خودرو

عکس، امکانات و مشخصات فنی سایپا کوییک GX | تفاوت های کوییک GX با کوییک S

در این مقاله به معرفی مشخصات فنی کوییک GX و تفاوت آن با مدلS  خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ کوییک GX مانند دیگر تیپ های سایپا کوییک نسخه ی هاچبک و فیس لیفت ساینا می باشد. ساینا نیز نسخه فیس لیفت تیبا است و بدون شک کوییک یکی از خودروهایی است که تاکنون با کمترین تغییرات نام های متعددی به خود گرفته است.

معرفی سایپا کوییک GX

کوییک درسال 97 با همان مشخصات فنی تیبا و ساینا و با موتور M15 توسط گروه خودروسازی سایپا روانه بازار شد و تا به امروز تیپهای مختلفی از آن در بازار موجود است که از جمله آنها میتوان به کوییک معمولی، کوییک  اتوماتیک فول، کوییک اتوماتیک فول پلاس، کوییک R، کوییک اتوماتیک R، کوییک دنده‌ای R پلاس، کوییک S، کوییک S اتوماتیک و کوییک G اشاره کرد که البته کوییک G تا به امروز در بازار عرضه نشده است.

حالا سایپا در آخرین پیش فروش خود پسوند  GX را به کوییک اضافه کرده است که به نوعی قرار است به زودی نسخه فول آپشن کوییک S را در بازار شاهد باشیم که از پیشرانه ارتقاء یافته M15 موسوم به M15 GSI بهره میبرد که در ادامه بیشتر در مورد این پیشرانه جدید به کار گرفته شده بر روی کوییک GX صحبت خواهیم کرد. سایپا همچنین ماشین ساینا GX را نیز همزمان با این خودرو معرفی کرده است که امکانات بیشتری نسبت به ساینا معمولی دارد.

پس به طور خلاصه کوییک جی ایکس خودروی به اصطلاح جدید سایپا امکانات بیشتری نسبت به کوییک S دارد و همچنین در بخش فنی نیز دچار تغییرات جزئی شده اند. کوییک جی ایکس آر تیپ دیگر معرفی شده توسط سایپا می‌باشد که در همه بخشها مشابه کوییک GX است و فقط بدنه و کابین دو رنگ دارد.

انواع تیپ‌های کوییک؛ چند مدل کوییک داریم؟

  • ST  (معمولی)
  • ST  آپشنال
  • ST-A  (اتوماتیک)
  • پلاس اتوماتیک
  •  اس S
  •  اس (S)  (۸۵گانه)
  • S  آپشنال
  • GX
  • آر R
  • R GX
  • آر پلاس اتوماتیک

در این مطلب اما ما به بررسی سایپا کوییک GX خواهیم پرداخت.

انواع کوییک در بازار

پیشرانه کوییک GX

سایپا کوییک GX از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی­‌سی قدیمی بهره می‌برد که به تازگی کمی بروز شد و نام M15 GSI را به خود گرفته است. این موتور توان تولید ۹۰ اسب بخار قدرت در ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد.

این موتور برای تنفس بهتر از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) بهره گرفته و از اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفاده می‌کند. در این خودرو سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و سایر بهبودها اندکی تغییرات داشته‌است. گیربکس کوییک GX هم همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری نداشته است.

مشخصات فنی کوییک GX

1500 سی سی حجم موتور
تنفس طبیعی نوع موتور
جلو محل قرارگیری موتور
دیفرانسیل جلو محور محرک
4 تعداد سیلندر
خطی نوع سیلندر
8 تعداد سوپاپ
90 اسب بخار در دور بر دقيقه قدرت
132 نيوتن متر در دور بر دقيقه گشتاور
بنزین نوع سوخت
تزریق غیرمستقیم سیستم سوخت رسانی
هیدرولیکی نوع فرمان

