آشپزی

طرز تهیه کشک بادمجان خانگی حرفه ای و خوشمزه برای 4 نفر + نکات طلایی در انتخاب مواد و نحوه پخت

کشک بادمجان از غذاهای سنتی ایرانی است که در مدل های مختلفی با توجه به اقلیم گسترده کشور پخت می شود. این غذای خوشمزه و خوش طعم از جمله پر طرفدارترین غذاهای کشورمان می باشد.

به گزارش پارت نیوز؛ کشک بادمجان خانگی غذای خوشمزه ای است که در منوی بسیاری از بانوان ایرانی قرار دارد. این غذای اصیل و قدیمی ایرانی را می توان با مواد موجود مانند بادمجان، پنیر، سیر و پیاز تهیه کرد. به راحتی در منزل تهیه می شد و با نان و سبزیجات سرو می شد. اگر کشک بادمجان یکی از غذاهای مورد علاقه شما و خانواده تان است، با این مطلب همراه شوید تا طرز پخت کشک بادمجان را یاد بگیرید.

فهرست

مواد لازم برای کشک بادمجان خانگی برای 4 نفر

ابتدا مواد لازم ذکر شده در زیر را آماده کنید تا به دستور اصلی کشک بادمجان برویم:

مواد لازم مقدار
بادمجان 1 کیلوگرم
نمک به میزان لازم
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد بزرگ
سیر 6 حبه
گردوی آسیاب شده 2 قاشق غذاخوری
کشک نصف یک پیمانه

طرز تهیه کشک بادمجان خانگی برای 4 نفر

در این مرحله و پس از تهیه و آماده سازی مواد لازم برای پختن کشک بادمجان خوش طعم و خوش مزه خانگی به سراغ آموزش گام به گام تهیه این غذا می رویم. به شما هم پیشنهاد می کنیم مراحل را با ما گام به گام پیش بروید چرا که نکات مهمی در هر گام به شما می گوییم که ممکن است با نخواندن آنها به طعم دلخواهتان نرسید.

مرحله اول: آماده کردن بادمجان ها

نحوه خرد کردن بادمجان در کشک بادمجان خانگی

برای تهیه کشک بادمجان خانگی خوشمزه ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید و برای اینکه کشک بادمجان تلخ نشود به مدت نیم ساعت در آب نمک قرار دهید.

مرحله دوم: بادمجان را سرخ کنید

سرخ کردن بادمجان

بادمجان هایی را که در آب نمک ریخته اید بیرون بیاورید و آبکشی کنید و اجازه دهید آب آن گرفته شود. سپس در تابه ای کمی روغن بریزید و بادمجان ها را سرخ کنید اما مراقب باشید زیاد سرخ نشوند.

مرحله سوم: پیازها را سرخ کنید

تفت دادن پیاز برای کشک بادمجان خانگی

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و بعد از اینکه ریز خرد کردید در تابه ای با کمی روغن تفت دهید. اگر از بوی پیاز یا درشتی آن اذیت می شوید می توانید این کار را با دستگاه یک دو سه انجام دهید تا هم سرعت کارتان را بالا ببرد و هم از بوی نامطبوع خلاص شوید.

مرحله چهارم: اضافه کردن ادویه جات

برای افزایش طعم و بوی ادویه ها در کشک بادمجان خانگی، پس از تفت دادن پیاز، زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز معطر شود. سیر را هم می توانید رنده یا با یک دو سه ریز کنید و با پیاز تفت دهید و یا سیر را بدون سرخ شدن به کشک بادمجان اضافه کنید. این مورد بر اساس سلیقه و خواست شما قابل تمایز است و کاملا به شما بستگی دارد که چگونه آن را می پسندید.

مرحله 5: نعناع را آماده کنید

طرز تهیه کشک بادمجان خانگی

در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان خانگی حرفه ای و خوشمزه، سیر و پیاز داغ را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم سپس زنجبیل را با کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و به مدت 30 ثانیه تفت می دهیم تا رنگ نعنا کمی تیره شود. تفت دادن نعنا برای بیش از 30 ثانیه باعث تلخی آن می شود. پس توجه کنید که خیلی سریع باید نعنا را از روی شعله بردارید.

