آشپزی

طرز تهیه خاگینه تبریزی (قیقاناق) برای 6 نفر

خاگینه تبریزی یا همان قیقاناق دسری بسیار خوشمزه است که در زمان بسیار کوتاهی تهیه می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ برای پخت خاگینه تبریزی نیازی به فر ندارید و می‌توانید از ماهیتابه استفاده نمایید. این دسر خوشمزه به عنوان صبحانه یا در وعده عصرانه نیز سرو می‌شود. نام دیگر خاگینه تبریزی به زبان محلی قیقناخ است که در ادامه به آموزش طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

خاگینه تبریزی یا قیقاناق چیست؟

خاگینه یا خایگینه، در زبان فارسی نوعی خوراکی است که از هم زدن تخم ‌مرغ، یکدست و یکرنگ شدن آن و سرخ کردن تخم مرغ همزده در روغن یا کره درست می‌شود. همانطور که می‌دانید آرد و تخم ‌مرغ از مواد اصلی تشکیل‌ دهنده انواع خاگینه هستند.

قایقاناق

به عبارت کلی قیقاناخ یا قیقاناق نوعی خاگینه‌ نازک است که در زنجان و تبریز طبخ شده و هنگام سرو صبحانه همراه با چای میل می‌شود. تفاوت اساسی که این دسر با دیگر خاگینه‌ها دارد این است که در آن از نوعی شربت خوش عطر و طعم استفاده می‌شود.

مواد لازم در طرز تهیه خاگینه تبریزی

تخم مرغ ۵ عدد
آرد ۵ قاشق غذاخوری
ماست شیرین ۵ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
پودر وانیل ۱ قاشق مرباخوری
روغن یا کره به مقدار لازم

طرز تهیه خاگینه تبریزی

در ادامه به نحوه پخت این غذای محلی و محبوب به صورت مرحله به مرحله خواهیم پرداخت. این طرز تهیه برای 6 نفر می باشد و شما  می توانید به ازای هر نفر یک تخم مرغ به مواد اولیه اضافه کنید.

مرحله اول

تخم مرغ‌ ها را در یک ظرف مناسب بشکنید و به آن وانیل اضافه کنید. آن‌ها را با چنگال خوب به هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله دوم

آرد الک شده، بکینگ پودر و ماست را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوطی یک دست حاصل شود.در این مرحله حتما به این موضوع توجه داشته باشید که آرد حتما الک شده باشد تا مایع نرم و یکنواخت باشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم برای پخت قیقناق مقداری روغن یا کره در یک ماهیتابه بریزید تا داغ شود.

مرحله چهارم

پس از آن که روغن به دمای مناسب رسید و داغ شد مایه خاگینه را داخل ماهیتابه بریزید. به این نکته توجه داشته باشید که ماهیتابه حتما باید تفلون باشد تا بتوانید خاگینه را برعکس کرده و مرحله پخت را به خوبی انجام دهید.

مرحله پنجم

بعد از آن که یک طرف خاگینه خوب سرخ شد، آن را برگردانید و حواستان باشد که خاگینه شما طلایی شود و نه قهوه ای چراکه زیبایی این غذا به رنگ طلایی و جذاب آن است.

مرحله آخر

روغن اضافی قیقناخ را با یک دستمال کاغذی بگیرید. و آن را گوشه‌ای بگذارید تا خنک شود. پس از آن که به دمای تعادل رسید می توانید شهد را به آن اضافه کنید و سرو نمایید.

تزیین خاگینه تبریزی

خاگینه زنجانی

جدای از آن که می‌توانید شربت خنک شده را روی خاگینه بریزید از مغزها نیز می‌تواند استفاده کنید. خاگینه تبریزی را در ظرف سرو بگذارید و آن را با مقداری مغز گردو، پسته، دارچین و گل محمدی خشک شده تزیین کنید. می‌توانید برای جذابیت بیشتر دسرتان آن را به شکل‌های مختلفی تکه تکه کنید و یا لابه لای آن مربا بریزید.

مواد لازم برای شربت خاگینه تبریزی

آب ۱ لیوان
شکر ۱ لیوان
گلاب نصف لیوان
هل ۴ عدد
زعفران دم کرده نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت قیقاناق

طرز تهیه خاگینه تبریزی

در ادامه به طرز تهیه شربتی که روی خاگینه باید بریزید خواهیم پرداخت.

مرحله اول

برای درست کردن شربت خاگینه تبریزی ابتدا آب و شکر را  درون یک قابلمه ریخته و با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم

دانه‌های هل را برای آنکه عطر و طعم هل بیشتر خارج شود له کرده و به آن اضافه کنید.

مرحله سوم

قابلمه را روی حرارت گاز بگذارید تا شکر کاملاً در آب حل شود و شربت قوام بیاید.

مرحله چهارم

پس از آن که شربت قوام آمد و به غلظت مناسب رسید زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید. بعد از این که شربت آماده شد آن را درون یخچال بگذارید تا خنک شود.به این نکته توجه داشته باشید که اگر شربت داغ روی خاگینه بریزید احتمال خمیر شدن آن زیاد می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به طرز تهیه خاگینه به سبک تبریزی پرداختیم. این غذای خوشمزه محلی که نوعی دسر محسوب می‌شود بین ترک زبانان عزیز کشورمان بسیار پرطرفدار است. شما نیز می‌توانید این دسر  را در خانه به آسانی تهیه‌کرده و نوش جان کنید. همچنین می‌توانید نظرتان را در مورد این غذا در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x