جامعه

زندگینامه محمد جواد ظریف + سوابق شغلی

محمد جواد ظریف، سیاستمدار ایرانی است که با تاثیر چشمگیر خود در برجام توانست در ذهن همه مردم به یادگار بماند و مردم زیادی طرفدار او هستند. 

به گزارش پارت نیوز؛ محمد جواد ظریف؛ جز سیاستمداران باسواد و کارآمد ایران است که ما مردم ایران برای همیشه قدر دان ظریف هستیم.

زندگینامه محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف، متولد سال 1338 در 17 دی ماه است. پدر و پدربزرگ ظریف از بنیانگذاران مسجد اعظم قم معروف به مسجد آیت الله بروجردی و مسجد هامبورگ که از قدیمی‌ترین مساجد شیعیان در اروپاست.

همچنین پدرش عباسعلی ظریف خوانساری یکی از شاعران بزرگ اصفهان و فردی خیر که به (گاوصندوق علما ) معروف بود و مادر ایشان عفت کاشانی پور نیز فرزند یکی از بازرگانان و تجار کاشانی که در تهران زندگی می‌کردند. خانواده ظریف ابتدا در محله ملک اصفهان ساکن بودند و سپس به تهران تغییر مکان دادند.

ازدواج و فرزند محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف در سن 20 سالگی با همسر خود به واسطه خواهرش  آشنا شد و با خانم مریم ایمانیه ازدواج کرد. هر دو آنها بعد از ازدواج به آمریکا مهاجرت کردند و برای چندیدن سال در نیویورک به زندکی ادامه دادند.

فرزند آنها در آمریکا به دنیا آمد که یک دختر و پسر می باشد. پسر ظریف مهندس برق خوانده و دارای فوق لیسانس مدیریت است و دخترش نیز مهندس معماری داخلی می‌باشد.

هر دو فرزند آقای ظریف ازدواج کردند. همچنین جناب ظریف اعلام کردند که هر دو فرزند ایشان همراه همسرانشان در طول مدتی که آقای ظریف عهده‌دار وزارت امور خارجه ایران بودند در تهران زندگی می‌کردند و طبق گفته‌های ایشان در ادارات دولتی شاغل نبودند و به کار آزاد مشغول می‌باشند و صاحب دو نوه نیز می‌باشد.

دوران تحصیلی محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف از دبستان و دبیرستان علوی فارغ شده است. وی در سال 1355 به واسطه ویزای دانشجویی خود به آمریکا رفت و در کالج درو در سانفرانسیکو دیپلم گرفت، کارشناسی مطالعات بین‌الملل و کارشناسی ارشد روابط بین الملل را در دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو گذراند.

همچنین در سال ۱۳۶۷ دکترای مطالعات بین‌الملل خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو دریافت کرد. وی همچنین کارشناسی ارشد دیگری در مطالعات بین‌الملل از دانشگاه دنور دریافت کرده است.

او در سال‌های ۵۷ تا ۵۹ مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود و پس از آن تا سال ۶۱ مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل شد. مشاور علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت کشورمان در سال‌های ۶۷ و ۶۸، دیگر تجربه کاری وی در دوران تحصیل است.

حضور ظریف در جنگ تحمیلی

به محمد جواد ظریف در ماه های آخر جنگ تحمیلی، وظیفه ی سنگینی سپرده شد که نوشتن نامه به زبان انگلیسی بود. این نامه به دلیل فشار‌های بین‌المللی بر ایران، به منظور پذیرفتن متن اولیه قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت بود.

تیم مذاکره کننده ایرانی، سعی داشت به جای درج مفادی که انتظارات ایران را برآورده نمی‌کرد، بند‌هایی از طرح اجرایی دبیرکل سازمان ملل متحد (خاویر پرز دکوئیار) را جایگزین نماید که ظریف توانست به خوبی این نامه را بنویسد.

این درخواست که با افزودن آن به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت موافقت شد، در وزارت امور خارجه ایران به «Tantamount Letter» مشهور شد.

فعالیت محمد جواد ظریف در سازمان بین الملل

محمد جواد ظریف

ظریف در سال ۶۸ تا ۷۱ سفیر و معاون نماینده دایم نمایندگی ایران در سازمان ملل شد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، ۱۰ سال معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

از ۸۱ تا ۸۶ برای بار دوم به عنوان سفیر ایران مسئولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و به نیویورک اعزام شد.

