آشپزی

طرز تهیه رب انار خانگی خوشمزه و خوش رنگ به همراه نکات

با ورود انار به بازار بسیاری از افراد برای داشتن یک رب انار خوشمزه به دنبال طرز تهیه رب انار خانگی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ درست کردن رب انار فرایند بسیار ساده‌ای دارد اما در عین سادگی، فوت‌وفن‌ و نکاتی برای خوشمزه و خوشرنگ درست کردن آن می‌بینیم که می‌تواند طعم آن را به رب انار  خطه شمال نزدیک‌تر کند. در ادامه به طرز تهیه رب انار در خانه خواهیم پرداخت.

مواد لازم طرز تهیه رب انار خانگی

برای این‌که بتوانید ۱ کیلوگرم رب انار خانگی آماده کنید، تنها به دو ماده اولیه زیر نیاز دارید:

انار پوست نازک: ۸ کیلوگرم

نمک:۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه رب انار خانگی

مراحل طرز تهیه رب انار خانگی

در ادامه به‌ صورت مرحله‌به‌مرحله به طرز تهیه این رب خوشمزه اشاره می‌‌کنیم.

مرحله اول

در مرحله اول، باید انار را به‌خوبی بشویید و دانه‌های آن را جدا کنید. جدا کردن این دانه‌ها سخت‌ترین قسمت از طرز تهیه رب انار خانگی به‌شمار می‌آید. ساده‌ترین روش این است که سر و ته انار را به‌وسیله یک چاقو برش دهید و سپس آن را از وسط به دو نیمه تقسیم کنید.

در ادامه با یک قاشق به پشت انار تا زمانی ضربه بزنید که دانه‌ها به شکلی کامل جدا شود و تنها پوست آن باقی بماند. بهتر است دانه‌های جدا‌ شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دانه‌ای خراب و قهوه‌ای رنگ در بین‌شان وجود نداشته باشد.

مرحله دوم

اگر آبمیوه‌گیر یا مخلوط‌کنی دارید، دانه‌های انار را داخل آن بریزید. پس از مخلوط کردن و آبگیری، ترکیب به‌دست آمده را از یک صافی عبور دهید تا دانه‌ها و تفاله‌ها جدا شود و آب انار باقی بماند.

البته می‌توانید با پختن دانه‌های انار در قابلمه، ریختن‌شان در صافی و فشار دادن‌شان، آب انار را به‌روش سنتی تهیه کنید اما از آن‌جایی که در خانه همه ما احتمالاً یک مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیر پیدا می‌شود، انتخاب گزینه اول سریع‌تر است و تغییری در طعم رب انار هم ایجاد نمی‌کند.

مرحله سوم

حال در این مرحله از طرز تهیه رب انار، آب انارتان را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم، بجوشانید. در این بین کف‌هایی روی آب انار درست می‌شود که باید آن‌ها را جدا کنید. توجه داشته باشید که مدام آب انار را هم بزنید تا سر نرود.

۵ یا ۶ ساعت طول می‌کشد تا رنگِ آب انار تغییر کند و به‌جوش بیاید. در این بین اندکی نمک به آن اضافه کنید تا از کپک زدن رب انار جلوگیری شود. نکته مهمی که بسیاری در تهیه رب انار خانگی به آن توجه نمی‌کنند، این است که غلظت رب انار پس از سرد شدن مشخص می‌شود، بنابراین نباید بگذارید که روی گاز بیش از حد غلیظ شود چون بعد از بیرون آوردن، زیادی سفت خواهد شد.

بعد از این‌که دیدید رب انار به غلظت مناسب رسیده، آن را در ظرفی بریزید و در یخچال نگه دارید و هر زمان که خواستید در تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده کنید.

نکاتی که در تهیه رب انار باید به آن توجه داشته باشیم

در ادامه قصد داریم فوت‌وفن‌ها و نکاتی را بازگو کنیم که به شما کمک می‌کند تا رب اناری با کیفیت‌تر تهیه کنید.

رب انار شمالی

انار با پوست نازک بخرید

انارهایی که پوست نازک دارند، دانه‌های بیش‌تری خواهند داشت و به همین خاطر هم می‌توانید رب انار بیش‌تری از این انارها بگیرید

از قابلمه بزرگ استفاده کنید

اگر می‌خواهید رب اناری ملس داشته باشید که خوشمزه باشد، بهتر است از قابلمه‌ای بزرگ استفاده کنید تا خوش‌رنگ‌تر شود.

مقدارِ کمی درست کنید

یک کیلوگرم رب انار، حجم منطقی‌ای است. هرچه میزان انار کم‌تری داشته باشید، آب انار کم‌تر روی حرارت گاز می‌ماند، رنگ قرمزتری به‌خود می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

تکه‌های سوخته را از رب انار جدا کنید

اگر می‌خواهید رب انار شما تلخ نشود، مدام آب انار را روی حرارت هم بزنید تا اگر متوجه تکه‌های سوخته‌ای شدید که در آن انار ته گرفته، سریعاً بتوانید جدا کنید.

طعم رب انار به انار بستگی دارد: عموماً شمالی‌ها برای درست کردن رب انار از انارهای ترش استفاده می‌کنند و به همین خاطر هم رب انار شمالی مزه‌ای ترش‌تر دارد. اگر می‌خواهید یک رب انار خانگی شیرینی تهیه کنید، بهتر است به‌سراغ انارهایی بروید که طعمی شیرین‌تر دارند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x