گردشگری

سیزده بدر کجا بریم؟

بدر کردن سیزده از آداب و رسوم جذاب و همیشگی نوروز است؛ اما امسال سیزده بدر کجا می توانیم برویم؟

به گزارش پارت نیوز؛ سیزده بدر یا روز طبیعت از جشن‌های آئینی و رسومات کهن ایران است؛ اما امسال با توجه به تداخل ماه محرم و سیزده بدر کجا بریم؟  چگونه می‌توانیم در زمان روزه‌داری سیزده را هم بدر کنیم و از طبیعت لذت ببریم؟ اگر شما هم جواب این سؤال را می‌خواهید با ما همراه شوید.

فهرست

فلسفه سیزده‌ بدر چیست؟

در کتب کهن و تاریخی ایران اشاره به‌روزی بانام روز سیزدهم فروردین شده است؛ اما اینکه این مدل از برگزاری سیزده بدر با آنچه در فلسفه آن است یکی است منبعی برایش وجود ندارد که صحت آن را تائید کند.

در نقل‌های سینه‌به‌سینه ایرانیان در روز سیزدهم فروردین پس از 12 روز جشن به یاد 12 ماه سال روز سیزدهم را روزی مبارک می‌دانستند و به دشت و صحرا می‌رفتند تا با جشن پایکوبی پایان نوروز را اعلام کنند.

مکان‌های تفریحی‌ای که برای سیزدهم فروردین می‌توانید به آنجا بروید

بهترین مکان هایی سیزده بدر در تهران

اگر شما هم این سوال را از خود می پرسید که سیزده بدر کجا بریم ؟ این مطلب را بخوانید.این بخش از مقاله می‌خواهیم مکان‌هایی از تهران را به شما معرفی کنیم که ضمن استفاده از طبیعت بتوانید روز خوبی را پشت سر بگذارید.

روستای افجه در بهار

روستا افجه مکانی عالی برای سیزده به در

به‌احتمال‌قوی نام دشت هویج به گوشتان خورده است. دشتی در نزدیکی تهران که تنها بخشی از زیبایی‌های روستای افجه را به خود اختصاص می‌دهد. افجه در پنج کیلومتری لواسان قرار دارد و باغ‌های گردو و گیلاس آن باعث می‌شود تا شما با دریایی از شکوفه‌های رنگارنگ در بهار مواجه شوید.

برای رفتن به افجه باید از سه‌راهی لواسان به سمت فشم 14 کیلومتر حرکت کنید. درصورتی‌که تمایل به رفتن به این روستا دارید حتماً از چنار 400 صدساله روستا دیدن کنید.

روستای برگ جهان گزینه‌ای خوب برای سیزده بدر

روستای برگ جهان نیز یکی از روستاهایی است که در منطقه افجه قرار دارد و می‌توانید از راه لواسان و افجه به آن برسید. درصورتی‌که به این روستا رفتید پیشنهاد می‌کنیم از آبشار آن‌که در فاصله یک‌ساعته از این روستا قرار دارد دیدن کنید. شما می‌توانید از بقایای قلعه باستانی موجود در منطقه نیز دیدن فرمایید.

جنگل های سواد کوه مکانی برای سیزده بدر

جنگل‌های سوادکوه جاذبه‌ای برای عاشقان جنگل برای سیزده بدر

اگر شما هم دوست دارید سیزده بدر را در دل جنگل سپری کنید و از ماجراجویی لذت می‌برید به شما پیشنهاد می‌کنیم به سمت جنگل‌های سوادکوه بروید. برای اینکه بدانیم سیزده بدر کجا بریم لازم است که ادامه این مقاله را بخوانید.

آبشار گزو محلی جذاب برای گذراندن سیزده در اطراف تهران

آبشار گزو آبشاری 69 متری است که در دل جنگل لفور قرار دارد. این آبشار در فاصله 15 کیلومتری منطقه سوادکوه هست و مسیر آن با تابلوهای راهنما به‌خوبی مشخص‌شده است. اگر قصد رفتن به خود آبشار رادارید کفش‌های طبیعت‌گردی همراه خود بردارید چراکه باید مسیری را در حدود 1 ساعت 30 دقیقه برای رسیده به این آبشار پیاده‌روی کنید.

