آشپزی

طرز تهیه خورشت نازخاتون گیلانی با مرغ

خورش نازخاتون یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با انواع گوشت طبخ می‌شود. در این مقاله با طرز تهیه خورشت نازخاتون گیلانی با مرغ و نکات اصولی در طبخ آن آشنا خواهید شد.

به گزارش پارت نیوز؛ در بین غذاهای ایرانی، خوراک‌ها و خورشت‌های زیادی وجود دارند که در تهیه آن‌ها از بادمجان استفاده می‌شود. که ازجمله آن‌ها خورشت قیمه‌بادمجان، میرزاقاسمی و خورش غوره بادمجان می‌باشد که بسیار هم پرطرفدار می‌باشند. در ادامه به طرز تهیه خورشت نازخاتون می‌پردازیم. خورشت نازخاتون نیز نوعی خورشت محلی استان گیلان است که با گوشت، سبزی، و بادمجان پخته می‌شود.

در ادامه این مقاله به شما طرز تهیه خورشت نازخاتون گیلانی با استفاده از گوشت مرغ را آموزش می‌دهیم. همچنین فوت‌وفن‌های مناسب این غذای محلی را نیز به شما می‌گوییم تا یک خورش ایده آل را سرو کنید.

مواد لازم در طرز تهیه خورش نازخاتون گیلانی با مرغ

میزان در نظر گرفته‌شده مواد اولیه در این مقاله مناسب برای ۴ نفر است و اگر می‌خواهید برای تعداد بیشتر یا کتری این خورشت را تهیه کنید نسبت مواد اولیه را خودتان تغییر دهید.

سینه مرغ ۳۰۰ گرم
بادمجان قلمی ۴ عدد
نعنا و جعفری ۳۰۰ گرم
پیازداغ ۶ قاشق غذاخوری
آب‌غوره یا آب‌نارنج ۳ قاشق غذاخوری
ادویه خورشتی به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم
محلول زعفران ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت نازخاتون گیلانی با مرغ

زمان آماده‌سازی و پخت خورشت نازخاتون حدود ۱:۳۰ می‌باشد.

مرحله اول

سرخ کردن بادمجان

در اولین گام بادمجان‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. پیش از آن که بادمجان‌ها را سرخ کنید آن‌ها را از وسط دونیم کرده و اندکی نمک روز آن بپاشید و برای نیم ساعت بگذارید بماند تا آب اضافی آن خارج شود، سپس بعد از نیم ساعت بادمجان‌ها را سرخ کنید.

مرحله دوم

طرز تهیه خورش نازخاتون (2)

در این مدت در یک قابلمه کمی روغن بریزید، نصف پیازداغ را درون قابلمه داغ شده اضافه کنید. سپس سینه مرغ را به تکه‌های درشت تقسیم کنید و به پیازداغ اضافه کنید.

مرغ و پیازداغ را باهم تفت دهید تا رنگ مرغ‌ها کمی طلایی شود، وقتی رنگ مرغ تغییر کرد، زمان مناسب در طرز تهیه خورشت نازخاتون برای اضافه کردن ادویه خورشتی، نمک و فلفل را به آن است. اما قابلمه را از روی گاز برندارید و به تفت دادن مرغ ادامه دهید.

مرحله سوم

بادمجان سرخ شده

پس از 15 دقیقه، ۲ پیمانه آب جوش به مرغ اضافه کنید، سپس حرارت را کم کنید و مرغ را به حال خودش بگذارید تا کامل بپزد.

حال سراغ بادمجان‌ها بروید و آن‌ها را خوب سرخ کنید. بعد از سرخ کردن بادمجان‌ها نوبت به سبزی‌های معطر می‌رسد، نعنا و جعفری را برداشته و خرد کنید. وقتی سبزی‌ها خرد شدند آن‌ها را درون روغن بریزید و اجازه دهید کمی تفت داده شوند.۲۰ دقیقه به پایان پخت، سبزی‌های معطر را به مرغ اضافه کنید.

وقتی مرغ کاملاً پخت، بادمجان سرخ‌شده را به همراه نیم دیگر پیازداغ که نگه‌داشته بودید، به خورش اضافه کنید. زعفران دم کشیده را نیز باید به خورش اضافه کنید. کمی از خورشت بچشید و نمک آن را تنظیم کنید. پس از ۱۵ دقیقه پخت نهایی خورشت شما آماده است و شما می‌توانید طبق سلیقه خودتان کمی آب‌غوره یا آب‌نارنج به عنوان چاشنی به خورش اضافه کنید.

فوت‌وفن طرز تهیه خورشت نازخاتون

مقدار مرغ و سبزی مورد استفاده در طرز تهیه خورشت نازخاتون یکسان است. سبزی را خیلی تفت ندهید، زیرا تفت دادن زیاد باعث تلخی سبزی و از بین رفتن خواص آن می‌شود. نعنا و جعفری را خردکرده کمی تفت دهید.  20 دقیقه قبل از پایان پخت به خورش اضافه کنید.

می‌توانید چند عدد آلو بخارا به خورش اضافه کنید تا طعم ترش و شیرین پیدا کند. در صورتی که تمایل داشتید چند عدد آلو بخارا را در طرز تهیه خورشت نازخاتون خود اضافه کنید.

بادمجان‌ها را پوست گرفته ، تلخی‌اش را بگیرید و همان‌طور درسته سرخ کنید. بادمجان سرخ شده و نصف دیگر پیازداغ را بعد از پخت کامل مرغ به خورش اضافه کنید.

در قابلمه کمی روغن ریخته و نصف پیازداغ را اضافه کنید. سینه مرغ را خرد کرده با پیازداغ تفت دهید. رنگ مرغ که تغییر کرد ، ادویه ، نمک و فلفل را اضافه کنید و تفت دهید. 2 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و مرغ را با شعله ملایم روی گاز بگذارید.

زعفران دم کشیده و نمک را اضافه کنید و بعد از 15 دقیقه متناسب با سلیقه خودتان آب‌غوره یا آب‌نارنج را اضافه کرده و شعله را خاموش نمایید.

فوت و فن پخت نازخاتون

سخن پایانی

در تهیه این خورشت خوشمزه می‌توانید از گوشت سفید یا قرمز استفاده کنید که عنصر روی  موجود در آن قابليت جذب بالایی در بدن دارد و باعث تقويت سيستم ايمنی بدن می‌شود و كمبود آن با عوارضی از قبيل اختلالات رشد، تأخير در بهبود زخم‌ها، بلوغ جنسی ديررس، كوتاهي قد، كم اشتهايی، اختلال در رشد جنين، و سقط جنين همراه است كه در بعضی از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است.

گوشت مرغ كه جزء گوشت‌های سفيد است، نسبت به گوشت‌‌ قرمز دارای چربی و آهن كمتری است ولی از نظر تأمين پروتئين به شدت مورد نياز بدن و ديگر خواص غذایی گوشت سفید نسبت به گوشت‌های قرمز تفاوت چندانی ندارد، پس برای اشخاصی كه غلظت كلسترول، تری گليسيريد و اسيد اوریک‌اسید خونشان بالاست و دچار بیماری‌های  قلبی عروقی و يا مشكلات نقرس هستند مناسب‌تر از گوشت قرمز است. گوشت مرغ به علت دارا بودن پروتئين بالا، چربی كم، طعم دلپذیر، بافت نرم و هضم آسان، برای تغذيه اطفال و بيمارانی كه احتياج به غذای سبک و با هضم زود دارند مناسب‌تر است.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x