پیشرفت شخصی

فواید وجود ماهی لجن خوار در آکواریوم

ماهی لجن خوار یکی از سازگارترین ماهی ها و مفید برای تمیزی آکواریوم هستند. این ماهی طول عمر بالایی دارد؛ اما اگر به موارد کوچک در نگهداری آن توجه نکنید طی چند هفته خواهد مرد.

به گزارش پارت نیوز؛ هر اکواریمی به غیر از فیلترها و وسایل تنظیف آب و اکواریم نیازمند ماهی‌هایی است که عمل تمیز سازی یا رفتگری  را هم انجام دهند. ماهی لجن خوار در شرایط مناسب عمری ۱۸ ساله و طولانی خواهد داشت، البته اگر غذای کافی و اکسیژن مناسب برای او تامین نشود باید انتظار مرگ ماهی‌تان را داشته باشید. برای نگهداری از این گونه از ماهی ها توصیه می کنیم که شرایط مناسب برای استراحت آن‌ها را فراهم کنید. البته باید بدانید که اگر آکواریوم بزرگ دارید شاید یکی از ملزومات آن این نوع ماهی است.

آشنایی با کت فیش ( ماهی لجن خوار )

ماهی لجن خوار در آکواریوم

یکی از بهترین رفته گران آکواریوم همین لجن خوارها میباشند. بخشی از زندگی و غریزه این ماهی بوده و برای ادامه حیات این کار را انجام میدهد از طرف دیگر خود ماهی جلوه خاصی را به اکواریوم داده و اکثر افراد از دیدن این  ماهی لذت خواهند برد. اگر شما هم قصد نگهداری این ماهی را دارید، در ادامه با سایت پارت نیوز همراه باشید.

نام های رایج: گربه ماهی ، لجن خوار ،بسته به نوع و رنگ بندی “کت فیش اسپورت یا لجن خوار اسپورت، لجن خوار معمولی ، لجن خوار شکلاتی

نام علمی: بسته به نوع ” Hypostomus plecostomus ، Pterygoplichthys multiradiatus ، Panaque nigrolineatus “

خانواده: Loricariidae

زیستگاه: جنوب برزیل و رودخانه ی آمازون

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

P-H: ۶.۵ الی ۸

سازگاری: سازگار با تمام ماهیان آب شیرین (به جز ماهی‌های مهاجم که به سایر ماهی ها حمله می‌کنند)

شرایط نگهداری ماهی لجن خوار

دهن ماهی لجن خوار

گربه ماهی یا کت فیش لجن خوار از خانواده loricariidae بوده و زیستگاه اصلی آن‌ها امریکای جنوبی و رودخانه امازون می‌باشد حتما همه شما با این گربه ماهی به خوبی آشنایی دارید. کت فیش کت ها ماهی‌هان شگفت انگیز و جالب و همچنین بسیار مقاوم با شرایط مختلف آب هستند و خود را خیلی سریع با محیط وفق میدهند. شاید نام لجن خوار بهتر از کت فیش به نظر برسد زیرا اکثر افراد فکر می‌کنند.

ماهی لجن خوار دارای شرایط زیستی مشخصی است که افراد می توانند به این موضوع نیز توجه کافی نمایند. برای این که بتوانید اینگونه از ماهی های کاربردی را برای چندین سال نگهداری کنید باید دمایی بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد را برای آن‌ها فراهم کنید. جالب است بدانید که ماهی لجن خوار از عمر طولانی تری نسبت به دیگر گونه های خود برخوردار است.

تا ۱۸ سال این گونه از ماهی ها با شرایط مناسب می توانند عمر کنند. اغلب آن‌ها دارای اندازه ۳۰ سانتی متری هستند. در رودخانه برزیل، آمازون و همچنین در آب های آمریکای جنوبی می توانید این لجن خوارها را مشاهده کنید. با توجه به این موضوع می توان نگاهی بهتر به این گونه از ماهی ها و یا بهتر بگوییم لجن خوارها داشت.

نحوه مراقبت از ماهی لجن خوار

ماهی لجن خوار

ماهی لجن خوار نیز باید به درستی و در شرایط ایده آل نگهداری و مراقبت شود. لجن خوارها اغلب کار و مکیدن خود را در شب هنگام انجام می دهند. بنابراین در روز نیاز به استراحت دارند، می توانید مکانی مناسب مانند غار یا کوزه در آکواریوم خود قرار دهید تا شرایط مناسبی برای استراحت آن‌ها فراهم کنید. اینگونه از لجن خوارها برای زیستن به اکسیژن کافی نیاز دارند که توصیه می کنیم این شرایط را برای آکواریوم خود تامین کنید.