پارک آب‌وآتش مکانی برای سیزده بدر در تهران

بعضی از افراد نیز ترجیح می‌دهند در داخل شهر سیزده را بدر کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و می‌پرسید سیزده بدر کجا برویم؟ باید خدمتتان عرض کنیم که پارک آب‌وآتش با فضایی بزرگ و جذاب می‌تواند گزینه مناسبی برای گذران سیزده باشد. این پارک امروزه یکی از جذاب‌ترین پارک‌های تهران است و مساحتی بیز از 24 هزار مترمربع را تحت پوشش خود دارد.

پارک جمشیدیه تهران مکانی جذاب برای سیزده به در

جمشیدیه یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است. این پارک با کف سنگ‌فرش و مجسمه‌های زیبایش قطعاً جزو انتخاب‌های اصلی علاقه‌مندان به گشت‌وگذار است.

دره کن و سولقان جاذبه ای برای سیزده بدر

دره کن و سولقان برای سیزده بدر در تهران

کسانی که در مناطق غربی تهران زندگی می‌کنند می‌توانند به سمت دو روستای کن و سولقان بروند. روستاهایی در اطراف تهران که در شمال غربی تهران وجود دارند. این روستاها جاده‌ای بسیار زیبا دارند که انتهای جاده به امامزاده داوود ختم می‌شود.

سیزده بدر کرج کجا بریم؟

تهرانی ها و کرجی ها اگر از خود این سوال را می پرسند که سیزده بدر کجا بریم می توانند در اطراف کرج جاهای جذاب و دیدنی زیادی می توانند پیدا کنند.

نمایی از طبیعت روستای خور

روستای خور دل‌چسب برای سیزده بدر برای کرجی‌ها

یکی از روستاهای اطراف کرج خور است. روستایی بافاصله 17 کیلومتری از کرج که در مسیر جاده چالوس قرار دارد. این روستا مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی دارد و دارای پیشینه تاریخی نیز هست .  نام‌گذاری این روستا به دلیل آب‌وهوای خوب آن است.

باغ پرندگان کرج

پارک پرندگان کرج مکانی دیدنی برای سیزده بدر

پارک پرندگان چهارباغ در کرج مساحتی نزدیک به 10 هزار متر دارد که بزرگ‌ترین مرکز نمایش پرندگان تزئینی و کمیاب در کرج است.پرندگان خاص موجود در پارک سه قطعه غاز هاوایی،  کبوتر یال دار، جاکوبین اشاره کرد.

این پارک در 6 کیلومتری کرج قرار دارد. در محمد شهر واقع‌شده است.

روستای گچسر جاذبه طبیعی و تاریخی برای سیزده بدر در اطراف کرج

روستای گچسر از توابع بخش آسارای زی مجموعه شهرستان کرج است. این روستا در زمستان سرد و پربرف و در تابستان خنک مطبوع است. گچسر قدمتی طولانی دارد و بر اساس آثار تاریخی که در مورد آن نوشته است قدمتش به دوران صفویه می‌رسد.

این روستا در فاصله 82 کیلومتری کرج در منطقه آسارا قرار دارد.

نمایی از آبشارهای وله

چشمه و آبشارهای وله جاذبه‌ای طبیعی برای سیزده بدر

از جاذبه‌های طبیعی اطراف کرج روستایی است به نام وله که از توابع آسارا است و در دهستانی بانام نساء قرارگرفته است. این روستا در بهار میزبان رودخانه‌های فصلی است و آبشارهای کوچک و بزرگی به‌واسطه این رودخانه‌ها در آن ایجاد می‌شود.  اگر به دنبال تجربه‌ای بی‌نظیر هستید و از خود می‌پرسید سیزده بدر کجا بریم؟ پیشنهاد ما این روستای زیبا است.

سیزده بدر شهریار کجا بریم

شهرستان شهریار مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های مختلفی دارد. به همین دلیل موردعلاقه بسیاری از اهالی پایتخت و کرج است.

تخت رستم شهریار جاذبه‌ای برای سیزده بدر

اگر شما هم در برای سیزده بدر شهریار را انتخاب کردید و از خود می‌پرسید برای سیزده بدر کجا بریم؟ ما به شما تخت رستم را پیشنهاد می‌کنیم. تخته رستم نام کوهی است در غرب روستای قجر از توابع شهریار. این کوه 1318 متر ارتفاع دارد و جزو جاذبه‌های طبیعی شهریار محسوب می‌شود. این کوه که شکلی مخروطی دارد از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهریار نیز محسوب می‌شود. این اثر تاریخی در سال 1316 در فهرست ملی ثبت شد.