مشخصات فنی کوییک جی ایکس

امکانات کوییک  GX

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، کوییک GX سایپا، در واقع همان کوییک S است ولی با این تفاوت که:

  • موتور ارتقایافته M15 روی آن قرار گرفته
  • به آپشن‌های جدیدی مجهز شده
  • نصب سیستم VVT
  • خروجی دود از جنس استیل
  • بهبود سیستم جرقه‌زنی
  • بهبود سیستم پاشش سوخت
  • بهبود سرسیلندر، رینگ پیستون و بالانسر

درباره پیشرانه M15 که از نوع GSI است، باید این نکته را بدانیم که این موتور ارتقایافته، همچنان از نوع 8 سوپاپ است اما استاندارد آلایندگی آن یورو 5 بوده و حتی می‌تواند با استاندارد یورو 6 نیز تطابق پیدا کند. تفاوت اصلی این موتور، با موتور M15، در داشتن سیستم VVT یا همان زمانبندی متغیر سوپاپ‌هاست که مزایای زیر را به همراه دارد:

  • بهبود شتاب اولیه
  • بهبود لرزش موتور
  • بهبود قدرت و گشتاور
  • بهبود عملکرد در دور پایین
  • بهبود مصرف سوخت و آلایندگی

امکانات کوییک GX

رقبای کوییک  GX

از جدی ترین رقیب کوییک GX و کوییک GX R میتوان به پژو 206 تیپ 2 کم کارکرد اشاره کرد که اگر بحث امنیت و کیفیت بهتر خودرو برایتان در اولویت است پژو 206 تیپ 2 گزینه‌ای بهتر است اما اگر بحث آپشن، امکانات داخلی ، استهلاک و هزینه کمتر قطعات و همچنین صفر بودن خودرو برایتان در اولویت است کوییک GX یا GX R انتخاب مناسب تری است.

جدول تفاوت کوییک GX با کوییک S

در جدول زیر، تفاوت کوییک G با کوییک S را در بخش فنی، مشاهده می‌کنید:

کوییک GX کوییک S مدل خودرو
M15GSI M15 کد موتور
90 اسب بخار در
5250 دور بردقیقه
86.5 اسب بخار در5400 دور بردقیقه قدرت
(RPM)
137 نیوتن متر در
4000 دور بردقیقه
130 نیوتن متر در
4250 دور بردقیقه
گشتاور
(RPM)
6.9لیتر 7.2 لیتر مصرف

کوییک GX و کوییک S چه تفاوت هایی دارند؟

قبل از اینکه به سراغ تفاوت امکانات کوییک GX با کوییک S بپردازیم، باید دو نکته مهم را بگوییم:

  1. همه تجهیزاتی که روی کوییک S وجود دارد، روی کوییک GX نیز نصب شده است.
  2. سایپا برای رعایت استانداردهای ایمنی 85گانه، کوییک S را به دو آپشن جدید مجهز کرده است که عبارتند از: سنسور نور (اتولایت) و سنسور بادتایر (TPMS). این دو ویژگی که تا قبل از سال 1402، روی کوییک S نبود اما بعد از 1402، یک استاندارد اجباری شده و همه کوییک‌ها باید آنرا داشته باشند.

تفاوت امکانات کوییک GX و کوییک S

کوییک GX کوییک S مدل خودرو
دارد از 1402 سنسور نور
دارد از 1402 سنسور باد تایر
دارد x دکمه کنترلی فرمان
دارد x روکش چرم صندلی
دارد x مانیتور 7 اینچ
دارد x دوربین عقب
دارد x نویگیشن (GPS)
دارد x شیشه دودی عقب
دارد x رینگ آلومینیومی

طراحی ظاهری کوییک

کوییک  GX، مدل فول‌آپشن کوییک S به حساب می‌آید، بنابراین از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی بین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. نمای جلوی این هاچبک با آن خط‌های اشک مشکی رنگ که نشانگر حمایت سایپا از یوز ایرانی است، شاخصه اصلی چهره کوییک GX خواهد بود.

