سلامت

ماه رمضان چیکار کنیم یبوست نگیریم؟ 11 راهکار طلایی در طب سنتی

اگر به دنبال روش های درمان یبوست در ماه رمضان هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم ماه رمضان چیکار کنیم یبوست نگریم؟

به گزارش پارت نیوز؛ ماه رمضان چیکار کنیم یبوست نگیریم؟ یبوست در ماه مبارک رمضان از مشکلات برخی از روزه‌داران است.  یبوست نوعی عارضه دردناک است که در آن اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته اتفاق می افتد و با علائم گوناگونی همراه است. برای درمان یبوست در این ماه که ساعات زیادی چیزی نمی خورید و نمی آشامید باید خوراکی‌های فیبردار و همچنین میوه و سبزی مصرف کنید. در ادامه به راه های درمان یبوست در ماه رمضان از نظر طب سنتی خواهیم پرداخت.

ماه رمضان چیکار کنیم یبوست نگیریم؟

در زمان روزه داری حرکات دودی روده کاهش می یابد و یبوست تشدید می شود. عدم آشامیدن آب و بعضی تغییرات در برنامه غذایی ماه مبارک رمضان نیز موجب پیدایش یبوست می گردد.

در طب سنتی برای رفع یبوست و پیشگیری از آن موارد زیر توصیه شده است:

۱.چنانچه فعالیت بدنی و نرمش و ورزش روزانه و مرتب داشته باشید، مزاج نرم و خود به خود بطور طبیعی کار میکند و نیازی به ملین ها و مسهل ها پیدا نمی شود، چون اینها سبب تنبلی روده می گردد. بنابراین باید از خستگی فکری و توقف در یکجا خودداری نمود و حتی المقدور از هوای آزاد و ورزشهای ملایم مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و …. در حد معتدل در فاصله سحر تا افطار بهره جست.

ماه رمضان چیکار کنیم یبوست نگیریم

۲.باید کوشش گردد از تند خویی و عصبانیت خودداری شود که در تشدید یبوست بسیار موثر می باشد، که با توجه به برکات ماه مبارک رمضان دور از دسترس نیست.

۳.توجه به خواب منظم، کافی و سرشب ضروری است.

۴.بعد از پایان صرف غذا موج گاستروکولیک از معده به طرف روده بزرگ می رود، که بهترین زمان اقدام به اجابت مزاج است.

۵.رعایت آداب و نحوه صحیح غذا خوردن بسیار مهم است.

۶.از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از خوردن سحری آشامیدن آب، چای و مایعات کافی به رفع یبوست کمک می کند.

۷.مزمزه کردن کمی نمک قبل و بعد از غذا به پاکسازی بدن و جلوگیری از یبوست می تواند کمک کند.

8. استفاده از انجیر و آلوی خیس شده در آب نیز برای درمان یبوست مفید است.

9. برای رفع یبوست باید از خوردن گرمیجات و مواد غذایی شور و سرخ کرده خودداری کرد.

10. مصرف سالاد و مخصوصا کاهو و خیار در وعده سحر علاوه بر اینکه ملین هستند، چون طبع سرد و تر دارند و در اصطلاح مزاجشان خنک و دارای رطوبت است و علاوه بر این از بروز تشنگی نیز جلوگیری می‌کند.

11. کم تحرکی و عدم فعالیت روزانه به نوبه خود یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به یبوست است. ورزش با افزایش گردش خون در معده و روده، هضم و دفع غذا را تسهیل می‌کند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x