خودرو

مشخصات فنی بک X3 پرو + عکس، امکانات، طراحی، مزایا و معایب

در این مقاله به معرفی مشخصات بک X3 پرو، امکانات، طراحی و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ یکی از اولین شرکت هایی که خودروهای چینی را در ایران مونتاژ کرد خودروسازان بم هستند. این شرکت با سابقه همکاری با شرکت های لیفان و جیلی، پس از وقفه ای چند ساله، خودرویی به نام بک X3 پرو (X3 Pro) را به بازار ایران ارائه کرد. این کار قرار است تا حدودی کمبود خودروهای مقرون به صرفه در محدوده قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان را جبران کند.

X3 Pro یک خودروی اقتصادی است که در کلاس هاچ بک کراس قرار می گیرد و اولین بار توسط شرکت چینی جیلی تولید و با نام Maple X3 Pro به بازار چین ارائه کرد. وجود مشخصات فنی قابل قبول و امکانات مناسب در کنار قیمت اقتصادی از عواملی بوده است که باعث شده این خودرو فروش نسبتا خوبی را در بازار چین تجربه کند. در مورد این خودرو بیشتر بحث خواهیم کرد.

مشخصات فنی بک X3 پرو

بک X3 پرو دارای یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است. این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۰ نیوتن متر را تولید کند. همچنین از طریق جعبه دنده ۸ سرعته CVT به چرخ های جلو منتقل می کند. از نکته های مثبت این خودرو می توان به هماهنگی خوب میان موتور و گیربکس اشاره کرد.

مشخصات بک X3 پرو

بک X3 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب سیستم تعلیق میله پیچشی نیمه مستقل بهره می برد. این نوع سیستم تعلیق سیستم تعلیق آنچنان بروز نیست. اما در این خودرو بسیار کارآمد ظاهر می شود و سواری به نسبت نرمی را فراهم می کند. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۱ لیتر است. همچنین این خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی از سازمان استاندارد C-NCAP است که امتیاز خوبی برای بک ایکس ۳ پرو به حساب می آید.

کابین و امکانات بک X3 پرو

با اینکه طراحی کابین بک X3 پرو، طراحی به نسبت ساده ای دارد و متریال پرمیوم نیستند. اما در عین سادگی، سبک طراحی بسیار درست و منطقی است. در بخش رودری های BAC X3 Pro ، به طور کامل از پلاستیک خشک استفاده شده است. فقط بر روی دستگیره های سرنشینان جلو از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است. اما با اینکه در این بخش از متریال خشک استفاده شده است، وجود طرح های گرافیکی کار شده بر روی رودری ها جلوه مناسبی را به این بخش داده است.

برند بک
مدل X3 Pro
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۱۴۰۲
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی
قدرت ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس CVT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب تویست بیم
طول ۴۰۰۵ میلی متر
عرض ۱۷۶۰ میلی متر
ارتفاع ۱۵۷۵ میلی متر
فاصله محوری ۲۴۸۰ میلی متر
وزن ۱۲۱۵ کیلوگرم
حجم باک ۴۵ لیتر
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۰۵/۶۰R16
برند نشان مادر جیلی
کشور سازنده ایران – چین

طراحی ظاهری بک X3 پرو

استفاده از المان های مینیمال در طراحی بک ایکس ۳ پرو، سبک طراحی خاصی را ایجاد کرده است که شاید مورد پسند عامه مردم نباشد. در نما جلو چراغ های اصلی طراحی خوبی دارند و به دور از پیچیدگی هستند و نوشته های Geely در آن به چشم می خورد.

ظاهر بک X3 پرو

جلو پنجره بک X3 پرو از خطوط عمودی تشکیل شده و به وسیله نوار های کرومی رنگ به چراغ ها وصل می شوند. جالب است بدانید که این سبک از طراحی جلو پنجره را دیگر محصولات کمپانی جیلی می توان مشاهده کرد. چراغ های روشنایی روز درون سپر قرار گرفته و به وسیله نواری مشکی رنگ به یکدیگر متصل شده اند.

نمای جانبی X3 پرو

ناهماهنگی خط کاپوت در نمای جانبی و خط طراحی شده روی درها نوعی سبک طراحی است که در این خودرو به چشم می خورد. یکی دیگر از نکات طراحی این خودرو وجود پنجره های کوچک بین ستون A خودرو و درب جلوی X3 Pro است که برای کاهش نقاط کور طراحی شده اند. وجود رینگ های آلومینیومی 16 اینچی با طراحی مناسب باعث می شود خودرو کمی اسپرت تر به نظر برسد.

