جامعه

زندگینامه عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی

در این مقاله به شرح زندگینامه عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی می پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ با توجه به زندگینامه عبدالناصر همتی، وی دارای دکترای اقتصاد دانشگاه تهران است. همچنین در دانشگاه های زیادی مشغول به تدریس می باشد.

زندگینامه عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، متولد 20 فروردین سال 1336 در شهر همدان است. همتی در دانشگاه تهران تحصیل کرده است و به دلیل هوش اقتصادی که داشته در سمت هایی همچون، رئیس بانک مرکزی کار کرده است.

ازدواج عبدالناصر همتی

با توجه به زندگینامه عبدالناصر همتی سال‌ها پیش ازدواج کرده و در حال حاضر متاهل است. سپیده شبستری همسر عبدالناصر همتی است که میزان تحصیلاتش دکترای مدیریت استراتژیک و شغل وی در حوزه تدریس و معلمی عنوان شده.

حاصل ازدواج همتی، سه فرزند است که شامل، یک پسر و دو دختر است. پسرش به نام امیرحسین همتی در سال 1364 متولد شده است و در زمینه معماری و سینما استاد است. همچنین دختر او پزشک کودکان است و دختر کوچک تر آن در رشته معماری دانشجو است.

سوابق تحصیلی عبدالناصر همتی

با توجه به زندگینامه عبدالناصر همتی، وی رئیس سابق بانک مرکزی در سال 1357 مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از دانشگاه تهران و در سال 1367 مدرک فوق لیسانس همین رشته و دکترای اقتصاد خود را از همین دانشگاه در سال 1372 اخذ نمود.

کاندید ریاست جمهوری 1403 یکی از استادان تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است که رساله خود را در دانشگاه لندن به تکمیل رسانده است.

حضور همتی در جنگ

در رزومه همتی عنوان شده است که وی مسئول تبلیغات جنگ در دوران دفاع مقدس بوده.

فعالیت های عبدالناصر همتی

در این بخش نگاهی به رزومه کاری همتی می اندازیم تا از فعالیت های او آگاه شویم.

سفیر ایران در چین

بنا به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تایید رئیس جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین منصوب شد.

مدیر پخش اخبار صدا و سیما

در سال 1359 و در سن 23 سالگی به عنوان مدیر پخش اخبار صدا و سیما شروع به کار کرد و تا سال 1373 در این سازمان مشغول فعالیت بود.

معاون سیاسی سازمان صدا و سیما

همتی از سال 1368 تا 1373 عهده‌دار معاونت سیاسی این سازمان بود.

فعالیت همتی در بیمه

با توجه به زندگینامه عبدالناصر همتی، شهرت وی به پدر بیمه خصوصی ایران است که فعالیت زیادی در این حوزه انجام داده است. همتی بین سال‌های 1373 تا 1385 به مدت 12 سال به عنوان رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت بود.

همچنین او از سال 1380 رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک بود.

مدیرعامل بانک سینا و ملی

همتی برای اولین بار مدیریت بانک سینا را عهده دار شد. وی هفت سال در این بانک مدیریت کرد و پس از آن به پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت، مدیریت بانک ملی ایران را بر عهده گرفت.

همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران

ادامه کار و فعالیت عبدالرضا همتی در زمینه بانکداری در مرداد 1398 با حکم حسن روحانی و انتصاب به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران شکل گرفت.

حضور عبدالناصر همتی در کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی

از جمله فعالیت های دیگری که همتی انجام داده است، به مدت 5 سال عضو کمیته اقتصادی شورای امنیت ملی بود.

سایر فعالیت های اجرایی عبدالناصر همتی

با توجه به زندگینامه عبدالناصر همتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند، سر كنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای، رئیس اداره دوم كشورهای مشترك المنافع، ریاست دبیرخانه سازمان همكاری شانگهای در وزارت امور خارجه و همچنین ریاست دبیرخانه همكاری های اقتصادی سه جانبه اشاره كرد.

حضور عبدالناصر همتی در انتخابات

یکی از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران عبدالناصر همتی بود که در این انتخابات پس از محسن رضایی در جایگاه سوم قرار گرفت.

همچنین برای بار دوم همتی بعد از شهادت رئیس جمهور رئیسی همتی یکی از نخسیتین افرادی بود که برای حضور در این انتخابات ثبت نام کرد.

تالیفات عبدالناصر همتی

تالیف و ترجمه کتاب‌هایی همچون اقتصاد کلان:

  • مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی
  • بازتاب‌های توسعه اقتصادی
  • مشکلات اقتصادی جهان سوم
  • اقتصاد نفت
  • مبانی نظری و عملی بیمه، ترجمه، چاپ اول، ۱۳۸۱، انتشارات بیمه مرکزی ایران
  • اقتصاد انرژی تألیف چاپ اول ۱۳۸۳ انتشارات مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژ

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x