خودروعکس

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک + تصاویر ، آپشن ها ، ایرادات ، نظرات مردم

خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک پرچم دار شرکت ایران خودرو است، خودرویی که با وجود آپشن های کم توانسته به واسطه رقبای اتوماتیک کم در بازار جای خود را باز کند.

به گزارش پارت نیوز؛ دنا پلاس  توربو اتوماتیک بهترین و گران‌ترین محصول ایران‌خودرو است. پرچم‌دار این روزهای شرکت ایران‌خودرو به دلایل مختلفی مورد استقبال مردم قرارگرفته که ازجمله آن زیبایی نسبی بدنه، جادار بودن اتاق، داشتن امکانات حداقلی نظیر آینه برقی، سانروف، ترمز ABS و مواردی ازاین‌دست است.

محصول دنا در حقیقت فیس لیفت سمند است که پس از طراحی مجدد ظاهری در مدل دنا پلاس تغییرات فنی هم داشته است.  در حقیقت با اضافه شدن توربو به موتور EF7  و گیربکس اتوماتیک به این محصول، دنا پلاس اتوماتیک توانسته جای خود را در بازار محکم کند.

نکته عجیب در خصوص این خودرو این‌که در روزهای ابتدایی عرضه تفاوت قیمت عجیبی بین کارخانه و بازار داشت که باگذشت زمان این فاصله کم شد.

امروز دنا پلاس اتوماتیک به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک کشور در بازار موردتوجه مشتریان است. مخصوصاً کسانی که در بازار به دنبال خرید خودرو اتوماتیک هستند در حال حاضر با اعداد زیر یک میلیارد تومان گزینه خاصی دم دست ندارند و مجبور به خرید این خودرو هستند.

عکس خودرو دنا عکس موتور دنا پلاس توربو اتوماتیک

مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک

درواقع دنا پلاس اتوماتیک آخرین ورژن از نسخه پلتفرم 405 است. ایران‌خودرو تمام ظرفیت‌های خود را در این سدان قرار داده و به‌نوعی حاصل تمام ظرفیت و تخصص این شرکت است. پیشرانه ملی EF7 توربو و اضافه کردن مواردی مانند ایربگ‌های جانبی راننده و کمک، صندلی‌های برقی و مهم‌تر از همه موارد گیربکس اتوماتیک تلاش این مجموعه برای تغییر درروند حرکت خود را نشان می‌دهد.

اما به این محصول ایراداتی که به پلتفرم 405 وارد بود همچنان وارد است. ایراداتی نظیر اینکه فاصله زیاد میان دنا با تولیدات روز جهان، ضعف پلتفرم کلی و ایمنی ماشین، کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود در این خودرو برای شرکتی با قدمت ایران‌خودرو مأیوس‌کننده است.

مدل‌های موجود در بازار دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک از سال 99 شروع به تولید شد و تاکنون ادامه دارد.

مدل‌های موجود 1399 تا 1402

مشخصات فنی

محصول اتوماتیک ایران‌خودرو مهم‌ترین تفاوت را در بحث انتقال قدرت ایجاد کرده است. جایی که یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جایگزین مدل 5 سرعته دستی قدیمی شده تا کیفیت عملکردی خودرو بهتر شود.

عکس موتور دنا پلاس توربو اتوماتیک

این موضوع که با اتوماتیک شدن خودرو مقداری شتاب آن کم شود طبیعی است و با شتاب حدود 1 ثانیه ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای، مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت. تمامی این موارد به پرت انرژی موجود در سیستم مبدل گشتاور و حدود 38 کیلوگرم وزن بالاتر این ماشین (نسبت به نسخه منوآل) مربوط می‌شوند. بااین‌وجود عملکرد دنا اتوماتیک راضی‌کننده است و بخصوص در شتاب ثانویه و حداکثر سرعت تفاوت خاصی میان مدل دستی با اتومات دیده نمی‌شود. تعویض دنده‌ها نیز نرم و روان صورت می‌گیرد و مشکل تقه‌زدن برخی رقبا یا تأخیرهای انواع CVT اینجا دیده نمی‌شوند.

