آشپزی

طرز تهیه ماهی شکم پر رستورانی با طعمی بی نظیر + 10 نکته که نمی دانستید!

ماهی شکم پر یکی از انواع غذاهای لذیذ و بین المللی است که با دستور پخته‌ای متنوعی درست می‌شود.

به گزارش پارت نیوز؛ ماهی شکم پر یکی از انواع غذاهای دریایی است که در نقاط مختلف ایران به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در ادامه به آموزش روش پخت رایج این غذای پرطرفدار خواهیم پرداخت.

مواد اولیه طرز تهیه ماهی شکم پر

مواد لازم برای ۴ نفر

ماهی قزل آلا ۲ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ حبه
گشنیز ۱ دسته متوسط
جعفری ۱ دسته متوسط
شنبلیله ۱ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
گردوی خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
لیموترش ۱ عدد
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 طرز تهیه ماهی شکم پر

در ادامه به آموزش پخت ماهی شکم پر با طعمی بی‌نظیر خواهیم پرداخت.

مرحله اول

برای تهیه ماهی شکم پر خوشمزه ابتدا باید گوشت ماهی را طعم دار کنیم تا بوی زخم ماهی برطرف شود. برای این منظور آب لیموترش را گرفته و صاف می‌کنیم، سپس به همراه مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه و زعفران دم کرده داخل یک کاسه کوچک ترکیب می‌کنیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که سیر و پیاز را می‌توانید ریز کرده و روی ماهی بریزید. این کار سبب نرم شدن گوشت ماهی می‌شود.

مرحله دوم

طعم دار کردن ماهی

در این مرحله مواد را با دست یا برس روی قسمت‌های داخلی و خارجی گوشت ماهی می‌مالیم، سپس ماهی‌ها را درون یک سینی قرار داده و باقیمانده مواد را روی آن‌ها می‌ریزیم. در ادامه روی سینی را با سلفون می‌پوشانیم.

مرحله سوم

حالا ماهی‌ها را به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا به خوبی طعم دار شوند. در همین حین مواد درون شکم ماهی را آماده می‌کنیم. برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله از پخت ماهی شکم پر مقداری روغن به تابه اضافه می‌کنیم، سپس پیاز را اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم تا سبک شود. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می‌کنیم و تفت دادن را دو دقیقه دیگر ادامه می‌دهیم.

مرحله پنجم

حالا سیرها را رنده می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم. سیرها را فقط در حدی تفت می‌دهیم که عطرشان خارج شود. در ادامه گشنیز، جعفری و شنبلیله را به‌صورت ساطوری ریز خرد می‌کنیم و به تابه اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

سبزیجات را فقط در حدی تفت می‌دهیم که آبشان کشیده شود. نیاز به تفت دادن زیاد نیست، چون شنبلیله اگر بیش از حد سرخ شود، تلخ می‌شود. در ادامه گردوی خرد شده را به همراه رب انار و زرشک به تابه می‌افزاییم.

مرحله هفتم

حالا مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم مواد از حرارت بیفتند. پس از گذشت یک ساعت سینی حاوی ماهی‌ها را از یخچال خارج می‌کنیم.

مرحله هشتم

حالا مواد را درون شکم ماهی‌ها قرار می‌دهیم و شکمشان را با یک نخ مناسب می دوزیم. درصورتی‌که نخ در دسترس نداشته باشیم، می توانیم شکم ماهی‌ها را با خلال دندان فکیس کنیم تا مواد از داخل شکمشان خارج نشوند.

مرحله نهم

ماهی شکم پر برای 4 نفر

روش‌های پخت این ماهی متفاوت است، می‌توانیم دو سمت ماهی را گریل کنیم، یا اینکه درون تابه را با کمی روغن چرب کنیم و ماهی‌ها را درون تابه قرار دهیم، سپس درب تابه را بگذاریم و اجازه دهیم یک سمت ماهی ها سرخ شود.

مرحله دهم

در این مرحله ماهی ها را بر می‌گردانیم تا سمت دیگرشان نیز با حرارت بسیار ملایم سرخ شود. اگر بخواهیم ماهی‌ها را درون فر درست کنیم، یک ظرف مناسب فر را با کمی روغن چرب می‌کنیم، سپس ماهی‌ها را درون ظرف قرار می‌دهیم.

