سلامت

قرص ملاتونین برای چیست ؟ + طریقه مصرف ، عوارض ، اعتیاد آور بودن ، بهترین برندهای تولیدکننده

قرص ملاتونین جهت ایجاد آرامش قبل از خواب و ایجاد خواب عمیق تر کاربرد دارد. این قرص کمک می کند کسانی که اختلالات خواب دارند خواب بهتری را تجربه کنند.

به گزارش پارت نیوز؛ قرص ملاتونین از جمله قرص هایی است که برای حل مشکل خواب تجویز می شود. این قرص از جمله قرص های آرام بخش است و به شما کمک می کند که خواب عمیق تری داشته باشید.

در واقع ملاتونین هورمونی است که مغز شما در پاسخ به تاریکی تولید می کند. به زمان‌بندی ریتم‌های شبانه‌روزی (ساعت داخلی 24 ساعته) و خواب کمک می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور در شب می تواند تولید ملاتونین را متوقف کند. تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین نقش های مهم دیگری را در بدن به غیر از خواب بازی می کند.

در واقع ملاتونین در بدن تولید و آزادسازی می شود و مربوط به کارکرد مغزاست. این آنزیم به زمان روز مرتبط است و در تاریکی هوا افزایش می‌یابد و زمانی که روشن است کاهش می‌یابد. تولید ملاتونین با افزایش سن کاهش می یابد.

ملاتونین مکمل، معمولاً به صورت قرص یا کپسول خوراکی عرضه می شود. بیشتر مکمل های ملاتونین در آزمایشگاه ساخته می شوند.

مردم معمولاً از ملاتونین برای اختلالات خواب مانند بی خوابی و جت لگ استفاده می کنند.

شرایطی که برای آن قرص ملاتونین تجویز می شود

تحقیقات در مورد استفاده از ملاتونین برای شرایط خاص نشان می دهد:

اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در نابینایان. ملاتونین می تواند به بهبود این اختلالات در بزرگسالان و کودکان کمک کند.

فاز خواب تاخیری (اختلال خواب تاخیری فاز خواب-بیداری). در این اختلال، الگوی خواب شما دو ساعت یا بیشتر از الگوی خواب معمولی عقب افتاده و باعث می شود دیرتر بخوابید و دیرتر از خواب بیدار شوید. تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین مدت زمان لازم برای به خواب رفتن را کاهش می دهد و شروع خواب را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به این عارضه بهبود می بخشد. قبل از دادن ملاتونین به کودک با پزشک کودک خود صحبت کنید.

عکس بی خوابی و اختلالات خواب

بیخوابی. تحقیقات نشان می‌دهد که ملاتونین ممکن است کمی زمان خوابیدن را کاهش دهد، اما اثرات آن بر کیفیت خواب و کل زمان خواب مشخص نیست. ملاتونین ممکن است برای افراد مسنی که ممکن است دچار کمبود ملاتونین باشند، مفیدتر باشد.

جت لگ شواهد نشان می دهد که ملاتونین می تواند علائم جت لگ مانند هوشیاری و خواب آلودگی در طول روز را بهبود بخشد.

اختلال نوبت کاری. مشخص نیست که آیا ملاتونین می‌تواند کیفیت و مدت خواب روزانه را در افرادی که شغلشان مستلزم آن است که خارج از برنامه سنتی صبح تا عصر کار کنند، بهبود بخشد.

اختلالات خواب در کودکان مطالعات کوچک نشان داده اند که ملاتونین ممکن است به درمان اختلالات خواب در کودکان دارای تعدادی ناتوانی کمک کند. با این حال، عادت های خوب قبل از خواب معمولاً به عنوان درمان اولیه توصیه می شود. قبل از دادن ملاتونین به کودک با پزشک کودک خود صحبت کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که ملاتونین ممکن است سردرگمی و بی‌قراری عصرگاهی را در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش دهد، اما به نظر نمی‌رسد که باعث بهبود شناخت شود.

بدن شما احتمالا ملاتونین کافی برای نیازهای عمومی خود تولید می کند. با این حال، شواهد نشان می دهد که مکمل های ملاتونین خواب را تقویت می کنند و برای استفاده کوتاه مدت بی خطر هستند. ملاتونین را می توان برای درمان تاخیر در فاز خواب و اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در نابینایان استفاده کرد و تا حدودی بی خوابی را تسکین داد. با ملاتونین مانند هر قرص خواب آور رفتار کنید و تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید.

عوارض قرص ملاتونین

مصرف ملاتونین خوراکی در مقادیر مناسب عموماً بی خطر است. ملاتونین در صورت استفاده بدون مجوز پزشک می تواند باعث موارد زیر شود:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • عوارض جانبی ملاتونین کمتر رایج است و شامل احساس کوتاه مدت افسردگی، لرزش خفیف، اضطراب خفیف، گرفتگی عضلات شکمی، تحریک پذیری، کاهش هوشیاری، گیجی یا بی نظمی است.
  • از آنجایی که ملاتونین می تواند باعث خواب آلودگی در طول روز شود، در عرض پنج ساعت پس از مصرف مکمل، رانندگی نکنید و از ماشین آلات استفاده نکنید.
  • اگر بیماری خود ایمنی دارید از ملاتونین استفاده نکنید.

