آشپزی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی بسیار خوشمزه برای 4 نفر

قلیه ماهی یکی از غذاهای محبوب جنوبی است که طرفداران بسیاری دراد. در ادامه به طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ قلیه ماهی یکی از غذاهای شناخته شده و خوش طعم جنوب است. این غذا را علاوه بر آنکه می توانید با انواع ماهی قلیه تهیه کنید، می توانید با تن ماهی نیز آماده کنید. در ادامه به آموزش طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی خواهیم پرداخت.

مواد لازم طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

کنسرو تن ماهی یک عدد
گیشنیز ۳۵۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
پیاز یک عدد
تمبر هندی نصف بسته
روغن به مقدار لازم
آرد یک قاشق چایخوری
سیر ۳ حبه
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به مقدار لازم
زردچوبه، پودر کاری به مقدار لازم

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی برای 4 نفر

در ادامه به صورت مرحله به مرحله طرز تهیه خورشت قلیه ماهی به همراه تن ماهی را به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول

برای تهیه قلیه تن ماهی مجلسی ابتدا پیاز‌ را نگینی ریز خرد کنید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، بعد پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

مرحله دوم

حالا زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها خوشرنگ شوند بعد نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر کاری هم بریزید و کمی تفت دهید تا عطر و بوی ادویه‌ها پخش شود.

مرحله سوم

بعد سیرها را که نگینی خرد کرده‌اید اضافه کنید و تفت دهید. این را در نظر داشته باید که اگر دوست داشتید می توانید سیرها را له کنید تا زیر دندان تان حس نشود. حالا سبزی‌ها را که از قبل شسته‌اید و کنار گذاشته‌اید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود، ریز خرد و ساطوری کنید.

نکته مهم: سبزی مناسب قلیه ماهی شنبلیله و گیشنیز است ولی اگر کمی نعناع هم اضافه کنید خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله چهارم

سپس سبزی‌های خرد شده را هم به مواد اضافه کنید و خوب تفت دهید، هرچه سبزی‌ها بیشتر سرخ شوند رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود و عطر و طعم بهتری دارند.

نکته مهم: هرچه سبزی را بیشتر سرخ کنید رنگ قلیه ماهی تیره‌تر می‌شود و به سیاهی می زند. البته برخی در قلیه ماهی مقداری رب گوجه اضافه می کنند که باعث کم شدن سیاهی غذای تان می شود.

مرحله پنجم

در این مرحله نصف بسته تمبر هندی را در یک ظرف بریزید و روی آن کمی آب گرم بگیرید و هم بزنید تا کاملا در آب حل شود بعد چند دقیقه بگذارید بماند.

مرحله ششم

طرز تهیه قلیه ماهی با تن

حالا تمبر هندی را از صافی رد کنید تا محلول کاملا صاف و یکدست شود، بعد یک قاشق آرد به تمبر هندی اضافه و خوب مخلوط کنید تا مخلوط کمی غلیظ شود.

مرحله هفتم

بعد تمبر هندی را به مواد تابه اضافه کنید، دو لیوان آب هم بریزید، درب ظرف را ببندید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا کامل پخته شوند.

مرحله هشتم

در این مدت تن ماهی را به مدت ۲۰ دقیقه در یک ظرف آب جوش روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، بعد تن ماهی را از ظرف خارج کنید و روغن اضافی آن را بگیرید. این را در نظر داشته باشید که برخی روغن تن ماهی را دور نمی ریزند تا غذایشان چرب تر باشد این کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.

مرحله نهم

حالا تن ماهی را به مواد اضافه کنید و تکه‌های بزرگ را کوچک کنید و هم بزنید و دوباره به مدت یک ربع اجازه دهید تا کامل پخته شوند و طعم مواد کامل به خورد تن ماهی رود. در آخر قلیه تن ماهی را در ظرف مناسب بکشید و همراه با پلو سرو کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x