاز ۱/۳.۶ اینچ سایز سنسور- f/1.9 لنز واید ۲۳ میلی‌متری- فوکوس خودکار با تشخیص فاز ۱/۳.۶ اینچ سایز سنسور- f/1.9
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجی حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک حسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی ۴K ۴K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی ۴K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps ۴K@24/25/30/60fps 1080p@25/30/60/120fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

نمایشگر و ابعاد آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس

نمایشگر و ابعاد آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس

پنل‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس به اندازه قبلی هستند، 6.1 اینچ برای آیفون 16 و 6.7 اینچ برای آیفون 16 پلاس، که آنها را به ترتیب 0.2 اینچ کوچکتر از 16 پرو و ​​16 پرو مکس می‌کند. آنها هنوز در 60 هرتز کار می کنند و می توانند از 2000 نیت در نور خورشید به 1 نیت در تاریکی برسند. آخرین محافظ سرامیک شیلد 50 درصد سخت‌تر از فرمول اصلی است و (اپل می‌گوید) دو برابر سخت‌تر از شیشه‌های تقویت‌شده مورد استفاده در گوشی‌های دیگر است.

نمایشگر آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
ابعاد نمایشگر ۶.۱ اینچ ۶.۷ اینچ
نوع نمایشگر Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate) ۶۰ هرتز ۶۰ هرتز
رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل ۱۲۹۰ در ۲۷۹۶ پیکسل
تراکم پیکسلی ۴۶۱ پیکسل در اینچ ۴۶۰ پیکسل در اینچ
نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ ۱۹.۵:۹
نسبت نمایشگر به بدنه ۸۶.۴ درصد ۸۸.۰ درصد
حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت (Typ)، ۱۶۰۰ نیت (HDR)، ۲۰۰۰ نیت (HBM) ۱۰۰۰ نیت (Typ)، ۱۶۰۰ نیت (HDR)، ۲۰۰۰ نیت (HBM)
استانداردهای HDR دالبی ویژن HDR10 دالبی ویژن HDR10
سایر مشخصات نمایشگر پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3 پوشش اولفوبیک پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3 پوشش اولفوبیک

امکانات و تغییرات جدید آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

اپل با رونمایی از دو مدل پایه خود به نام های آفون 16 و 16 پلاس خود در تابستان 2024، همهخ را شگفت زده کرد. زیرا قابلیت های جدید اپل کاملا متفاوت تر از بقیه کمپانی ها می باشد. یک مورد هوش مصنوعی در اپل است و مورد دیگر کنترل کمرا می باشد.

هوش مصنوعی در آیفون 16 و 16 پلاس

هوش مصنوعی در آیفون 16 و 16 پلاس 

هوش مصنوعی در سری آیفون 16 از قدرت سیلیکون اپل و مدل‌های مولد ساخت اپل برای درک و ایجاد زبان و تصاویر، انجام اقدامات در برنامه‌ها و ترسیم از زمینه شخصی برای ساده‌سازی و تسریع کارهای روزمره استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی آیفون 16 و 16 پلاس حریم خصوصی و امنیت داده های کاربر را با Private Cloud Compute حفظ می کند. این رویکرد پیشگامانه توانایی انعطاف و مقیاس کردن ظرفیت محاسباتی را بین پردازش های روی دستگاه و مدل های بزرگتر مبتنی بر سرور که بر روی سرورهای سیلیکونی اختصاصی اپل اجرا می شوند، فراهم می کند.

هوش مصنوعی راه های جدیدی را برای کاربران برای بهبود نوشتار خود باز می کند. با ابزارهای نوشتن در سراسر سیستم که در iOS 18 تعبیه شده است، کاربران می توانند تقریباً در هر جایی که می نویسند، از جمله ایمیل، یادداشت ها، صفحات و برنامه های شخص ثالث، متن را بازنویسی، تصحیح و خلاصه کنند.

در برنامه های یادداشت و تلفن، کاربران همچنین می توانند صدا را ضبط، رونویسی و خلاصه کنند.زمانی که ضبط هنگام تماس در برنامه تلفن شروع می شود، شرکت کنندگان به طور خودکار مطلع می شوند و پس از پایان تماس، هوش مصنوعی خلاصه ای را برای یادآوری نکات کلیدی ایجاد می کند.

کنترل کمرا در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

کنترل کمرا در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

کنترل کمرا تجربه دوربین را در آیفون 16 و 16 پلاس افزایش می دهد. همچنین می تواند به سرعت دوربین را راه اندازی کند، عکس بگیرد و فیلمبرداری را شروع کند تا کاربران لحظه را از دست ندهند. پیش‌نمایش دوربین جدید به کاربران کمک می‌کند تا عکس را قاب‌بندی کنند و سایر گزینه‌های کنترلی مانند زوم، نوردهی یا عمق میدان را تنظیم کنند تا با کشیدن انگشت خود روی دوربین کنترل، عکس یا ویدیویی خیره‌کننده بسازند. علاوه بر این، توسعه دهندگان می توانند کنترل دوربین را به برنامه های شخص ثالث مانند اسنپ چت بیاورند.

