آشپزی

طرز تهیه ماکارونی مجلسی برای 4 نفر+ نکات کلیدی

ماکارونی جزو غذاهای محبوب دنیا و ایران است. اما شما می توانید با همراهی ما در این مطلب طرز تهیه ماکارونی مجلسی را بیاموزید تا آن را در میهمانی های خود به کار برید.

به گزارش پارت نیوز؛ ماکارونی یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست که در تمام دنیا به‌عنوان یک غذای بین‌المللی شناخته می‌شود. در ادامه قصد داریم طرز تهیه ماکارونی مجلسی را خدمت شما خوانندگان گرامی آموزش دهیم. ماکارونی یا پاستا ریشه ایتالیایی دارد، مانند غذاهایی مانند لازانیا و پاستا.

آشپزهای ایرانی ماکارونی را طوری درست می‌کنند که ایرانی‌ها بیشتر دوست دارند، چون در بیشتر کشورها پاستا را در آب جوش می‌ریزند و بعد از 15 دقیقه با سس کچاپ سرو می‌کنند. برای مشاهده آموزش کامل گام‌به‌گام طرز تهیه ماکارونی مجلسی با پایگاه خبری پارت نیوزهمراه باشید.

مواد لازم در طرز تهیه ماکارونی مجلسی برای ۴ نفر

ماکارونی ۵۰۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد بزرگ
قارچ ۱۰۰ گرم
سیب‌زمینی ۲ عدد بزرگ
نخودفرنگی ۱۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
رب گوجه‌فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به‌اندازه کافی
زردچوبه و روغن به‌اندازه کافی

طرز تهیه ماکارونی مجلسی با گوشت چرخ‌کرده

قبل از شروع به کار پیشنهاد می‌کنیم گوشت چرخ‌کرده را از فریزر درآورید و برای ساعاتی بگذارید تا یخ آن آب شود. در کنار آن می‌توانید مواد دیگر را هم در کنار هم قرار دهید تا چیزی را فراموش نکنید.

مضرات قهوه برای قلب چیست؟

مرحله اول:

برای تهیه ماکارونی مجلسی ابتدا باید سس ماکارونی را آماده کنیم. پس پیاز را ریز خرد می‌کنیم، آماده کرده، سپس باکمی روغن مایع در تابه‌ای مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز نرم و سبک شود.

مرحله دوم:

سپس کمی زردچوبه به پیازداغ اضافه می‌کنیم. دوباره تفت دادن را ادامه می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در این مرحله گوشت چرخ‌کرده را به پیاز اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله سوم:

در این مدت پس از شستن، فلفل و قارچ را به‌دلخواه خردکرده و همراه با نخود به تابه اضافه کنید. نخود و قارچ و فلفل راکمی تفت دهید سپس پوره گوجه‌فرنگی را به تابه اضافه کنید.

توجه: قبل از برش دادن قارچ‌ها، حتماً پوست نازک آن را جدا کنید.

مرحله چهارم:

در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی مجلسی پوره گوجه‌فرنگی را خوب تفت می‌دهیم تا طعم و بوی خامی خود را از آن بگیرید، در ضمن با پخت ماکارونی در اواخر پخت ماکارونی خوش‌رنگ‌تری داریم. پس از تفت دادن پوره گوجه‌فرنگی، ۱ پیمانه آب بریزید و در ظرف را بپوشانید تا گوشت به‌آرامی بپزد.

مرحله پنجم:

هرچند دقیقه یک‌بار مواد سس ماکارونی را هم بزنید تا نچسبد. وقتی آب داخل ماهی‌تابه تبخیر شد، سس آماده است. پس از آماده شدن سس پاستا از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ششم:

در این مرحله یک قابلمه را تا نیمه از آب پر می‌کنیم سپس روی حرارت زیاد می‌گذاریم تا آب به‌سرعت بجوشد. سپس مقداری نمک و روغن مایع داخل قابلمه بریزید و بگذارید آب داخل قابلمه بجوشد.

مرحله هفتم:

بعد از به جوش آمدن آب، ماکارونی‌ها را در آب بریزید، سپس اجازه دهید ماکارونی‌ها کمی نرم شوند، سپس از آب در حال جوش خارج کرده و با آب سرد بشویید. زمان مناسب برای آبکشی پاستا زمانی است که لبه‌های ماکارونی نرم و هسته آن سفت شده باشد.

