خودرو

مشخصات فنی تویوتا راش (Toyota Rush 2022) رقیب جدید خودروهای چینی! + طراحی و قیمت

با واردات تویوتا راش ژاپنی به ایران شاهد رقابت تنگاتنگ این خودرو با نمونه‌های مشابه چینی آن خواهیم بود. در ادامه به معرفی مشخصات فنی Toyota Rush 2022 خواهیم پرداخت.

به گزارش پارت نیوز؛ این کراس اوور 7 نفره یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی دارد. رقبای اصلی تویوتا راش درحال حاضر هیوندای کرتا، رنو داستر و نیسان کیکس می‌باشند. باوجود اینکه این خودرو در دسته شاسی بلندهای اقتصادی  قرار می‌گیرد و امکانات فراوانی در آن دیده نمی‌شود اما ویژگی‌های ویژه‌ای دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی تویوتا راش

مشخصات فنی تویوتا راش

تویوتا Rush تنها با یک موتور در بازارهای مختلف دنیا حضور دارد. موتوری که به‌عنوان قوای محرکه در این خودرو استفاده شده، انجین 2NR-VE تویوتا است که در محصولات بسیاری از جمله Yaris Cross مدل ۲۰۲۳ هم مورد استفاده قرار گرفته است.

این موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری (۱۴۹۶ سی‌سی)، ۱۶ سوپاپه می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت در ۶ هزار دور در دقیقه تولید کند. گشتاور خروجی این قوای محرکه هم به ۱۳۴ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴۲۰۰ در دسترس راننده قرار دارد.

نیرو و گشتاور موتور تویوتا Rush توسط گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور عقب منتقل می‌شود. البته این کراس اوور کوچک نمونه ۵ سرعته دستی نیز دارد.

طول، عرض و ارتفاع تویوتا راش برابر است با ۴۴۶۶ × ۱۶۸۷ × ۱۷۰۵ و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۶۸۵ میلی‌متر می‌رسد. حجم باک سوخت راش ۴۵ لیتر است و فضای صندوق‌عقب آن هم فقط ۲۱۷ لیتر است. اما با خواباندن ردیف سوم صندلی‌ها، این حجم به ۵۱۴ لیتر هم می‌رسد.

امکانات و آپشن های تویوتا راش

مهم‌ترین نقطه ضعف این محصول را می‌توان پیشرانه ۱.۵ لیتری آن دانست. با وجود حجم کم محفظه سیلندرها و عدم بهره‌وری از سیستم توربوشارژر، شاهد توان پایین ۱۰۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۳۶ نیوتن‌متر  این اتومبیل هستیم. بر اساس گفته کمپانی، در صورت استفاده از بنزین سوپر، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای تویوتا Rush ۱۳ تا ۱۴ ثانیه اعلام شده است.

مصرف سوخت این خودرو نیز با توجه به پیشرانه و وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی حدود ۹ لیتر در صد کیلومتر اندازه‌گیری شده است. تویوتا راش در دو مدل گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته در دست تولید است که انتظار می‌رود هر دو مدل این خودرو به بازارهای داخلی راه پیدا کنند.

در نسخه آپشنال این خودرو شاهد به‌کارگیری ترمز خودکار و هشدار برخورد از جلو به‌عنوان مهم‌ترین فناوری ایمنی هستیم. همچنین این نسخه دارای ۶ کیسه هوا است، در حالی که نسخه استاندارد تنها ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو دارد.

ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیک EBD و فناوری حفظ تعادل VSC در هر دو نسخه این محصول وجود دارند. نمایشگر لمسی با ابعاد 7 اینچی، حسگر برخورد جلو و عقب، ناوبری ماهواره‌ای، سیستم صوتی با 6 یا 8 بلندگو، صندلی‌های با تنظیم دستی فاقد گرم‌کن و سردکن، کروز کنترل و سیستم حفظ خودرو در شیب، از دیگر امکانات کابین تویوتا Rush هستند.

طراحی ظاهری تویوتا راش

طرای ظاهری تویوتا راش

در نگاهی کلی متوجه خواهید شد که به‌گونه‌ای اقتصادی طراحی شده است. به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد برخی قطعات و فلاپ‌ها برای کاهش هزینه تولید از این ماشین حذف شده‌اند. در نمای جلویی Toyota Rush  شاهد فرم کشیده و اسپورت چراغ‌ها و هماهنگی چراغ‌های اصلی با ابعاد جلوپنجره هستیم. در مدل آپشنال وجود ادوات فلزی برای سپر، کروم براق داخل جلو پنجره حس اسپورت بودن این ماشین را تقویت می‌کنند.

