آشپزی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت شیرازی برای 4 نفر + نکات طلایی

لوبیا پلو غذایی است که در تمام ایران پخته می‌شود و جزو غذاهای پرطرفدار در سراسر ایران است که در ابتدا در شهر شیراز طبخ می‌شد. این غذا در دو نوع با گوشت و مرغ سرو می‌شود که در این مقاله قصد داریم به شما طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت را به شما بیاموزیم.

به گزارش پارت نیوز؛ از غذاهای پرطرفدار و بسیار خوش طعم و عطر شیراز، لوبیاپلو است. لوبیا پلو به روش های مختلفی طبخ می شود، اما لوبیا پلو شیرازی به دلیل داشتن لوبیا چشم بلبلی و شوید این غذا را بسیار متمایز کرده است. که در ادامه طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت را به روش‌های ساده و شیرازی را به شما آموزش می‌دهیم.

لوبیا پلو که یکی از غذاهای ایرانی شیرازی است و اصلیتی ایرانی دارد. لوبیا پلو غذایی سبک و خوش‌طعم است که در سراسر ایران و حتی میان گردشگران خارجی طرفدار دارد. این غذا در دسته غذاهای پلویی بدون خورشت قرار می‌گیرد که در شیراز به همراه سالاد شیرازی سرو می‌شود. این غذای محبوب در برخی از شهرها به همراه ماست یا سبزی نیز سرو می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت را به شیوه ای بسیار راحت به شما آموزش دهیم. این غذای خوشمزه با روش های مختلفی طبخ می شود.

مواد لازم در طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

لوبیا پلو در اکثر مواقع با گوشت چرخ کرده، مرغ و گوشت تکه ای تهیه می‌شود. شما می توانید به سلیقه خود ادویه‌های مختلفی را که عطروبو متفاوتی به این غذا می‌دهند به دستور پخت اضافه کنید یا به دلخواه در انتهای پخت کمی گلبرگ گل محمدی روی لوبیا پلو بریزید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر لوبیا پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری لوبیا پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را با پیمانه تنظیم کنید.

مواد اولیه لوبیا پلو با گوشت

پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
برنج ۴ پیمانه
لوبیا سبز ۳ پیمانه
گوجه فرنگی ۲ عدد
روغن مایع به مقدار لازم
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ ق غذا خوری
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و ادویه کاری و دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

در ادامه به شرح مراحل پخت این غذا خواهیم پرداخت.

ابتدا مواد را آماده می‌کنیم

ابتدا پیاز را پوست میگیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم،وگوجه فرنگی ها را شسته و ریز خرد می کنیم ،سیر را نیز پوست می گیریم و می شوییم و مانند پیاز روی تخته نگینی خرد می کنیم.

تفت دادن گوشت

در داخل تابه کمی زردچوبه و روغن می ریزیم و روی شعله کم می گذاریم تا داغ شود ،سپس پیاز را در تابه ریخته و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود سپس سیر را نیز اضافه میکنیم و تفت می دهیم تا نرم شوند،سپس گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه و ادویه کاری می افزاییم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند.

آماده سازی لوبیا سبز

لوبیا سبزها را شسته و در آبکشی قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود، سپس روی تخته خرد می کنیم، در این نوع از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت گوجه‌ها را به جای رنده خرد کنید و به گوشت اضافه کنید و خوب مواد را هم زده و مخلوط کنید و تفت دهید تا زمانی که کاملا آب گوشت و گوجه تبخیر شود.

پختن لوبیاها

در ادامه لوبیا خرد شده را با رب گوجه فرنگی و کمی دارچین و نمک به مواد می افزاییم و تفت میدهیم تا کمی لوبیا ها نرم شود، پس از آن تابه را از روی شعله بر میداریم و به کناری میگذاریم تا مواد لوبیا پلو خنک شود.

برنج را بجوشانید

در قابلمه ای که برنج را درآن قصد دارید طبخ کنیم آب و نمک میریزیم و در قابلمه را میگذاریم و حرارت شعله را زیاد میکنیم تا آب سریع به جوش بیاید، برنج را دو مرتبه میشوییم و آب آن را خارج میکنیم و داخل آب در حال جوش میریزیم و پس از مدتی که برنج کمی نرم شد در حدی که زیر دندان همچنان سفتی برنج احساس شود، آن وقت زمان آبکش کردن آن است،پس برنج را آبکشی میکنیم و در کف قابلمه روغن میریزیم و اگر تمایل داشتید سیب زمینی یا نان برای ته دیگ در روی روغن می‌گذاریم.

