فناوری

مشخصات آیفون 15 پرو مکس ( iPhone 15 Pro Max) + دوربین، نمایشگر، باتری و قیمت

بالاخره پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، آیفون 15 پرو مکس رسما از سوی کمپانی اپل رونمایی شد.

به گزارش پارت نیوز؛ گوشی آیفون 15 پرو مکس (iPhone 15 Pro Max) نسبت به مدل قبلی خود تغییرات قابل توجهی داشته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آیفون 15 پرو مکس حالا گران‌ترین و بهترین گوشی اپل است. گوشی که نسبت به آیفون 14 پرو مکس، تغییرات زیادی داشته و حالا برای اولین بار از زوم اپتیکال 5 برابری نیز پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر اپل بالاخره درگاه لایتنینگ را جایگزین USB-C کرده و همچنین از بدنه تیتانیومی برای این گوشی استفاده کرده است.

معرفی آیفون 15 پرو مکس

با نگاهی به مشخصات گوشی، بیشتر از همه زوم اپتیکال 5 برابری، نمایشگر 2000 نیت و البته رم 8 گیگابایت توجه شما را به خود جلب می‌کنند. اما این گوشی در سایر قسمت‌ها نیز با تغییراتی همراه شده است. با ما همراه باشید تا بیشتر با پرچم‌دار جدید اپل آشنا شویم.

مشخصات آیفون 15 پرو مکس

نمایشگر 6.7 اینچی LTPO سوپر رتینا XDR اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و حداکثر روشنایی 2000 نیت
پردازنده اپل A17 پرو
رم 8 گیگابایت
حافظه 256/512 گیگابایت | 1 ترابایت
باتری
دوربین‌ها 12 + 12 + 48 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 5 برابر
سیستم عامل iOS 17
قیمت از 1,199 دلار

طراحی  iPhone 15 Pro Max

اگر نگاهی به تصاویر 15 پرو مکس بیاندازید، تفاوت خیلی زیادی بین این مدل و آیفون 14 پرو مکس پیدا نمی‌کنید اما با این حال این دو گوشی تا حد قابل توجهی با هم متفاوت هستند. اولین و بزرگ‌ترین تغییری که مدل جدید داشته، بهره‌مندی از بدنه تیتانیومی است. به گفته اپل این گوشی از «تیتانیوم گرید 5» استفاده می‌کند که به دلیل مقاومت بالا و وزن کم، در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. اپل حتی در مراسم خود عنوان کرد که این آلیاژ همان آلیاژی است که در ساخت کاوشگر مریخ ناسا مورد استفاده قرار گرفته است.

تغییرات قاب گوشی تغییر اساسی بعدی است. در مدل امسال دیگر خبری از قاب کاملا تخت نسل‌های قبلی آیفون نیست و امسال شاهد کمی خمیدگی هستیم تا آیفون 15 پرو مکس با راحتی بیشتری در دست جای بگیرد. اپل همچنین حاشیه‌های نمایشگر را نیز کاهش داده و می‌گوید این گوشی نازک‌ترین حاشیه‌های نمایشگر را بین تمامی آیفون‌هایی که تا به‌حال وارد بازار شده‌اند، دارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی iPhone 15 Pro Max، حذف درگاه لایتنینگ و جایگزینی آن با درگاه USB-C است. خوشبختانه شایعاتی که پیش از معرفی گوشی شنیده بودیم، صحت داشتند و اپل بالاخره و با فشار اتحادیه اروپا، از درگاه USB-C در تمامی مدل‌های سری آیفون 15 استفاده کرده است. اما در ( iPhone 15 Pro Max) این درگاه از استاندارد USB 3 پشتیبانی می‌کند، که به گفته اپل 20 برابر سرعت بیشتری نسبت به USB 2 دارد.

