آشپزی

فوت و فن های تازه نگه داشتن سبزی خوردن با 5 روش آسان

تازه نگه داشتن سبزی خوردن یکی از دغدغه هایی است که وقتی سبزی زیادی خریداری کرده اید برای شما ایجاد می شود. در ادامه به روش های تازه نگه داشتن سبزی خوردن بیش از یک هفته خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ در این مطلب به فوت و فن ها و راهکارهایی برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن به مدت طولانی  خواهیم پرداخت.

راه های تازه نگه داشتن سبزی بیش از یک هفته

روش های مختلفی برای تازه نگهداشتن سبزی وجود دارد اما قبل از قرار دادن سبزی در یخچال به هر روشی، این نکات را حتما رعایت کنید :

√ همیشه سبزی را پس از خرید خیلی سریع پاک کنید. چون برگ های زرد و پلاسیده موجود در بین سبزی پاک نشده موجب می شود سبزی خیلی زود خراب شود.

√ بعد از پاک کردن سبزی خوردن آن را به خوبی بشویید و ضدعفونی کنید.

√ برای رفع گل و لای، سبزی ها بیش از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه سبزی در آب نمانند، زیرا تغییر رنگ داده و پلاسیده می شوند.

√ برای ضدعفونی کردن می توانید از مواد طبیعی مانند سرکه، نمک و یا ضدعفونی کننده های مخصوص استفاده کنید.

√ سبزی را برای ۱ ساعت در آبکش بزرگ قرار دهید تا آب آن گرفته شود.

√ بعد سبزیها را در یک پارچه تمیز نخی پهن کنید تا ۳ الی ۴ ساعت کاملاً آب آن گرفته شود. سبزی اگر آب داشته باشد و داخل یخچال قرار دهید، خیلی زود پلاسیده می شود. هر نیم ساعت هم سبزی ها را زیر و رو کنید تا سبزیهایی که در زیر قرار دارند هم آب آنها گرفته شود.

بهترین روش های تازه نگهداشتن سبزی

با استفاده از یکسری وسایل موجود در خانه می توانید به راحتی سبزی هایی که می خواهید به مدت زیاد نگه دارید را خیلی تازه و ترد نگه داری کنید.

استفاده از لیوان های در دار

راه های تازه نگه داشتن سبزی

می توانید از لیوان های در دار هم برای نگهداری سبزی استفاده کنید.

نگه داری سبزی در آب

یکی از بهترین روشهای تازه نگهداشتن سبزی، قرار دادن ساقه آن در آب و پوشاندن برگ هایش با پلاستیک است. دور پلاستیک را کش گذاشته یا با نخ ببندید.

سبزی را در کیسه پلاستیکی یا دستمال آشپزخانه نگه دارید

چیکار کنم سبزی تازه بماند

یکی از رایج ترین روش های تازه نگه داشتن سبزی خوردن  و همچنین نگهداری کاهو استفاد از کیسه پلاستیکی است که شامل شستن و خشک‌ کردن برگ‌ها، سپس قرار دادن آن‌ ها روی کاغذ و بعد پیچیدن آنها در کاغذ با کمترین هوا و سپس قرار دادن آن در کشوی یخچال است. در این روش، کاغذ رطوبت اضافی سبزی ها را جذب می‌کند و مانع لزج شدن آن ها می‌شود. کیسه فریزر نیز مانع گردش پیدا کردن هوای اضافه می‌شود در نتیجه روند پلاسیدگی را کند می‌کند و تا ۵ روز سبزی سالم می‌ماند پس از ۷ روز، برخی از برگ ها پلاسیده می‌شود اما قابل خوردن است.

از کیسه پر از هوا استفاده کنید

در این روش شما می توانید در یک کیسه قرار می گیرد کمی در آن هوا دمیده می‌شود، سپس کیسه از بالا پیچیده و با یک باند لاستیکی بسته می‌شود. هوای کافی باعث تازه ماندن سبزی می شود. طی این روش می توانید سبزی ها را تا ۷ روز خوب و سالم نگه دارید.

سبزی را در دستمال کاغذی نگه دارید

روش های نگهداری سبزی

در این روش از تازه نگه داشتن سبزی خوردن ، یک ظرف پلاستیکی با کاغذ پوشیده می‌شود. سبزیها را در آن‌ قرار می دهند و سپس با لایه ای از کاغذ  یا دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه پوشیده می شود. ظرف را نیز می بندیم جعبه از آسیب رسیدن به سبزی ها پیشگیری می کند. در این روش تا ۵ روز سبزی ها سالم و تازه می ماند، پس از ۷ روز برخی برگ ها پلاسیده می شود اما قابل خوردن خواهد بود و پس از ۱۰ روز غیر قابل‌ خوردن.

نکات کلیدی تازه نگه داشتن سبزی خوردن

سبزی ها را درون سطل یا ظرف دیگر یکبار مصرف بگذارید، به گونه ای که فشرده نباشند و روی آن را با پلاستیک و کش بپوشانید.

یک روش آسان دیگر که به راحتی و بدون هزینه می توانید استفاده کنید این است که سبزی ها را پس از شست و شو داخل قابلمه رویی یا آلومینیومی بگذارید.

یک روش دیگه هم اینه که داخل آبکش درداری بگذارید و روش را بپوشونید. البته ظروف مخصوص هم در بازار موجود است.

سبزی هایی که کاملا خشک شده باشند و آبی نداشته باشه را می تونید داخل کیسه مخصوص سبزی نگهداری کنید یا در یک پارچه نخی تمیز قرار داده و پارچه را در پلاستیک بگذارید.

سبزی نشسته ماندگاری بیشتری داره، هر دفعه به اندازه نیاز بشویید.

تره، پیازچه و شاهی را  به سبب اینکه خیلی زود پلاسیده می شوند جدای از سبزیجات دیگر نگهداری کنید.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x