اجتماعی

زندگینامه مسعود پزشکیان+ سوابق تحصیلی

شاید شما هم با توجه به دوره انتخاباتی در 1403 به دنبال زندگینامه مسعود پزشکیان باشید. در ادامه به بیوگرافی این سیاستمدار می پردازیم.

به گزارش پارت نیوز؛ با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، وی قبل از همه چیز، متخصص قلب است. پزشکیان علاوه بر طبابت در زمینه سیاست نیز فعالیت کرده است.

زندگینامه مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان در 7 مهر سال 1333، استان آذربایجان غربی متولد شده است. این سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است.

همچنین پزشکیان در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

سوابق تحصیلی

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، تحصیلات ابتدایی خود را در مهاباد گذارند و دیپلم صنایع غذایی خود را در هنرستان کشاورزی دریافت کرده است.

پزشکیان پس از تمام کردن دبیرستان، در سال 1352 به خدمت سربازی رفت.پزشکیان سربازی خود را در زابل گذارند و در این دوران بود که متوجه شد به پزشکی علاقه دارد. بنابراین در سال 1354 دیپلم دوم خود را در رشته تجربی دریافت کرد و در سال 1355 در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان چه سمت هایی داشت؟

زندگینامه مسعود پزشکیان

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، دوره پزشکی عمومی خود را در سال 1364 بته پایان رسانید و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود.

پزشکیان تخصص خود را در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1369 دریافت کرد و پس از آن در بیمارستان قلب شهید مدنی شروع به کار کرد که مدتی بعد به عنوان نائب رئیس این بیمارستان انتخاب شد که تا سال 1379 در این سمت خدمت می کرد.

سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

فعال بودن مسعود پزشکیان در دوران دانشجویی

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، «پس از انقلاب دکتر پزشکیان با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاس‌های قرآن و نهج البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیرو‌های مذهبی و وحدت آن‌ها در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد.»

انجمن اسلامی دانشکده پزشکی در آن زمان قوی ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود. انقلاب فرهنگی در سال 1358، پس از اینکه چپی ها مراسم سخنرانی هاشم رفسنجانی را در این دانشکده به هم زدند و باعث درگیری بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام شد، اتفاق افتاد.

اقدامات مسعود پزشکیان در دوران ریاست دانشکده پزشکی تبریز

زندگینامه مسعود پزشکیان

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، کارنامه عملکرد وی در دانشگاه علوم پزشکی تبريز بسيار درخشان بود که شامل موارد زیر می باشد:

• ارتقای جايگاه دانشگاه علوم پزشکی تبريز از تيپ 2 به تيپ 1؛
• احداث 600 خانه بهداشت به نام 600 شهيد گلگون‌کفن انقلاب اسلامی در مدت 6 ماه در روستاهای استان
• ساخت و راه‌اندازی 50 مرکزِ بهداشتی در سطح استان؛
• اخذ امتياز، احداث، تکميل ساخت و بهره‌برداری از مرکز مديريت کشوری سلامت در تبريز (NPMC)؛
• مطالعه و راه‌اندازی طرح پزشک خانواده و سيستم ارجاع در چارچوب مقررات ممکن در استان؛
• توسعه فضاهای آموزشی و تحقيقاتی.
• و …
این‌ها تنها بخش کوچکی از موفقیت‌هایی است که در اين دوران حاصل شد.

به دلیل اقدامات ارزنده مسعود پزشکیان در این دوران و انعکاسی که در سطح بین‌المللی داشت، استان آذربايجان شرقي و تبريز را در کانون توجه سیاست‌گذاران، نخبگان و متخصصان بخش سلامت و ساير بخش ها قرار داد.

به‌طوری که مسئولین ارشد وزارت بهداشت، حوزه هاي سياستگذاري و تصميم سازي در ساير بخش ها (مجلس ، معاونين رئيس جمهوري)، نمايندگان سازمان جهاني بهداشت و مديرکل وقت آن سازمان با حضور در استان از نزديک دست آوردهاي حاصل شده را مورد توجه و بررسي قراردادند و اکثراً خواستار گسترش و تعميم اين دستاوردها در سطح ملي شدند.

دوران وزارت مسعود پزشکیان

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان، وی فردی دلسوز و وطن دوست است که در دوران وزارت بهداشت خود خدمات ارزنده را انجام داده است که شامل:

• ترجيح اولويت اقشار آسيب پذير در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی؛
• تصويب و اجرای قانون بيمه روستايی و دادن دفترچه بيمه برای نزديک به 25 ميليون روستايی و شهرهای زير 20هزار نفر جمعيت؛
• تصويب و اجرای قانون بيمه بستری؛
• افزايش تقریباً دو برابری بودجه وزارت بهداشت و درمان با همکاری و کمک مجلس؛
• راه اندازی طرح پزشک خانواده؛
• ايجاد اشتغال برای تمام پزشکان عمومی و کادر پيراپزشکی؛
• تغيير روند تحقيقات و ارزيابی مستمر علمی بخش آموزش؛
• افزايش مقالات خارجی
• ارائه طرح بيمه افراد بی بضاعت، که امکان پرداخت هزينه های درمان را ندارند و توسط هيچ ارگان يا سازمانی بيمه نشده اند، روی تخت و تلاش برای تصویب و اجرای آن
• بيمه تصادفات
• طرح اورژانس و نوسازی ناوگان آمبولانس های کل کشور

پزشکیان تمام اقدامات بالا را در شرایط سخت انجام دادند زیرا وزارت بهداشت با مشکلات زیادی در این دوران روبه‌رو بود ازجمله:

  • طرح جدايی آموزش از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم، که با تلاش فراوان مانع از اين اتفاق شدند؛
  • طرح جدايی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از وزارت بهداشت، که علارغم تلاش و مخالفت وزارت بهداشت و دکتر پزشکيان، اين اتفاق افتاد.
  • و نيز طرح استيضاحِ دکتر پزشکيان در مجلس که منتهی به رأی بالاتر دکتر پزشکيان نسبت به زمان رأی اعتماد شد.

فعالیت سیاسی مسعود پزشکیان

با توجه به زندگینامه مسعود پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رئیسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رأی نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x