در بخش طراحی یکی از اصلی‌ترین مزایای آیفون 15 پرو مکس، گذشته از درگاه USB-C، اضافه شدن دکمه اکشن است. این دکمه جایگزین دکمه Mute مدل‌های قبلی شده و دارای بازخورد لمسی است و مهم‌تر از همه شما می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید. برای مثال می‌توانید با فشار دادن آن شروع به ضبط صدا کنید یا یک برنامه مثل دوربین را اجرا کنید. آیفون 15 پرو مکس قرار است در 4 رنگ مشکی، سفید، آبی و تیتانیومی عرضه شود.

دوربین گوشی  iPhone 15 Pro Max

آیفون 15 پرو مکس

اپل در بخش دوربین نیز با وجود این که رزولوشن دوربین‌ها را تغییر نداده اما آن‌ها را با چند به‌روزرسانی کلیدی همراه کرده است. با وجود این که دوربین فوق‌عریض هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است و از همان سنسور قبلی استفاده می‌کند؛  دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی، حالا از حالت عکاسی 24 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند و قادر است زاویه کانونی را بین 24، 28 و 35 میلی‌متر تنظیم کند. این دوربین همچنین از فرمت HEIF برای ذخیره تصاویر پشتیبانی می‌کند.

اما مهم‌ترین تغییر مربوط به دوربین تله‌فوتو است. آیفون‌های اپل همیشه در بحث زوم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقبا داشتند و خیلی‌ها نیز پیش‌بینی می‌کردند یکی از بزرگ‌ترین معایب آیفون 15 پرو مکس، زوم محدود آن باشد. اپل اما این دوربین را با پشتیبانی از زوم اپتیکال 5 برابر همراه کرده است؛ ویژگی که تنها مختص مدل پرو مکس سری آیفون 15 است و حتی در مدل پرو نیز استفاده نشده است. البته که این لنز همچنان لنز پریسکوپی نیست اما نسبت به زوم اپتیکال 3 برابری آیفون 14 پرو مکس، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برای اپل به‌حساب می‌آید.

از سوی دیگر شاهد تغییراتی در حالت پرتره نیز بودیم. به‌لطف ویژگی جدید HDR هوشمند (Smart HDR) آیفون قادر است سوژه‌ها و پس‌زمینه تصاویر را با دقت، روشنایی و عمق بیشتری ثبت کند. همچنین اپلیکیشن Photos نیز قادر است هر تصویری را در لحظه به یک تصویر پرتره تبدیل کند.

اپل در مراسم خود اشاره‌ای هم به هدست ویژن پرو داشت. به گفته اپل، آیفون 15 پرو مکس از قابلیت ضبط ویدیو 360 درجه (Spatial Video) پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت می‌توانید ویدیوها را به‌صورت 360 درجه ضبط کرده و در هدست واقعیت مجازی/افزوده اپل مشاهده کنید. این ویژگی البته در آپدیت iOS 17 برای آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

سخت افزار گوشی iPhone 15 Pro Max

دوربین آیفون 15 پرو مکس

اپل امسال هم در بخش تراشه، سنت سال گذشته خود را تکرار کرده است. امسال نیز تنها مدل‌های پرو با تراشه جدید همراه خواهند شد و مدل‌های استاندارد از تراشه A16 مدل‌های پرو سال گذشته بهره می‌برند.

پرازنده ی آیفون 15 پرو مکس یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های این گوشی است. این تراشه جدید که با نام A17  پرو معرفی شده است، اولین تراشه موبایلی دنیا با فرایند 3 نانومتری است و در حال حاضر قدرتمندترین تراشه استفاده شده در گوشی‌های هوشمند نیز به‌حساب می‌آید.

تراشه A17 پرو به 3 بخش مجزا تقسیم شده است. بخش اول مربوط به پردازنده 6 هسته‌ای آن است که به گفته اپل قدرت پردازشی بیشتری نسبت به پردازنده A16 دارد. اپل می‌گوید 2 هسته قدرتی این پردازنده 10 درصد سریع‌تر از قبل هستند و هسته‌های کم‌مصرف آن نیز تا 3 برابر عملکرد بهینه‌تری دارند.