در نمای بغل، حجم‌دهی ساده و متناسب با دیگر اجزا مشاهده می‌شود. این کراس اوور دارای ارتفاع ۱.۷ متر و طول بدنه ۴.۵ متر است که وجود رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی برای چنین ماشینی، ظاهری ناهماهنگ محسوب می‌شود.

در نمای پشت چراغ‌های بزرگ با گرافیک قدیمی، حالت ۶ ضلعی برای جایگاه پلاک و سپر پلاستیکی از جذابیت این خودرو می‌کاهند؛ اما وجود آنتن کوسه‌ای، بال عقب و حجم‌دهی مناسب درپوش صندوق جزو نکات مثبت طراحی این ماشین هستند.

طراحی داخلی تویوتا راش

طراحی داخلی تویوتا راش

طراحی ادوات داخلی Toyota Rush 2022 کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد و در برابر خودروهای چینی مانند لاماری ایما و تیگو ۸ پرو خیلی حرفی برای گفتن ندارد. با این حال متریال مقاوم و محکمی در آن استفاده‌شده و دوام متریال به‌کار رفته در کابین این خودرو نشان دهنده طول عمر بالای قطعات را است.

نمایشگر ۷ اینچ با پنل پشت فرمان عقربه‌ای، کلیدهای گردان و دکمه‌های روی فرمان، صندلی‌های پارچه‌ای و پلاستیک سخت به‌کار رفته در داشبور و تودری‌ها دیگر نکات طراحی داخلی این خودرو هستند. فاصله دو محور مناسب و ارتفای سقف بلند سبب شده تا مسافرت‌های طولانی با ۴ سرنشین با این ماشین چندان آزاردهنده نباشد.

قیمت تویوتا راش

قیمت مدل اتومات تویوتا Rush با امکانات پایه (عدم سفارشی‌سازی) در بازارهای جهانی چیزی حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار است. با تبدیل این مبلغ به پول رایج کشور و در نظر گرفتن تعرفه جدید واردات خودرو که حدود ۷۰ درصد ارزش خودرو این محصول است، تویوتا Rush قیمتی در حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.

معایب تویوتا راش

همانطور که مشخص است، تویوتا Rush در حقیقت یک خودرو MPV است که به شکل یک کراس اوور کوچک به فروش می‌رسد. گرچه این خودرو هنوز هم در کشورهای مختلف بر روی خطوط تولید تویوتا حضور دارد، اما کابین و طراحی ظاهری آن به شدت کسالت‌آور و بدون جذابیت آنچنانی است. خصوصاً داشبورد آن برای چنین خودرویی در کلاس خود بسیار قدیمی است و طراحان در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

Rush اگر در بازار خودرو ایران حضور پیدا کند، رقیب محصولاتی چون چانگان CS35 پلاس، ام‌وی‌ام X55 پرو، تیگارد X35 و… خواهد بود که از نظر طراحی ظاهری نسبت به تویوتا راش برتری بسیار محسوسی دارند.

از نظر فنی، موتور یک و نیم لیتری تنفس طبیعی Rush گرچه هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، اما اینطور نیست. ضمن اینکه گیربکس چهار سرعته اتوماتیک این خودرو هم به بیان کارشناسان کشورهای مختلف، عملکرد قابل قبولی ندارد ومی­توانست بسیار بهتر باشد. پیداکردن یک موقعیت رانندگی راحت در پشت فرمان Rushسخت است. چرا که فرمان آن فقط در ارتفاع قابل تنظیم است و صندلی‌ها هم راحتی لازم را ندارند.

مزایا تویوتا راش

قیمت تویوتا راش

اما راش نقاط مثبتی هم دارد. نور LED این کراس اوور کوچک در میان خودروهای هم رده خود فوق‌العاده عنوان شد. ضمن اینکه به لطف ردیف سوم صندلی‌ها،  Rush می‌تواند هفت نفر را در درون خود جای دهد که این ویژگی در بسیاری از رقبای چینی آن وجود ندارد.

تویوتا راش گرچه ظاهری قدیمی و موتوری بی‌رمق و خسته دارد. اما کیفیت و دوام تویوتا را به خریداران خود هدیه می‌دهد. ویژگی بسیار مهمی که رد بسیاری از خوردوهای چینی بازار ایران وجود ندارد و فاکتور مهمی در نظر بسیاری از خریداران است. این ویژگی مهم و اساسی را نمی‌توان در چینی‌های بی‌نام و نشان بازار خودرو ایران پیدا کرد. در نتیجه، Rush خودرو ارزشمندی خواهد بود که در بین چینی‌های بازار خودنمایی می‌کند و حرفی باری گفتن دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی Toyota Rush 2022 پرداختیم. خودرویی که به زودی با رقبای چینی‌اش وارد میدان شده و باید دید با تمام مزایا و معایبی که دارد عملکردش چگونه خواهد بود. شما می توانید نظرتان را در خصوص این خودرو  رقبای آن با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x