آشپزی

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی با فر و بدون فر

ته چین مرغ غذایی مجلسی و لذیذ است که در بسیار از مهمانی‌ها پخته می‌شود و به سفره ایرانی رنگ و بوی خاصی می‌بخشد.

به گزارش پارت نیوز؛ پختن ته چین مرغ مقداری زمان بر است چراکه باید چند نوع ماده اولیه را جدا گانه و به روش‌های گوناگون بپزید و سپس به روشی درست آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

برای پختن ته چین مرغ خوشمزه رعایت نکات دستوری و ترتیب مراحل آشپزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که زیبایی و خوش طعم بودن غذا بسیار مهم است. اگر قصد پختن ته چین با مرغ خوشمزه و مجلسی به دو روش بدون فر و یا با فر را دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

سینه مرغ ۱ عدد
برنج ۳ پیمانه
زرده تخم مرغ ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
برگ بو چند عدد
ماست چکیده ۱ پیمانه
زرشک ۱۰۰ گرم
خلال بادام به میزان لازم
گلاب ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۶ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه، پاپریکا، پودر سیر و ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی بدون فر

طرز تهیه ته چین مرغ با فر

قدم اول: با پختن سینه مرغ شروع کنید، به این صورت که ابتدا یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط گذاشته و سینه مرغ را داخل آن بگذارید. سپس یک عدد پیاز متوسط را به صورت خلالی داخل قابلمه خرد کنید.

قدم دوم: ادویه‌ها را به مقدار دلخواه ( بیشتر از یک قاشق چای‌خوری نشود)  به قابلمه حاوی مرغ و پیاز اضافه کرده و در آخر ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه رو ببندید .

قدم سوم: به مدت نیم ساعت اجازه دهید مرغ به‌خوبی پخته شود. برای طعم بهتر ته چین مرغ، بهتر است اجازه دهید که آب مرغ کاملا کشیده شود. این کار باعث می‌شود که طعم تمام ادویه‌ها به خورد مرغ برود.

قدم چهارم: برای پختن ته چین مرغ، 3 پیمانه برنج را با 2 لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری نمک خیسانده و یک ساعت اجازه دهید تا حسابی خیس بخورد.

قدم پنجم: زرشک و خلال بادام را به همراه یک مقدار آب ولرم به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید که خیس خورده و بعد آبکش کنید.

قدم ششم: 3 عدد زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف مناسب بریزید. به زرده‌های تخم‌مرغ زعفران اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید تا یکدست و یک رنگ شود.

قدم هفتم: در ادامه یک پیمانه ماست چکیده را به همراه یک چهارم پیمانه روغن مایع به ظرف حاوی تخم‌مرغ اضافه کرده و به‌خوبی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست به وجود بیاید.

قدم هفتم: یک قاشق چای‌خوری نمک، فلفل سیاه و کمی پودر دارچین و یک قاشق غذاخوری گلاب را به مواد اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن تا ته چین مرغ مجلسی شما بسیار خوش عطر و لذیذ بشود.

قدم هشتم: روند پخت ته چین را با گذاشتن یک قابلمه روی گاز ادامه دهید. نصف قابلمه را آب بریزید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید.

قدم نهم: پس از به جوش آمدن آب، برنج خیس خورده را به همراه یک قاشق غذا خوری نمک و روغن مایع داخل قابلمه بریزید و 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید برنج تان به خوبی پخته شود. کف برنج را بگیرید. برنج را زنده تر از همیشه بردارید. به این صورت که وقتی دور برنج نرم و داخلش سفت بود، قابلمه را از روی گاز بردارید

قدم دهم: حال باید به سراغ سینه مرغ برویم که به خوبی پخته و خنک شده است. درست کردن مواد اولیه ته چین را با ریش ریش کردن سینه مرغ ادامه بدید و داخل یک تابه بریزید. به آن مقداری نمک، فلفل سیاه و دارچین اضافه کرده و با  چند قاشق غذاخوری روغن به خوبی تفت بدهید.

قدم یازدهم: زرشک را به همراه یک قاشق غذاخوری شکر و روغن مایع یا کره، داخل یک تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید تا زرشک پفکی شود. در ادامه خلال بادام را به آن اضافه کرده پس از سه ثانیه و یک تفت کوچک از روی حرارت بردارید.

قدم دوازدهم: برنج پخته شده را که آبکش کردید، به مایه ته چین اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید که طعم مواد به خورد برنج برود.

