سلامت

سنگ کلیه چیست؟ راه های درمان سنگ کلیه در خانه

یکی از وحشتناک‌ترین دردهایی که افراد می‌توانند تجربه کنند، مربوط به سنگ کلیه است. راه های درمان سنگ کلیه بسیار اند و ما در این مطلب به روش های دفع سنگ کلیه در خانه خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ درمان سنگ کلیه در خانه می‌تواند شما را از مراجعه مداوم به پزشک، جراحی‌های سخت و همچنین دردهای کلافه کننده نجات دهد. در این مطلب به معرفی سنگ کلیه و عوارض آن و همچنین به راه‌های خانگی درمان سنگ کلیه خواهیم پرداخت.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه، توده‌ جامدی است که از کریستال‌های مواد معدنی، املاح و نمک تشکیل می‌شود و معمولاً از کلیه نشأت می‌گیرد. گاهی در آن رشد می‌کند و گاهی نیز در ابعاد خیلی ریز شروع به حرکت کرده و از حالب و مثانه عبور می‌کند. سنگ کلیه می‌تواند یک مسئله پزشکی دردناک باشد. علل ایجاد سنگ کلیه با توجه به نوع سنگ متفاوت است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم، سنگ کلیه می‌تواند در هر قسمت از دستگاه ادراری ایجاد شود که عبارت‌اند از:

  • کلیه‌ها
  • حالب‌
  • مثانه
  • مجرای ادرار

علائم سنگ کلیه چیست؟

علائم سنگ کلیه

به صورت کلی وقتی ادرار شما غلیظ شود ( بر اثر کمبود آب )، مواد معدنی قبل از دفع کامل از بدن می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا درنهایت سنگ‌های سختی ایجاد شوند. پس با این توضیح می‌توان متوجه شد که چرا مصرف آب زیاد در طول روز ( 6 تا 8 لیوان ) از طرف متخصصین به صورت مکرر توصیه می‌شود. اما اگر کلیه شما سنگ بیاورد، علائم و نشانه‌های بیرونی دارد که می‌توانید با توجه به آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید و برای درمان سنگ کلیه ، به‌موقع اقدام نمایید.

  • احساس درد در پهلو، زیر دنده‌ها و پشت بدن
  • احساس درد از ناحیه زیر شکم تا کشاله ران
  • دردهای نوسانی که شدت آن کم‌وزیاد می‌شود
  • احساس سوزش و یا درد هنگام ادرار
  • ادرار بسیار کم یا بیش‌ازحد معمول و تکرر ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بد بو شدن و تغییر رنگ ادرار به قهوه‌ای، قرمز یا صورتی
  • تب و لرز ( به خاطر عفونت )

سنگ کلیه چه عوارضی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، سنگ کلیه‌ها ممکن است صرفا در کلیه باقی نمانند و وارد مجاری ادراری مانند اورتر شوند پس باید خیلی زود ب ه فکر درمان سنگ کلیه باشید و به پزشک مراجعه کنید. در این صورت به خاطر آنکه اورتر حساس است، سنگ به دیواره‌ها آسیب می‌زند که نتیجه آن خون در ادرار است. درعین‌حال انسداد ادرار که نتیجه آن عفونت و آسیب به کلیه می‌باشد، از دیگر عوارضی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در این زمینه سایز سنگ‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه حرکت و رفتار آنها در مسیر درمان بسیار اثرگذار می‌باشد.

معمولا سنگ‌های خیلی بزرگ درون خود کلیه می‌مانند و ممکن است که هیچ علائمی هم نداشته باشند ولی به بافت کلیه آسیب می‌زنند و گاها برای دفع و درمان سنگ کلیه به سنگ‌شکن نیاز است. این در حالی است که سنگ‌های بسیار کوچک به‌راحتی همراه با جریان ادرار دفع می‌شوند و مشکلی برای بدن به وجود نمی‌آورند.

