بورس

مراحل خرید در بورس کالا چگونه است؟ راهنمای جامع و کامل 

در بورس کالا مردم می توانند کالاهای خود را برای فروش عرضه کنند و پس از تایید کارشناسان قیمت گذاری انجام می شود. پس از این مراحل شما می توانید خرید خود را انجام دهید. برای خرید در بورس کالا باید مراحی را طی کنید که در ادامه مطلب به صورت کامل توضیح داده ایم. 

به گزارش پارت نیوز؛ اگر قصد خرید در بورس کالا را دارید، قبل از همه چیز حتما چک کنید که شرایط و مدارک لازم را داشته باشید تا هنگام خرید با مانعی برخورد نکنید. خرید در بورس کالا شامل مراحل مختلفی است که هر کدام را باید به دقت بررسی کنید و انجام دهید.

صفر تا 100 خرید در بورس کالا

همه ما می دانیم که برای خرید در بورس کالا ابتدا باید ثبت نام کنید و پس از دریافت کد بورس کالا شما قادر هستید که کالاهای عرضه شد‌ه در بورس را چک کنید و مطابق با بودجه خود خریدتان را انجام دهید. حالا به سوال مهم می رسیم که نحوه خرید از بورس کالا چگونه است؟

نحوه خرید از بورس کالا چگونه است؟

  • مراجعه به یک کارگزار بورس جهت اخذ کد معاملاتی بورس کالا
  • تکمیل فرم ثبت سفارش نزد کارگزار و پیشنهاد قیمت
  • واریز حداقل سپرده مورد نیاز معامله به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • انتقال سفارش مشتری به تالار معاملات توسط کارگزار
  • شرکت در حراج توسط کارگزار و انجام معامله در تالار
  • واریز باقیمانده وجه معامله پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • تسویه اسنادی معاملات در اتاق پایاپای و صدور اسناد معاملاتی
  • تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای
  • نقل و انتقال وجوه پس از کسر هزینه‌ها به حساب معامله‌گران از طریق حساب بانکی
  • برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند. به‌طور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی‌ها و برخی کالاهای دیگر نیاز
  • به ثبت نام مشتری در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تایید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین‌یاب دارند. برخی کالاها نیز نیاز به پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد اجباری یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان‌ها دارند.
  • در مورد برخی کالاها محدودیت حداقل حجم مقدار کالا نیز وجود دارد.
  • در مورد برخی شرکت‌ها نیاز به استعلام یا تاییدیه از برخی مراجع وجود دارد.

انواع بازارها در بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا دارای چندین بازار مختلف است که بر اساس محصولات تقسیم بندی شده اند و شامل موارد زیر می باشد:

بازار فیزیکی

در بازار فیزیکی، چهار گروه اصلی وجود دارد که شامل: محصولات پتروشیمی، صنعتی و معدنی، فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی معامله هستند. شاید در ابتدا این بازار را به بازار سنتی تشبیه کنید اما بازار فیزیکی بورس ساز و کار های پیشرفته تری را اعمال می کند.

بازار فرعی

بازار فرعی نیز از نظر ماهیت معامله، شرایط تحویل کالا و قوانین حاکم  شبیه به بازار فیزیکی است، اما با مقررات ساده‌تری برای پذیرش کالا ایجاد شده است تا طیف گسترده‌تری از کالاها را تحت پوشش خود بگیرد.

بازار مشتقه

بازار مشتقه نوع جدیدی از بازار بورس کالا می باشد که در آن از قراردادهای آتی و اختیار معامله برای معاملات استفاده می کنند. این بازار ابتدا با قراردادهای آتی بر روی سکه و محصولات کشاورزی مانند زعفران کار خود را شروع کرد و سپس به محصولات دیگری نظیر پسته و زیره گسترش پیدا کرد.

بازار مالی

هدف از ایجاد بازار مالی تأمین مالی بخش تولیدی کشور و جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان می باشد. ابزارهایی که در این بازار استفاده می کنند شامل: سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی است.

مدارک لازم برای خرید در بورس کالا

بعد از اینکه از مراحل خرید در بورس کالا آگاه شدید نوبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز است که شامل موارد زیر است: در واقع، بدون تهیه و ارائه مدارک زیر نمی توانید نسبت به ثبت نام در بورس کالا و معامله در آن اقدام کنید.

فرم درخواست کد مشتری:

این فرم را در ابتدا شما دریافت می کنید.