نکته بعدی برقی شدن فرمان خودرو است. این مورد جدا از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر شده اما متأسفانه در سرعت‌های بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد.

محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته اتومات باحالت اسپرت و برف
پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ EF7
حجم موتور 1.7 لیتر

عملکرد فنی

برایتان از قدرت پیشرانه دنا پلاس اتوماتیک گفتیم. پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC که قبلاً تست خود را در خودرو سورن توربو پس داده زیر کاپوت این خودرو نیز قرار دارد. ایران‌خودرو اصلاحاتی در این موتور صورت داده تا ضعف‌های موتور سورن توربو برطرف شود و اتومبیل ازنظر استهلاک و عدم افت عملکرد، شرایط بهتری داشته باشد. اما این موارد خیلی تأثیرگذار نبوده چراکه موتور اعداد و ارقام مشابه سورن توربو را نشان می‌دهد. خودرو در دور 5500 به حداکثر قدرت 150 اسب بخار می‌رسد و از دور 2200 الی 4800 چیزی در حدود 215 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 215 نیوتن‌متر
شتاب 9.5 ثانیه
سرعت 205 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی 8.1 لیتر در صد کیلومتر

ابعاد و اندازه‌ها

اطلاعات دنا پلاس توربو اتوماتیک به لحاظ ابعادی تفاوت زیادی با خودرو سمند ندارد. این خودرو در حقیقت روی شاسی سمند طراحی‌شده و بدنه با تغییراتی همراه بوده تا ظاهر خودرو امروزی‌تر باشد.

خودرو دنا پلاس در خیابان مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک + تصاویر ، آپشن ها ، ایرادات ، نظرات مردم

همچنین ایران‌خودرو به دلیل اضافه شدن توربو سایز رینگ‌ها را هم یک شماره بزرگ‌تر کرده تا جدای از بحث زیبایی روی انتقال گشتاور ایمن‌تر و پایداری ماشین تأثیر بگذارد.

نوع بدنه سدان جمع‌وجور
نوع شاسی یکپارچه
نسل (کد اتاق) اول
طول 4559 میلی‌متر
عرض 1944 میلی‌متر
ارتفاع 1460 میلی‌متر
فاصله محوری 2671 میلی‌متر
وزن 1275 کیلوگرم
حجم باک 60 لیتر
چرخ جلو 205/50R16
چرخ عقب 205/50R16
سایر ویژگی‌ها رینگ آلومینیومی

سیستم‌‌ کمکی راننده

خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک پر آپشن ترین خودرو شرکت ایران خودرو است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش ندارد
کنترل پایداری ندارد
ضد واژگونی ندارد
اتو پارک ندارد
حالت رانندگی ندارد
سایر ویژگی‌ها ندارد

سیستم هشداردهنده‌

 عکس امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب ازجمله امکانات سیستم هشداردهنده این خودرو هستند.

سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
سنسور باران ندارد
سنسور فشار باد تایر ندارد
سنسور خواب‌آلودگی راننده ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
رادار تابلوخوان ندارد
سایر ویژگی‌ها ندارد

طراحی بدنه دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی ظاهری این خودرو بسیار به سلیقه ایرانی نزدیک است. چهره خشن دنا با جلوپنجره اسپورت در کنار خطوط بدنه خودرو که در خودروهای داخلی جدید محسوب می‌شود کاملاً می‌تواند حس قدرت را به مخاطب خود انتقال دهد. در نسخه توربو رینگ‌ها هم یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند تا فضای خالی داخل گلگیر کاهش یابد.

این موضوع هارمونی نیم‌رخ خودرو را بهبود بخشیده‌. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف کرد اما نباید فراموش کنیم که تیم طراحی ایران‌خودرو برای رسیدن به سطح ایده آل، راه درازی در پیش دارد.

پیشرفت‌های چهره دنا بااینکه محسوس و تأثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گردوغبار کهنگی به چشم می‌خورد. متأسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم‌تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه می‌شوند.

