گل و گیاه

نحوه نگهداری گل سانسوریا + خواص، بیماری ‌ها و انواع آن

سانسوریا گیاه مقاومی است که می تواند سخت ترین شرایط را تحمل کند. گیاهی که مناسب فضاهای آپارتمانی است.

به گزارش پارت نیوز؛ گیاه سانسوریا ازجمله گیاهانی است که می‌توانید در آپارتمان از آن نگهداری کنید. این گیاه زیبا و متفاوت می‌تواند فضای خانه شما را تغییر دهد و زیبایی دوچندانی به منزل شما یا محل کارتان بدهد.

گیاه سانسوریا برای کسانی که علاقه به گل و گیاه دارند و فضایی جز منزل در اختیار ندارند یکی از بهترین گزینه‌ها است.

این گیاه برگ‌های سخت و شمشیری شکل با نوکی تیز دارد و می‌تواند تا 1.5 ارتفاع بگیرد. انواع سانسوریا دارای رنگ‌های مختلفی هستند و برگ‌های نواری شکلی دارند. گیاه سانسوریا نوارهایی بین رنگ‌های سبز و زرد دارد.

از نکات مهم سانسوریا راحتی و سرعت رشدان است. با شرایط سخت کنار می‌آید. سانسوریا در نور رشد خوبی دارند اما در نقاط تاریک‌ خانه نیز امکان رشد دارند. این گیاه در نور مصنوعی با سرعت کمی رشد می‌کند. کاشت این گیاه و یا تعویض گلدان آن بهتر است در فصل بهار صورت بگیرد.

مشخصات کامل گیاه سانسوریا

نام رایج: سانسوریا

نام گیاه‌شناسی Dracaena trifasciata از خانواده Asparagaceae

نوع گیاه: همیشه‌سبز، چندساله

اندازه بالغ بین 15 سانتیمتر تا 1.5

قرار گرفتن در معرض نور خورشید: سایه در برابر آفتاب جزئی

نوع خاک شنی: با زهکشی خوب

pH خاک: کمی اسیدی تاکمی قلیایی است

زمان شکوفه بهار: سانسوریاهایی که گل می‌دهند نادر هستند.

رنگ گل‌سفید

مقاومت در مقابل شرایط سخت: 9-11 (USDA)

منطقه بومی: غرب آفریقا (گرمسیری)

میزان سمی بودن:  برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی است

عکس گلدان سانسوریا در محیط خانه

نگهداری گل سانسوریا در منزل یا آپارتمان

گیاه سانسوریا انتخابی مناسب و خوب برای کسانی است که به گل و گیاه علاقه دارند و می‌خواهند به‌صورت مبتدی آن را دنبال کنند، چراکه این گیاه بسیار مقاوم است. این گیاه قابلیت رشد در هر شرایطی را دارد؛ روی زمین باشد یا روی میز؛ مشکلی برایش پیش نمی‌آید. این گیاه از دسته گیاهان گرمسیری است و محیط‌های گرم را دوست دارد.

سانسوریا گیاهی است که در مقابل خشکی خاک مقاوم است و درعین‌حال مستعد آبیاری زیاد است و این کار باعث پوسیدگی سریع ریشه‌های آن می‌شود. فقط زمانی سانسوریا را آب دهید که خاک کاملاً رطوبت خود را ازدست‌داده باشد. در فصل زمستان این گیاه می‌تواند تا 2 ماه بی‌آبی را تحمل کند. در فصل گرما نیز آبیاری 2 هفته یک‌بار مناسب است.

نور مناسب برای سانسوریا

سانسوریا نور غیرمستقیم را می‌پسندد ولی می‌تواند خود را با نور مستقیم نیز تنظیم کند. این گیاه امکان ادامه حیات در شرایط نور کم را هم دارد.

خاک سانسوریا چگونه باید باشد؟

گیاه سانسوریا خاک نرم را بیشتر می‌پسندد. پس برای رشد بهتر گیاهتان می‌توانید خاک‌هایی که شن بیشتری دارند انتخاب کنید. یا از  زغال‌سنگ نارس استفاده کنید. زغال‌سنگ نارس در بسیاری از شرایط کارساز است. اما در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌تواند به گیاه فشار بیاورد و باعث اختلال در آب‌رسانی یا تخلیه آب شود. خاک گلدانی مناسب کاکتوس‌ها بهترین گزینه برای این گیاه است.

