فناوری

علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟ + راهکارهای حل مشکل

یخچال یکی از اصلی ترین وسایل برقی خانه به حساب می آید و هر گونه مشکلی در آن می‌تواند افراد را با دردسرهای زیادی همراه کند. در این مطلب به بررسی علت داغ شدن بدنه یخچال خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ از رایج‌ترین سوالاتی که درباره‌ی یخچال پرسیده می‌شود، این است که علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟ چرا از زیر یخچال و دیواره‌های آن حرارت حس می شود؟ این موضوع اگر مشکل یخچال نشات گرفته باشد می تواند بسیار نگران کننده باشد.

علت خروج باد گرم از زیر یخچال چیست

علت داغ شدن بدنه یخچال چیست؟

اما گاهی علت داغ شدن بدنه ی یخچال و دیواره های یخچال و فریزر به دلایل مختلفی امکان دارد اتفاق بیفتد که در ادامه این مقاله دلایل آن را برای شما توضیح می‌دهیم و شما را با نحوه رفع آن آشنا خواهیم ساخت.

  • وجود حجم بالایی از مواد غذایی

وجود حجم بالایی از مواد غذایی در یخچال میتواند یکی از دلایل داغ شدن بدنه یخچال باشد. چون باعث می‌شود که کمپرسور یخچال زمان و انرژی بیشتری را برای خنک کردن و خنک نگه داشتن مواد غذایی صرف کند. پس لوله های کندانسور که در پشت یخچال و بعضی در کنار دور درب یخچال عبور کرده اند امکان دارد که گرمای بیشتری را تواید کند.

در صورتیکه مواد غذایی زیادی را در یخچال قرار دادید بهتر است که برای حل این مشکل درب یخچال را برای مدت طولانی و مرتب باز نکنید چون با هر بار باز کردن درب، یخچال شما سرمای زیادی را از دست میدهد و همین موضوع باعث میشود که کمپرسور یخچال بیشتر کار کند. تا قبل از رسیدن به دمای نرمال بهتر است درب یخچال را باز نکنید.

برای اینکه در این امر بتواند مواد غذایی را بهتر در یخچال نگهداری کنید، کمک به طول عمر مواد غذایی در یخچال کنید و به علاوه این موارد فشار به کمپرسور یخچال وارد نکنید پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله نحوه نگهداری مواد غذایی در یخچال را مطالعه کنید.

علت گرمای بدنه یخچال چیست؟

  • فاصله کم یخچال با دیوار پشت و سقف

یکی از دلایلی که سبب گرم شدن دیواره ها و بدنه یخچال میشود فاصله کم یخچال با دیواره پشت و سقف یخچال است. در زمان گردش گاز، لوله های کندانسور که در پشت یخچال قرار دارند، بسیار گرم می شوند. به همین علت برای خنک شدن این لوله ها باید هوا به صورت مطلوب و درست جریان داشته باشد.

اگر یخچال از پشت به دیوار چسبیده و اطراف آن توسط کابیت محاصره شده است، پس جریان هوا به خوبی صورت نخواهد گرفت و این باعث گرم شدن لوله های کندانسور در یخچال می شود. پس برای رفع این مشکل باید به فاصله‌های استاندارد دستگاه از اطراف توجه داشته باشید.

  • کثیف شدن کندانسور یخچال

به مرور زمان گرد و غبار زیادی بر روی کندانسور جمع می شود که این ذرات گرد و غبار، مانع از جریان و تبادل گرما و خنک شدن لوله های کندانسور به درستی خواهد شد. در نتیجه با گرم شدن کندانسور، بدنه یخچال نیز داغ خواهد شد.
برای تمیز کردن کندانسور یخچال بهتر است که سرویس دوره ای یخچال را هر 6 ماه یکبار جدی بگیرید. اگر الان زمان سرویس یخچال شما فرا رسیده است و بیش از 6 ماه است که سرویس آن را انجام نداده اید کافیست با ثبت درخواست سرویس یخچال ال جی در کمترین زمان ممکن، نیروی متخصص را به محل شما اعزام نماییم.

آیا داغ شدن بدنه یخچال همیشه غیرطبیعی و نگران ‌کننده است؟

اگر بدنه ی یخچال را لمس کنید، حتما گرمایی از آن را احساس خواهید کرد. باید بدانید این گرما در یخچال کاملاً طبیعی است اما دقت داشته باشید که اگر این گرما از حدی بالاتر برود لازم است که دلیل این افزایش دما و علت داغ شدن بدنه ی یخچال بررسی شود.

علت خرابی یخچال و گرمای بدنه یخچال

داغ شدن بدنه یخچال طبیعی است؟

جوابش ساده است. مثلا در یخچال های ال جی مقداری از طول لوله‌‌ی کندانسور را در کنار و دور درب یخچال عبور داده‌اند تا گرمای آن باعث جلوگیری از تشکیل رطوبت بر روی دیواره‌های داخلی نزدیک درب یخچال و فریزر شوند و معمولا به دلیل همین فرآیند در یخچال‌ها گرمای بدنه یخچال تا میزانی طبیعی است.

