آشپزیعکس

طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده + مواد ، دستور پخت ، تزئین ، عکس

کوکو سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب ایرانی ها است که به دلیل سبک بودن و سریع بدون آن معروف است.

به گزارش پارت نیوز؛ کوکو سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که با سرعت زیادی می توانید آن را بپزید. اگر بخواهید در کمترین زمان ممکن یک غذای گرم ایرانی درست کنید کوکوی سیب زمینی پیشنهاد فوق العاده ای است. غذایی ساده و سریع و البته خوش طعم که همه آن را دوست دارند. کوکوی سیب زمینی از پرطرفدار ترین غذاهای سریع و ساده است.

کوکو سیب زمینی یکی از پرطرفدارترین انواع کوکو با بیرون ترد و بافتی نرم در داخل است که عمدتاً با سیب زمینی و تخم مرغ تهیه می شود. سیب زمینی در اواخر قرن نوزدهم به ایران آورده شد. «سیب زمینی» همان چیزی است که در فارسی به آن سیب زمینی می گوییم، «سیب» به معنای سیب و «زمین» به معنای زمین.

اگر شما هم مهمان دارید یا فرصت کافی برای پختن یک غذای خوشمزه ندارید پیشنهاد می کنیم طرز تهیه کوکو سیب زمینی را که در ادامه خدمتتان توضیح می دهیم بخوانید.

مواد لازم برای درست کردن کوکو سیب زمینی ساده برای 4 نفر

ماده میزان
سیب زمینی 4 عدد متوسط
پیاز 1 عدد
پودر سیر 2/1 قاشق چایخوری
پودر آویشن به مقدار دلخواه
نمک و زردچوبه به مقدار دلخواه
فلفل به مقدار دلخواه
روغن به میزان کافی

دستور پخت کوکو سیب زمینی ساده

مرحله اول:

برای تهیه کوکو سیب زمینی ساده در مرحله اول باید قابلمه مناسبی انتخاب و درون آن آب بریزید. آن را روی شعله متوسط اوجاق گاز قرار دهید و روی حرارت ملایم تنظیم کنید. سپس سیب زمینی ها را خوب بشویید. انها را درون آب بگذارید تا به خوبی بپزند.

پخته شدن سیب زمینی متوسط بین 20 تا 30 دقیقه زمان می برد. در این مدت مواد دیگر را حاضر کنید چرا که با پخته شدن سیب زمینی ها دستهای شما به مواد آغشته می شوند و کار کردن در این شرایط کمی مشکل است.

مرحله دوم:

سیب زمینی های پخته شده را پوست بگیرید و با رنده کوچک یا متوسط درون ظرفی گود رنده کنید. سپس پیاز را هم درون ظرف رنده کنید.

مرحله سوم:

حال وقت آن است که به مواد تخم مرغ را اضافه کنید. شما می توانید تخم مرغ ها را بشکنید و داخل ظرف بریزید و یا آن ها را درون ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید سپس به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم:

پس از اضافه کردن تخم مرغ در طرز تهیه کوکو سیب زمینی وقت آن است که نمک و زردچونه و فلفل را به همراه پودر سیر با هم مخلوط کنید و به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم:

پس از مخلوط کردن کامل مواد با هم مدتی به ان استراحت دهید تا به خوبی قوام پیدا کرده و به خورد هم بروند.

مرحله ششم:

عکس طبخ کوکو سیب زمینی

یک تابه مناسب انتخاب کنید و داخل آن روغن بریزید و بگذارید کمی داغ شود. مواد خود را دراندازه های کوچک داخل ظرف بگذارید و سرخ کنید. برای این کار باید مواد را کف دست خود شکل دهید و داخل ظرف بگذارید.

مرحله هفتم:

وقتی یک طرف کوکو سیب زمینی ها به خوبی سرخ شد آنها برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

مرحله هشتم:

غذای چرب برای سلامتی شما خوب نیست. کوکوهای پخته شده را درون ظرفی بگذارید که در آن دستمال کاغذی یا دستمال حوله ای تمیز قرار داده اید. با این کار روغن اضافه غذا گرفته می شود.

مرحله نهم:

عکس تزئین کوکو سیب زمینی

شما می توانید کوکو سیب زمینی را با انواع ترشی، سالاد ، دوغ یا نوشابه میل کنید. ولی ما پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه را با سبزی خوردن تزئین کنید. غذای شما آماده سرو است نوش جان

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سیب زمینی ساده

  • هرچه سایز رنده شما در هنگام رنده کردن سیب زمینی کوچکتر باشد غذا ظاهر بهتری پیدا می کند.
  • اگر موقع اضافه کردن تخم مرغ به مواد آن را در ظرفی جداگانه آماده کردید پیشنهاد می کنیم ادویه جات را به تخم مرغ اضافه کنید چرا که به خوبی در سطح مواد پخش می شود.
  • توجه کنید برای سرخ کردن کوکو سیب زمینی روغن درون تابه حتما داغ شده باشد.
  • برای قرار دادن تکه های کوکو درون ظرف حتما ظرف آبی در کنار خوب قرار دهید و قبل از درست کردن قطعات دستتان را درون آب ببرید تا مواد به دستتان نچسبد.
  • مراقب باشید تا دستتان با روغن تماس نداشته باشد.

