آشپزی

طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر + نکات کاربردی

برای طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر در گام اول موضوع حائز اهمیت، تهیه برنج نذری برای تعداد بالاست که این امر کار راحتی نیست. ما در این مقاله قصد داریم تا به شما بهترین روش تهیه قیمه نذری برای 50 نفر را آموزش دهیم.

به گزارش پارت نیوز؛ طعم خورشت قیمه برای نذری طعمی متفاوت دارد که اکثرمان این طعم دوست داشتنی را از کودکی تاکنون در خاطرمان داریم. در ادامه مطلب با ماه همرا باشید تا طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر را قدم به قدم به شما آموزش دهیم.

نکات مهم در طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر

در وحله اول برای تهیه نذری برای 50 نفر باید دیگ مناسبی انتخاب کرد که برای خورشت و برنج جوابگوی تعداد مد نظر باشد.پس از آن انتخاب برنج نکته کلیدی و مهم است. از برند مورد استفاده تا نحوه پخت برنج چرا که برنج نامرغوب به راحتی می‌تواند زحمات شما را از بین ببرد.

باید توجه داشت که برنج خوش پخت باشد تا شفته یا نپخته نشود.همچنین باید میزان آب و نمکی که هنگام طبخ استفاده می‌کنیم میزان درست و به‌اندازه‌ای باشد.

نوع گوشت قیمه به شما بستگی دارد. می‌توانید از گوشت گوساله ، گوشت گوسفند و یا گوشت گاو استفاده کنید. اما خب مسلما گوشت گوسفندی طعم بهتری به نذری شما می‌دهد.

اگه از گوشت گوسفندی استفاده می‌کنید حتما تکه‌های گوشت رو کمی بزرگ بردارید. چون گوشت گوسفندی حاوی چربی است و موقع پخت کوچک می‌شود. اگر از گوشت گوسفندی استفاده می‌کنید، حتما تکه‌های گوشت رو کمی بزرگ برش بزنید. این کار به این علت است که چربی داخل گوشت گوسفندی هنگام پخت آب می‌شود و تکه‌های گوشت از زمان نپخته کوچک‌تر می‌شوند.

از هر ۱۰۰ گرم گوشت خورشت قیمه، ۱۸۵ کیلو کالری به نذری شما اضافه می‌کند.

در طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر لازم است لپه‌ها را حداقل از شب قبل را خیس کرده. با خیساندن لپه در آب هم نفخ لپه از گرفته می‌شود و هم لپه‌ها نرم‌تر و خوشمزه‌تر می‌شوند.

لیمو عمانی‌ها را به‌صورت خرد نشده، سوراخ کرده و در آب‌جوش قرار می‌دهیم که تلخی‌شان گرفته شود.

مقدار مواد مورد نیاز برای طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر

مواد لازم برای قیمه نذری

برای تهیه قیمه نذری برای 50 نفر به 7 کیلو گوشت نیاز است. این مقدار بسته به سلیقه شما یا آشپز قابل تغیر است اما به ازای هر مقدار گوشت همان مقدار پیاز نیاز دارید.

در طرز پخت قیمه نذری برای 50 نفر میزان کافی لپه در خورشت بسیار تاثیر گذار در طعم آن است و مقدار آن باید استاندارد باشد. حدودا هر کیلوگرم لپه برای ۲۰ نفر کافی است. البته اگر بخواهیم کمی صرفه‌جویی کنیم، یک کیلو لپه می‌تواند تا ۲۵ نفر هم جوابگو باشد. مقدار لپه برای 50 نفر 200 تا 250 قاشق غذاخوری می‌باشد.

میزان مشخصی از لپه برای هر نفر در خورش قیمه، غذای منحصر به فرد و خوشمزه‌ای را رقم می‌زند. مقدار مناسب لپه در خورش قیمه برای هر نفر دو الی سه قاشق غذاخوری است.

البته این مقدار بسته به ذائقه گوناگون افراد متفاوت خواهد بود و می‌توان مقدار آن را افزایش داد. بنابراین حد نرمال استفاده از لپه برای هر نفر در خورش قیمه ۲ قاشق غذاخوری سرپُر که حدودا برابر با ۴۰ تا ۵۰ گرم است.

طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر

طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر، ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و داخل دیگ خورشت بریزید و روغن را از قبل داخل دیگ روی شعله قرار دهید. پیازها را داخل روغن ریخته تا نرم شوند. پیش از تغیر رنگ پیاز باید گوشت را به آن اضافه کنید. شعله را کم کنید تا با حرارت ملایم رنگ گوشت تغییر کند. و با کفگیر بزرگ مواد و گوشت را هم بزنید تا مواد ته نگیرد.

هنگامی که آب پس داده شده از گوشت نیم‌پز کاملا تبخیر شد، لپه‌های پخته‌شده را با گوشت نیم‌پزشده و پیاز تفت دهید.

پس از تفت دادن لپه در کنار گوشت و پیاز به مقدار مناسب زردچوبه و کمی فلفل به مواد بزنید و خوب هم بزنید.

پس از آن رب رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس به مقدار مناسبی آب درون دیگ بریزید.

بعد از جوش آمدن آب خورش، زیر دیگ را کم کنید و بگذارید که خورش اصطلاحا جا بیافتد.

هنگامی که گوشت پخت، تقریبا نیم ساعت آخر پخت، زعفران دم کرده، لیموعمانی و نمک را به خورشت اضافه کنید.

فوت و فن طرز تهیه قیمه نذری برای 50 نفر

قیمه نذری برای 50 نفر

برای آزاد شدن طعم اصلی برنج در هنگام پخت به ازای هر 10 نفر یک حبه قد درون دیگ بی اندازید تا طعم برنج آزاد شود.

لپه‌ها را برای نیم ساعت بپزید و سپس آن‌ها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید؛این کار هم‌رنگ زرد کدر لپه را می‌گیرد و هم‌زمان پخت آن را بازمان پخت گوشت متناسب می‌کند.

اگر خورشت به دلیل لیموعمانی زیادی ترش شد، یک عدد قند را داخل خورشت بیندازید تا طعم آن برگردد.

در مرحله آخر و ۱۰ دقیقه قبل از آماده شدن کامل، به خورشت ادویه اضافه کنید. اگر ادویه را در همان اول بریزید، عطر آن در اثر پختن از بین می‌رود.

قبل از سرو خورشت، چوب‌های دارچین را از آن خارج کنید. از پودر دارچین استفاده نکنید. چراکه باعث بدرنگ شدن خورشت می‌شود. بنابراین ادویه چوب دارچین گزینه مناسب‌تری است.

برای اینکه سیب‌زمینی‌های روی خورشت قیمه کاملاً ترد و خشک باشند، بهتر است آن‌ها را درون مخلوط آب و نمک بجوشانید تا نیم پخت شوند، سپس آن را خشک می‌کنیم و در روغن فراوان که کاملاً داغ شده است سرخ می‌کنیم. با این روش دیگر خلال سیب‌زمینی‌ها نرم و روغنی نمی‌شوند.

پایان مطلب

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x