مرحله یازدهم

حالا روی ظرف را با فویل می‌پوشانیم و چند سوراخ روی فویل ایجاد می‌کنیم، سپس درون فری که از ۱۰ دقیقه قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم شده است قرار می‌دهیم. بعد از گذشت ۲۵ دقیقه فویل روی ظرف را باز می‌کنیم.

مرحله دوزادهم

در این مرحله اجازه می دهیم ماهی‌ها به مدت ۱۵ دقیقه دیگر درون فر بمانند تا رنگ بگیرند. برای لذیذتر شدن ماهی توصیه می‌شود که با هر روشی آها را درست کردیم، در اواسط پخت مقداری کره و آب لیموترش روی ماهی‌ها بمالیم تا لذیذتر شوند.

مرحله سیزدهم

در پایان ماهی‌های شکم پر را درون ظرف مورد نظرمان قرار می‌دهیم، سپس نخ یا خلال دندان‌های شکم ماهی‌ها را خارج می‌کنیم. در نهایت این ماهی خوشمزه را به سلیقه خود به همراه سبزی پلو یا برنج ساده سرو می کنیم.

فوت و فن پخت ماهی شکم پر

ماهی شکم پر جنوبی

در تهیه این غذای خوش طعم رعایت یکسری نکات سبب افزایش کیفیت غذا و خوشمزه تر شدن آن می‌شود.

  1. برای طبخ این غذا هر ماهی‌ای را می‌توانید انتخاب کنید ولی ماهی سنگ‌سر، صبور و سفید جز بهترین‌ها هستند. البته ماهی‌های نازک را نیز می‌توان به صورت شکم‌پر طبخ کرد. بنابراین خریدن ماهی تازه و مناسب اولین قدم است. بعد از آن، روش مزه‌دار کردن ماهی به هرچه خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند.
  2. برای هرچه خوش‌طعم‌تر شدن مواد غذایی داخل شکم ماهی شکم پر کمی آن‌ها را تفت دهید و بعد استفاده کنید.
  3. اگر می‌خواهید ماهی شکم پر را به سبک جنوبی تهیه کنید، نباید ادویه کاری را از قلم بیندازید اما برای طبخ آن به سبک شمالی، باید از ادویه‌هایی نظیر زردچوبه و زعفران استفاده کرد.
  4. برخی افراد دور ماهی کاغذ آلومینیومی می‌پیچند یا کف سینی فر را با این کاغذ می‌پوشانند اما بهتر است کف سینی را با سبزی‌هایی نظیر هویج، کرفس و پیاز بپوشانید. به این ترتیب هم بوی غذا در فضای خانه پخش نمی‌شود، هم ماهی به کف سینی نمی‌چسبد.
  5. بسیاری از افراد سبزی‌پلو را با ماهی شکم‌پر می‌خورند اما بهتر است برنج سفید در کنار آن سرو شود زیرا ماهی شکم‌پر به اندازه کافی مزه‌دار است و خوردن برنج مخلوط شده با سبزی‌های معطر با آن چندان مناسب نخواهد بود.
  6. ابتدا سینی محتوی ماهی شکم پر را در طبقه پایین فر قرار داده و سپس به طبقه بالاتر منتقل کنید تا علاوه بر پختن، روی ماهی نیز برشته شود.
  7. شما می‌توانید ماهی‌های پولک درشتی مانند ماهی سفید را به صورت نعل اسب در سینی فر خم کنید و به صورت ایستاده در آن قرار دهید و روی پوست ماهی را به مخلوط آب‌لیمو و زعفران آغشته کنید. به این روش پوست ماهی پس از پخت کاملاً برشته شده و به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.
  8. این غذا را می‌توانید در ماهیتابه نیز تهیه کنید البته به این شرط که ماهی نیم‌پز باشد و محتویات داخل شکم آن حتماً تفت داده شده باشند. حین سرخ کردن نیز نباید در تابه را گذاشت زیرا در این صورت ماهی له می‌شود و شکل خود را از دست خواهد داد.
  9. نوشیدنی‌ای که همراه این غذا به شما پیشنهاد می‌کنم، شربت آب‌لیموی تازه است. از خوردن این غذا با آب‌میوه‌های مختلف از جمله آب پرتقال و آب آلبالو بپرهیزید زیرا طعم مناسبی را ایجاد نخواهند کرد.
  10. معمولا به خاطر طبع سرد ماهی، آن را با ادویه‌جات گرم تهیه می‌کنند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x