شاید بدترین حالت مربوط به زمانی باشد که یک سنگ با ابعادی بین این دو حالت است و در مسیر عبور مجاری ادراری قرار می‌گیرد. در این صورت درد بسیار شدیدی برای دفع سنگ کلیه برای فرد ایجاد می‌شود یا گاها ممکن است دکتر مجبور به عمل جراحی برای برداشتن سنگ از مسیر مثانه ( لوله هایی با نام حالب ) شود. در موارد حاد نیز بیماری‌های مزمن کلیوی ایجاد می‌شود. درهرصورت درمان به‌موقع و توجه به داروهای گیاهی و تأییدشده می‌تواند در کنترل روند بیماری تاثیر چشم‌گیری بگذارد.

درمان‌های خانگی برای  دفع سنگ کلیه

روش های درمان سنگ کلیه در منزل

باید به شما یادآوری کنیم که هیدراته ماندن بدن کلید اصلی درمان و دفع سنگ کلیه و همچنین عدم ابتلای مجدد به این بیماری است. نوشیدن مایعات زیاد بخش مهمی از پروسه دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های جدید است. آب، نه‌تنها سموم را دفع می‌کند، بلکه به حرکت سنگ‌ها و شن‌ها از طریق مجاری ادراری کمک می‌کند.

اگرچه آب به‌تنهایی ممکن است برای انجام این کار کافی باشد، اما افزودن برخی مواد به آن نیز می‌تواند مفیدتر باشد. یادتان باشد که بعد از خوردن هر دارویی حتماً یک لیوان پر آب بنوشید. این می‌تواند به حرکت مواد در سیستم گوارشی و ادراری کمک کند. قبل از شروع هر یک از داروهای مناسب برای درمان سنگ کلیه، با پزشک خود مشورت کنید، چرا که پزشک بیش از هرکسی نسبت به بیماری شما، شدت آن و چگونگی کنترل آن واقف است.

پزشک ارزیابی می‌کند، که آیا درمان خانگی و گیاهی برای شما مناسب است یا می‌تواند منجر به عوارض بیشتر و شدیدتر شود. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، از استفاده هر دارویی خودداری کنید. پزشک شما می‌تواند تعیین کند که آیا یک آب‌میوه ممکن است برای شما عوارض جانبی داشته باشد یا خیر.

چه دمنوش هایی به درمان سنگ کلیه کمک می کنند؟

بعضی از دمنوش های گیاهی می‌توانند تاثیرات خارق‌العاده‌ای در بهبود شما داشته باشند. ترکیبات گیاهی و عناصری که در آن‌ها وجود دارد، سرعت دفع سنگ کلیه ، مختلف را بیشتر می‌کنند و درعین‌حال درد شما را تسکین می‌دهند. از همین رو در ادامه چند مورد از مواد گیاهی بسیار مناسب را برای کنترل و درمان سنگ کلیه نام می‌بریم.

گزنه

این گیاه استثنایی برای لاغری، درمان موخوره، از بین بردن لک‌های پوستی، کنترل عفونت‌های رحم، درمان سرماخوردگی، برطرف کردن کم‌خونی و اسهال، مقابله با پوکی استخوان و از همه مهم‌تر درمان سنگ کلیه مناسب است. این گیاه برای خرد کردن سنگ‌ها و همچنین کنترل عفونت‌های ادراری بسیار مؤثر می‌باشد. می‌توان از برگ، ساقه یا ریشه گیاه گزنه برای درمان عفونت‌های مثانه و سنگ‌های مثانه استفاده کرد.

خارخاسک

عرقیات گیاهی مانند خارخاسک نیز می‌توانند به کنترل و درمان سنگ کلیه بسیار مفید باشند. خارخاسک طبع گرم و خشک دارد و باعث بیشتر شدن حجم ادرار می‌شود. شما می‌توانید از عرق خارخاسک یا گیاه آن برای کاهش فشارخون، خردکردن سنگ کلیه و مثانه، لاغری، درمان سرفه، کنترل عفونت و التهاب، تسکین درد و همچنین کنترل عفونت‌های کلیه استفاده نمایید.

