اجتماعی

زندگی نامه حسین امیر عبداللهیان + تالیفات

شهید حسین امیر عبداللهیان، به عنوان وزیر امور خارجه ایران در دولت سیزدهم در کنار رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی به شهادت رسیدند.

به گزارش پارت نیوز؛ حسین امیر عبداللهیان، فردی با اقتدار و پر تلاش بود. ایشان همیشه در راستای خدمت رسانی به دولت و مردم فعالیت می کردند.

محل تولد و زندگی حسین امیر عبداللهیان

امیر عبداللهیان در شهر دامغان به تاریخ 1343 متولد شد. این شهید به دلیل اینکه پدر خود را در سن بسیار پایین از دست داد. با مادرو تنها بردار خود بزرگ شدند.

این خانواده در یکی از محله های جنوبی تهران به نام 17 شهریور بزرگ شدند. اقدام ارزشمندی که در این منطقه به همراه دوستان بسیجی خود انجام دادند شامل: ساخت یک درمانگاه در این منطقه بود که در حال حاضر باجناق ایشان از پزشکان این رمانگاه هستند.

آشنایی امیر عبداللهیان با همسرش به واسطه همین باجناقش بوده است که منجر به ازدواج آن ها شد.

عزل و برکناری حسین امیر عبداللهیان به دستور ظریف

خردادماه سال 95 حسین امیرعبداللهیان به دستور جواد ظریف وزیر امور خارجه وقت کشور از سمتش برکنار شد و حسین جابر انصاری جای او را گرفت.

وی که به این دستور معترض بود پیشنهاد جدید یعنی سفارت عمان را نپذیرفت و کلا از وزارت امور خارجه بیرون رفت. پس از این عزل، امیرعبداللهیان به مجلس رفت و دستیار ویژه رئیس مجلس وقت شد. ( علی لاریجانی )  و مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی شد. وی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به عنوان وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و در ۳ شهریور ۱۴۰۰ با ۲۷۰ رای از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت.

تحصیلات حسین امیر عبداللهیان

او مدرک کارشناسی خود را در سال 1370 در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه دریافت کرده است، و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین اللملل از دانشگاه تهران است که در سال 1375 اخذ شده است و همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین الملل دریافت کرده است. او به زبان های عربی و انگلیسی مسلط است.

تالیفات حسین امیر عبداللهیان

  • ألیف کتاب «استراتژی مهار دوگانه آمریکا»
  • تألیف کتاب «دمکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید»
  • ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی
  • درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امورخارجه
  • درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران

چه مقالاتی را حسین امیر عبداللهیان منتشر کرده؟

  • استراتژی مهار دوگانه و طرح داماتو، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
  • موافقتنامه امنیتی بغداد – واشنگتن: رفتارشناسی آمریکا در عراق جدید، فصلنامه سیاست خارجی
  • بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه‌ای، فصلنامه مطالعات راهبردی
  • تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین، فصلنامه مطالعات راهبردی (علمی – پژوهشی)

ماجرای دردناک درگذشت حسین امیر عبداللهیان

در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، بالگرد حامل وی همراه با رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی در منطقه حفاظت‌شده دیزمار دچار سانحه شد. گروه‌های امدادی بلافاصله به محل سانحه بالگرد اعزام شدند. شرایط آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه را با سختی روبه‌رو کرد.

به دلیل صعب العبور بودن این مسیر تمام امدادگران به صورت پیاده به تجسس خود ادامه دادند تا بتوانند این افراد حاضر را زنده پیدا کنند اما متاسفانه موفق نشدند و در این روز به شهادت رسیدند.

البته گفتنی است که تمام نیروهای امدادگر و کوهنوردان، حتی نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران به کمک رفتند تا زودتر بتوانند به این افراد برسند. اما متاسفانه این شرابط نابه سامان جوی مانع شد.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x