نحوه آبیاری سانسوریا

فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک کاملاً خشک‌شده باشد. در فصول سرما می‌توانید آبیاری را به یک ماه و حتی بیشتر درصورتی‌که خاک خشک نشده باشد برسانید. توجه داشته باشید که گیاه سانسوریا در مقابل کم‌آبی مقاوم است اما آب زیاد می‌تواند ریشه‌های گیاه را از بین ببرد.

دما و رطوبت مناسب برای گیاه سانسوریا

این گیاه محیط‌های گرم را ترجیح می‌دهد. اگر در محیط‌هایی با دمای کمتر از 16 درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد آسیب می‌بیند. بهترین دما برای گیاه بین 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. گیاه را در مقابل باد سرد قرار ندهید و توجه کنید که باد کولر یا دستگاه‌های خنک‌کننده دائماً روی آن نباشد. این گیاه مستعد سرمازدگی است.

کود موردنیاز سانسوریا چیست؟

شما می‌توانید به این گیاه در طول فصل رشد کودرسانی کنید. برای این کار از کود کاکتوس استفاده کنید یا کودهای مایع

در طول فصل رشد با کود ملایم کاکتوس یا کود مایع متعادل آهسته رهش 10-10-10 یا کود 20-20-20 را با 2 برابر آب رقیق کنید و برای تغذیه به گیاه دهید. در فصل زمستان نیازی به کود ندارد.

انواع سانسوریا

سانسوریا در دو مدل پایه کوتاه و پایه‌بلند وجود دارد. هر دو این گیاه‌ها مدل ابلغ و سبز دارند. در مدل‌های ابلغ نواری زردرنگ در کناره‌های برگ دیده می‌شود و در مدل سبزرنگ سانسوریا دارای رگه‌های سبزرنگ است.

در ادامه انواع این گیاه زیبا را به شما نشان می‌دهیم.

عکس سانسوریا پاکوتاه یا دراژا

سانسوریا پاکوتاه یا دراژا: نام علمی این گیاه Dracaena trifasciata ‘Hahnii’ منطقه بومی این گیاه چین است. به نور خورشید نیاز زیادی دارد، کمی رطوبت برایش خوب است و آبیاری سطح متوسط برایش مناسب است. این گیاه بین 8 تا 12 سانتی‌متر معمولاً طول دارد.

دراسنا پرچمی نحوه نگهداری گل سانسوریا + خواص، بیماری ‌ها و انواع آن

گیاه دراسنا پرچمی: این گیاه بانام علمی Dracaena angolensi (استوانه‌ای Sansevieria) است و از خانواده سانسوریاها برشمرده می‌شود. این گیاه برگ‌های گرد و سختی دارد که طول آن به چند سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌ها از یک جوانه یا تاج مرکزی سبز می‌شوند.

عکس گیاه سانسوریا پایه بلند نژاد 'Laurentii

گیاه سانسوریا پایه‌بلند نژاد ‘Laurentii: این نوع از سانسوریا حاشیه‌ای زردرنگی کرمی دارد. و حاشیه‌های آن پهن است. این دارای واریته  است. نوارهای روشن افقی دارد و با حاشیه‌ای طلایی پرورش داده می شو.د این گیاه مار رنگارنگ دارای حاشیه برگ‌های زرد کرمی است. برای تکثیر این گیاه به‌جای تکثیر از قلمه برگ باید تقسیم شود.

عکس سانسوریا در محیط کار

سانسوریا پابلند:  با اسم علمی Dracaena trifasciata به اسم ‘خواهر پیچ‌خورده’ معروف است. زادگاه این گیاه آفریقا است و تا 140 سانتی‌متر ارتفاع می‌گیرد. دارای برگ‌های باریک با نوارهای عمودی است که سفیدرنگ است.

سانسوریا احساس نحوه نگهداری گل سانسوریا + خواص، بیماری ‌ها و انواع آن

سانسوریا احساس: این گیاه بانام علمی Dracaena trifasciata Bantel’s: از خانواده سانسوریا محسوب می‌شود و دارای برگ‌های باریک با نوارهای عمودی سفید است.

عکس سانسوریا علف کرگردن

علف کردن: بانام علمی Dracaena pearsonii از خانواده سانسوریا محسوبمی شو.د این گیاه با برگ‌های شاداب به رنگ قرمز رشد می‌کند.

نحوه هرس کردن سانسوریا

با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز می‌توانید برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید. شما همچنین می‌توانید برگ‌های بالغ را از گیاه جدا کنید تا گیاه به رشد مجدد تشویق شود. فصل هرس این گیاه بهار است. شما باید برگ‌هایی را جدا کنید که خط خاک‌دارند.