مرحله ششم: بادمجان ها را له کنید

بادمجان های سرخ شده را در تابه بریزید و با چنگال یا میکسر له کنید و پیاز داغ، سیر، فلفل و گردوی آسیاب شده را اضافه کنید و چند بار هم بزنید تا همه مواد مخلوط شوند.

مرحله هفتم: مخلوط بادمجان و پیاز و ادویه را روی شعله اوجاق گاز بگذارید

میکس کردن بادمجان

در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان خانگی، تابه را با بادمجان روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید و در آن را ببندید تا بادمجان به روغن بیفتد.

مرحله 8: کشک را به بادمجان اضافه کنید

در این مرحله وقتی غذا شما به مرحله ای رسید که بادمجان روغن انداخت، کشک را اضافه کرده و مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن کشک و مخلوط کردن، طعم کشک بادمجان را بررسی کنید تا ببینید نمک و ادویه لازم است یا خیر. سپس درب تابه را بگذارید تا کشک و بادمجان خانگی شما ۱۵ دقیقه دیگر روی شعله بماند و جا بیفتد.

مرحله آخر: کشک بادمجان را سرو کنید

تزئین خاص کشک بادمجان

حال دیگر کشک بادمجان خانگی شما آماده است. اما توجه داشته باشید طعم هر غذایی آمیخته با زیبایی ظاهری آن است. کشک و بادمجان را در ظرف مورد نظر بریزید سپس به سلیقه خود با کشک و گردو و سیر داغ و پیاز داغ یا نعنا داغ آن را تزئین کنید. برای تزیین کشک بادمجان حتی می توانید مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز  تفت دهید و روی کشک بادمجان بریزید.

معمولا این غذای خوش طعم را با نان تازه مصرف می کنند؛ اما در برخی مناطق نیز آن را با برنج تازه استفاده می کنند. این سلیقه و انتخاب شما است. نوش جان.

نکات طلایی در تهیه کشک بادمجان خانگی

شاید برخی از این نکات را به واسطه تجربه در آشپزی بدانید. اما مطمئن باشید که آشپزهای حرفه ای دوست ندارند شما همه آنچه برایتان می گوییم را بدانید.

انتخاب نوع بادمجان برای کشک بادمجان خانگی

در تهیه کشک بادمجان خانگی بهتر است از بادمجان تازه استفاده شود. بادمجان تازه بافت بهتری دارد و در نتیجه کشک را خوشمزه تر می کند.

برای جلوگیری از تلخ شدن کشک بادمجان در خرید بادمجان دقت کنید. برای خرید بادمجان بادمجان های گوشتی، براق، سنگین و دراز را با پوست کشیده و سفت و بدون کبودی انتخاب کنید زیرا طعم بهتری دارند.

بادمجان هایی که دانه های کمتری دارند طعم شیرین تری دارند و بنابراین در تهیه غذاهایی مانند کشک بادمجان نیازی به اقدامات اضافی برای از بین بردن تلخی ندارند. این نکته می تواند به بهبود کیفیت طعم غذا کمک کند و فرآیند آماده سازی را تسهیل کند. هنگام خرید بادمجان به دنبال گونه ای باشید که پوستی صاف و براق داشته باشد و دانه های زیادی نداشته باشد. این نکته در طعم کشک بادمجان خانگی شما بسیار حائز اهمیت است.

چگونه تلخی بادمجان را بگیریم؟

راه های زیادی برای گرفتن تلخی بادمجان ها و جذب روغن کمتر وجود دارد، اما رایج ترین روش این است که بادمجان ها را برای مدتی در آب نمک قرار دهید.

نحوه سرخ کردن بادمجان

برای تهیه کشک خوشمزه بادمجان ها را قبل از اضافه کردن به کشک خوب تفت دهید تا نرم شوند تا طعم بهتری در کشک ایجاد شود.
بهتر است بادمجان ها را بعد از سرخ شدن در توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آنها کم کم خارج شود.

