جامعه

شماره حساب چند رقم آخر شبا است؟+ نحوه دریافت شماره حساب

در این مطلب به نحوه دریافت شماره حساب از شماره شبا خواهیم پرداخت و به این سوال که چند رقم آخر شماره شبا شماره حساب است؟ خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ نحوه دریافت شماره حساب از شماره شبا کار بسیار آسانی است. شبا بانکی یا همان شماره حساب بانکی ایرانيان، شماره ای است که به منظور تسهیل روند مبادلات بین بانکی و بانکی کشور، توسط بانک مرکزی طراحی شده است. با استفاده از این شماره می توانید از سامانه های پایا و ساتنا برای انتقال وجه با کارمزد کمتر استفاده نمایید. شاید برای شما جالب باشد بدانید شماره شبا همان شماره حساب است!

شماره حساب کجای کارت است؟

همانطور که گفته شد شماره حساب تان را داخل شماره شبا می توانید بیابید. شماره شبا یک ساختار 26 کاراکتری دارد که شامل سه جزء است که به شرح زیر هستند:

CC: شناسه کشور که دو حرف آغازین شماره شبا است که همان IR است.
CD: شناسه کنترل درستی ساختار که بعد از IR می آید.
BBAN: شماره حساب بانکی شما که بیست و دو رقم پایانی شماره شبا را تشکیل می دهد.

نحوه دریافت شماره حساب

همان گونه که مشاهده می کنید بخش مهمی از شماره شبا را شماره حساب بانکی تشکیل می دهد که در ادامه به نحوه دریافت شماره حساب خواهیم پرداخت. همچنین برای اینکه بتوانید از روی BBAN تشخیص دهید شماره شبای مربوط به چه بانکی است به راحتی می توانید با توجه به ارقام شروع BBAN از سمت چپ به راست متوجه این موضوع شوید.

به عنوان مثال:

شماره 010 مربوط به بانک مرکزی
شماره 011 مربوط به بانک صنعت و معدن
شماره 012 مربوط به بانک ملت
شماره 013 مربوط به بانک رفاه
شماره 014 مربوط به بانک مسکن
شماره 015 مربوط به بانک سپه
شماره 016 مربوط به بانک کشاورزی
شماره 017 مربوط به بانک ملّی ایران
شماره 018 مربوط به بانک تجارت
شماره 019 مربوط به بانک صادرات ایران

اما بعد از سه رقم مشخص کننده بانک صادر کننده کارت هجده رقم پایانی دیگر شماره حساب بانکی است. ولی اگر شماره حساب کمتر از هجده رقم باشد، به سمت چپ آن به تعداد مورد نیاز “صفر”اضافه می شود تا هجده رقم آن تکمیل شود.

با توجه به آشنایی با ساختار شماره شبا اکنون با کمی محاسبه می توانید شماره شبا بانکی خود را با استفاده از شماره حساب تان بدست آورید اما این محاسبه نیاز به دقت و صبر و حوصله دارد و اگر زمان کافی برای انجام این محاسبه را نداشته باشید بهترین راه استفاده از راهکارهای ساده تر مثل مراجعه حضوری به بانک یا خود پرداز و یا روش های غیر حضوری مثل مراجعه به سایت شبایاب است.

نحوه دریافت شماره شبا با شبایاب

برای دریافت شماره شبا بانکی با استفاده از سایت شبایاب مراحل زیر را طی کنید:

• در سایت شبایاب عضو شوید
• پنل کاربری خود را شارژ نمایید
• در کادر مشخص شده تعیین نمایید قصد تبدیل شماره کارت یا حساب را به شبا دارید
• دکمه دریافت شماره شبا را بزنید
• اکنون اطلاعات مورد نظرتان برای شما قابل رویت است
• یکی از خدمات دیگر سایت شبایاب، دریافت شماره حساب براساس شماره کارت است. شما می توانید این کار به از طریق پنل کاربری خود انجام دهید.