Camera Control همچنین هوش بصری را باز می‌کند تا به کاربران کمک کند سریع‌تر از همیشه درباره اشیا و مکان‌ها بیاموزند. کاربران می‌توانند با کلیک کردن و نگه داشتن Camera Control، ساعت‌ها یا رتبه‌بندی‌های رستورانی را که می‌گذرانند، اضافه کنند، رویدادی را از یک آگهی به تقویم خود اضافه کنند، و سگ را به سرعت شناسایی کنند.

طراحی آیفون 16 و 16 پلاس

کنترل کمرا در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

طراحی آیفون 16 و 1126 پلاس تغییراتی داشته که کاملا به چشم می آید. اپل چندین طرح را برای مدل‌های استاندارد آیفون 16 آزمایش کرد، اما در نهایت تصمیم به سیستم دوربین عمودی با برآمدگی دوربین به شکل قرص گرفت. آیفون‌های قبلی از برآمدگی دوربین مربعی شکل برای قرار دادن لنزهای مورب استفاده می‌کردند، اما اپل می‌تواند با آرایش لنز جدید، برجستگی دوربین را کاهش دهد. برجستگی به شکل قرص لنزهای Wide و Ultrawide جداگانه را در خود جای داده است. میکروفون در کنار لنزها قرار دارد، در حالی که فلاش دوربین در پشت دستگاه در خارج از برآمدگی قرار دارد.

در سمت چپ آیفون، اپل قصد دارد سوئیچ قطع صدا را با دکمه Action جایگزین کند و مدل‌های آیفون 16 همان دکمه‌ای را که با مدل‌های آیفون 15 پرو معرفی شده بود، استفاده می‌کنند. دکمه های صدا در زیر دکمه Action قرار خواهند گرفت.

طراحی آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
ابعاد ۱۴۷.۶ در ۷۱.۶ در ۷.۸ میلی‌متر ۱۶۰.۹ در ۷۷.۸ در ۷.۸ میلی‌متر
وزن ۱۷۰ گرم ۱۹۹ گرم
جنس پشت شیشه – گوریلا گلس شیشه – گوریلا گلس
جنس جلو شیشه – سرامیک شیلد شیشه – سرامیک شیلد
جنس فریم فلز – آلومینیوم فلز – آلومینیوم
رنگ مشکی، سفید، صورتی، سبز، آبی مشکی، سفید، صورتی، سبز، آبی

باتری آیفون 16 و 16 پلاس

اپل در مدل های جدید خود کمی بهتر از قبل ظرفیت باتری را افزایش داده اند که دو عامل تراشه 18 و نرم افزار IOS 17 بر روی عمر باتری آن ها تاثیر گذار هستند. تراشه A18  که بهینه سازی های بیشتری در مصرف انرژی دارد، به افزایش عمر باتری کمک می کند. همچنین IOS 17، سیستم جدید این IOS بهینه سازی هایی برای مدیریت مصرف باتری دارد.

باتری و شارژ آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پلاس
نوع باتری لیتیوم‌ یونی لیتیوم‌ یونی
تعویض‌پذیری باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر غیر قابل تعویض توسط کاربر
پشتیبانی از شارژ سریع دارد دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم دارد دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم ۲۵ وات ۲۵ وات
زمان موردنیاز برای شارژ ۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه (باسیم) ۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه (باسیم)
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری پشتیبانی از فناوری Power Delivery 2- شارژ سریع بی سیم ۱۵ وات Qi2 و ۲۵ وات در صورت استفاده از MagSafe- فاقد شارژر درون جعبه پشتیبانی از فناوری Power Delivery 2- شارژ سریع بی سیم ۱۵ وات Qi2 و ۲۵ وات در صورت استفاده از MagSafe- فاقد شارژر درون جعبه
درگاه اتصال USB Type-C 2.0 USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG ندارد ندارد
سایر مشخصات درگاه‌‌ خروجی ویدیو DisplayPort خروجی ویدیو DisplayPort

رنگ بندی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

رنگ بندی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

آیفون 16 و آیفون 16 پلاس در پنج رنگ پررنگ مشکی، سفید، صورتی، آبی و سبز عرضه خواهند شد. پیش‌سفارش‌ها از جمعه، 13 سپتامبر آغاز می‌شود و در دسترس بودن از جمعه، 20 سپتامبر آغاز می‌شود.

قیمت آیفون 16 و آیفون 16 پلاس

قیمت مشخصی برای آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس اعلام نشده است اما قیمت حدودی آن برای آیفون ۱۶ ۸۰۰ دلار و برای آیفون ۱۶ پلای ۹۰۰ دلار می باشد.

حرف آخر

در این مقاله پارت نیوز سعی کرد تمام مشخصات ارائه شده از آیفون 16 و 16 پلاس را در اختیارتان قرار دهد. قابلیتی که همه از آن شگفت زده شدند، کمرا کنترل بود که هیجان استفاده از این موبایل را بیشتر از قبل می کند. همچنین طراحی دو دوربینه آن کمی باعث شگفتی شد چرا که مدل های قبلی سه دوربینه بودند. البته از کیفیت و ویژگی این موبایل چیزی کم نشده است و شما با خیالی راحت می توانید خرید خود را انجام بدهید. از شما کاربران محترم خواهشمندیم اگر پیشنهاد یا انتقادی در این خصوص دارید، با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x