نمای ظاهری سایپا کوییک

در نمای جانبی نیز شاهد استفاده از رینگ‌های ۱۴ اینچی آلومینیومی هستیم که می‌تواند جلوه جذاب‌تری نسبت به کوییک S برای این خودرو به وجود بیاورد. در سایر بخش‌ها نمی‌توان تفاوت ظاهری خاصی بین دو مدل جدید کوییک مشاهده کرد.

ضمنا نسخه دو رنگ یا همان کوییک GX R نیز به بازار عرضه می‌شود که همچون گذشته در بخش‌هایی مثل سقف، برخی قسمت‌های سپرها، قاب آینه و…، دارای رنگ متمایز خواهد بود.

نمای داخلی کوییک GX

هرچند کوییک GX در نمای بیرونی تفاوت چندانی با کوییک S ندارد، اما داخل کابین این خودرو یک تغییر اساسی مشاهده می‌شود و آن هم تحول قسمت میانی داشبورد است. در این بخش نمای جدیدی را می‌بینیم که اگرچه نسبت به گذشته زیباتر به نظر می‌رسد، اما در مجموع باز هم خیلی چنگی به دل نمی‌زند و آن‌طور که انتظار می‌رفت، حس اسپرت و هیجان بیشتری را به راننده و سرنشینان انتقال نمی‌دهد.

نمای داخلی کوییک GX

البته در این بین سبک قرارگیری نمایشگر مالتی مدیا در قسمت بالای داشبورد، مناسب‌تر از گذشته بوده و جلوه مدرن‌تری به کابین این خودرو بخشیده است. همچنین دریچه‌های تهویه گِرد که قبلا مشابه آن را روی داشبورد پراید دیده بودیم، در اینجا هم به کار گرفته شده که چندان جذاب نیست.

سایر قسمت‌ها مثل غربیلک فرمان، صفحه آمپر و رودری‌ها با کوییک S معمولی تفاوتی ندارد و طبق روال گذشته کار شده. قاب روی کیلومترشمار هم تغییر کرده و حالتی مواج دارد.

کابین کوییک جی ایکس تا حدودی جادار بوده، اما نسبت به مدل‌های قبلی تفاوتی نکرده است. به هر حال در مقایسه با محصولاتی مثل پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ صندلی‌های ردیف عقب این خودرو کمی جادارتر است و تناسب بیشتری با کاربردهای خانوادگی دارد.

صندوق عقب نیز طبق روال گذشته ۲۲۵ لیتر فضا در اختیار کاربران می‌گذارد که بیشتر به درد افراد مجرد و زوج‌های جوان می‌خورد؛ اگر قصد داشته باشید مخزن گاز CNG نیز در آن جا بدهید، احتمالا دیگر فضای چندانی برای گذاشتن لوازم در اختیار نخواهید داشت.

مزایا و معایب کوییک جی ایکس (GX)

+ اصلاح راندمان موتور

+ کاهش مصرف سوخت

+ استهلاک فنی و هزینه نگهداری پایین

+ ردیف عقب جادار

– کیفیت ساخت پایین

– موتور ۸ سوپاپ با فناوری قدیمی

– ایمنی نه چندان بالا

قیمت کوییک GX جی ایکس

هنوز به صورت رسمی سایپا قیمتی را برای نسخه های ارتقا یافته کوییک دنده ای اعلام نکرده است. اما با توجه به پیش پرداخت های تعیین شده احتمال آن زیاد است که این خودروها در زمان تحویل قیمتی فراتر از ۲۴۰ میلیون تومان را در کارخانه داشته باشند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خبری از قیمت این قورباغه نشده هنوز

باسلام
خدمت مدیران محترم سایپا فقط خلاصه میگم تنها خواهشی ازتون دارم قیمت بالایی روی کوییک gx نگذارید باتشکر فراوان

دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x