درصورتی‌که ارتفاع گیاه شما را آزرده می‌کند و یا بعث فشار بر گیاه می‌شود بهتر است بلندترین برگ‌ها را هرس کنید. همچنین، برگ‌های پوسیده را جدا کنید. حذف برگ‌ها باعث رشد برگ‌های جدید می‌شود.

عکس از نحوه تکثیر سانسوریا

نحوه تکثیر سانسوریا

بهتر است در فصل رشد در بهار یا تابستان تکثیر شود. اگر گیاه حداقل چهار اینچ ارتفاع داشته باشد، گیاهان دراسنا را می‌توان به‌راحتی در طول گلدان مجدد تقسیم کرد. از طرف دیگر، شاخه‌های جدید ممکن است از خاک بیرون بیایند و می‌توان آن‌ها را به‌طور مستقل در گلدان قرارداد. همچنین می‌توانید گیاهان مار را از طریق قلمه تکثیرکنید. این دستورالعمل‌ها را برای هر دو روش دنبال کنید.

شما می‌توانید از طرق زیر سانسوریا را تکثیرکنید:

از طریق ریشه:

شما برای این کار نیاز به یک چاقو، گلدان و خاک کاکتوس دارد. برای این کار باید اول گیاه را از گلدان درآورده خاک سفت اطراف ریشه را جدا کنید.

سپس با چاقو گیاه را طوری ببرید که ریشه‌های هر قیمت دست‌نخورده باقی بمانند. بخش جدید گیاه را در محیطی آفتابی قرار دهید و درون گلدان جدید بکارید. فراموش نکنید که گیاه تازه را آبیاری کنید.

تکثیر شاخه‌های جدید:

شاخه‌های تازه را می‌توانید جداگانه بکارید. این کار را می‌توانید همانند ریشه انجام دهید. برای این کار باید همان روشی را پیاده کنید که در ریشه انجام می‌شود.

تکثیر برگ بریدن:

با استفاده از قیچی استریل شده، یک چاقوی تیز یا قیچی هرس، یک برگ بلند و سالم از گیاه مار خود را برش دهید.

قلمه برگ را با قرارداد آن در یک شیشه تمیز از آب و غوطه‌ور کردن انتهای بریده‌شده در آب ریشه‌کنید. آن را در یک نقطه نیمه آفتابی قرار دهید و به دنبال رشد ریشه باشید.

هرچند روز یک‌بار، آب را بالا بریزید و آن را صاف نگه‌دارید. هر دو هفته یک‌بار، آب قدیمی را بریزید و دوباره با آب تمیز پرکنید تا از رشد باکتری‌ها یا جلبک‌ها جلوگیری کنید.

هنگامی‌که ریشه‌ها حداقل یک اینچ رشد کردند، انتهای ریشه را در یک مخلوط گلدان کاکتوس با زهکشی خوب بکارید.

آن را آبیاری کنید و در مکانی نیمه آفتابی قرار دهید.

در صورت تمایل، می‌توانید از روش ریشه‌زایی در آب صرف‌نظر کنید. پس از بریدن یک برگ سالم از گیاه خود، اجازه دهید انتهای بریده‌شده به مدت 24 ساعت پینه‌بسته شود و سپس آن را با انتهای بریده‌شده در مخلوط گلدان کاکتوس قرار دهید. این گیاه کند رشد است، بنابراین ممکن است دو ماه طول بکشد تا متوجه رشد جدید شوید.

زیباترین گل سانسوریا

هر گیاهی زیبایی‌های خود را دارد؛ شما باید بر اساس سلیقه و میل خود و بررسی انواع سانسوریا آنچه را که مناسب محیط خود می‌بینید و از دیدن آن بیشتر لذت می‌برید تهیه کنید.

علت رشد نکردن سانسوریا

درصورتی‌که نور گیاه کم باشد؛ گیاه زنده می‌ماند ولی رشدش یا بسیار کم می‌شود و یا متوقف خواهد شد. همچنین درصورتی‌که خاک گیاه شما سفت شده است رشدان سخت می‌شود.

نحوه کاشت گیاه سانسوریا با بذر

بذر گیاهان سانسوریا تمایل کمی به رشد و جوانه زدن دارند. این موضوع احتمال رشد را پایین می‌آورد. درنتیجه روش‌های دیگر اثربخش‌تر است. اما درصورتی‌که این روش را دوست دارید می‌توانید این روش را امتحان کنید. بذر باید بین 6 تا 8 هفته جوانه را بزند.