استفاده از فیلتر برای از بین بردن فضولات این ماهی نیز از موارد ضروری دیگر می باشد. سعی کنید جریان آب آکواریوم خود را ملایم تر کنید تا ماهی لجن خوار به راحتی بتواند به فعالیت و استراحت خود بپردازد. به هیچ عنوان این نکته را فراموش نکنید که لجن خوارها مانند دیگر ماهی های آکواریوم شما به مراقبت و نگهداری نیاز دارند و نباید در این رابطه سهل انگاری نمود.

چرا باید ماهی لجن خوار بخیرم؟

این ماهی واقعاً لجن خوار است و آکواریوم را از جلبک‌ها تمیز می‌کند البته این‌یکی از کارها و مهم‌ترین کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند و شاید دلیل نام‌گذاری عامیانه آن‌ها به لجن خوار هم به همین دلیل باشد. لجن خوارهای موجود در بازار انواع گوناگونی را شامل می‌شوند که همه آن‌ها یک کارایی دارند ولی طرح و نقش بدنشان متفاوت است.لجن خوارهای معمول که در بازار ایران نیز یافت می‌شود به نام های لجن خوار انواع پلنگی، اسپورت، معمولی، شکلاتی، شیشه ای  دارند که از بین باقی  معرف اند.

اگر علاقه به گونه های مختلف ماهی و آبزیان دارید و تصمیم به راه اندازی و یا خرید یک آکواریوم گرفته اید می بایست اطلاعات کافی در رابطه با این وسیله زینتی کسب نمایید. یکی از مهمترین موضوعاتی که می بایست به آن توجه کنید نظافت آکواریوم می باشد. یکی از روش های موثر در این زمینه ماهی لجن خوار می باشد. این ماهی برخلاف دیگر ماهی ها وظیفه نظافت آکواریوم را دارد که خود نیز در آن زیست می کند.

این نوع ماهی حالت زینتی ندارد و تنها برای تمیز کردن آب و محیط آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرد. به هر فروشگاه و مغازه ای که به فروش لوازم و تجهیزات و گونه های مختلف ماهی می پردازد مراجعه کنید به راحتی می توانید ماهی لجن خوار را تهیه و خریداری کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع از ماهی در اختیار شما قرار می دهیم.

نظافت آکواریوم با ماهی لجن خوار

معرفی انواعی ماهی لجن خوار

ماهی لجن خوار در طبیعت نیز زیست می کند و ویژگی مهم این نوع ماهی مکیدن است. لجن خوارها اغلب به سنگ و همچنین گونه های مختلف گیاهان که در سطح دریا و یا دریاچه هستند می چسبند و شروع به مکیدن آن‌ها می کنند. شاید این ویژگی دلیلی بر انتخاب این نوع ماهی برای نظافت محیط داخلی آکواریوم بشمار آید.

همزیستی این نوع از ماهی ها با دیگر گونه های موجود در آکواریوم از مهمترین دلایل برای انتخاب آن‌ها است. مکیدن لجن ها و آلودگی های ریز و درشت توسط ماهی لجن خوار باعث می شود که آب و محیط آکواریوم و البته سنگ و شن های موجود در آن همیشه تمیز بمانند. اگر خوب به شیشه آکواریوم منزل خود توجه کنید متوجه مکیدن آن توسط ماهی لجن خوار خواهید شد.

شکل ظاهری ماهی لجن خوار برای مکیدن

انواع ماهی لجن خوار

برای این که ماهی لجن خوار بتواند عمل مکیدن را به خوبی انجام دهد دارای ظاهری متفاوت و خاص نسبت به دیگر ماهی ها می باشد. صاف بودن دهان و همچنین سطح زیرین شکم اینگونه از لجن خوارها از ویژگی های ظاهری آن‌ها محسوب می شود. با این ترکیب ظاهری ماهی های لجن خوار به راحتی می توانند لجن های موجود بر روی سنگ ها، سطوح و همچنین لاشه های مختلف در آب را بمکند.

اسامی انواع ماهی لجن خوار

ماهی لجن خوار به جز این نام از اسامی دیگری نیز برخوردار است که بسیاری از افراد در نقاط مختلف دنیا به زبان های مختلف آن‌ها را با نام های گوناگون می شناسند. گربه ماهی یا کت فیش یکی از نام های این نوع ماهی است که بسیار نیز رایج است.

