خودرو

سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با هم دارند؟

در این مطلب می خواهیم به شما آموزش دهیم سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش پارت نیوز؛ اگر می خواهید بدانید سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با هم دارند؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اگرچه رانندگی با خودروهای اتوماتیک آسان‌تر است، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی همچنان می‌خواهند محصولی با گیربکس دستی تولید کنند. به عنوان مثال، خودروی دیگنیتی دارای گیربکس اتوماتیک است و برای مصارف خانوادگی مناسب است، در حالی که توربوشارژر دنا پلاس با گیربکس دستی برای جوانان ساخته شده است.

در واقع خودروهای دستی طرفداران زیادی در بازار دارند و رانندگی با آنها هیجان انگیزتر است. یک ویژگی مشترک در بین تمام خودروهای دستی وجود دارد و آن نیاز به فشار دادن پدال کلاچ قبل از تعویض دنده است. کلاچ قطعات زیادی را شامل می شود که بروز مشکل در هر یک از آنها مشکلاتی را برای راننده ایجاد می کند. یکی از قسمت های مهم کلاچ سیم کلاچ است که هم به صورت دستی و هم خودکار تنظیم می شود.

کلاچ و سیم کلاچ چیست؟

بارها شنیده اید که قبل از تعویض دنده باید کلاچ را درگیر کرد. کلاچ رابط بین موتور و گیربکس است. به عبارت دیگر، نیروی موتور از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل می شود و سپس به چرخ ها هدایت می شود.

هنگام تعویض دنده، اتصال بین موتور و گیربکس باید قطع شود. راننده با فشار دادن پدال کلاچ این اتصال را قطع می کند. سپس دنده مورد نظر را انتخاب می کند و به آرامی پایش را از روی پدال کلاچ بر می دارد تا نیروی موتور وارد گیربکس و سپس چرخ ها شود.

کلاچ و سیم کلاچ چیست؟

در سیستم کلاچ، سیم کلاچ به عنوان رابط بین پدال و سایر اجزای کلاچ عمل می کند. بدین ترتیب با فشار دادن پدال کلاچ نیروی وارد شده از سمت پای راننده از طریق سیم کلاچ به اهرم متصل به دیسک کلاچ منتقل شده و آن را به حرکت در می آورد (صفحه کلاچ). در این حالت با رها شدن دیسک کلاچ، اتصال موتور و گیربکس قطع می شود. سپس راننده این فرصت را دارد که دنده را عوض کند. بنابراین، سیم کلاچ باید کشش کافی داشته باشد تا به موقع و بدون هیچ مشکلی صفحه کلاچ را درگیر کرده و آزاد کند.

در واقع بروز مشکل در سیم کلاچ یکی از هزاران مشکل موجود در لیست مشکلات فنی خودرو است. این مشکل زمانی رخ می دهد که پدال کلاچ از حالت استاندارد خود به پایین حرکت کند. در این زمان لازم است به مکانیک متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید سیم کلاچ خودروی شما را تعمیر یا تعویض کند. بنابراین، بررسی سیم کلاچ خودرو یکی از مواردی است که در چک لیست خودرو قبل از سفر وجود دارد.

کلاچ و سیم کلاچ رگلاژی چیست؟

کابل کلاچ معمولی یا رگلاژ نیاز به تنظیم دستی برای دستیابی به کشش ایده آل برای درگیری و جدا شدن صفحه کلاچ دارد. اگر کابل کلاچ سفت باشد، پدال کلاچ پس از فشار دادن به سختی بلند می شود. در صورت شل بودن کابل کلاچ، با کوچکترین فشاری به پدال، کلاچ درگیر شده و صفحه کلاچ آزاد می شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد کابل کلاچ اتوماتیک را به کابل کلاچ رگلاژی ترجیح می دهند تا از دردسر تنظیم کابل جلوگیری کنند. ما تفاوت بین سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با هم دارند؟

همانطور که ذکر شد، تنظیم کابل کلاچ نیاز به تنظیم دستی دارد. این تنظیم باید به گونه ای انجام شود که کشش ایده آل برای درگیری و رها شدن دیسک کلاچ فراهم شود. کشش و کیفیت سیم کلاچ معمولی باید در فواصل زمانی معین بررسی شود تا در صورت لزوم دوباره تنظیم یا تعویض شود. کابل کلاچ اتوماتیک به تمام این مشکلات پایان می دهد.

سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با هم دارند؟

مهمترین تفاوت بین سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی این است که نیازی به دخالت انسان برای تنظیم کشش کابل نیست. برخلاف کابل کلاچ معمولی که نیاز به تنظیم دستی دارد، کابل کلاچ اتوماتیک به کمک مکانیزم های مختلف به طور مداوم کشش کابل را با توجه به نیروی وارده از پای راننده به پدال کنترل و تنظیم می کند. کابل کلاچ اتوماتیک عملیات تنظیم را به صورت خودکار و توسط فنر تعبیه شده در کابل انجام می دهد. تنظیم خودکار علاوه بر افزایش طول عمر کلاچ و کاهش هزینه نگهداری، تجربه تعویض دنده نرم تری را برای راننده فراهم می کند.

مزایا و معایب سیم کلاچ اتوماتیک چیست؟

حال که متوجه شدید سیم کلاچ اتوماتیک و رگلاژی چه تفاوتی با یکدیگر دارند، بد نیست نگاهی نیز به مزایا و معایب استفاده از سیم کلاچ خودکار بیندازید.

سیم کلاچ اتوماتیک، درگیری و رهاسازی به‌موقع صفحه کلاچ را تضمین کرده و موجب بهبود عملکرد کلاچ و تجربه کلی رانندگی می‌شود. از آنجا که تنظیم کشش کابل به طور پیوسته و خودکار صورت می‌گیرد، سایش کمتری سلامت اجزای کلاچ را تهدید می‌کند. بنابراین رگلاژ اتوماتیک موجب افزایش عمر سیستم کلاچ می‌شود.

سیم کلاچ خودکار نیاز به تنظیم دستی دوره ای را از بین می برد، بنابراین هزینه های تعمیر و نگهداری سیستم کلاچ را کاهش می دهد. عملکرد صحیح کابل کلاچ تاثیر مستقیمی بر ایمنی خودرو دارد. سیم کلاچ اتوماتیک با تنظیم مداوم کشش و حفظ دقت در درگیری کلاچ، تعویض دنده را روان‌تر می‌کند و با بهبود کیفیت رانندگی، ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد.

کابل کلاچ اتوماتیک علاوه بر مزایای بسیار، معایبی نیز دارد. سیم کلاچ اتوماتیک سیستم پیچیده ای دارد و تعمیر و تعویض آن دشوارتر و پرهزینه تر است. در عین حال خرابی در سیستم تنظیم اتوماتیک سیم کلاچ باعث اختلال در رانندگی و کاهش ایمنی خودرو می شود. نکته مهم دیگر این است که سیم کلاچ اتوماتیک در همه خودروها قابل استفاده نیست و به طور کلی سیم کلاچ اتوماتیک قیمت بیشتری نسبت به سیم کلاچ معمولی دارد.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x