مدارک هویتی شرکت شامل:

  • اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه
  • آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه
    تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شود)

مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی

سومین مدرم برای خرید در بورس کالا همین مدارک مالی شرکت اس ت که در صورت انجام معاملات بورس کالا از طریق وکیل، مدارک مربوط به آن نیز باید به طور کامل ارائه شود.

نکاتی در مورد کیفیت مدارک بورس کالا

قبل از تهیه مدارک لازم برای خـرید از بورس کالا و ارائه آنها به کارگزار مربوطه، باید به برخی نکات مهم در این زمینه توجه کنید که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

1- از وظایف بورس است که با مراجعه به مراجع قانونی و اخذ تائیدیه از آنها، احراز هویت مشتریان خود را انجام دهد.

2- صدور کد بورس کالا منوط به تایید اصالت مدارک می باشد و با خاطیان این امر برخورد قانونی صورت می گیرد.

3- در صورتی که بورس درخواست ارائه مجدد مدارک و مستندات مربوطه را داشتـه باشد، مشتری وظیفه دارد در سریع ترین زمان مدارک لازم را در اختیار آنها قرار دهد. در غیر این صورت کد مشتری غیر فعال می‌شود.

4- چنانچه مشتری تغییراتی در مدارک و مستندات خود ایجاد کند، لازم است که سریعا موضوع را به بورس خبر رسانی کند.

5- توجه به تاریخ انقضای مدارک مشتری و بروزرسانی آنها نزد بورس در تعهد خود مشتری است.

6- در صورتی‌که مشتری برای انجام معاملات خود وکیل بگیرد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز باید مدارک را بطور کامل ارائه کند.

محدودیت های خرید در بورس کالا

موضوعی که نباید فراموش کنید، توجه به شرایط خاصی در بورس کالا است که شما در ابتدا باید بدانید.

اولین و اصلی‌ترین محدودیت‌های خـرید در بورس کـالا این می باشد که شما برای خـرید برخی کالاها در مورد حجم مقدار کـالا محدودیت دارید. علاوه بر این برخی از شرکت‌ها نیز نیازمند به استعلام یا تاییدیه از مراجع هستند.

برای مثال، خرید کالاهای تولیدی پتروشیمی نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب (وزارت صنعت، معدن و تجارت) دارند که باید در این مرحله انجام شوند. برخی کالاهای دیگر هم نیاز به پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد اجباری یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان‌ها دارند.

سود خرید در بورس کالا چقدر است؟

ما نمی توانیم سود مشخص و دقیقی برای خرید در بورس کالا در نظر بگیریم زیرا احتمال دارد بعد از عرضه کالا در بورس، قیمت آن به دلیل نوسانات بازار تغییر کند.

اما نکته مهم این جاست که هرینه‌های جانبی و مالیات کالاهای عرضه شد‌ه در بورس کالا تغییر می کند و ثابت نیست. بنابراین قیمت نهایی آن کمی متفاوت بود‌ه و بر سود خرید شما از بورس کالا تاثیر می گذارد.

سخن آخر

ما در پارت نیوز سعی کردیم مراحل خرید در بورس کالا را به صورت شفاف توضیح دهیم، همچنین مدارم و محدودیت های خرید از بورس کالا را شرح دادیم تا شما قبل از خرید در بورس کالا از همه چیز به طور کامل اطلاع داشته باشید. پارت نیوز از شما کاربران عزیز خواهش می کند اگر پیشنهاد یا انتقادی دارید به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در این بخش پارت نیوز به پر تکرارترین سوالات شما پاسخ داده است.

آیا خرید از بورس کالا با کد بورسی امکان‌پذیر است؟

بستگی به کالای مورد نظر دارد. برای مثال خرید برخی از کالا مانند گواهی سکه، زعفران، برنج و پسته با کد بورسی امکان پذیر است. اما خرید محصولات فیزیکی و ابزارهای بازار مشتقه به دریافت کد بورس کالا نیازمند است.

نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه بورس کالای کارگزاری را چطور دریافت کنیم؟

نام کاربری و رمز عبور بعد از اتمام فرآیند ثبت نام در سامانه صدور کد آنلاین معاملات بورس کالا در شرکت‌های کارگزاری و تایید آن به شماره همراه فرد پیامک می‌شود.​

برای دریافت کد بورس کالا چه باید کرد؟

دریافت کد بورس کالا توسط کارگزاری‌های مجاز به فعالیت در بورس کالا انجام می‌شود.

انتهای مطلب/آ.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x