نمایی از قلعه دهشاد شهریار

قلعه دهشاد شهریار جاذبه‌ای برای گذران سیزده بدر

همان‌طور هم که قبلاً برایتان گفتیم نقاط دیدزنی شهریار کم نیستند و اگر از خود می پرسید که برای سیزده بدر کجا بریم می‌توانید قلعه دهشاد شهریار را انتخاب کنید. دهشاد نکته دارد که برای بازدیدکنندگان جذاب است و آن اینکه این قلعه روستایی هنوز ساکن دارد. قلعه دهشاد مساحتی در حدود 13800 مترمربع دارد.

پل‌دختر بادامک شهریار جاذبه‌ای برای سیزده بدر

اگر علاقه‌مند هستید سیزده را در کنار یک مکان تاریخی بدر کنید و از خود می پرسید سیزده بدر کجا بریم؟ ما به شما پل‌دختر شهریار را پیشنهاد می‌کنیم. این پل یکی از قدیمی‌ترین پل‌های ایران است و از جاذبه‌های تاریخی ثبت‌شده است.

برای رسیدن به این پل می‌توانید در مسیر جاده سعیدآباد به شهریار این پل را پیدا کنید. جنس پل از آجر است و یک چشمه نیز دران وجود دارد. ارتفاع پل 4 متراست.

سیزده بدر شمال کجا بریم؟

ازآنجایی‌که شمال مقصد بیشتر گردشگران است؛ خیلی از افرادی که تا روز سیزده بدر در خطه شمالی کشور مخصوصاً مازندران مانده‌اند از خود می پرسید سیزده بدر کجا بریم؟ اگر شما هم این سؤال رادارید و در شمال کشور هستید این بخش از این مقاله را بخوانید:

پارک جنگلی سیسنگان مکانی برای سیزده بدر

پارک جنگلي سی‌سنگان محلی جذاب برای سیزده بدر در شمال

پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از پارک‌های قدیمی در فاصله 30 کیلومتری شهر نوشهر است. این پارک در کنار دریا و در جاده نوشهر به نور قرار دارد. ساحل زیبای این پارک جنگلی و تنوع پوششی خاص آن این پارک را به جاذبه‌ای خاص در شمال کشور تبدیل کرده است.

ديو چشمه  مکانی خاص برای سیزده بدر در شمال

دیو چشمه جزو نقاطی است که گر از خود می پرسید سیزده بدر کجا بریم می‌توانید به آن فکر کنید. این مکان در مسير کجور واقع‌شده است. این محل به دلیل فراوانی آب و گوارا بودنش به این اسم معروف است.  این محل دارای چشمه‌ای زیبا است که در فضایی مشجر قرار دارد.

پارک جنگلی نور بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه

پارک جنگلي نور جاذبه‌ای دیگر در شمال برای سیزده بدر

پارک جنگلي نور در فاصله 5 کیلومتری از این شهر در جاده نور محمودآباد واقع‌شده است. این پارک مساحتی 400 هکتاری دارد و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی خاورمیانه است. پوشش گیاهی آن شامل افرا، توسکا، انجيلي و … است. اگر از خود می پرسید برای سیزده بدر کجا بریم؟ این مورد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

 آبشار آب پري جاذبه‌ای زیبا در دل کوه برای سیزده بدر در شمال

آب پری نام آبشاری زیبا است که در منطقه رویان قرار دارد. این آبشار زیبا درشیب 60 درجه کوه جریان دارد و در دل جنگلی زیبا قرار دارد.

برای سیزده بدر جی ببریم؟

اما مهم‌ترین چیز برای گردش مناسب و تفریح وسایل موردنیاز آن است. اگر شما هم از خود می پرسید برای سیزده بدر کجا بریم باید از خود هم بپرسید برای مکانی که در نظر گرفتید چه امکاناتی لازم دارید. نگران نباشید ما در کنار شما هستیم تا به شما بگوییم چه چیزهایی برای داشتن یک روزبه یادماندنی نیاز دارید.

سبدی برای وسایل ضروری در سیزده بدر

یک برنامه‌ریزی خوب می‌تواند یک روز خود را برای سیزده بدر رقم بزند. اکنون‌که شما این بخش از مقاله را مطالعه می‌کنید پاسخ این سؤال که سیزده بدر کجا بریم را داده‌اید و باید بدانید چه امکاناتی نیاز دارید. تمام تلاش شما می‌تواند با فراموشی موارد لازم از بین برود. پس دقت کنید که این لوازم همراه شما باشد.