قدم سیزدهم: در ادامه یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید تا مراحل نهایی کار را به انجام برسانید. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و نصف برنج را کف قابلمه پهن کنید و با ته یک قاشق به خوبی فشرده کنید که کاملا سفت بشود و ته چین قالبی دربیاید.

قدم چهاردهم: در ادامه یک لایه مواد گوشتی را به همراه یک لایه زرشک و مجددا یک لایه برنج را به ترتیب اضافه کنید دوباره مواد را به خوبی فشرده کنید. در نهایت چند تکه متوسط کره روی سطح برنج بگذارید.

قدم پانزدهم: روند پخت ته چین مرغ را با گذاشتن در دم کنی روی قابلمه ادامه داده و شعله پخش کن را زیر قابلمه و روی حرارت بگذارید. حدود ۱۰ دقیقه با دمای متوسط و در ادامه، دما رو پایین بیارید تا حدود ۴۵ دقیقه ته چین شما دم بکشد.

غذای شما آماده است و حالا وقت آن شده که قابلمه را روی ظرف سرو برعکس کنید.  برای تزیین ته چین خوشمزه تان می‌توانید از خلال بادام و پسته و زرشک استفاده کنید. نوش جان

طرز تهیه ته چین مرغ در فر

تزیین ته چیین مرغ

گام اول

نحوه پخت ته چین مرغ خوشمزه در فر به این صورت است که تمام مواد اولیه را طبق مراحل بالا، آماده کرده و به جای قابلمه از یک ظرف پیرکس استفاده کنید.

گام دوم

برای درست کردن ته چین مرغ با فر همه مواد ر به‌صورت لایه‌لایه داخل ظرف پیرکس فشرده‌سازی کنید و چند تکه کره روی برنج بگذارید. سپس روی برنج را با یک فویل نازک بپوشانید.

گام سوم

قبل از شروع کار فر را روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. وقتی که مواد داخل ظرف پیرکس آماده شد آن را داخل فر گذاشته و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه به خوبی پخته شود.

نکات طلایی در طرز تهیه ته چین مرغ

در این بخش به تمام فوت‌وفن‌هایی که در پخت ته چین نیاز است بدانیم، می‌پردازیم.

چگونه بوی بد ته چین ا بگیریم

  • اگر برای پخت ته چین از قابلمه نچسب استفاده می‌کنید، زمان لازم برای پخت در حدود یک ساعت و نیم با حرارت ملایم است.
  • برای داشتن یک ته چین مجلسی، خوشمزه و زیباتر می‌توان از میزان بیشتری زعفران استفاده کرد.
    اگر می‌خواهید ته چین قارچ به جای مرغ داشته باشید نیاز است کمی قارچ را با مقدار کمی روغن تفت داده و به ته چین اضافه کنیم.
  • لازم است گوشت مرغی که در ته چین استفاده می‌شود، مغز پخت باشد و در صورت تمایل می‌توانید مرغ را تفت دهید بنابراین انجام این کار اجباری نیست.
  • اگر می‌خواهید به جای پخت ته چین داخل فر از قابلمه استفاده کنید، بهتر است از قابلمه‌ای با ارتفاع کمتر یا یک ماهیتابه استفاده کرد تا نتیجه آن ته چین برشته‌ای باشد.
  • نوع ماستی که در ته چین استفاده می‌کنیم در طعم و عطر غذا بسیار مهم است بنابراین در انتخاب نوع ماست باید دقت لازم و کافی را داشته باشیم. پیشنهاد می‌شود برای خوشمزه‌تر شدن ته چین از ماست چکیده استفاده شود.
  • دستور پخت ته چین مرغ که در این مقاله به آن پرداخته شد برای ۴ نفر مناسب است بنابراین در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نیاز است نسبت مواد اولیه را تغییر دهیم.
  • ظرف مناسب برای پخت ته چین، استفاده از ظرف نسوز (پیرکس) است که پیشنهاد می‌شود از این مدل ظرف استفاده کنید. همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، می‌توان از قابلمه نچسب، پلوپز و ماهیتابه دو طرفه نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

شما می‌توانید با انجام مراحل بالا و با حوصله یک ته چین با مرغ خوشمزه تهیه کنید. فقط به این موضوع حواستان باشد که زیاد یا کم بودن تخم مرغ با ماست می‌تواند بر نرم یا سفت شدن ته چین شما تاثیر بگذارد.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x