بخش بعدی این تراشه موتور عصبی 16 هسته‌ای آن است. اپل مدعی است این موتور تا 2 برابر عملکرد سریع‌تری نسبت به A16 دارد و برای پردازش وظایف مبتنی بر یادگیری ماشین، نیاز به داده‌های کمتری خواهد داشت.

اما بخش بعدی پردازنده گرافیکی گوشی iPhone 15 Pro Max است. پردازنده‌ای که به گفته اپل تا 20 درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به پردازنده گرافیکی A16 دارد. این پردازنده به‌لطف پشتیبانی از قابلیت‌هایی نظیر mesh shading، قادر است تا بازی‌ها را با جزئیات بیشتر و مصرف باتری کمتری پردازش کند.

این پردازنده همچنین در بحث رهگیری پرتو نیز تا 4 برابر سرعت بیشتری نسبت به مدل قبلی خود دارد. اپل تمرکز زیادی به قدرت پردازشی قابل ملاحظه‌ این پردازنده داشت و حتی اعلام کرد نسخه‌های کنسولی بازی‌هایی مثل Resident Evil 4 Remake و Resident Evil Village و حتی Assassins Creed Mirage در سال 2024 برای آیفون 15 پرو مکس منتشر خواهند شد.

بخش بعدی مربوط به باتری آیفون 15 پرومکس است. متاسفانه در این بخش اپل اطلاعات خیلی زیادی را ارائه نکرد و تنها عنوان کرد که این گوشی قادر است تا 29 ساعت به پخش ویدیو، مشغول شود. با توجه به این موضوع می‌توان این احتمال را داد که ظرفیت باتری گوشی تغییری نسبت به سال قبل نداشته است.

از طرف دیگر با توجه به این که اپل اشاره‌ای به سرعت شارژ گوشی نداشت، در این بخش نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که گوشی همچنان از همان شارژ 20 وات آیفون 14 پرو مکس پشتیبانی می‌کند.

در بحث حافظه داخلی و رم آیفون 15 پرو مکس، امسال شاهد حذف مدل پایه با حافظه 128 گیگابایتی بودیم. آیفون 15 پرو مکس در پیکربندی پایه با حافظه 256 گیگابایت عرضه خواهد شد و مثل قبل یک مدل 512 گیگابایتی و یک مدل 1 ترابایتی نیز خواهد داشت. از طرف دیگر مثل همیشه اپل هیچ اشاره‌ای به رم گوشی نداشت. اما با توجه به اطلاعات افشا شده از فایل‌های Xcode، ظاهرا اپل رم را نیز از 6 گیگابایت به 8 گیگابایت ارتقا داده است.

قیمت آیفون 15 پرو مکس iPhone 15 Pro Max

قیمت آیفون 15 پرو مکس

سوال اصلی که حالا برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که آیفون ۱۵ پرو مکس کی می‌آید؟ گوشی قرار است از روز 22 سپتامبر (31 شهریور) وارد بازارهای جهانی شود.

اما قیمت آیفون 15 پرو مکس تا حد زیادی تغییری نسبت به قبل نداشته است. البته همان‌طور که گفته شد، امسال دیگر خبری از مدل 128 گیگابایتی نیست و ارزان‌ترین مدل با 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. قیمت این مدل نیز مثل مدل 256 گیگابایتی آیفون 14 پرو مکس، 1199 دلار خواهد بود. مدل 512 گیگابایتی نیز 1399 دلار است و در نهایت گران‌ترین مدل نیز با 1 ترابایت حافظه داخلی با قیمت 1599 دلار وارد بازار می‌شود.

سخن پایانی

برای بررسی بیشتر گوشی iPhone 15 Pro Max باید تا زمان ورود آن به بازار منتظر باشیم اما با توجه به تغییرات قابل توجهی که اپل به پرچم‌دار خود داده است، انتظار داریم با یکی از شاخص‌ترین آیفون‌های این کمپانی روبه‌رو شویم. البته این را در نظر داشته باشید که طبق اخبار این گوشی در ایران ریجستر نخواهد شد. باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد. شما می‌توانید نظرتان را در مورد این گوشی قدرتمند با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای مطلب/م.ع

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x