جامعه

زندگینامه محمدباقر قالیباف + سمت های سیاسی و میزان تحصیلات

محمد باقر قالیباف یک سیاستمدار ایرانی است. او سمت های مهمی از جمله نمایندگی مجلس و شهردار تهران را عهده دار شده است.

ب گزارش پارت نیوز؛ محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 بعد از مرگ رئیسی به عنوان کاندیدا ثبت نام کرده است. در این مقاله زندگینامه قالیباف را به طور کامل توضیح می دهیم.

زندگینامه زندگینامه محمدباقر قالیباف

با توجه به زندگینامه محمدباقر قالیباف؛ او در 1 شهریور سال 1340 متولد شد. شهر تولد او طرقبه مشهد می باشد. پدر او از کاسبان شهر مشهد بود. قالیباف همراه پدر خود در ایام تابستان کار می کرد.

محمدباقر قالیباف در سال ١٣٦٢ با خانم زهرا سادات مشیر ازدواج کرد، که عقد آن ها توسط امام خمینی (س) خوانده شد و حاصل این ازدواج ٣ فرزند است.

سمت های سیاسی محمدباقر قالیباف

سمت های سیاسی قالیباف تقریبا قابل توجه است که به تمامی آن ها اشاره کرده ایم:

  • سمت فرمانده نیروی انتظامی
  • فرمانده قرارگاه سازندگی و نیروی هوایی سپاه پاسداران
  • شهرداری تهران
  • ریاست مجلس شورای اسلامی
  •  رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

استادان محمدباقر قالیباف

قالیباف فعالیت سیاسی و اجتماعی را از سن 16 سالگی با حضور در کلاس های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد آغاز کرد.

حضور در جنگ

محمدباقر قالیباف در کنار همسرش

با توجه به زندگینامه محمدباقر قالیباف، او بعد از انقلاب 57، در جنگ تحمیلی بین ایران و عراق وارد جبهه شد. این در حالی است که او تنها 18 سال سن داشت. قالیباف در سال 1361 فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) و پس از یک سال فرمانده لشکر 5 نصر خراسان شد.

همچنین بعد از جنگ فرمانده لشکر 25 کربلا بود، و در سال 1373 فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء شد.

میزان تحصیلات محمدباقر قالیباف

با توجه به زندگینامه محمدباقر قالیباف، او بعد از جنگ به دانشگاه رفت و مدرک ارشد خود را در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کند. قالیباف همزمان با اینکه به فرماندهی سپاه منصوب شد، مدرک دکترای خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفت.

قالیباف در سال 1380، از پایان نامه خود با عنوان “بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر” دفاع کرد و از آن پس به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به تدریس مشغول شد.

محمدباقر قالیباف را چه کسی فرمانده سپاه کرد؟

محمدباقر قالیباف در مجلس

با توجه به زندگینامه محمدباقر قالیباف، وی در سال 1376 توسط مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوای سپاه منصوب شد، و پس از این انتصاب دوره های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه گذراند.

انتخابات ریاست جمهوری

محمد باقر قالیباف، در سال 1384 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. اما قبول نشد و در همان سال سمت شهردار تهران را عهده دار شد. همچنین در سال 1388 نیز در این سمت ابقا شد.

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 نیز شرکت کرد، و در جایگاه دوم قرار گرفت، و در 17 شهریور همان سال برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

قالباف در انتخابات سال 1396 به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرد. که در هفته منتهی به انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

نمایندگی مجلس

او از خرداد ماه 1399 به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x