پختن بادمجان بدون سرخ کردن در طرز تهیه کشک بادمجان خانگی

  • می توانید بادمجان ها را به جای سرخ کردن کباب کنی. کافی است با چنگال 7 تا 10 سوراخ در هر بادمجان ایجاد کنید، آنها را روی یک ورقه فویل پخت پخش و بپوشانید و داخل فر قرار دهید و در دمای 400 درجه فارنهایت به مدت 50 تا 60 دقیقه بپزید. سپس بادمجان ها را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شوند. همچنین می توانید بادمجان ها را از وسط نصف کرده و همین مراحل را انجام دهید. سپس قسمت گوشتی آنها را جدا کرده و به ادامه مراحل پخت بپردازید.
  • برای تهیه کشک بادمجان رژیمی به جای سرخ کردن بادمجان می توانید آن را روی گاز تفت دهید.
  • اگر نمی توانید تمام پوست سوخته بادمجان را جدا کنید نگران نباشید. این تکه های زغال در واقع طعم دودی به غذای شما می دهند.

روش له کردن بادمجان را انتخاب کنید

طرز له کردن بادمجان در هنگام تهیه کشک بادمجان خانگی به سلیقه شما قابل تغییر است. اگر ترجیح می دهید بافت بادمجان ها را در غذای خود احساس کنید، به جای استفاده از میکسر یا غذاساز می توانید بادمجان ها را ریز خرد کنید. این روش به غذا بافت دلپذیرتر و درشت تری می دهد و به هر قسمت از بادمجان احساس خوبی برای خوردن می دهد یا انها با قاشق یا چنگال له کنید.

استفاده از ادویه های مختلف

  • می توانید از ادویه های مختلف مانند زردچوبه، سیر، نعناع، فلفل سیاه و غیره استفاده کنید. برای تنوع بخشیدن به طعم و عطر غذا استفاده کنید.
  • مراقب باشید، تفت دادن زیاد سیر و نعناع طعم آن را تلخ می کند. نعناع خشک یکی از مواد پرطرفدار در آشپزی ایرانی است که باید با احتیاط تفت داده شود. فقط چند ثانیه طول می کشد تا نعناع در روغن داغ تغییر رنگ دهد و عطر خود را آزاد کند. مهم است که مراقب باشید زیرا نعناع خشک خیلی سریع می سوزد و وقتی می سوزد می تواند طعم تلخی به غذا بدهد. استفاده صحیح از نعناع خشک در کشک بادمجان خانگی می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به غذا بیافزاید و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر از غذا را فراهم کند.
  • در نمک زدن به کشک بادمجان دقت کنید تا نمک زیاد به غذا نریزد.
  • در صورت علاقمندی مقداری سماق به کشک بادمجان اضافه کنید تا طعم ترشی خوشمزه ای پیدا کنید.
  • در این دستور غذا می توانید از سبزیجات تازه ای که دوست دارید استفاده کنید. جعفری، شوید، پیازچه تازه یا حتی ترکیبی از آنها.

استفاده از گردو

افزودن گردو به کشک بادمجان باعث افزایش میزان پروتئین و اسیدهای چرب سالم و همچنین خوشمزه شدن غذا می شود.

گردو را به موقع اضافه کنید

  • هنگام سرو می توانید گردو را اضافه کنید.
  • در غذا نیز مقداری گردو بریزید تا طعم گردو زیر زبان برود.

نحوه اضافه کردن کشک

اضافه کردن کشک به کشک بادمجان خانگی

بهتر است از کشک تازه و خانگی برای تهیه کشک بادمجان خانگی استفاده کنید تا طعم و عطر غذای شما دو چندان شود.

در سرو سرد کشک را کی اضافه کنیم؟

اگر این غذا را از قبل تهیه کرده اید، کشک را جداگانه آماده کرده و در زمان سرو روی بادمجان ها بریزید. به این ترتیب بادمجان مایعات زیادی جذب نمی کند و طعم ملایم دودی خود را حفظ می کند.

طعم شور را از کشک حذف کنید ( برای کسانی که فشار خون دارند یا طعم شوری کشک را نمی پسندند)

برای از بین بردن طعم شور از کشک در کشک بادمجان خانگی روش های مختلفی وجود دارد که می توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.

  • بادمجان سرخ شده را بدون نمک اضافه کنید.
  • از نوشابه یا آبلیمو برای خنثی کردن مزه نمک استفاده کنید.
  • در حین پخت، سیب زمینی های نصف شده را داخل کشک بادمجان بریزید.
  • از شکر استفاده کنید.
  • خامه مخلوط با آب را به کشک بادمجان اضافه کنید و یک تکه نان را در قابلمه خشک کنید.