اتاقک دنا پلاس توربو اتوماتیک

به دلیل آنکه دنا پلاس توربو از پلتفرم 405 استفاده می‌کند و نمونه توسعه‌یافته آن است ازاین‌رو طراحی کلی اتاق بسیار به نسخه‌های قدیمی شباهت دارد. اما به خاطر اینکه داشبورد حجیم‌تر شده و ضخامت سقف برای جایگذاری سانروف بیشتر شده فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و ازنظر جای پا و سر محدودیت‌ها بیشتر از قبل شده است. بااین‌حال یک خانواده 4 نفرِ (با قد متوسط) می‌توانند از فضای داخلی دنا رضایت داشته باشد و صندوق‌عقب ماشین هم فضای کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.

عکس کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک

البته تلاش‌هایی شده که ظاهر اتاق با نمونه‌های گذشته تفاوت‌هایی داشته باشد. خطوط زیبا و هماهنگ داخل اتاق با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان می‌دهد. البته دراین‌بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین می‌توانند حس خوب شمارا خیلی زود از بین ببرد.

سیستم‌های ترمز

ترمزهای چهارچرخ دیسکی ماشین هم در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند اما به هنگام تاب‌گیری مقداری ضعیف عمل می‌کنند و در این شرایط باید بااحتیاط بیشتر عمل نمود. متأسفانه این محصول هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تجهیز نشده و ازاین‌رو داخل پیچ‌های تند مقداری ضعیف عمل می‌کند، هرچند در صورت رعایت سرعت مجاز، کنترل خودرو به این راحتی‌ها از دست خارج نخواهد شد.

توزیع نیرو ترمز دارد
ترمز ضد قفل دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
سایر ویژگی‌ ترمز ندارد

سیستم‌ روشنایی خودرو دنا اتوماتیک ایران‌خودرو

عکس رونمایی از دنا پلاس توربو اتوماتیک

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ خوش‌آمد گویی و مشایعت، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل همگی ازجمله امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

در کنار این موضوع نورپردازی داخلی ممکن است برای شما چشم‌نواز باشد.

دی لایت دارد
اتو لایت ندارد
نوربالا اتومات ندارد
ارتفاع نور اتومات ندارد
چراغ مه شکن جلو دارد
چراغ مه شکن عقب دارد
چراغ چرخشی ندارد
چراغ شور ندارد
چراغ جلو نئون
سایر ویژگی‌ روشنایی چراغ بدرقه – نورپردازی داخلی

فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک

فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی و فرمان حساس به‌سرعت از امکانات این خودرو است.

نکته بعدی برقی شدن فرمان خودرو است. این مورد جدای از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر می‌شود اما متأسفانه در سرعت‌های بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد.

نیروی کمکی برقی
روکش چرم دارد
دکمه‌های کنترلی دارد
حساس به‌سرعت دارد
پدال شیفتر ندارد
گرم‌کن فرمان ندارد
سایر ویژگی‌های فرمان روکش چرم با دوخت قرمز

سیستم صوتی دنا پلاس توربو اتوماتیک

عکس مالتی مدیا دنا پلاس توربو اتوماتیک

سیستم مالتی مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل، دوربین دنده‌عقب و رهیاب ماهواره‌ای از امکانات این خودرو است.

سیستم صوتی 6 اسپیکر – هندزفری
مانیتور 7 اینچی لمسی
نویگیشن دارد
هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین 360 درجه ندارد
دوربین شب ندارد
قابلیت پشتیبانی Bluetooth – USB – CD/DVD – MP3/MP4 – SD card
سایر ویژگی‌ مالتی مدیا ندارد

ایمنی کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک

این خودرو ایمن‌ترین خودرو شرکت ایران‌خودرو است. اما در مقایسه با رقبای خود در بازار از سطح امکانات ایمنی کافی برخوردار نیست. این موضوع می‌تواند در آینده و نسخه‌های احتمالی آتی برطرف شود.