ظریف پس از بازگشت تا سال ۸۹ دستیار ارشد وزیر امور خارجه بود. پس از آن به دانشگاه آزاد رفت و عهده‌دار سمت معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی شد.

او در مجامع بین‌المللی نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته است؛ برای مثال او سال ۷۱ رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی چهل و هفتم سازمان ملل متحد در نیویورک بود و سال ۷۲ ریاست کمیته نگارش اجلاس آسیایی حقوق بشر را در بانکوک برعهده داشت. وی همچنین در اجلاس افتتاحیه کنگره حقوق بین الملل ملل متحد در نیویورک رییس بود.

فعالیت های سیاسی محمد جواد ظریف

زمانی که محمد جواد ظریف مقام وزارت امور خارجه که وظیفه رسیدگی به امور بین‌الملل کشور را بر عهده دارد به مجلس معرفی شد روزنامه اعتماد که روزنامه نزدیک به جناح اصلاح طلبان به شمار می‌رود محمد جواد ظریف را جزو گروه اصلاح طلبان قرار داد و این در حالی بود که خبرگزاری مهر ایران ایشان را یک چهره مستقل معرفی نموده است.

ظریف همچنین ریاست اجلاس‌ها و نشست‌های متعددی مانند کمیته حقوقی مشورتی آسیایی – آافریقایی، کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، نشست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، کمیته کارشناسان اعتماد سازی، کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران غیرمتعهد‌ها در دوربان، سمپوزیوم اسلامی گفت‌وگوی تمدن ها، کمیسیون خلع سلاح ملل متحد، کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی، کمیته متخصصان گفت‌وگوی تمدن‌ها در جده، کمیسیون فرهنگی یونسکو در نیویورک را برعهده داشته است.

سمت‌های اجرایی:

  • دستیار ارشد وزیر امور خارجه
  • مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو
  • معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه
  • سفیر ایران در سازمان ملل متحد
  • وزیر امور خارجه

فعالیت های بین‌المللی:

  • عضو گروه شخصیت‌های برجسته زمامداری جهانی
  • سخنگو و ریاست کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی
  • ریاست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران
  • ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی ۴۷ ملل متحده نیویورک
  • ریاست کمیسیون فرهنگی یونسکو
  • ریاست کمیسیون خلع سلاح ملل متحد – نیویورک
  • ریاست کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد – دوربان

فعالیت در دانشگاه

او عضو هیات علمی گروه عمومی دانشگاه تهران است و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه‌های دیپلماسی در سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و موضوعات جهانی، حل و فصل اختلافات در سازمان ملل متحد، امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مبانی حقوق بشر، حقوق بشر و سازمان‌های بین المللی، حقوق بشر و سیاست جهانی تدریس کرده است.

ظریف از جمله مشهورترین دیپلمات‌های برجسته ایران به شمار می‌آید و دارای تالیفات متعددی در حوزه سیاست خارجی، حقوق و روابط بین‌الملل به زبان‌های فارسی و انگلیسی است.

منصوب شدن ظریف به وزارت امور خارجه

محمد جواد ظریف مرداد سال ۱۳۹۲ به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۱/ موافق: ۲۳۲ رای؛ مخالف: ۳۶ رأی؛ ممتنع: ۱۳ رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به فعالیت شد. او در دولت دوازدهم نیز از سوی حسن روحانی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد که توانست دوباره از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

مذاکرات هسته‌ای

وی همچنین در مذاکرات هسته‌ای ایران نیز از زمان مذاکرات با سه کشور اروپایی در تهران و توافق سعدآباد، در زمان ریاست حسن روحانی بر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی،  مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشور‌های موسوم به ۵+۱ شد.

پس از امضای توافق موسوم به برجام، بسیاری در ایران او را امیرکبیر زمان خواندند و برجام را با ملی شدن صنعت نفت و ظریف را با مصدق قیاس کردند. ظریف در طول مذاکرات بیشترین دیدار‌ها و گفت‌وگو‌های دوجانبه را با جان کری وزیر خارجه دولت اوباما داشت.

با روی کار آمدن ترامپ، مذاکرات موسوم به برجام که با دولت دموکرات آمریکا شده بود، با چالش روبه‌رو شد و ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا به صورت یک جانبه از این توافق بین‌المللی خارج شد و ایران را در معرض تحریم‌های جدیدی قرار داد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x