آشپزی

طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر + نکات طلایی

یکی از غذاهای ایرانی که طرفداران بسیاری دارد خورش قورمه سبزی است. در ادامه با طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر با ما همراه باشید.

به گزارش پارت نیوز؛ طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر چگونه است؟ اگر شما نیز مانند بسیاری به دنبال جواب این پرسش هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. پیش از آن بد نیست بدانید که قدمت این غذای اصیل ایرانی به 4000 سال پیش می‌رسد.

طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

پخت خورش قورمه سبزی جاافتاده و لعابدار یک مهارت در آشپزی است که بیش‌تر در رستوران‌ها دیده می‌شود. همه دوست دارند طرز تهیه قورمه‌سبزی رستورانی را بدانند. طرز پخت قورمه‌سبزی رستورانی را در ادامه داریم.

اولین قدم در طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر مواد اولیه تازه و با کیفیت است. مواد مورد نیاز برای تهیه قورمه سبزی مجلسی برای ۴ نفر به شرح زیر است:

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

گوشت خورشتی ۴۵۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
لوبیا قرمز ۱۵۰ گرم
لیموعمانی ۳ عدد
سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی
قلمه گوساله حدوداً نیم کیلو

طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر به صورت مرحله‌به‌مرحله

در ادامه به روش پخت قورمه سبزی به صورت مرحله‌به‌مرحله خواهیم پرداخت.

مرحله اول:

پیشنهاد می‌شود هر وقت قصد درست کردن قورمه سبزی داشتید از شب قبل لوبیا قرمز را درون یک ظرف بخیسانیم این کار علاوه بر گرفتن نفخ لوبیا قرمز باعث می‌شود تا فرآیند پخت لوبیا بسیار سریع‌تر و راحت‌تر اتفاق بیافتد.

مرحله دوم:

قلمه‌ی را که از قبل تهیه کرده‌ایم به تکه‌های کوچک‌تر خرد می‌کنیم (قلمه خرد شده وقتی بجوشد راحت‌تر از قلمه سالم عصاره می‌دهد) معمولاً انجام این کار به راحتی میسر نمی‌باشد، به همین دلیل بهتر است از قصاب بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد. اکنون قلمه‌های خورد شده را درون یک قابلمه می‌ریزیم و به ازای هر نفر یک لیوان آب سرد به قلمه اضافه می‌کنیم.

در اینجا ما چهار لیوان آب به ازای هر نفر یک لیوان به قلمه آب اضافه کرده‌ایم، سپس درب ظرف را ببندید و روی شعله با حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب کاملاً به جوش آید بعد از به جوش آمدن آب، شعله را کم کرده و به مدت ۴ ساعت بر روی شعله ملایم قرار داده تا چربی و عصاره قلمه جدا شود. در نهایت آب قلم را از صافی رد می‌کنیم تا در صورت وجود استخوان در آب قلم به راحتی از آن جدا شود و یک عصاره تمیز و شفاف به دست آید.

مرحله سوم:

ابتدا پیاز را پوست کنده و آن را به صورت نگینی ریز می‌کنیم، یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و بر روی قابلمه با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. مقداری روغن به قابلمه اضافه می‌کنیم، بعد از گرم شدن روغن پیاز نگینی را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا کمی شفاف شوند، سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه می‌کنیم و خوب تفت می دهیم تا ادویه‌ها به خورد پیاز بروند. گوشت خورشتی را که از قبل خرد و شسته‌ایم را به قابلمه اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا کاملاً سرخ شوند.

مواد اولیه قورمه سبزی

پس دقت داشته باشید که سرخ کردن گوشت یکی از نکاتی است که در طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر اهمیت دارد و بسیاری نادانسته آن را حذف می کنند و این موضوع روی طعم غذا بسیار تاثیر گذار است. بهتر است لوبیایی که از شب گذشته درون ظرف آب خیسانده‌ایم را هم به گوشت اضافه کنیم و کمی تفت دهیم (برای جلوگیری از وا رفتن لوبیا در خورش).

نکته: در انتخاب سایز قطعات گوشت خورشتی بسیار دقت کنید زیرا اگر قطعات گوشت کوچک باشند در اثر سرخ و پخته شدن گوشت جمع شده و اثری از آن‌ها در خورش باقی نمی‌ماند که قطعاً تماشای یک قورمه سبزی بدون گوشت بسیار ناخوشایند می‌باشد.