مجموع ایربگ‌ها 4
ایربگ راننده دارد
ایربگ زانویی راننده ندارد
ایربگ سرنشین جلو دارد
ایربگ زانویی سرنشین جلو ندارد
ایربگ پرده‌ای ندارد
ایربگ جانبی جلو دارد
ایربگ جانبی عقب ندارد
پشت‌سری فعال ندارد
سایر ویژگی‌ ایمنی مالتی پلکس

آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک

عکس دکمه های روی فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک

تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب و صندلی‌های جلو برقی باقابلیت تنظیم در 8 جهت مهم‌ترین موارد از آپشن های دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

ورود بدون کلید ندارد
استارت دکمه‌ای ندارد
سیستم تهویه اتومات – دریچه تهویه عقب
کول باکس ندارد
صندلی‌ راننده تنظیم برقی
صندلی سرنشین جلو تنظیم برقی
ویژگی صندلی عقب ندارد
گرم‌کن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
روکش صندلی پارچه مخملی
ایزوفیکس صندلی دارد
خروجی 12 ولت ندارد
صندوق برقی با جک ندارد
صندوق پران هوشمند ندارد
سایر ویژگی‌ اتاقک تریم مشکی یا دورنگ – دسترسی به صندوق – زیر پایی موکتی با آرم توربو

آینه و شیشه‌

آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی، ، سان‌روف برقی تنها امکانات این خودرو است.

آینه عقب الکتروکرومیک ندارد
آینه جانبی تاشو برقی دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد
آینه جانبی با گرم‌کن ندارد
سقف پانوراما ندارد
سانروف دارد
سایر ویژگی‌ ظاهری ندارد

قیمت کارخانه دنا پلاس توربو اتوماتیک

این خودرو در تحویل کارخانه به قیمت پانصد و چهل‌وچهار میلیون و چهل‌وپنج هزار تومان (544,045,000) عرضه می‌شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده است که قرار است این خودرو از سال آینده وارد بازار خودرو ایران شود. این شرکت خودرو را جذاب برای جوانان معرفی کرده است.

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار امروز

این خودرو در بازار به قیمت نه‌صد و یک‌میلیون تومان (901,000,000) عرضه می‌شود.

ایرادات دنا پلاس توربو اتوماتیک

عکس عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک

پیشرفت‌های چهره دنا بااینکه محسوس و تأثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گردوغبار کهنگی به چشم می‌خورد. متأسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم‌تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه می‌شوند.

چراغ‌های درشت جلو و زوایای تندوتیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند. در کنار این موضوع ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده.

همچنین کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به‌سختی در دسترس قرار می‌گیرند. درواقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است.

رقبای دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار

درست است که دنا پلاس توربو اتوماتیک مشکلات کیفی و امنیتی دارد و ازنظر پلتفرم هم یک خودرو کاملاً قدیمی محسوب می‌شود اما با توجه به قیمت و رقبای موجود در بازار محدود داخلی، حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. مثلاً خودرو خوش‌ساخت، ایمن و زیباروی چری یعنی آریزو 5، تنها در نسخه تنفس‌طبیعی لوآپشن، آن هم با گیربکس دنده‌ای در این حدود قیمت عرضه می‌شود و مدل‌های کامل‌ترش بسیار گران‌تر هستند. برلیانس H330 هم علیرغم ظاهر هماهنگ‌تر و استهلاک مقداری پایین‌تر، با مشکل کمبود امکانات و شتاب نه‌چندان مناسب روبرو است. درواقع اگر فاکتورهای گیربکس اتوماتیک و شتاب کافی برایتان خیلی مهم باشد دنا پلاس اتومات تنها خودرو صفرکیلومتری است که در این سطح می‌توانید خریداری کنید. مگر اینکه سری به بازار دست‌دوم‌ها بزنیم که در آن صورت از آریزو 5 توربو گرفته تا ام جی 6 و بسیاری انتخاب‌های پرریسک دیگر (ریسک به دلیل دست‌دوم بودن و گرانی قطعات یدکی) در دسترس هستند. بسترن B30 هم انتخاب نسبتاً خوب و مطمئنی است اما قیمت بالاتری دارد.