نحوه دریافت شماره حساب از روی شماره کارت

همانطور که گفتیم، روش دقیق یا رسمی برای پیدا کردن شماره یک حساب از روی یک کارت بانکی وجود ندارد. شماره حساب شخصی با استفاده از اینترنت بانک، تلفن‌بانک یا عابر بانک به‌راحتی قابل دسترسی است ولی شماره حساب سایر افراد را نمی‌توان از این روش‌ها پیدا کرد، چرا که جزو اطلاعات محرمانه مربوط به صاحب حساب است.

نحوه دریافت شماره حساب از روی شماره کارت با استفاده از سامانه بام

این روش، بهترین راه برای دریافت شماره حساب از شماره کارت است. البته درصورتی که یک حساب در بانک ملی داشته باشید. در غیر این صورت اگر مدام نیاز به پیدا کردن شماره حساب افراد مختلف دارید، این روش آنقدر کار شما را راحت می‌کند که بهتر است فقط برای استفاده از آن، یک حساب در این بانک ایجاد کنید!

 نحوه دریافت شماره حساب با اینترنت بانک

در سامانه اینترنت بانک تمام بانک‌ها شما قادر به گرفتن شماره حساب با شماره کارت هستید. تنها کافی است یک بار به شعبه مراجعه و سپس این سرویس را برای حساب خودتان فعال کنید. بانک یک نام کاربری و رمزعبور به‌شما می‌دهد که با آن‌ها می‌توانید وارد سامانه شده و علاوه بر پیدا کردن شماره حساب، به‌اطلاعات و امکانات بسیار بیشتری هم دسترسی پیدا کنید.

همچنین به‌جای دریافت شماره حساب بانک سپه از روی کارت می‌توانید از اینترنت بانک این بانک استفاده کنید. این موضوع در ارتباط با بیشتر بانک‌ها صادق است. مگر اینکه از روش اول استفاده کنید.

نحوه دریافت شماره حساب از روی شماره کارت با تلفن بانک

چگونه شماره حساب بگیریم

تلفن بانک نیز یکی دیگر از روش‌ها برای دریافت شماره حساب از شماره کارت است. بسیاری از بانک‌ها دارای سرویس تلفن بانک هستند ولی همه آن‌ها شماره حساب را از طریق شماره کارت به‌شما اطلاع نمی‌دهند. برای مثال تلفن بانک پاسارگاد این قابلیت را دارد. شما با شماره‌گیری 82891111 و سپس فشار دادن عدد 5 و وارد کردن شماره کارت، می‌توانید از شماره حساب خودتان مطلع شوید.

نحوه دریافت شماره حساب از طریق شماره شبا

آخرین راه، پیدا کردن شماره حساب از طریق شماره شبا است. شماره شبا هر حساب از شماره حساب + کد شناسه بانک و کد کشوری است. تقریبا تمام بانک‌ها، دارای ابزاری هستند که شماره شبا حساب متصل به هرکارتی را با وارد کردن شماره کارت در اختیار شما قرار می‌دهند. چند رقم آخر شماره شبا نیز در حقیقت شماره حساب متصل به آن کارت است. با این حال؛ این روش خیلی نمی‌تواند قابل اتکا باشد چرا که تعداد ارقام شماره حساب‌های بانک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و قاعده خاصی در این ارتباط وجود ندارد.

برای مثال شماره حساب‌های بانک‌های صادرات، ملی و چند بانک دیگر 13 رقمی هستند. به این ترتیب می‌توانیم 13 رقم آخر شماره شبا این حساب‌ها را به‌عنوان شماره حساب درنظر بگیریم. اما شماره حساب برخی بانک‌ها ممکن است بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد.

به همین خاطر بهتر است ابتدا در این مورد، با بانک مقصد تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. همچنین بسیاری از این سایت‌ها امکان تبدیل شماره شبا به شماره حساب و تبدیل شماره کارت به شماره شبا را نیز دارا هستند. به این ترتیب ابتدا می‌توانید از طریق شماره کارت، شماره شبا را بدست بیاورید و بعد شماره شبا را از طریق همان پنجره به شماره حساب تبدیل کنید.

انتهای مطلب/م.ع

2/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x