لجن خوار معمولی و همچنین لجن خوار شکلاتی ۲ نام متفاوت دیگر برای این ماهی بشمار می آیند. بر اساس گونه و رنگ ماهی اسم دیگری با عنوان کت فیش اسپورت برای این لجن خوارها به کار می رود. در کنار تمامی اسامی که برای ماهی لجن خوار عنوان کردیم می توان به اسامی دیگری نیز اشاره کرد که در زمان خرید می توانید به آن‌ها توجه نمایید.

ماهی لجن خوار چه می‌خورد؟

ماهی لجن خوار در آکواریوم

اکثر افراد فکر میکنند لجن خوارها لجن میخورند و نیاز به غذا ندارند برخی دیگر هم فکر میکنند باقیمانده غذاها و گثافات اکواریوم برای آن‌ها کافی میباشد که باید عرض کنم هر دو گروه از افراد تفکر اشتباهی دارند. ماهی لجن خوار از نظر تغذیه به سه گونه مجزا از هم تقسیم می‌شود.

گونه اول همه چیز خوار هستند

این گونه از ماهی لجن خوار هر موردی را که بتواند غذا حساب کند، میخورد. گیاهان پوسیده، لاشه موجودات ابزی، جلبک و مواردی از این دست غذای خوبی برای آن‌ها می‌باشد. گونه رایج ماهی لجن خوار در کشور ما لجن خوار اسپرت از این خانواده است.

گونه دوم گیاه خوار هستند

غذای ماهی لجن خوار

این گروه فقط از مواد گیاهی تغذیه کرده و از لاشه خواری پرهیز میکند. در حال حاضر از این گونه ماهی لجن خوار پوزه بوتهای در کشور ما رواج پیدا کرده است.  در زمان کمبود اکسیژن محلول در آب با بلعیدن هوا و جذب اکسیژن لازم از دیواره معده قادر به زنده ماندن هست این ماهی به علت خوردن غذا با اولویت گیاهی روده بزرگی برای هضم غذا دارد.

گونه سوم چوب خوار هستند

خانواده گروه سوم به دلیل داشتن سیستم گوارشی قوی قادر به خوردن چوب و سلولوز طبیعی هستند.

اگر شما غدای کافی به ماهی لجن خوارتان ندهید، نه تنها ماهی لجن خوار رشد زیادی نمیکند بلکه بعد از مدتی حدود دو یا سه ماه لجن خوار شما بدون هیچ دلیلی خواهد مرد. اما غذا دادن به ماهی لجن خوار ممکن است سخت و دشوار به نظر برسد، چرا که غذایی را که داخل آکواریوم می‌ریزید را باقی ماهی ها به سرعت می‌بلعند و چیزی برای کت فیش باقی نمی‌ماند. حتی ماهی شارک یا لوچ‌ها هیچ اضافه ای از غذا را باقی نمی‌گذارند تا به کت فیش برسد.

شاید شیشه پاک کردن و تمیز سازی دکرها تا اندازه ی کوچکی غذای این ماهی را فراهم کند ولی کفاف ان را نخواهد داد. پیشنهاد من این است که آکواریوم مجزایی برای کت فیش ها در نظر بگیرید و چند وقت یک بار مثلا هفته ای یک بار به مدت دو تا سه روز وحتی بیشتر مثلا تا زمانی که اکواریوم اصلی مجددا کثیف شود آن‌ها را به این اکواریوم منتقل کنید و آن‌ها را با انواع غذاهای خشک و گوشتی تغذیه کنید و پس از گذشت این مدت آن‌ها را به اکواریوم اصلی منتقل کنید.

راه دیگری که انجام میدهم و در صورتی که بخواهید دردسرهای روش قبل را نداشته باشید میتوانید راهکار دیگری در نظر بگیرید مثلا در شب در گوشه ای از اکواریوم غذا بریزید البته ماهیان دیگر هم خواهند خورد یا اینکه به جای جدا کردن ان شیشه ای یا توری بین اکواریوم اصلی خود قرار دهید و کت فیش را از سایر ماهیان جدا کنید و ان را به طور مجزا تغذیه کنید. هر طور که می‌توانید ماهی را حداقل هفته ای یک بار با غذای معمول تغذیه کنید

پایان مطلب/س.آ

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x