نماهی جانبی بک X3 پرو

نمای عقب بک X3 پرو

سبک طراحی نمای عقب بک X3 پرو با سبک طراحی در نما جلو هماهنگ است. به طور مثال در طراحی سپر عقب این خودرو و نحوه قرار گیری چراغ های مه شکن عقب از همان سبک طراحی استفاده شده است که در طراحی این خودرو در نمای جلو وجود دارد.

در بین چراغ های عقب نوشته کرومی BAC توجه ها را به خود جلب می کند. همچنین طراحی باله عقب در قسمت بالا شیشه عقب موجب اسپرت به نظر رسیدن این خودرو می شود. ناگفته نماند نشان جدید خودروسازان بم را روی این خودرو می بینیم که توسط حسین وفایی انجام شده است. وفایی همان طراحی است که پیش تر طراحی نشان های کرمان موتور (KMC) و ویرا دیزل را هم انجام داده بود.

نمای عقب بک X3 پرو

طراحی داخلی ایکس ۳ پرو

طراحی کنسول وسط این خودرو بسیار ساده است. دسته دنده بک X3 پرو طرح خلبانی دارد و حس خوبی را به راننده منتقل می کند. در پایین این بخش جا لیوانی قرار گرفته است که امکان خوبی برای این خودرو است. صندلی های این خودرو طراحی خوبی دارند و تا حدی در بر گیرنده هستند.

روکش صندلی ها از جنس چرم مصنوعی هستند و صندلی ها به صورت دستی تنظیم می شوند. فضای بخش عقب بک ایکس ۳ پرو با توجه به فاصله محوری ۲۴۸۰ میلی متری، فضای مناسبی است. متریال به کار رفته در این بخش مانند بخش جلو است. این خودرو امکاناتی مانند درگاه USB و کمربند ایمنی کودک در ردیف عقب را فراهم کرده است.

داشبورد BAC X3 Pro

در بخش داشبورد نیز مانند رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است که برای یک خودروی اقتصادی چیز عجیبی نیست. همچنین در بخش میانی داشبورد از نوعی پلاستیک طرح دار با رنگ روشن استفاده شده است که جلوه خوبی را به داخل کابین بک ایکس ۳ پرو می دهد. در بخش سیستم مالتی مدیا ایکس ۳ پرو از یک نمایشگر ۸ اینچی استفاده شده است که کیفیت خوبی دارد. بسیاری از تنظیمات این خودرو مانند فعال یا غیر فعالسازی سیستم کنترل پایداری و یا حالت های مختلف رانندگی، از طریق این نمایشگر قابل دسترسی هستند.

طراحی بخش سوئیچ کنترل و نحوه قرار گیری کلید استارت بک X3 پرو در کنار سوئیچ کنترل از دیگر نکات جالب طراحی این خودرو در بخش کابین است. غربیلک فرمان X3 پرو از نوع دی کات است و از روی دکمه های تعبیه شده بر روی آن می توان به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل دسترسی داشت. کلاستر این خودرو از نوع آنالوگ است و در میان عقربه های آن کامپیوتر کوچک سفری قرار دارد که اطلاعاتی مانند ساعت، میزان بنزین ، دما آب و… بر روی آن قابل نمایش هستند.

نمای داخلی بک X3 پرو

مزایا و معایب بک X3 پرو

از جمله مزایای این خودرو عبارتند از:

  • مصرف سوخت پایین
  • استهلاک کمتر نسبت به رقبا
  • فضای به نسبت جادار کابین
  • شتاب قابل قبول
  • جعبه دنده CVT بهتر از رقبا
  •  پایداری مناسب

از معایب قابل توجه X3 پرو عبارتند از:

  • امکانات رفاهی و ایمنی نه چندان پیشرفته
  • خشکی نسبی سواری در بخش عقب
  • طراحی نه چندان به روز

قیمت X3 پرو

بک X3 پرو

خودروی بک ایکس ۳ پرو به سبب داشتن قیمت اقتصادی نسبت به دیگر خودرو های چینی بازار در کنار امکانات مناسب می تواند جز گزینه های اصلی در میان خودرو های زیر یک میلیارد تومان باشد. از رقبا این خودرو می توان به رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، X22 پرو، جک S3 و… اشاره کرد که حریف های قدری برای این خودرو محسوب می شوند.

انتهای مطلب/م.ع

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x