پیشرفت شخصی

مزایا و معایب معاف از رزم چیست؟

شرایط روحی و ابتلا به برخی بیماری های روحی نیز از مواردی است که باعث معافیت از رزم می شود. بیماری هایی که به خاطر آن ها معافیت از رزم صادر می شود دارای درجه بندی های خاصی است. شما می توانید با مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس گرفته و از راهنمایی های مشاوران در جهت دریافت معافیت از رزم متناسب با بیماری و شرایط خود اسستفاده نمایید. به یاد داشته باشید که افراد معاف از رزم نیز مانند مشمولان سالم 24 ماه خدمت می کنند و پس از آن کارت پایان خدمت دریافت می کنند.

یکی از انواع معافیت های پزشکی، معافیت از رزم می باشد. البته تفاوت های اساسی بین معافیت پزشکی و معافیت از رزم نیز وجود دارد. در معافیت پزشکی فرد ممکن است به دلیل مشکلات و ناتوانایی های جسمی و روحی به طور کامل از رفتن به خدمت سربازی معاف شده و معافیت دائم بگیرد. اما سربازان معاف از رزم تنها از انجام امور نظامی و رزمی معاف می شوند.

مهم است که بدانید منظور از معافیت از رزم چیست؟ و با شرایط معافیت از رزم آشنا شوید.

به طور کلی می توان گفت معافیت از رزم یکی از أنواع معافیت های پزشکی است که به مشمولانی تعلق خواهد گرفت که به دلیل مشکلات جسمی و یا مشکلات روحی نمی توانند برخی از امور رزمی و خدمت را به درستی انجام دهند.

معافیت از رزم یعنی چه؟ همانطور که از اسمش پیداست یعنی معاف شدن از خدمات رزمی و نظامی در دوران خدمت سربازی. کم نیستند افرادی که به دلیل شرایط روحی و یا جسمی می توانند از معافیت استفاده کنند. در ادامه همراه مشاوره سربازی آویژه باشید.

شرایط معاف از رزم در سربازی

چه کسانی معاف از رزم هستند؟ همانطور که در بالا اشاره شد، معافیت از رزم زیرمجموعه معافیت های پزشکی است. افرادی که معافیت پزشکی دریافت می کنند با توجه به نوع بیماری و شرایط جسمانی و روانی خود از معافیت موقت، معافیت دائم و یا معافیت از رزم برخوردار می شوند.

شرایط سربازان معاف از رزم بسیار گسترده می باشد. اگر بخواهیم به طور کلی راجع به شرایط معاف از رزم خدمت سربازی سخن بگوییم باید اول از همه این نکته را یادآوری کنیم که معمولا آن دسته از مشمولینی که دارای بیماری های مختلف با درجات متفاوت می باشند، می توانند از این نوع معافیت بهره مند شوند.

به طور مثال بر اساس قوانین و ضوابط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، افرادی که دارای بیماری و نقص عضو بوده و از سلامتی کامل بهره مند نیستند اما از عهده رفتن به خدمت سربازی برمی آیند، می توانند از معاف از خدمات رزمی استفاده کنند.

مزایا و معایب معافیت از خدمات رزمی چیست؟

افرادی که به دنبال دریافت معافیت از رزم هستند قبل از هر اقدامی برایشان مهم است که اطلاعات مناسبی در رابطه با فواید معاف از رزم و معایب معاف از رزم کسب کنند.

معافیت از رزم انواع مختلفی دارد مانند معافیت از رزم اعصاب و روان، معافیت از رزم برای نقص عضو و یا بیماری هایی مانند برجستگی دیسک و … . هر کدام از این معافیت ها می توانند مزایا و معایبی را برای فرد به همراه داشته باشند. در این قسمت به طور کامل معایب و مزایای معاف از رزم را برای شما شرح داده ایم.

مزایای معاف از رزم خدمت سربازی

مزایای معاف از رزم خدمت سربازی این است که افراد از انجام خدمات رزمی معاف می شوند. یعنی زمانی که افراد در مرحله آموزشی خدمت خود هستند نمی توانند برخی کارهای رزمی و سنگین را انجام دهند.

سربازان معاف از رزم در دوره آموزشی سربازی تنها اجازه دارند کارهای سبک را انجام دهند. مثلا افراد معاف از رزم حق ندارند در رژه های آموزشی شرکت کنند. اسلحه با خود حمل نمی کنند. در اردوها نیز شرکت نخواهند کرد.

البته این نکته را نیز باید دقت داشته باشید که این افراد به جای این کارهای سنگین باید کارهای سبک دیگر مانند کارهای دفتری و غیره را انجام دهند.