تداخلات دارویی احتمالی قرض ملاتونین با سایر قرص ها

داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت، گیاهان و مکمل ها. این نوع داروها، گیاهان و مکمل ها باعث کاهش لخته شدن خون می شوند. استفاده ترکیبی از ملاتونین با آنها ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

عکس قرص مناتونین و تاثیر ان بر خواب

داروهای ضد تشنج ملاتونین ممکن است اثرات داروهای ضد تشنج را مهار کند و دفعات تشنج را به ویژه در کودکان مبتلا به ناتوانی های عصبی افزایش دهد.

داروهای فشار خون ملاتونین ممکن است فشار خون را در افرادی که داروهای فشار خون مصرف می کنند بدتر کند.

داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (CNS). استفاده از ملاتونین با این داروها ممکن است یک اثر آرام بخش افزایشی ایجاد کند.

داروهای دیابت. ملاتونین ممکن است بر سطح قند تأثیر بگذارد. اگر از داروهای دیابت استفاده می کنید، قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای ضد بارداری استفاده از داروهای ضد بارداری همراه با ملاتونین ممکن است باعث ایجاد اثر آرام بخش و افزایش عوارض جانبی احتمالی ملاتونین شود.

بسترهای سیتوکروم P450 1A2 (CYP1A2) و سیتوکروم P450 2C19 (CPY2C19). در صورت مصرف داروهایی مانند دیازپام (والیوم، والتوکو، سایرین) و سایر داروهایی که تحت تأثیر این آنزیم ها هستند، ملاتونین را با احتیاط مصرف کنید.

فلووکسامین (لووکس). این دارویی که برای درمان اختلال وسواس فکری استفاده می شود می تواند سطح ملاتونین را افزایش داده و باعث خواب آلودگی بیش از حد ناخواسته شود.

سرکوب کننده های ایمنی ملاتونین می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تحریک کرده و با درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی تداخل ایجاد کند.

داروهای پایین آورنده آستانه تشنج مصرف ملاتونین با این داروها ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد.

قرص ملاتونین برای افسردگی

شواهدی وجود ندارد که ملاتونین باعث افسردگی در افرادی شود که سابقه آن را ندارند. بررسی سال 2016 از تحقیقات اخیر ملاتونین هیچ اثر منفی جدی مرتبط با استفاده از ملاتونین را نشان نداد.

عکس خستگی و بی خوابی

تا کنون، به نظر می رسد اتفاق نظر بر این است که مصرف ملاتونین می تواند باعث علائم موقت افسردگی شود. اما باعث نمی‌شود که کسی علائم طولانی‌مدت مشخصی از تشخیص اختلال افسردگی اساسی را نشان دهد.

آیا قرص ملاتونین اعتیاد آور است

بر خلاف بسیاری از داروهای خواب، با ملاتونین اعتیاد آور نیست و بعید است که به آن وابسته شوید، پس از استفاده مکرر به آن واکنش کمتری نشان دهید یا اثر خماری را تجربه کنید. شایع ترین عوارض جانبی ملاتونین عبارتند از: سردرد. سرگیجه.

قرص ملاتونین ۳ برای چیست

ملاتونین برای درمان کوتاه مدت مشکلات خواب (بی خوابی) به دلیل اختلالات چرخه خواب و تغییرات زمان (“جت لگ”) استفاده شده است. این محصول ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید و تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب را کاهش دهید. همچنین ممکن است به شما کمک کند مدت طولانی تری بخوابید.

قرص ملاتونین ۵ برای چیست

هورمون ملاتونین در چرخه خواب و بیداری نقش دارد. سطوح طبیعی ملاتونین در خون در شب بالاترین میزان است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ملاتونین ممکن است در درمان اختلالات خواب، مانند تاخیر در فاز خواب مفید باشد. آنها همچنین ممکن است کمی از بی خوابی و تاخیر جت تسکین دهند.

طریقه مصرف قرص ملاتونین

دوز شروع معمول یک قرص 2 میلی گرمی آهسته رهش 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل از خواب است. گاهی اوقات ممکن است بسته به اینکه چقدر خوب کار می کند و آیا شما عوارض جانبی دارید، دوز به تدریج به 2 تا 3 قرص قبل از خواب افزایش می یابد. حداکثر دوز 5 قرص (10 میلی گرم) یک بار در روز است.

بهترین مارک قرص ملاتونین

برندهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که اقدام به تولید قرص ملاتونین می کنند؛ در این میان در ایران به عنوان بهترین قرص ملاتونین می‌توانید کپسول ملاتونین پلاس هلث برست را نیز امتحان کنید. این فرآورده تحت لیسانس آمریکا بوده و در درمان اختلال خواب و ایجاد احساس آرامش فوق‌العاده عمل می‌کند.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x