گل و گیاه

علائم آبیاری بیش از حد گیاه؛ این هشدارها را جدی بگیرید!

در ادامه به علائم آبیاری بیش از حد گیاه که می تواند بسیار کشنده باشد خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ اگر علائم آبیاری بیش از حد گیاه را بشناسید و به آن ها توجه کنید می توانید گیاه تان را از مرگ حتمی نجات دهید.

علائم آبیاری بیش از حد گیاه

گیاه از برگ و ریشه‌های خود برای تنفس و جذب مواد مغذی استفاده می‌کند. وقتی که آب زیادی در گلدان وجود داشته باشد، ریشه‌ها خفه شده و نمی‌توانند این مواد را به آسانی جذب کنند. در ادامه به علائم آبیاری بیش از حد گیاهان خواهیم پرداخت.

خاک گلدان همیشه خیس است

آشکارترین نشانه آبیاری بیش از حد گیاه این است که خاک گلدان همیشه خیس و مرطوب باشد. اگر خاک از آخرین آبیاری مرطوب است، دوباره به گیاه آب ندهید. قبل از آبیاری، صبر کنید تا حداقل چند سانت بالای خاک کاملا خشک شود. اگر گلدان سوراخ زهکشی مناسبی ندارد، گلدانتان را عوض کنید و یا زهکشی مناسبی در آن ایجاد کنید.

برگ گیاه زرد شده است

زرد شدن برگها به دلیل کم آبی است. اما می تواند نشانه آب زیاد نیز باشد. هنگامی که گیاه بیش از حد آبیاری می شود، ذخایر تعادلی گیاه مختل می شود و برگ ها زرد می شوند. اگر برگ های گیاه زرد است و خاک خیلی مرطوب است، باید دفعات یا حجم آبیاری را کاهش دهید.

عوارض آبیاری بیش از حد گیاهان

برگ‌ها قهوه ای یا پژمرده شده اند

حتما به این موضوع توجه کنید که آبیاری بیش از حد باعث قهوه ای شدن و پژمرده شدن برگ‌ و حتی تنه گیاه نیز می‌شود. وقتی گیاه شما بیش از حد آب دارد؛ سلول‌های گیاه مملو از آب شده و  رفته رفته می‌ترکند. این لکه‌های قهوه ای روی سطح برگ ایجاد خواهد کرد.

اگر در لمس برگ‌ها خشک و ترد هستند، یا قهوه‌ای شدن آن در اطراف لبه‌های برگ‌ها است، احتمالاً ناشی از آب کم است. اما اگر برگ‌ها شل هستند، یا لکه‌ها در وسط برگ‌ها قرار دارند، به احتمال زیاد مشکل آبیاری زیاد است.

ساقه‌های نرم و لزج گیاه

یکی دیگر از نشانه‌ها ساقه نرم و لزج گیاه است. ساقه گیاه ممکن است متورم شده و سفتی خود را از دست بدهد. این علامت به علاوه برگ‌های زرد یا قهوه‌ای، نشانه‌ی عالی است که به شما می‌گوید گیاه پوسیده است.

پوسیدگی ریشه های گیاه

آبیاری بیش از حد گیاه علاوه بر برگ‌ها و ساقه گیاه، روی ریشه‌های آن نیز تأثیر مخربی می‌گذارد. وقتی گلدان گیاه پر آب است، می‌تواند به آرامی ریشه‌ها را خفه کرده و باعث پوسیدگی و بروز قارچ شود.

اگر متوجه شدید گیاه پوسیده است، آن را از گلدان خارج کنید و تمام ریشه‌های مرده و پوسیده را قطع نمایید. سپس گیاه را باید در خاک جدید و خشک قرار دهید.

رشد گیاه متوقف شده استآبیاری بیش ازحد گیاهان
ممکن است متوجه شوید که گیاه شما کندتر از قبل رشد می‌کند. یا برگهای آن با سرعت بیشتری می‌ریزند و ساقه‌ها و برگ‌های جوانه زده رشد نمی‌کنند. برای درمان این گیاه باید آب اضافی موجود در خاک را خارج کنید و یا گیاه را در خاک خشک قرار دهید.

 بروز آفات

بسیاری از آفات گیاهی عاشق محیط‌های کم نور و مرطوب هستند. اگر متوجه این آفات شدید، ممکن است یکی از اصلی ترین دلایل این باشد که گیاه را بیش از حد آبیاری می‌کنید.

چگونه گیاهی که بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟

در ابتدا باید آب اضافه را خارج کنید. گلدان را در محلی با نور خورشید فیلتر شده و جریان هوا قرار دهید تا خاک سریع‌تر خشک شود. یا می‌توانید گلدان را عوض کنید. گلدان باید سوراخ‌های زهکشی داشته باشد.

سپس تا زمانی که خاک کاملاً خشک نشده به گیاه آب ندهید. بررسی کنید که گیاه شما دارای نور خورشید و گرمای کافی برای کمک به خشک شدن خاک است.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x