آشپزی

طرز تهیه سالاد الویه با مرغ به صورت مرحله به مرحله

سالاد الویه با این که یک غذای ایرانی محسوب می‌شود اما ریشه‌ای روسی دارد با این تفاوت که به جای سس مایونز از روغن زیتون استفاده می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ سالاد الویه یک غذای نانی ساده و خوشمزه شبیه سالاد روسی است که تقریبا همه طرز تهیه آن را بلد هستند. اما نکته مهم در طرز تهیه الویه لذیذ و خوشمزه این است که باید فوت‌وفن‌ها و جزئیات پخت و ترکیب مواد آن را بلد باشید تا یک سالاد خانگی خوشمزه متفاوت درست کنید. حتما می‌دانید که سالاد الویه مجلسی معمولا با مرغ درست می‌شود، اما می‌توانید آن را بدون مرغ و با انواع ژامبون هم درست کنید. در این مطلب به طرز تهیه الویه مرغ خواهیم پرداخت.

 

مواد لازم پخت الویه برای ۴ نفر

سینه و ران مرغ بی استخوان ۴۰۰ گرم
سیب‌زمینی ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
هویج ۲ عدد
خیار شور ۸ عدد متوسط
نخود فرنگی پخته ۱ پیمانه
پیازچه ۵۰ گرم
سس مایونز ۱ پیمانه
سس خردل ۱ قاشق غذاخوری
لیموترش ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه سالاد الویه

مواد اولیه سالاد الویه با مرغ

مرحله اول

برای تهیه سالاد الویه مجلسی ابتدا گوشت مرغ را به همراه هویج و سیب زمینی داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. در ادامه ۲ پیمانه آب اضافه می‌کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا مواد بپزند.

مرحله دوم

در صورتی که بخواهیم نخود فرنگی را نیز خودمان بپزیم، آن‌ها نیز به قابلمه مرغ اضافه می‌کنیم. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف‌های سفید رنگ روی سطح آب را با قاشق جمع می‌کنیم و دور می‌ریزیم تا طعم و بوی زهم مرغ گرفته شود.

مرحله سوم

در این مرحله از پخت سالاد الویه تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت جداگانه به همراه ۲ پیمانه آب درون یک قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آن‌ها نیز به‌طور کامل بپزند. در حین پختن مواد به سراغ آماده کردن سس سالاد می‌رویم.

مرحله چهارم

برای تهیه سس سالاد آب لیموترش را می‌گیریم، سپس صاف می‌کنیم و درون یک کاسه مناسب می‌ریزیم. در ادامه سس مایونز را به همراه سس خردل و مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم و با هم ترکیب می‌کنیم.

مرحله پنجم

پس‌ازاینکه مواد یکدست شدند، روی درب کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و در یخچال قرار می‌دهیم تا طعم مواد به‌خوبی با هم تلفیق شود. در ادامه سیب‌زمینی‌ها را پس از اینکه پختند، پوست گرفته و به‌صورت نگینی خرد می‌کنیم.

مرحله ششم

در صورت تمایل می‌توانیم سیب‌زمینی را به‌صورت کاملا له کنیم. در ادامه گوشت مرغ را پس از پخت، به‌صورت ریش‌ریش یا نگینی خرد می‌کنیم و به کاسه می‌افزاییم. در ادامه هویج را به‌صورت نگینی خرد می‌کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله هویج خرد شده را به همراه نخودفرنگی به کاسه اضافه می‌کنیم. در ادامه پیازچه و خیارشور را نیز به‌صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و به دیگر مواد اضافه کرده و با هم ترکیب می‌کنیم تا یکدست شوند.

مرحله هشتم

پس از اینکه مواد سالاد کاملا یکدست شدند، سس را از یخچال خارج کرده و به مواد درون کاسه می‌افزاییم. حالا مواد را به‌آرامی ترکیب می‌کنیم تا تمام قسمت‌های سالاد به سس آغشته شود.

مرحله نهم

پس‌ازاینکه سالاد آماده شد، روی آن‌ها به سلیقه خود با خیار شور، هویج و … تزیین می‌کنیم. در ادامه سالاد را در یخچال قرار می‌دهیم تا سس به‌طور کامل جذب سالاد شود، سپس به همراه نان باگت  سرو می‌کنیم.