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت به روش شیرازی

لوبیا پلو با گوشت شیرازی

مواد مورد نیاز برای تهیه این نوع از لوبیا پلو به شرح زیر می‌باشد:

لوبیا چشم بلبلی 2 پیمانه
زعفران دم‌شده 2 قاشق غذایی
برنج 1 کیلوگرم
شوید تازه 750 گرم
پودر دارچین به مقدار لازم
روغن کرمانشاهی یا روغن مایع به مقدار دلخواه

در این روش از چشم بلبلی استفاده می‌شود، چشم بلبلی ها را از شب قبل خیس کرده تا نفخ آن‌ها گرفته شود، بهتر است تا روز بعد آب را چندباری تعویض کنیم.

ظرفی که برای پخت در نظر گرفته‌اید را برداشته و روی شعله گاز قرار دهید داخلش لوبیا را در آن بریزید و دو برابر مقدار لوبیا داخل ظرف آب اضافه کنید و برای پختن به آن زمان دهید. طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت به همراه شوید، شوید شسته شده را به طور کامل خشک می‌کنید، یکنواخت خرد می کنیم. اما اگر از شوید خشک استفاده کردیم برای تازه شدن آن، باید از یک ساعت قبل خیس کنیم. در صورتی که از شوید خشک شده به جای شوید تازه استفاده می‌کنید، مقدار 50 گرم شوید خشک کافی است.

برنج دم شده را آبکش می کنیم و کمی از آن را در قابلمه ریخته و مقداری از لوبیا را به همراه شوید و دارچین روی آن بریزید؛ و همین کار را به صورت لایه لایه تکرار کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا برنج بپزد.

از برای زعفران را برای تزئین برنج استفاده می‌کنیم. مقداری زعفران دم شده را با برنج سفید مخلوط کرده و در ظرف جداگانه ای می ریزیم و هنگام شرو برای تزئین روی دیس برنج می‌ریزم. برای عطر بیشتر غذا، مقداری روغن کرمانشاهی را با روغن مایع مخلوط می کنیم و بعد از اینکه حرارت دادیم، ده دقیقه قبل از اتمام پخت برنج، روی برنج می ریزیم. در انتها برنج زعفرانی را روی لوبیا پلو می ریزیم و به شکل دلخواه تزئین می کنیم.

برای خوش طعم‌تر شدن غذا می‌توانید میزان روغنی که به آن اضافه میکنید را افزایش دهید سرو کنید و از مکمل های خوش طعمی مانند مرغ زعفرانی، ماهیچه یا گوشت گردن استفاده کنید.

نکات کلیدی در تهیه لوبیا پلو

نکات لوبیا پلو با گوشت

برای پلوهای مخلوط توصیه می‌شود که ۱ پیمانه از میزان برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن ۱ پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار جذاب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ۴ پیمانه برنج ۳ پیمانه برنج ایرانی و ۱ پیمانه برنج دودی استفاده می‌کنیم.

طبق سلیقه‌ی خود می‌توانید از مرغ مکعبی شده هم برای لوبیا پلو استفاده کنید. و بعد از تفت دادن پیازها آن را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. اما لوبیا پلو با گوشت لذیذتر است.‌

در صورت دلخواه بجای گوشت می‌توانید این پلو را با گوشت چرخ کرده نیز آماده کنید. برای اینکار بجای گوشت بعد از تفت دادن پیازها گوشت چرخ کرده اضافه کنید و بعد از تفت دادن باقی مراحل را طبق مراحل گفته شده پیش ببرید.
اواخر دم کشیدن پلو می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود.

دقت کنید که همانند باقی پلوهای مخلوط حتما باید برنج را کمی زنده تر و زودتر از حالت عادی آبکشی کنید تا با مخلوط شدن با مایه لوبیا پلو بعد از دم کشیدن برنج شفته و خمیر نشود.

برای لابه‌لای پلو از ادویه‌ی پلویی نیز می‌توانید استفاده کنید اما استفاده از پودر گل محمدی و پودر دارچین برای معطر شدن این پلو کفایت می‌کند.

هنگام اضافه کردن ادویه‌ها به مایه لوبیا پلو از پودر دارچین استفاده نکنید بدلیل اینکه باعث تیره شدن مایه لوبیا پلو و در نتیجه خود پلو می‌شود. حتما از چوب دارچین استفاده کنید.

برای داشتن لوببا پلویی خوش آب و رنگ استفاده از پوره‌ی گوجه، زعفران دم کرده در کنار مقداری رب و چوب دارچین بجای دارچین در مایه لوبیا پلو توصیه می‌شود.

اگر در فصول مناسب از لوبیا سبز تازه برای لوبیا پلو استفاده کنید قطعا لوبیا پلو خوشمزه‌تر می‌شود. برای اینکار لوبیا سبز را بعد از تفت دادن و بعد از پخت گوشت به آن اضافه کنید. اگر هم زمان اضافه کنید و گوشت شما دیرپز باید لوبیاها له می‌شوند‌.

پایان مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x