مرحله چهارم:

در طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر باید به نحوه سرخ کردن سبزی دقت کنید. سبزی خورشتی را در یک تابه جداگانه می‌ریزیم و شروع به سرخ کردن آن می‌کنیم، در ابتدا به سبزی خورشتی روغن اضافه نکنید تا آب سبزی بخار شود و به اصطلاح سبزی جمع شود. سپس مقداری روغن جامد یا روغن دمبه به سبزی اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم.

هر چقدر سبزی خورشتی را بیشتر سرخ کنید رنگ قورمه‌سبزی شما تیره‌تر و جذاب‌تر خواهد می‌شود. معمولاً سرخ شدن سبزی زمان‌بر می‌باشد، اما برای اینکه خورش به خوبی روغن بیاندازد و مزه خوبی داشته باشد خوب سرخ کردن سبزی خورشتی بسیار نکته مهمی است. در اینجا ما سبزی خورشتی را حدود یک ساعت و نیم روی شعله کم سرخ کردیم.

یکی از مواردی که باید در این مرحله به آن توجه کنید این است که سبزی را به خوبی تفت دهید، یعنی نه آن را بسوزانید و نه سرخ نشده آن را نگه‌دارید.

مرحله پنجم:

سه عدد لیموعمانی را با چنگال سوراخ کرده و یک ساعت در آب گرم نگه می‌داریم تا تلخی لیموعمانی گرفته شود. سپس سبزی سرخ شده و عصاره قلمه را که قبلاً از صافی رد کرده‌ایم به قابلمه‌ای که در آن گوشت و لوبیا را تفت داده بودیم اضافه می‌کنیم و روی شعله ملایم به مدت ۴ ساعت قرار می‌دهیم تا خوب جا بیافتد. در یک ساعت آخر لیمو عمانی‌هایی که تلخی آن قبلاً گرفته شده است را به خورش اضافه می‌نماییم. توصیه می‌شود در نیم ساعت آخر نمک به خورش اضافه گردد. (نمک باعث می‌شود گوشت دیر‌تر پخته شود.)

نکته: در صورت تمایل می‌توانیم دو عدد لیموعمانی آسیاب شده را به همراه مقدار کمی روغن تفت داد و در نیم ساعت آخر به خورش اضافه نمود.

نکات طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

طرز تهیه قورمه سبزی

روغن انداختن قورمه سبزی علاوه بر اینکه ظاهر خورش را جذاب و زیبا می‌کند باعث می‌شود طعم خورش هم در دهان بسیار خوش‌تر و لذیذ‌تر به نظر برسد. رعایت سه نکته ذیل می‌تواند در روغن انداختن خورش به شما کمک کند.

نکته اول: همانطور که قبلاً اشاره کردیم از نکات مهم برای روغن انداختن خورش، خوب سرخ شدن سبزی خورشتی می‌باشد اگر سبزی به خوبی سرخ شود به اصطلاح تا وقتی که روغن سبزی خورشتی به رنگ سیاه نزدیک شود خورش شما روغن بیشتر و رنگ تیره‌تری خواهد داشت که قطعاً در ظاهر زیبای خورش شما تأثیر‌گذار است.

نکته دوم: استفاده از عصاره قلم در قورمه سبزی به جای آب معمولی می‌تواند به روغن انداختن هرچه بیشتر خورش شما کمک کند.

نکته سوم: می‌توان از یک تکه یخ در انتهای زمان پخت خورش برای شوک دادن به قابلمه اضافه کرد این عمل هم به روغن انداختن بیشتر قورمه سبزی شما کمک می‌کند.

سبزی های مخصوص قورمه سبزی

یکی از نکاتی که در طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر بایدد رعایت کنید انتخاب سبزی مناسب است. اسفناج، شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری عمومی‌ترین ترکیبات سبزی مخصوص قورمه سبزی را تشکیل می‌دهند. بسته به موقعیت جغرافیایی ممکن است از سبزیجات معطر دیگر هم در سایر نقاط کشور استفاده شود.

رعایت تناسب بین هر کدام از این سبزی‌ها برای تجربه مزه یک سبزی قورمه سبزی خوب متفاوت است برای مثال شنبلیله زیادی باعث می‌شود قورمه سبزی مزه تلخ و ناخوشایندی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر پرداختیم. برای آنکه بتوانید یک قورمه سبزی مجلسی و خوش طعم داشته باشید رعایت نکاتی که در بخش قبل گفته شد بسیار مهم است. شما می‌توانید تجربیات آشپزی خود را به خصوص در پخت قورمه سبزی در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x