علت خارج شدن هوای گرم از زیر یخچال

در جواب به این سوال که چرا از زیر یخچال هوای گرم بیرون می زند می توان گفت در کنار کمپرسور (موتور) و لوله‌های کندانسور ساید بای ساید ال جی یک فن برای خنک کردن لوله‌های کندانسور قرار داده شده است. با کار کردن فن، هوای گرم از پشت و زیر یخچال خارج می‌شود. پس در این حالت علت داغ شدن یخچال و خارج شدن هوای گرم از زیر یخچال ال جی کاملا طبیعی است.

چگونه از داغ شدن بدنه یخچال جلوگیری کنیم؟

به طور کلی خلاصه ای از الزاماتی که باید برای پیشگیری از داغ شدن یخچال باید رعایت شود را بیان می‌کنیم.
یخچال را از مواد غذایی مختلف بسیار زیادی پر نکنید.

اگر به هر دلیلی ناچار شدید که یخچالتان را پر کنید بهتر است بعد از قرار دادن مواد غذایی، درب یخچال را تا چند ساعت باز نکنید. چون باز کردن درب باعث هدر رفتن سرما و فعالیت مضاعف کمپرسور می‌شود. حواستان باشد که موقع جا دادن موادغذایی، درب یخچال را زیاد باز نگذارید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.

هرچند وقت یک ‌بار کندانسور را جرم‌گیری و تمیز کنید. که در بالا بهترین روش ان را سرویس دوره ای بیان کردیم و بین یخچال و دیوار و کابینت ها فاصله استاندارد را رعایت کنید. با توجه دفترچه راهنمای یخچال ال جی، دمای یخچال را روی حد استاندارد تنظیم کنید.

فاصله مناسب یخچال با دیوار چقدر است؟

به فاصله‌های استاندارد دستگاه از اطراف توجه داشته باشید. فاصله‌ی استاندارد یخچال از قسمت عقب 10 سانتی متر، از طرفین 5 سانتی متر، و از بالا (سقف) 30 سانتی متر است؛ این فواصل باعث گردش هوا و کارکرد صحیح موتور می‌شود.

فاصله مناسب بدنه یخچال با دیوار چقدر است؟

آیا نگران گرم بودن بدنه یخچال باشیم یا خیر؟

همانطور که پیشتر گفته شد این امر تا حدی میتواند طبیعی باشد اما در صورتی غیر طبیعیست و باید نگران باشید که کمپرسور بیشتر کار کند احتمال رویارویی با این اتفاق بیشتر است.

پس در چه صورت کمپرسور بیشتر کار می کند؟

  • بررسی خرابی فن کندانسور
  • خرابی فن کمپرسور
  • گرد و خاک یا کثیفی روی اوپراتور و لوله های کندانسور
  • خرابی هیتر دیفراست
  • خرابی تایمر دیفراست
  • خرابی ترموستات
  • تنظیم نبودن ترموستات
  • کمبود گاز
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی لاستیک دور درب

این موارد از دلایل اتومات نکردن کمپرسور یخچال است پس گرما مبرد از طریق اواپراتور به بدنه منتقل میشه اگر موتور یکسره کار نمیکرد شاید میزان گرما کم یا غیر محسوس بود اما با کار شدید این احساس به شما القا میشود که چرا بدنه یخچال داغ است آیا مشکلی پیش آمده است؟

با جریان مبرد در سیکل و سرد شدن محفظه داخلی مبرد گرم میشود این گرما از طریق سیم پیچ ها و لوله ها کندانسور گرفته میشود و بخاطر نزدیک بودن آن به دیواره و بدنه مقداری از آن با انتقال حرارت جریان می یابد پس مقداری از این داغ شدن می تواند طبیعی باشد.

معمولا در دفترچه راهنما به بررسی دما معمول دیواره ها می پردازند و مدل های مختلف نظیر ایستکول، بوش، ال جی، اسنوا، سامسونگ، هیتاچی و… با اینکه علت گرم شدن بدنه یخچال در آن های یکسان است اما ممکن است دمای معمول دیواره در هر کدام فرق داشته باشد

چه نکاتی در مورد فاصله و علت گرم شدن بدنه یخچال باید بدانیم؟

  1.   برای عملکرد بهتر دستگاه را از دیوار دور نگه دارید.
  2. روی یخچال کاور نپوشانید.
  3. ممکن است کناره های یخچال گرم شود، این امر برای نشان دهنده کاهش تراکم و رطوبت داخلی می تواند باشند نه عملکرد نامناسب.

تاثیر کندانسور یخچال بر گرمای بدنه

نحوه تعمیر داغ شدن بدنه یخچال و خارج شدن هوای گرم از زیر آن چگونه است؟

اگر گرمای خیلی زیادی از یخچال احساس کردید و متوجه شدید این ایراد به صورت جدی در محصول است و علاوه بر آن تمام نکات، علت علت داغ شدن یخچال و راه‌حل های ارائه شده برای رفع مشکل فایده ای نداشت، می توانید به نمایندگی یخچال تان یا تعمیرکاران ماهر در این زمینه مراجعه کنید.

سخن پایانی

داغ شدن بدنه یخچال علل گوناگونی دارد که اغلب نگران کننده نیستند. در این مطلب به بررسی انواع آن پرداختیم. شما نیز می توانید تجربیات و راه حل های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x