اجتماعی

زندگینامه علی اکبر صالحی+ فعالیت های سیاسی

با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی، وی فردی با تحصیلات بالا است که مدارک خود را از دانشگاه های بین المللی خارج دریافت کرده است.

به گزارش پارت نیوز؛ زندگینامه علی اکبر صالحی با توجه به دوره انتخاباتی که پس از مرگ رئیسی رخ داد، برای افراد زیادی جالب است و می خواهند بدانند که این کاندیدای ریاست جمهوری چه کارهایی انجام داده است.

زندگینامه علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی در 4 فروردین 1328 کربلا متولد شده است. با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی، او تا سن 9 سالگی در کربلا زندگی کرد و پس از آن به ایران آمد. اصالت او برای قزوین است و از نوادگان محمد صالح قزوینی می باشد. همچنین پدر او احمد صالحی خواهرزاده عماد الکتاب است.

با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی علی اکبر صالحی پس از آنکه دیپلم خود را گرفت. در سال 1968 میلادی به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و مدرک کارشناسی فیزیک خود را در سال 1350 دریافت کرد. صالحی مدرک ارشد خود را یک سال بعد از همان دانشگاه دریافت کرد.

نهایتاً در ۱۳۵۶ از مؤسسه فناوری ماساچوست آمریکا به اخذ درجه دکترا در رشته مهندسی هسته‌ای نائل آمد.

گرایش‌های تحقیقاتی او محاسبات توزیع نوترون در سلول‌های سوخت راکتور، دینامیک رآکتور، مدیریت سوخت رآکتور،  پردازش رایانه‌ای داده‌ها و انرژی هستند.

سمت های علی اکبر صالحی

از سال ۱۳۹۲ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است.
صالحی پیشتر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ نیز همین سمت را بر عهده داشت.
صالحی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ وزیر امور خارجه ایران بود.
او از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.
بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸، معاونت دبیر کل سازمان همکاری اسلامی را بر عهده داشت.

با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی رئیس کدام دانشگاه بود؟

  •  استاد مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف است و دو دوره رئیس این دانشگاه بوده است.
  • صالحی همچنین ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره قزوین را بر عهده داشته است.
  • مدتی معاون آموزشی وزیر وقت علوم (ایرج فاضل) شد. امّا پس از مدتی استعفا کرد و به بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بازگشت.

حضور علی اکبر صالحی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (۱۳۸۲–۱۳۷۷)

زندگینامه علی اکبر صالحی

با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی، وی به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 1377 توسط خاتمی منصوب شد. وی به مدت پنج سال تا آذر 1382 در همین سمت باقی ماند.

از آنجایی که صالحی دیدگاه میانه رو دارد، در دوران نمایندگی آژانس انرژی اتمی مورد توجه غرب بود. همچنین وی در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳، از سوی ایران پروتکل الحاقی پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضاء کرد.

نقش علی اکبر صالحی به عنوان مشاور وزیر امور خارجه در مسائل بین‌الملل (۱۳۸۴–۱۳۸۳)

با توجه به زندگینامه علی اکبر صالحی، وی در سال 1383 از سوی کمال خرازی، هم‌زمان با آغاز مذاکرات ایران به رهبری حسن روحانی و سه کشور اروپایی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، به عنوان مشاور وزیر در مسائل بین‌الملل منصوب شده و در برخی جلسات مذاکرات هسته‌ای حضور داشت.

ماجرای معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران (۱۳۹۰–۱۳۸۸)

پس از اعلام استعفای غلام‌رضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیر ۱۳۸۸،  محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران که به شدت از امضای پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای انتقاد کرده بود، صالحی را که شخص امضاکننده این پروتکل بود به عنوان جانشین آقازاده منصوب کرد.

بعد از اعلام خبر جایگزینی رضا نجفی با علی اصغر سلطانیه توسط صالحی به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی تمی، منوچهر متکی وزیر خارجه وقت، دوره کاری علی‌اصغر سلطانیه را تمدید کرد.

در پی ایراد اتهام جاسوسی به حسین موسویان، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، صالحی این اتهام را رد کرد. ولی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران سه روز پس از سخنان صالحی دربارهٔ حسین موسویان، تأکید کرد اقدام موسویان مصداق جاسوسی است.

علی اکبر صالحی چه زمانی معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران شد؟

در روز 25 مرداد سال 1392 حسن روحانی، علی اکبر صالحی را به عنوان معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران برگزید.

پس از تعیین محمد جواد ظریف، به عنوان وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه پنج به‌علاوه یک، علی اکبر صالحی نیز به عنوان کارشناس فنی تیم مذاکره‌کننده، در جریان مذاکراتی که به تفاهم هسته‌ای لوزان و برنامه جامع اقدام مشترک منجر شد، حضور داشت.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x