  • پاکت دستمال‌کاغذی
  • کارد
  • لیوان
  • قاشق و چنگال
  • نمک، فلفل و ادویه‌جات دیگر
  • کیسه‌زباله
  • زیرانداز و پتو
  • چادر مسافرتی
  • خوراکی و میوه
  • غذا و نیم چاشت‌ها (برای کسانی که نمی‌توانند روزه‌بگیرند)
  • چراغ‌های هد لایت یا چراغ‌های شارژی

درصورتی‌که فکر می‌کنید این لوازم را فراموش می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم یک سبد پیک‌نیک تهیه کنید.

انتخاب غذا سیزده بدر

همیشه انتخاب غذا برای سیزده بدر مهم است چراکه یکی از دلایل خوش گذشتن در سیزده بدر غذا است.

در انتخاب نوع غذا به موارد زیر توجه کنید:

  • علایق گروهی که با آن‌ها می‌روید
  • زمانی که قصد دارید صفر درست کردن غذا بکنید
  • بودجه‌ای که برای این موضوع کنار گذاشتید

بر اساس این موارد شما می‌توانید انتخاب کنید که چه غذایی و چه موادی نیاز دارید.

اگر افرادی در گروه شما هستند که روزه نمی‌توانند بگیرند حتماً برای آن‌ها شیرینی، تنقلات و مواردی را بیاورید که بتوانند از آن استفاده کنند.

پخش‌کننده و اسپیکر پخش آهنگ

شما می‌توانید بنا بر حس و حال گروهی که با آن‌ها به پیک‌نیک رفته‌اید تصمیم بگیرید که از این مورداستفاده کنید یا خیر.

زیرانداز گرم‌ونرم برای سیزده بدر

هر پیک‌نیکی نیاز به یک یا چند زیرانداز گرم دارد. زیراندازهایی که بتوانید درصورتی‌که محیط سرد شد از آن استفاده کنید. درصورتی‌که می‌توانید از زیراندازهای قابل شستشو و ضد آب استفاده کنید.

در کنار این موضوع حتماً تعدادی صندلی قابل‌حمل همراه داشته باشید.

نوشیدنی را فراموش نکنید

پیک‌نیک بدون نوشیدنی می‌تواند برایتان مشکل‌آفرین باشد. پس حتماً به تعداد کافی آب‌معدنی برای آشامیدن و شستشو همراه داشته باشید و درصورتی‌که گروه شما علاقه به نوشیدنی دیگری ازجمله نوشابه و دلستر دارد می‌توانید آن‌ها را هم به‌قدر نیاز همراه داشته باشید.

دور کردن حشرات و جانوران موذی

آفات و جانوران همیشه در پیک‌نیک‌ها آزاردهنده هستند. شما می‌توانید با استفاده از سلفون از آلودگی مواد خوراکی جلوگیری کنید و یا از مرکباتی نظیر لیمو و پرتقال یا وانیل و نعنا استفاده کنید چراکه بیشتر جانوران و حشرات بوی آن‌ها را دوست ندارند.

سرگرمی سیزده بدر

داشتن برنامه برای سرگرمی از مهم‌ترین موضوعاتی که در سیزده بدر باید به آن فکر کنید. بر اساس علایق جمع می‌توانید بازی‌های گروهی مختلفی انجام دهید.

روزه‌دارها سیزده به در را چگونه بگذرانند

افرادی که روزه هستند می‌توانند برای روز سیزده به در بعد از اذان ظهر از شهر خود خارج‌شده و در محل موردنظرشان اقامت کنند. می‌توان پیک‌نیک را طوری برنامه‌ریزی کرد که بعد از اذان مغرب و عشا نیز با همراه داشتن دستگاه‌های تولید نور شارژی یا همان چراغ شارژی خودمان ساعاتی را در طبیعت بگذرانید.

جعبه کمک‌های اولیه

حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند؛ پس همیشه جعبه کمک‌های اولیه را همراه خود داشته باشید.

سخن آخر

استفاده از طبیعت و دورهم بودن همیشه عالی است اما همیشه به این نکته توجه کنید که زباله‌هایتان را بعد از پایان گشت‌وگذار جمع‌آوری کنید. چراکه ورود زباله به طبیعت جدای از آسیب‌هایی که به آن می‌زند می‌تواند محیط را از زیبایی طبیعی خود بیندازد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

واقعا نمی دونستم این همه جای جذاب و زیبا اطراف تهران داریم. واقعا سیزده بدر متفاوت و جذابی را به خاطر راهنمایی های شما تجربه کردم

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x