کوکو سیب زمینی ترد و خوشمزه

برای ترد و خوشمزه شدن کوکو سیب زمینی شما باید به نسبت درستی از تخم مرغ و سیب زمینی برسید. هرچه نسبت به سمت تخم مرغ بیشتر باشد غذا پفکی تر و هرچه به سمت سیب زمینی بچربد غذا خشک تر خواهد شد.

برای سفت شدن کوکو سیب زمینی چه باید کرد

برای سفت شدن کوکو سیب زمینی می توانید مقداری آرد سوخاری به آن اضافه کنید. اگر شما دوست دارید که کوکو شما سفت باشد یک الی دو عدد از تخم مرغ ها را کم کنید. پیشنهاد ما یک تخم مرغ است و بگذارید مواد کمی در یخچال بماند تا خود را بگیرد.

عکس کوکو سیب زمینی پفکی

علت خشک شدن کوکو سیب زمینی

نسبت تخم مرغ به کوکو شما درست نیست. شما باید به ازای هر یک سیب زمینی متوسط یک عدد تخم مرغ اضافه کنید.

نسبت مواد کوکو سیب زمینی

مواد اصلی شامل تخم مرغ و سیب زمینی به نسبت یک به یک باید باشد. یعنی به ازای هر سیب زمینی متوسط یک تخم مرغ استفاده کنید. مابقی مواد بسته به ذائقه و سلیقه شما است.

خوشرنگ شدن کوکو سیب زمینی

برای خوشرنگ شدن کوکو سیب زمینی حتما تناسب گفته شده را رعایت کنید و مواد را به خوبی میکس کنید. سپس آنها را با روغن سرخ کردنی به خوبی سرخ کنید تا کاملا طلایی و زیبا شود. استفاده از ترب سس قرمز و سبزیجات به زیبایی غذای شما می افزاید.

انواع تزئین کوکو سیب زمینی در سفره

افراد بر اساس سلایق و علایق خوب از مواد مختلفی برای تزئین کوکو سیب زمینی استفاده می کنند. در ادامه عکس چند مورد از این تزئینات را با هم می بینیم.

عکس تزئین جذاب کوکو سیب زمینی عکس تزئین خاص سفره غذای کوکو سیب زمینی عکس تزئین خاص کوکو سیب زمینی عکس کوکو سیب زمینی تزئین شده

تاریخچه کوکو سیب زمینی

کوکو سیب‌زمینی گونه‌ای از کوکو و یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است که از روزگاران قدیم به‌عنوان غذای ظهر یا شام خورده می‌شده‌است. امروزه کوکو سیب‌زمینی هم غذایی کامل برای وعده‌های اصلی محسوب می‌شود، هم چاشتی لذیذ برای میان‌وعده است که در کیف مدرسه یا اداره بچه‌دبستانی‌ها و کارمندان و کارگران می‌توان آن را یافت.

غذاهایی مشابه کوکو سیب‌زمینی در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، از جمله تورتیا د پاتاتاس که یک غذای اسپانیایی است.

میرزا علی‌اکبرخان کاشانی، آشپز مخصوص ناصرالدین شاه، در کتاب «سفره اطعمه» که از معدود کتاب‌های آشپزی به‌جامانده از دورهٔ قاجار است، شرحی نوشته بر گونه کوکوهایی که در گذشته طبخشان رایج بوده‌است. نگاه آقای آشپزباشی به کوکو بسیار جالب است و آن را رنگ‌دهنده و زینت سفره شاهانه می‌داند و گونه کوکو را بر اساس رنگ تقسیم‌بندی می‌کند:

«خوان چهارم کوکو است، و آن را با پلاو خورند و آن سیزده رنگ است: رنگ اول کوکوی سبزی است؛ و آن چنان باشد که کاهوی زیاد و جعفری و گشنیز کم را کوبیده و تخم مرغ زیاد در آن شکسته و نمک و فلفل و ادویه زده و خوب لت‌زده و مخلوط نموده و روغن را در روغن داغ کن یا ماهی تابه داغ کرده و آن را یکدفعه در روغن داغ ریزند و آتش آن را ملایم کرده و ظرفی روی آن گذارده آتش بر آن ریزند. چون سرخ شود آن را بریده پشت و رو کنند. رنگ دویّم کوکوی بِه است و طبخ آن چنان باشد که تخم بِه را بیرون آورده و خوب رنده کرده داخل تخم نموده ادویه زده و خوب لت زده سرخ نمایند. رنگ سیّم کوکوی سیب‌زمینی است، و طبخ آن چنان باشد که سیب زمینی را پخته و پوست کنده و کوبیده شیرینی داخل نموده تخم مرغ زده به نهج مذکور سرخ کنند…»

اگر شما هم نکته ای دارید که به طرز تهیه کوکو سیب زمینی اضافه کنید از شما می خواهیم در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x