برای رشد از بذر، یک گلدان سه اینچی را با مخلوط گلدان کاکتوس با زهکشی خوب یا مخلوط شروع بذر پرکنید. دانه‌ها را روی مخلوط اولیه بپاشید. گلدان را در مکانی گرم و آفتابی قرار دهید. روی گلدان را با پوشش پلاستیکی یا یک گنبد پلاستیکی شفاف بپوشانید تا گرما و رطوبت حفظ شود. هنگامی‌که متوجه رشد نهال شدید، پوشش پلاستیکی را بردارید. در طول فرآیند جوانه‌زنی، خاک راکمی مرطوب اما نه خیلی خیس یا مرطوب نگه‌دارید. نهال زمانی که سه تا چهار اینچ بلند شد آماده گلدهی مجدد خواهد بود.

نگهداری سانسوریا لب‌طلایی

برای آنکه لب گیاهتان همیشه طلایی باشد؛ پیشنهاد می‌کنیم آن را در معرض نور بیشتری از آفتاب قرار دهید و اجازه دهید نیمی از روز نور مستقیم آفتاب روی آن باشد.

عکس نحوه تغییر گلدان سانسوریا

نحوه تعویض گلدان سانسوریا

هنگام کاشت گلدان، مواد محکم گلدانی را انتخاب کنید زیرا ریشه‌های قوی به‌راحتی می‌توانند ترک بخورند و گلدان‌های ضعیف را بشکنند. سانسوریا معمولاً کند رشد می‌کند که به‌ندرت نیاز به گلدان مجدد دارد، اما اگر آفتاب کافی داشته باشد، ممکن است به‌سرعت رشد کند و نیاز به گلدان مجدد یا تقسیم داشته باشد. بهترین زمان برای کاشت مجدد این گیاهان در فصل بهار است. هنگام گل‌کاری مجدد، همیشه از خاک گلدان تازه، مخلوط گلدان کاکتوس یا مخلوطی از هر دو استفاده کنید.

نحوه نگهداری سانسوریا در زمستان

سانسوریا یک گیاه استوایی است که می‌تواند در دماهای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد یا اگر تحت تأثیر یخبندان زمستانی قرار گیرد می‌میرد. قبل از اینکه دما به این میزان کم شود، گیاه را به داخل خانه بیاورید. گیاه مار را در یک اتاق گرم، محافظت‌شده از بادهای سرد نگه‌دارید و خاک را در سمت خشک‌تر نگه‌دارید. در طول زمستان، گیاهان مار وارد خواب می‌شوند و رشد خود را متوقف می‌کنند. در زمستان، فقط هر شش هفته یا بیشتر به آبیاری گیاه نیاز دارید.

بیماری‌های گل سانسوریا

گیاهان مار نسبت به بسیاری از آفات رایج گیاهان آپارتمانی مانند فلس، گربه، کنه عنکبوتی، شته، شپشک آردآلود و مگس سفید حساس هستند. اگر گیاه خود را سالم نگه‌دارید، می‌توانید از حمله حشرات جلوگیری کنید. حشرات معمولاً زمانی به گیاه حمله می‌کنند که از مسائل زیست محیطی مانند سطح نامناسب آب، رطوبت و گردش هوا رنج می‌برد. اگر متوجه حشرات روی گیاه خود شدید، حشرات را با چیدن آن‌ها، با استفاده از اسپری ملایم آب یا با روغن چریش ارگانیک برای دورنگه داشتن حشرات از بین ببرید.

خواص گل سانسوریا

گیاهان سانسوریا گل‌هایی به رنگ سفید مایل به کرم و لوله‌ای شکل می‌دهند که شبیه نیلوفرها هستند. زمانی گل می‌دهد که نیازهای آب، آفتاب و رطوبت آن ایدئال باشد. بااین‌حال، زمانی که این گیاهان در تمام طول سال در داخل خانه رشد می‌کنند، به‌ندرت گل می‌دهند. تغییر فصول، یعنی آمدن بهار، گیاه را از خواب خارج می‌کند و رشدان را تحریک می‌کند. جریان آن معطر است و مانند دیگرگونه‌های دراسنا در شب گل می‌دهد. نیازی به سرکشی این گل‌ها نیست. آن‌ها خودبه‌خود رها می‌کنند.