معایب معاف از رزم خدمت سربازی

معایب معاف از رزم خدمت سربازی به اندازه ای نیست که افراد بخواهند نگران این مسئله باشند.

البته یکی ازمهم ترین معایب معاف از رزم خدمت سربازی این است که افراد نمی توانند در سازمان هایی که نیازمند سلامت کامل جسمی و روحی است استخدام شوند. از همین رو برخی از افراد أصلا تمایلی به دریافت معافیت از رزم ندارند.

اگر چه بر روی کارت پایان خدمت این افراد معافیت از رزم  زده نمی شود. اما برای استخدام در سازمان هایی مانند نیروی انتظامی به مشکل برخواهند خورد.

پس معاف از رزم در سپاه و یا معاف از رزم ارتش باعث استخدام نشدن این افراد در سازمان های مختلف دولتی مانند سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیاری از ارگان های دیگر می شود. در این زمینه می توانید به سایت مرکز مشاوره آویژه مراجعه کنید.

 

انواع معافیت از رزم در خدمت سربازی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد موارد مختلفی وجود دارد که موجب معافیت از رزم سربازی می شود. به طور کلی معافیت از رزم را می توان به دو نوع معافیت از رزم پادگانی و معافیت از رزم دفترچه ای تقسیم کرد.

معافیت از رزم دفترچه ای

همانطور که از اسم معافیت دفترچه ای پیدا است این معافیت توسط پزشک اولیه نظام وظیفه تشخیص داده شده و برای فرد مشمول ثبت می شود.

در معافیت رزم دفترچه ای مشمولین با طی کردن سه مرحله مختلف می توانند در نهایت معافیت از رزم را به دست آورند. این نوع معافیت از سربازی قبل از اعزام به خدمت دریافت می شود.

معافیت از رزم پادگانی

برخی از افراد ممکن است در حین خدمت سربازی دچار مشکلات و بیماری هایی شوند که باعث شود معافیت از رزم به آنها تعلق گیرد.

معافیت از رزم پادگانی در دفترچه اعزام به خدمت ثبت نشده و برای تشخیص آن حتما باید به پزشک یگان مراجعه کرد.

بعد از بررسی پزشک معتمد یگان ممکن است تشخیص بر این باشد که فرد مشمول نباید برخی از کارهای سنگین و آموزش های سخت را در خدمت سربازی انجام دهد. در نتیجه معافیت از رزم به او تعلق می گیرد. مشاوران مرکز مشاوره آویژه می توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

وظیفه سربازان معاف از رزم پس از تقسیم چیست؟

افرادی که معاف از رزم می شوند هنگامی که برای اعزام اقدام می کنند به خاطر شرایط متفاوتشان در ارتباط با ستاد فرماندهی بوده و وظایفی را به آنها اعطا می کنند. می توان گفت وظایف سربازان معاف از رزم با سایر سربازان متفاوت است.

این افراد در ارتباط با ستاد فرماندهی بوده و در کارهای سبک مانند امور دفتری به خدمت سربازی مشغول می شوند.

در کل سربازان معاف از رزم وظایف زیر را بر عهده دارند:

  1. نگهبانی دادن

    در صورتی که شرایط جسمانی این افراد اجازه بدهد، می توانند در پست نگهبانی خدمت کنند.

  2. امور دفتری

    امور دفتری از زمینه های رایج برای خدمت معاف از رزم ها است.

  3. انجام امور کامپیوتری

    چنان چه سرباز معاف از رزم، از مهارت لازم برای انجام کارهای کامپیوتری برخوردار باشد، می تواند به این امور مشغول شود.

  4. امور خدماتی

    مشمولین معاف از رزم می توانند در امور خدماتی نیز مشغول باشند.

 

مراحل دریافت معافیت از رزم چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، می توان معافیت از رزم را به دو نوع دفترچه ای و یگان تقسیم بندی کرد. در زیر مراحل دریافت معافیت از رزم را می توانید مشاهده کرده و با طی کردن این مراحل معافیت از رزم را دریافت کنید.