رنو ساندرو و ام وی ام X22 نیز بااینکه در کلاس بدنه متفاوتی قرارگرفته‌اند اما به‌نوعی رقبای قیمتی دنا پلاس توربو اتوماتیک محسوب می‌شوند. نماینده رنو با اختلاف معناداری کم استهلاکت و بادوام‌تر است اما ازنظر امکانات و طراحی اتاقک در فقر مطلق به سر می‌برد. فرزند ام وی ام نیز ازنظر شتاب و توانایی‌های حرکتی خیلی ضعیف‌تر از دناست اما در عوض جذابیت‌های ظاهری به‌مراتب بیشتر و آپشن‌های مناسب و بهتری را به شما هدیه خواهد کرد.

نظرات در مورد دنا پلاس توربو اتوماتیک

 

جدای از نظرات کارشناسی حس کاربری مردم در خصوص یک خودرو می تواند متفاوت از تفکرات کارشناسی باشد. به همین دلیل نظرات مختلف کاربران در فضای مجازی را در ادامه تقدیم حضور شما می کنیم.

کاربری در فضا مجازی نوشته است «سلام درسته این ماشین مشکلات برقیش زیاده؟؟»

کاربر دیگری در پاسخ نوشته است:«منظورتون اینه همه چیش خوبه الا سیستم برقیش؟ کاش اینطور بود که شما پرسیدی و فقط نقص برقی داشت . که اگر هم اینطور بود و فقط مشکل برقی داشت تازه میشد مثل بقیه خودروهای ایرانخودرو که بر اثر همین یه عیب (نقص سیستم برقی) سالهاست که دچار حریق میشن . پس همین یه عیب برای از دست رفتن جان و مال شما کافیه – خداوند حافظ جان مالتون باشه انشالله.»

کاربر دیگری در فضای مجازی نوشته است: «ایران خودرو و سایپا هر دوشون یک اشغال هستن من از هردو شرکت ماشین خریدم اشغال تولید میکنند و ما مجبوریم که بخریم چون اونقد نداریم که خارجی بخریم خدا هدایتشون کنه اگر هدایت نمیشن نیستو نابودشون کنه .»

کاربر دیگری در خصوص مصرف خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک مدعی شده است که مصرف سوخت خودرو 14 لیتر در 100 کیلومتر است و چند کاربر دیگر این موضوع را تایید کردند. «ایران خودرو این مصرف سوخت رو از کجا آورده؟ من دنا پلاس اتومات توربو شارژ دارم هر صد کیلوتر 14لیتر مصرف میکنه خوهشا توضیح بدهید من چیکار کنم مصرفش پائین بیاد»

فرد دیگری که او هم مشکل مصرف سوخت خودرو را دارد نوشته است « سلام.حدود دوسال ماشین و دارم. برای مصرف سوخت بالاش به نمایندگی مراجعه کردم گفتن یک برنامه جدید برای موتور های ef7اومده که مصرف رو متعادل تر کرده. برنامه رو که عوض کردن انصافا مصرف پایین اومد. توی جاده کفی و4 تا سرنشین با صندوق پر صدی۸.۵ ،۹میسوزونه. با همین شرایط تو جاده ای مثل تهران فیروزکوه ۱۲ تا. البته با سرعت معمول و هراز چندگاهی یه گاز ریز…توی ترافیک شدید با کولر ۱۴,۱۵تا می‌ره. از مشکلاتش سنسور ترمزشه که تا حالا برای ماشین مدل ۹۹ دو بار خراب شده. کفش خیلی پایینه.

در حد سراتو یا مزدا ۳. ابعادش یه جوریه که کوچه ای که با سمند با دو فرمون دور میزنید با این با ۴ فرمون باید بزنید. داخلش هم خیلی تنگه. اگر صندلی های جلو رو برای قد ۱۸۰ تنظیم کنید صندلی های عقب میشه در حد ۲۰۶.رنگ کلید های اینترفیس هم کمرنگ شده یا رفته بعد دو سال.auxهم از کار افتاده.درکل بعد دوسال بد نیس.راضیم.فقط استرس توربو و نگه داریشو دارم.

انتهای مطلب

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
صفحه اصلی
جدیدترین
محبوب‌ترین
جستجو
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x