عکس گل سانسوریا

مشکلات رایج با گیاه سانسوریا

گیاهان سانسوریا یکی از ساده‌ترین گیاهانی هستند که می‌توان آن‌ها را برای سال‌ها نگهداری، تکثیر و نگهداری کرد، چه شست سبز داشته باشید یا نه. بزرگ‌ترین مشکلات سلامت این گیاه در اطراف آبیاری متمرکز است. آبیاری بیش‌ازحد باعث بیماری‌های گیاهی مانند عفونت‌های قارچی و پوسیدگی ریشه می‌شود

خاک بدبو

اگر متوجه شدید که خاک بوی پوسیده شدن می‌دهد، احتمالاً دارای پوسیدگی ریشه است. پوسیدگی ریشه بوی بد می‌دهد. می‌توانید سعی کنید گیاه را نجات دهید، اما باید ریشه‌ها را بررسی کنید تا مشخص شود آیا سیستم ریشه را به‌موقع ذخیره کرده‌اید یا خیر. توپ ریشه را از ظرف بیرون بیاورید. هرگونه ریشه یا برگ قهوه‌ای‌رنگی را جدا کنید. بخشی از ریزوم ریشه سالم را در مخلوط گلدان تازه کاکتوس یا مخلوط گلدانی با زهکشی خوب قرار دهید. اگر نمی‌توانید ریزوم ها را ذخیره کنید، آن‌ها را دور بریزید. یک گیاه سانسوریا جدید را از قلمه‌های برگ تکثیرکنید.

برگ‌های زرد یا قهوه‌ای

برگ‌های گیاه سانسوریا سالم سبز بارگه‌های نقره‌ای یا زرد است. برگ‌های زرد یا قهوه‌ای می‌توانند شرایط مختلفی ازجمله آبیاری بیش‌ازحد، آفات و پوسیدگی ریشه را نشان دهند. اگر سطح آب گیاه را به‌درستی مدیریت کنید، می‌توانید هر یک از این شرایط را برطرف کنید. آبیاری بیش‌ازحد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود و گیاه را تحت‌فشار قرار می‌دهد و آن را در برابر آفات مستعدتر می‌کند.

پیچاندن برگ‌ها

تریپس یک آفت رایج است که می‌تواند باعث پیچش برگ‌ها شود. از ذره‌بین برای بررسی دقیق برگ‌های گیاه خود استفاده کنید. مقابله با این حشرات ریز سیاه‌رنگ آسان است. برگ‌های به‌شدت پیچ‌خورده را جدا کنید و روی گیاه را با روغن چریش یا صابون گیاهی اسپری کنید تا از آفات جلوگیری کنید. برگ‌های جدید درنهایت رشد خواهند کرد.

عکس سانسوریا پا بلند

افتادن یا افتادن برگ‌ها

برگ‌های گیاه سانسوریا سالم به سمت بالا رشد می‌کنند و به حالت ایستاده می‌ایستند، اما آب زیاد، نور ناکافی یا مواد ضعیف گلدان می‌تواند باعث افتادگی یا ریزش برگ‌های گیاه شود. اگر از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده نکنید، خاک خیس شده و روی شاخ و برگ تأثیر می‌گذارد. گیاه را به مکان روشن‌تری منتقل کنید، دفعات آبیاری را کاهش دهید و در صورت لزوم خاک را به‌جایی تغییر دهید که زهکش بهتری داشته باشد.

کسانی که گربه یا سگ دارند سانسوریا نخرند

گیاه سانسوریا برای حیوانات خانگی ازجمله گربه و سگ سمی است. پس کسانی که این حیوانات را دارند از خرید سانسوریا خودداری کنند. سم این گیاه برای محافظت از خود در محیط طبیعی است و اثری بر روی انسان ندارد؛ فلذا برای شما خطری نخواهد داشت.

سؤالات متداول

آیا نگهداری از گیاهان سانسوریا آسان است؟

گیاهان سانسوریا از آن دسته گیاهانی هستند که به‌محض یافتن مکان مناسب برای آن‌ها نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند. نگهداری آن‌ها آسان است و کشتن آن‌ها از بسیاری از گیاهان آپارتمانی سخت‌تر است.

گیاه سانسوریا چقدر سریع رشد می‌کند؟

به‌طورکلی، گیاه رشد کندی دارد. بااین‌حال، اگر آن را در تابستان در فضای باز قرار دهید، ممکن است رشدان را افزایش دهد.

گیاه سانسوریا چقدر عمر می‌کند؟

طول عمر متوسط یک گیاه پنج‌تا ده سال است. بااین‌حال، آن‌ها می‌توانند تا 25 سال یا بیشتر زندگی کنند.

تفاوت بین سانسوریا ناساویا و دراسنا تریفاسیاتا چیست؟

اگرچه سانسوریا Nassauvia و Dracaena trifasciata هر دو گیاه مار نامیده می‌شوند، اما این دو کاملاً بی‌ربط هستند. Nassauvia serpens یک درختچه چندساله از خانواده ستاره‌ها و بومی جزایر فالکلند است. این دو هیچ شباهتی به هم ندارند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x