راز خوشمزه شدن سالاد الویه

سس مایونز به‌عنوان سس الویه به کار می‌رود و اندکی تغییر و ترکیب آن با دیگر مواد معجزه خواهد کرد.

کالری سالاد الویه چقدر است؟

استفاده از خامه

مقداری خامه صبحانه به سس مایونز اضافه کنید. این کار طعم الویه را بسیار لذیذ و خوشمزه می‌کند.

ماست چکیده

می‌توانید برای سس الویه، نیمی سس مایونز و نیمی دیگر ماست چکیده یا ماست خامه‌ای استفاده کنید.

خیارشور

خیار شورها را به صورت مکعبی ریز و نگینی خرد کنید و در آبکش یا سبد بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود. اگر زیادی شور است، کمی آب روی آن بگیرید.

آبلیمو

به اندازه یک قاشق غذاخوری آبلیمو کافی است. استفاده بیش‌ازحد از آبلیمو، طعم آن را از کیفیت خواهد انداخت.

استفاده از کنسرو ذرت و نخود

قبل از استفاده، آن‌ها را در کمی کره تفت دهید تا هم طعم خام آن‌ها گرفته شود و هم شکل و شمایل خودشان را حفظ کنند.

سیب‌زمینی

یک راز الویه خوشمزه این است که از مصرف زیاد سیب زمینی در سالاد الویه اجتناب کنید. با این کار طعم دیگر مواد به‌خوبی قابل تشخیص نخواهد بود.

اگر سالاد الویه شور شد چیکار کنیم؟

یکی از مشکلات رایج خانم‌ها در درست کردن سالاد الویه این است که بعدازاینکه سالاد آماده می‌شود با اینکه به مواد آن نمک زیادی نزده‌اند ولی سالاد خیلی شور شده است. دلیل شور شدن سالاد الویه خیارشور است.

قبل از رنده کردن خیارشور آن‌ها را با آب سرد بشویید سپس داخل یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود ، پس‌ازاینکه خیارشورها را مزه کنید و اگر هنوز طعم شوری آن‌ها زیاد است مجددا یک بار دیگر خیارشورها را بشویید تا طعم شوری کمتر شود.

طرز تهیه سالاد الویه قالبی

تزیین سالاد الویه

در صورتی که می‌خواهید سالاد الویه خود را به صورتی قالبی شکل دهید اول باید در نظر داشته باشید که باید سالاد کمی سفت تر از حالت معمولی باشد و به همین جهت نباید از سس مایونز زیادی در سالاد استفاده کنید چون باعث شل شدن سالاد می شود.

در مرحله بعدی یک کیسه فریزر را با قیچی برش بزنید و کاملا باز کنید سپس داخل قالب مورد نظرتان قرار دهید ، به صورتی که مقداری از کیسه فریزر از قالب خارج بماند تا هنگام خارج کردن سالاد از قالب دچار مشکل نشوید.

پس از قرار دادن کیسه فریزر در قالب مواد سالاد را با دقت داخل قالب بریزید و با پشت قاشق خوب فشار دهید تا سالاد تمام نقاط قالب را پر کند. پس از اینکه قالب را پر کردید آن را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا سالاد خودش را بگیرد.

پس از گذشت این زمان قالب را از یخچال خارج کنید سپس قالب را روی یک دیس یا بشقاب برگردانید و به آرامی قالب را بردارید تا سالاد از قالب خارج شود. پس از این کار کیسه فریزر را هم به‌آرامی جدا کنید سپس در صورت تمایل روی سالاد را تزیین کنید.

سالاد الویه چقدر کالری دارد؟

مواد اولیه الویه تقریباً ۱۷۷۰ کیلوکالری انرژی دارند و اگر این غذا میان ۴ نفر تقسیم شود، هر یک بیش از ۴۴۰ کیلوکالری انرژی دریافت خواهند کرد که این میزان نسبتاً بالاست، بنابراین اگر قصد دارید این غذا را در وعده شام بخورید، بهتر است نصف آن را میل کنید زیرا اگر این سالاد با نان خورده شود، به ازای هر ۳۰ گرم نان ۸۰ کیلوکالری دیگر به میزان انرژی یاد شده اضافه خواهد شد.

انتهای مطلب

 

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x