دم اسب

گیاه دم اسب حدود 50 نوع مختلف دارد که دارای مقادیر زیادی آلومینیوم، پتاسیم، منگنز و فلاونوئید می‌باشد. این گیاه خواص بسیار زیادی مانند رفع سنگ کلیه، عفونت‌های ادراری، کنترل مشکلات قلبی، جلوگیری از پوکی استخوان و درمان پروستات هم دارد. این گیاه با نام علف هفت بند هم شناخته می‌شود.

کرفس

کرفس، یک گیاه ویژه برای کنترل، پیشگیری و درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا می‌باشد. در عین حال این گیاه ادرار زیادی ایجاد می‌کند و مجاری ادراری را از اسید اوریک و عفونت‌های مختلف پاک‌سازی می‎کند. همچنین کاهش وزن و کنترل اختلالات خواب و اعصاب از دیگر ویژگی‌های موثر کرفس است.

انواع دمنوش‌های طبیعی به دفع سنگ کلیه کمک بزرگی می‌کنند. این گیاهان در ب سنتی شناخته شده هستند و برای بدن بی ضرر به شمار می‌روند؛ در عین حال که شما را از رفتن نزد پزشک بی‌نیاز می‌کنند. نکته‌ای که دوباره بر آن تاکید می‌کنیم این است که در صورت حاد شدن شرایط و بروز سنگ کلیه و درد شدید حتماً به‌موقع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دمنوش قاصدک

گیاه قاصدک به‌عنوان یک درمان سنگ کلیه، از جمله درد و سنگ کلیه، شناخته شده است. این گیاه حجم ادرار را افزایش می‌دهد تا مواد سمی و زائد از طریق ادرار دفع شوند. تهیه دمنوش قاصدک نیز بسیار ساده است و می‌توان به صورت روزانه از آن استفاده کرد.

کمی گل تازه یا خشک این گیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد. بهتر است هر ۲ باز از این دمنوش استفاده کنید.

کاکل ذرت

روزانه ۲ بار کاکل ذرت را دم کنید و بنوشید تا از شر سنگ‌های کلیه و مجاری ادرار در امان باشید.

گیاه بابا آدم

هر صبح ناشتا ریشه و برگ‌های این گیاه را دم کنید و بنوشید تا کلیه سنگ سازتان درمان شود.

چای سبز

اگر هر روز به طور منظم از چای سبز استفاده کنید، می‌توانید به دفع ریز سنگ کلیه کلسیمی کمک کنید. چای سبز خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و حجم ادرار را افزایش می‌دهد.

گزنه

گزنه قوی‌ترین دارو برای دفع و درمان سنگ کلیه است که حتی می‌تواند سنگ‌های بزرگ را هم تجزیه و با ادرار دفع کند. هر روز ۲ نوبت گزنه را دم کنید و بنوشید تا از گزند سنگ کلیه در امان باشید.

عرقیات گیاهی

عرق گزنه، خارشتر و خارخاسک را ناشتا بنوشید. این کار سنگ‌ها را حل می‌کند تا از طریق ادرار دفع شوند.

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

برای درمان سنگ کلیه چی بخورم

اگر می‌خواهید در منزل و بدون مراجعه به پزشک به دفع سنگ کلیه خود کمک کنید، می‌توانید از خوراکی‌های طبیعی برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید. این مواد طبیعی هم ضرری برای بدنتان ندارند و هم بسیار کم‌هزینه و بی‌دردسر هستند. فراموش نکنید که ورزش کردن و سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی صحیح می‌تواند کمک بزرگی در این راه برای شما باشد.

آب؛ برای دفع سنگ کلیه روزی چند لیوان آب بخوریم؟

مهم‌ترین کار برای دفع سنگ کلیه یا پیشگیری از بروز آن، نوشیدن دست کم ۸ لیوان آب در روز است. سنگ‌هایی که در حالب گیر کرده‌اند، معمولاً با این روش ساده دفع می‌شوند و نیاز به درمان جدی ندارند.

