جامعه

زندگینامه مصطفی کواکبیان + سوابق تحصیلی

با توجه به زندگینامه مصطفی کواکبیان، دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس می باشد. علاوه بر آن در دروس حوزوی نیز تحصیل کرده است.

به گزاش پارت نیوز؛ با نگاه کردن به زندگینامه مصطفی کواکبیان متوجه می شوید که او یک سیاستمدار اصلاح طلب است. همچنین نماینده شهرهای مختلفی بود، که در ادامه به شرح کامل فعالیت سیاسی کواکبیان می پردازیم.

زندگینامه مصطفی کواکبیان

مصطفی کواکبیان متولد سال 1341 در جهادیه سمنان است. او تا دوران دبیرستان خود در سمنان بود. از دبیرستان وارد دانشگاه امام صادق شد و همراه با دانشگاه، مشغول به خواندن دروس حوزوی نیز شد.

سوابق تحصیلی مصطفی کواکبیان

با توجه به زندگینامه مصطفی کواکبیان، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق دریافت کرد. همچنین او در سال ۱۳۷۶ مدرک دکترای علوم سیاسی را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد.

وی در اوایل پیروزی انقلاب، به صورت خودجوش گروهی را برای تحقق دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی به نام «الخمینیون» تشکیل داد.

نامزدی برای انتخابات 1384

کواکبیان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۴) با شعار تعمیق مردم‌سالاری با دولت خدمت ثبت نام کرد. وی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی گفت: «در دوره خاتمی دولت سالاری به وجود آمد نه مردم‌سالاری».

فعالیت مصطفی کواکبیان در حوزه مطبوعاتی

با توجه به زندگینامه مصطفی کواکبیان، در زمینه مطبوعاتی فعال بوده و مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری و صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامهٔ محلی پیام استان سمنان است.

شروع فعالیت پیام استان سمنان از سال 1371 در قالب هفت‌نامه می باشد. کواکبیان هم‌اکنون رئیس شورای مرکزی خانه مطبوعات استان سمنان است. سمت هایی که در این زمینه داشت شامل:

  • او همچنین پیش از این سردبیری هفته‌نامه همبستگی (ارگان حزب همبستگی ایران)
  •  مدیر مسئولی نشریه نماد (ارگان دانشگاه شاهد) را برعهده داشته است.
  • وی در حال حاضر رئیس خانه مطبوعات کشور نیز هست.

اعلام مصطفی کواکبیان به عنوان نامزد ریاست جمهوری در ۱۳۹۲

کواکبیان در یک نشست خبری بین خبرنگاران داخلی و خارجی خود را به عنوان نامزد رسمی حزب مردم سالاری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با شعار «دولت اخلاق» معرفی کرد. همچنین تصریح کرد، ما برای حضور در انتخابات هیچ شرطی غیر از اجرای دقیق قانون انتخابات نداریم.

کواکبیان که بر پایه اعلام حزب مردم‌سالاری، پس از تکلیف حزب، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم شده بود، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

سخنرانی مصطفی کواکبیان برای حمایت از حسن روحانی

با توجه به زندگینامه مصطفی کواکبیان؛ او به صورت رسمی حمایت خود را از روحانی اعلام کرد و پس از آن در روز‌های تبلیغات، در شهر‌های سمنان و فیروزکوه حضور یافت و طی سخنرانی میان حامیان، حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرد.

مصطفی کواکبیان در کدام دوران نماینده بود؟

آنچه در زندگینامه مصطفی کواکبیان آمده است، وی نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم است. همچنین در دهمین دوره انتخابات، کواکبیان، در لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت.

کواکبیان  توانست با کسب ۱٬۲۶۰٬۱۷۴ رأی، در رتبهٔ نهم تهران، وارد مجلس دهم شود. تمام سی نفر اعضای این فهرست در تهران روانه بهارستان شدند.

حضور کواکبایی در انتخابات ۱۳۹۶

مصطفی کواکبیان در روز ۲۵فروردین ۱۳۹۶ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و اعلام نمود کاندیدای پوششی (ضربه گیر) نبوده و تا آخر انتخابات حضور خواهد یافت، اما وی برای دومین بار پیاپی از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت گردید.

تألیفات مصطفی کواکبایی

کواکبیان از آ«جایی که استاد دانشگاه نیز هست کتاب های زیادی منتشر کرده است که شامل:

مبانی دموکراسی در نظام ولایت فقیه (سازمان تبلیغات ۱۳۶۹)
مبانی مشروعیت در نظام ولایت فقیه (مؤسسه نشر آثار امام ۱۳۷۸)
هفت قطره (انتشارات پازینه ۱۳۸۱)
گفتمان آزادی و مردم‌سالاری در قوانین انتخاباتی از آغاز تاکنون (پازینه ۱۳۸۳)
موانع مردم‌سالاری در ایران (پازینه ۱۳۸۶)

حضور مصطفی کواکبایی در انتخابات 1400

کواکبیان بارأی اعضای مجمع عمومی کنگره نوزدهم حزب مردم‌سالاری به عنوان نامزد اختصاصی این حزب بر خلاف دوره‌های قبل که به صورت شخصی اعلام کاندیداتوری می‌کرد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ انتخاب شد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x