مرحله هشتم:

به‌عنوان یک قاعده کلی، ماکارونی را باید کمی زنده (سفت یا خام) بردارید تا بعد از پخت، نرم و لطیف نشود. در این مرحله قابلمه‌ای را که برای پخت ماکارونی در نظر گرفتید گرم‌کنید و کمی روغن داخل آن بریزید.

مرحله نهم:

سپس سیب‌زمینی‌ها را ورقه‌ای برش دهید (نه خیلی ضخیم که نرم شود، نه خیلی نازک که بسوزد) و در ته قابلمه قرار دهید. اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها کمی سرخ شوند سپس مقداری از ماکارونی آبکش شده را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید.

مرحله دهم:

در این بخش از طرز تهیه ماکارونی مجلسی بعد از پوشاندن روی سیب‌زمینی‌ها با ماکارونی، کمی سس ماکارونی به آن اضافه کنید و به همین ترتیب در قابلمه را با لایه‌هایی از ماکارونی و سس ماکارونی آبکش شده پرکنید. توجه داشته باشید که لایه آخر باید خمیری باشد.

مرحله یازدهم:

در آخر درب قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد سپس حرارت را کم کرده و اجازه می‌دهیم ماکارونی با حرارت ملایم بپزد. پخت ماکارونی حدود یک ساعت طول می‌کشد.

مرحله دوازدهم:

تزئین زیبای یک ظرف ماکارونی با ته دیگ سیب زمینی

بعد از آماده شدن پاستا در قابلمه را هم می‌زنیم تا سس به تمام نقاط ماکارونی برسد سپس در صورت تمایل کمی روغن اضافه می‌کنیم. بعد از کشیدن ماکارونی روی بشقاب می‌توانید روی آن را با سیب‌زمینی طلایی تزیین کنید.

نکاتی برای پخت ماکارونی

  • مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از خراب شدن بافت ماکارونی در طرز تهیه ماکارونی مجلسی این است که از آب جوش استفاده کنید و آب کافی در قابلمه خود داشته باشید تا تمام قسمت‌های پاستا خوب پخته و لطیف شوند. قابلمه‌های پخت ماکارونی و ماکارونی بلند و عرض کمی دارند و بهترین گزینه برای پخت ماکارونی معمولی هستند.
  • در حین پختن پاستا، کمی روغن، نمک و زردچوبه را به یک قابلمه آب در حال جوش اضافه کنید. هرکدام از این مکمل‌ها کاربرد خاص خود را خواهند داشت. اضافه کردن روغن باعث می‌شود تا رشته‌های ماکارونی کمتر چسبنده شوند. اضافه کردن نمک طعم ماکارونی شمارا تغییر می‌دهد و آن را خوشمزه‌تر می‌کند و اضافه کردن زردچوبه نیز به غذای شما رنگ جذابی می‌دهد و ماکارونی بافت رشته‌ای خود را از دست نمی‌دهد و به هم نمی‌چسبد.
  • پس از افزودن پاستا به قابلمه آب در حال جوش، حتماً آن را چند بار هم بزنید.
  • اگر ماکارونی را بعد از آبکش کردن نمی‌پزید، پس از پختن روی آن آب سرد نریزید.
  • ریختن آب سرد روی پاستا پس از پختن، مقدار زیادی نشاسته موجود در ماکارونی را از بین می‌برد، اما ماکارونی ظاهر بهتری پیدا می‌کند و رشته‌ها به هم نمی‌چسبند، اما سس ماکارونی ممکن است به‌خوبی روی آن ننشیند.این را می‌توانید طبق سلیقه خود امتحان کنید.
  • در سس ماکارونی از طعم‌دهنده مخصوص پاستا استفاده کنید و در آخر مقدار کمی زعفران پخته‌شده اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید هنگام سرو روی آن سس پاستا بریزید، حتماً سس راکمی شل کنید.

چرا ماکارونی خمیر می‌شود؟

مهم‌ترین دلیل خمیری شدن ماکارونی این است که آن را در زمان مناسب آبکشی نکرده‌اید. وقتی پاستا را داخل آب جوش می‌اندازید نباید اجازه دهید ماکارونی زیاد در آب جوش بماند زیرا خیلی زود نرم می‌شود و در پایان پخت خرد می‌شود. نکته دیگر این است که وقتی پاستا را آبکش می‌کنید یادتان باشد از آب سرد برای آبکشی پاستا استفاده کنید و سعی کنید پاستا را با دست جدا کنید.

شما هم می توانید تجربیات خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید تا ما و خوانندگان دیگر از آن استفاده کنیم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بدنیست

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x