دفع سنگ کلیه با لیمو

سیترات موجود در آب لیمو به دفع سنگ کلیه با رسوبات کلسیمی کمک می‌کند. برای این منظور، روزانه ۳ عدد لیموی تازه بخورید تا اگر در مراحل اولیه هستید، موجب درمان سنگ کلیه شوید.

تاثیر آب کرفس بر سنگ کلیه

کرفس با توجه به آب زیادی که در بافت‌های خود دارد، ادرارآور است. آب کرفس نمک، رسوبات و کلاً مواد زائد موجود در کلیه‌ها را دفع می‌کند. به همین دلیل، نوشیدن یک لیوان آب فرکس هر صبح به‌صورت ناشتا توصیه می‌شود.

تاثیر آب انار بر سنگ کلیه

اگر روزانه یک لیوان آب انار یا یک عدد انار میل کنید، به دفع سنگ کلیه کمک بزرگی می‌کنید.

ریحان؛ تاثیر سبزی بر سنگ کلیه

ریحان با خاصیت سم‌زدا و ادارآور خود از بروز سنگ کلیه پیشگیری می‌کند. همچنین، اسید اوریک موجود در آن موجب درمان سنگ کلیه می‌شود که یکی از ساده‌ترین راهکارهای خانگی برای درمان سنگ کلیه است. برای مصرف این سبزی خوش طعم می‌توانید چند برگ از آن را در چای خود بریزید یا همراه با غذا مصرف کنید.

دفع سنگ کلیه با عسل و سیاهدانه

یک راه فوری برای دفع سنگ کلیه که کم هزینه و در دسترس است! ۱ قاشق غذاخوری عسل را با کمی سیاه‌دانه آسیاب شده مخلوط کنید و هر روز ۳ مرتبه بنوشید.

دفع سنگ کلیه با آب هندوانه

هندوانه با وجود آب فراوانی که دارد، میزان ادرار را بیشتر می‌کند که موجب رقیق شدن اسید اوریک خون و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه می‌شود. برای دفع سنگ کلیه می‌توانید هندوانه را به صورت کامل در آب بپزید، پوست آن را جدا کنید و بقیه قسمت‌ها را بخورید.

دفع سنگ کلیه با جوش شیرین

استفاده از ۱ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین در یک لیوان آب یکی از راهکارهای طبیعی درمان سنگ کلیه است. هر روز ۳ مرتبه این نوشیدنی را مصرف کنید تا سنگ کلیه‌تان تجزیه و از راه ادرار دفع شود.

دفع سنگ کلیه با ترب سیاه

ترب سیاه را رنده کنید و آن را به صورت ناشتا بخورید. می‌توانید از آب ترب هم برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید. این راهکار حتی برای خرد کردن سنگ کلیه‌های درشت‌تر هم مفید است و موجب دفع آن‌ها می‌شود.

می‌توان از ماساژ روغن‌های گیاهی روی پوست برای تسکین درد سنگ کلیه استفاده کرد. برای این منظور می‌توانید از روغن زیتون، روغن سیاه‌دانه یا کنجد استفاده کنید. چند قطره از روغن را روی نواحی درد ماساژ دهید و یک شال گرم دور کمر خود ببندید تا درد سنگ کلیه شما آرام بگیرد.

برای سنگ کلیه چه چیزهایی نخوریم؟

نوشیدنی هایی که باعث افزایش اگزالات می شوند مثل چای و یا استعداد سنگ سازی را بیشتر می کنند مانند آب گریپ فروت، آب سیب و کولا . نوشابه ها (soft drink) که متاسفانه مصرف آن ها نیز بالا است به خاطر داشتن فروکتوز، ساکروز و اسید فسفریک، خطر سنگ های کلسیمی و اسید اوریکی را افزایش می دهد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x