مراحل دریافت معاف از رزم قبل از اعزام به خدمت

مراجعه به پلیس +10 و دریافت فرم های مربوط به درخواست معافیت از رزم

مراجعه و اعلام بیماری به پزشک معتمد نظام وظیفه

تشکیل پرونده در بیمارستان اعلام شده توسط نظام وظیفه

شرکت در جلسه شورای پزشکی

دریافت برگه سفید و برگه سبز و مراجعه به محل پادگان تعیین شده

مراحل دریافت معاف از رزم در حین خدمت سربازی

مراجعه به بهداری یگان و ثبت بیماری

دریافت نامه ای از یگان که نشان می دهد شما بیمار هستید و مراجعه به بیمارستان و تحویل نامه

تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستان معرفی شده

شرکت در جلسه شورای پزشکی و دریافت تاییدیه پزشک

تحویل رای شورا به یگان خدمتی خود

معاف از رزم ها کجا می افتند؟

آیا معاف از رزم در شهر خود خدمت می کند؟ نحوه تقسیم سربازان معاف از رزم سوالی است که ممکن است برای بسیاری از سربازان معاف از رزم ایجاد شود.

در جواب این سوال باید گفت قانون و تبصره خاصی برای این دسته از مشمولان وجود ندارد. تنها چیزی که در مورد این افراد رعایت می شود معافیت از کارهای سنگینی است که برای این افراد آسیب زا است.

اما می توان به صورت حدودی این نکته را بیان کرد که برای تقسیم یگان، اکثرا معاف از رزم ها را در منطقه بومی خود قرار می دهند.

با توجه به تجریه مشاوران آویژه افرادی که معافیت از رزم اعصاب و روان دارند در اکثر شرایط در شهر محل زندگی خود مشغول به گذراندن دوران خدمت می شوند.

دوره آموزشی معاف از رزم

دوره آموزشی معاف از رزم برای افرادی که این نوع معافیت را اخذ کرده اند، به مراتب راحت تر از سایر افراد است. چرا که مشمولانی معافیت از رزم را دریافت می کنند که بیماری های خاصی داشته باشند و یا دچار نقص عضو شده باشند؛ که به سبب آن بیماری توانایی خود برای انجام کارهای سنگین را از دست داده باشند.

به همین دلیل زمانی که مشمولان برگه معافیت از رزم خود را به مراجع مربوطه ارائه می دهند، مدرکی مبنی بر عفو این افراد از انجام کارهای سخت و سنگین در طول دوره سربازی به ویژه فعالیت های سخت نظامی که در دوره آموزشی انجام میشود، اعطا می شود.

به این ترتیب مشمولان برای دوره آموزشی معاف از رزم نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند. چرا که سعی سازمان نظام وظیفه نیز بر این است که به سلامتی مشمولان دارای شرایط خاص هیچ آسیبی وارد نشود .

معاف از رزم اعصاب و روان چیست؟

برخی از بیماری های اعصاب و روان می تواند برای فرد معافیت از رزم را به همراه داشته باشد. معافیت از رزم اعصاب و روان به آن دسته از مشمولانی تعلق می گیرد که توان انجام فعالیت های سخت را ندارند.

افرادی که می خواهند این نوع معافیت را دریافت کنند در ابتدا باید به پزشک مراجعه کنند، تا گواهی مربوط به بیماری آن ها را تایید و امضا کند.

علاوه بر این بیماری فرد باید به تایید شوراهای پزشکی بیمارستان و سازمان نظام وظیفه برسد. در نهایت کمیسیون پزشکی نظام وظیفه در صورت لزوم رای خود مبنی بر معاف از رزم اعصاب و روان را صادر می کند که طی آن فرد مشمول از انجام فعالیت های جسمانی زیاد و سخت معاف می شود.

البته به مشمولان نظام وظیفه توصیه می شود که تا حد امکان، برای معافیت های اعصاب و روان اقدام نکنند. چرا که این نوع معافیت بعدا می تواند مشکل ساز باشد و مانعی بزرگ برای استخدام آن ها در ادارات و ارگان های دولتی و غیر دولتی مختلف باشد.

سخنی از مشاوران آویژه

افراد معاف از رزم دارای نوعی بیماری هستند که به علل پزشکی نمی توانند برخی از کارهای خدمت سربازی را انجام دهند. برای مثال فردی که معلولیت جسمی دارد اما معلولیت او به گونه ای نیست که از رفتن به سربازی معاف شوند.

شرایط روحی و ابتلا به برخی بیماری های روحی نیز از مواردی است که باعث معافیت از رزم می شود. بیماری هایی که به خاطر آن ها معافیت از رزم صادر می شود دارای درجه بندی های خاصی است.

شما می توانید با مشاوره نظام وظیفه آویژه تماس گرفته و از راهنمایی های مشاوران در جهت دریافت معافیت از رزم متناسب با بیماری و شرایط خود اسستفاده نمایید. به یاد داشته باشید که افراد معاف از رزم نیز مانند مشمولان سالم 24 ماه خدمت می کنند و پس از آن کارت پایان خدمت دریافت می کنند.

منبع: مرکز مشاوره آویژه// https://avije.org/

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x