آماده سازی و پخت کشک بادمجان چقدر زمان می برد؟

زمان تهیه مواد اولیه و محصولات مورد نیاز آنها حدود 45 دقیقه است و زمان پخت و انتظار حدود 45 دقیقه است.
کشک بادمجان را می توان برای ناهار، شام، پیش غذا سرو کرد.

مصرف کشک بادمجان در ماه رمضان

کشک بادمجان خانگی جزو غذاهای چرب و تقریبا سنگین است. پیشنهاد می کنیم در این ماه عزیز آن را به عنوان افطار میل کنید.

کشک بادمجان چیست؟

کشک بادمجان (به انگلیسی: Kashke Bademjan) یکی از غذاهای ساده و سریع، محبوب و سنتی ایرانی است که با ترکیب بادمجان سرخ شده و کشک تهیه می شود. برای تهیه این غذا ابتدا بادمجان ها را بریده و سپس سرخ می کنند تا نرم شوند. در مرحله بعد پنیر ترش یا شیرین (بسته به ذائقه) با ادویه های مختلف مانند نعناع، ​​سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و …. تهیه می شود و با بادمجان سرخ شده مخلوط می شود. به عنوان تزیین می توانید از گردو، ریحان، خیار شور و … استفاده کنید.

تاریخچه کشک بادمجان

کشک بادمجان یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که تاریخ دقیقی برای به وجود آمدن آن وجود ندارد. این غذا در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می گیرد و در هر منطقه با توجه به ذائقه و آداب و رسوم محلی متفاوت است.

کشک و بادمجان از غذاهای مورد علاقه حاکمان و اعیان در دوران قاجار بوده است. علاوه بر این، کشک بادمجان خانگی به عنوان یکی از غذاهای محلی محبوب در مناطقی مانند آذربایجان، کرمان، خوزستان و فارس شناخته می شود. در گذشته این غذا را با کمک کشک ترش و بادمجان سرخ شده تهیه می کردند اما در حال حاضر با توجه به ذائقه مختلف افراد از مواد مختلفی مانند کشک شیرین، کره، نعناع و گلاب نیز استفاده می شود.

سوالات متداول

کشک بادمجان چیست؟

کشک بادمجان یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که در آن بادمجان سرخ شده یا پخته را با کشک و ادویه های مختلف ترکیب می کنند.

برای تهیه کشک بادمجان خانگی چه موادی لازم است؟

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان شامل بادمجان، پنیر دلمه، پیاز، روغن زیتون، گردو، نمک و فلفل است.

آیا می توان از پنیر معمولی برای تهیه کشک بادمجان استفاده کرد؟

بله، می توانید در دستور تهیه کشک بادمجان از کشک ساده استفاده کنید و در صورت تمایل می توانید ادویه های مختلف را به آن اضافه کنید.

آیا کشک بادمجان را می توان سرد سرو کرد؟

بله کشک بادمجان را می توان سرد یا گرم سرو کرد و در هر دو حالت غذای خوشمزه و پرطرفداری به حساب می آید.

تفاوت بین بادمجان سفید و سیاه چیست؟

از جمله تفاوت های بادمجان سفید و سیاه این است که پوست بادمجان سفید نسبت به بادمجان سیاه یا بنفش سفت تر است. بادمجان سفید کوچکتر از بادمجان سیاه است. بادمجان سفید دانه های بیشتری نسبت به بادمجان سیاه دارد. از پوست بادمجان سیاه یا بنفش می توان به عنوان غذا استفاده کرد اما پوست بادمجان سفید را اصلا نمی توان خورد. گوشت بادمجان سفید سفید است اما گوشت بادمجان سیاه سبز است

سخن آخر

کشک بادمجان خانگی یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی ایران است که دیگر به بخشی از هویت ملی ما تبدیل شده است. این غذای خوشمزه به شکل های مختلفی و با اسامی متفاوت در سراسر کشور درست می شود. شما خوانندگان گرامی نام های محلی این غذا، نحوه پخت خاص منطقه خود و موارد و نکاتی که به نظرتان برای دیگران نیز می تواند مناسب باشد را در بخش نظرات با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید. مطمئن باشید از خواندن نظرات شما لذت خواهیم برد و از آن استفاده می کنیم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x